Socialnämnden
Vad gör socialnämnden
Socialnämndens uppdrag är att hjälpa de invånare som av olika skäl behöver stöd i sin vardag. Social och ekonomisk trygghet, jämlika villkor och möjlighet att delta aktivt i samhällslivet ska främjas genom omsorg, assistans, rådgivning och andra insatser från socialförvaltningen.
Socialnämnden vänder sig till en mängd målgrupper som till exempel:
Viktiga händelser under året
Äldreomsorg
Efterfrågan av äldreomsorgens tjänster har under året inte ökat enligt förväntan.
Dagverksamheten har flyttat till större lokaler på sjukhuset vilket ger möjlighet till en utökning av antalet platser.
En minskning av korttidsplatser på Rosengården har gjorts för att ge plats till en tillfällig boendelösning för Trehörningens gruppbostad.
Den minskade tillgången på korttidsplatser kan innebära en viss ökning av köpta korttidsboende- platser. Förvaltningen kommer att prioritera att erbjuda permanenta platser på vård- och omsorgsboende inom kommunen.
Balders restaurang stängde i början av 2018. Kommunen ordnade en tillfällig lösning i avvaktan på att utreda vad det skulle kosta att renovera köket så att driften kan komma igång om intresse finns. Utredningen har inte blivit klar under året. Den tillfälliga lösningen innebär att de boende på Balder kan förbeställa mat från Rosengårdens kök som sedan levereras varm till Balder.
Arbetet utifrån kommunens äldrepolitiska program har pågått under perioden exempelvis:
Individ- och familjeomsorg (IFO)
Utvecklingen inom IFO visar på ett ökat behov av stödinsatser och därigenom ökade kostnader särskilt inom försörjningsstöd och barn- och unga.
Funktionshinderområdet
Personalförsörjning
Måluppfyllelse
Ett ekonomiskt hållbart Nynäshamn
Målområdet bedöms vara uppnått.
Socialnämnden uppvisar ett resultat på +3,9 miljoner kronor. Nettokostnadsavvikelse för 2017 publicerades under sommaren 2018 och visar att förvaltningen mestadels (ej LSS) har mycket lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. Målet bedöms vara uppnått. Nettokostnadsavvikelse för 2017 är publicerad under sommaren 2018 och visar att förvaltningen mestadels (ej LSS) har mycket lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat. I kommunens kvalitet i korthet (KKiK) framgår att både när det gäller kvalitetsaspekter särskilt boende (74 procent av maxpoäng, 2018 ) och kostnad äldreomsorg (kr/inv +80 år, 2017) ligger Nynäshamn i den bästa fjärdedelen av kommunerna i landet. När det gäller brukarbedömning helhetssyn både särskilt boende och hemtjänst andel, hamnar kommunen i den mellersta delen. Detta tyder på både hög effektivitet och god service. Siffrorna avser 2018. Uppgifter från Kolada, områden och nyckeltal från och med 2018.
Ett socialt hållbart Nynäshamn
Förvaltningen gör bedömningen att målområdet har uppnåtts.
Socialförvaltningen har en väl etablerad volontärverksamhet inom äldreområdet. Under våren har socialnämnden fattat beslut om att införa konceptet ”måltidsvän” på försök. Det innebär att ensamma äldre människor med hemtjänst som vill ha måltidssällskap får besök av en volontär och de äter tillsammans. Kommunen står för måltidsvännens matkostnad. På detta sätt förebyggs också ensamhet och social isolering och kan bidra till att skapa nya relationer och nätverk hos äldre, ensamma människor. Rekrytering av måltidsvänner fortgår.
De olika brukarundersökningarna är publicerade. Inom äldreomsorgen visar Nöjd kundindex (NKI) för hemtjänst och vård- och omsorgsboendena en relativt konstant nivå med smärre variationer mellan åren. Äldreomsorgen har arbetat aktivt med att utveckla möjligheter till utevistelser och med att förbättra måltidssituationen då dessa frågor hade många negativa svar i 2017 års äldreomsorgsenkät. Satsningen har givit resultat.
Inom individ och familjeomsorgen visar brukarbedömningen att många som haft kontakt med individ och familjeomsorg upplever att de fått en förbättrad situation (placering i den bästa fjärdedelen i jämförelse med landet).
Under 2018 har arbetet med att utveckla verksamheternas användning av SIP (Samordnad individuell plan) tillsammans med andra vårdgivare pågått. Detta arbete kommer fortsätta under 2019 och en särskild funktion som SIP-samordnare kommer finnas.
Ett ekologiskt hållbart Nynäshamn
Socialförvaltningen gör bedömningen att verksamheterna främjar utvecklingen av ett långsiktigt och klimatneutralt samhälle. Socialförvaltningen har samordnade inköp och leveranser via leveransgruppen inom funktionshinderområdet för att minska utsläpp genom bilåkning. Miljöaspekter beaktas vid upphandling.
Ekonomisk analys av utfallet
Resultatet för 2018 är +3,9 miljoner kronor
Socialförvaltningen [miljoner kronor] | Utfall 2018 |
Budget 2018 |
Avvikelse mot budget |
Helårsprognos T2 2018 |
Utfall Helår 2017 |
---|---|---|---|---|---|
Bidrag | 80,3 | 71,8 | 8,4 | 77,0 | 101,4 |
Övriga Intäkter | 55,1 | 41,6 | 13,5 | 42,1 | 50,4 |
Kommun/nämndbidrag | 493,7 | 493,8 | – 0,1 | 493,8 | 479,1 |
S:a Intäkter | 629,1 | 607,3 | 21,8 | 612,9 | 630,9 |
Personal | – 339,0 | – 338,0 | – 1,0 | – 339,7 | – 342,6 |
Drift | – 286,2 | – 269,3 | – 17,0 | – 273,2 | – 287,8 |
S:a Kostnader | – 625,2 | – 607,3 | – 17,9 | – 612,9 | – 630,4 |
S:a Netto, konto | 3,9 | 0,0 | 3,9 | 0,0 | 0,5 |
Avvikelse mot budget [miljoner kronor]
Vidtagna och planerade åtgärder för budget i balans
Allmän restriktivitet avseende tillsättning av vikariat och tjänster med hänsyn till verksamheternas volymförändringar.
Projekt, tex Etableringscentrum, 0-klassade, MIA-projektet med flera för att sänka försörjningsstödet och ge människor stöd till egen försörjning.
Socialnämndens och förvaltningens ofördelade medel utgör en möjlighet att balansera verksamheternas resultat till viss del.
Analysverktyget ”Kostnad per brukare” är fortsatt en viktig del i framtidsplaneringen. Förvaltningen kommer i år att även använda analysverktyget inom individ och familjeomsorgen för att synliggöra kostnadsfördelningar och hur resurserna används i jämförelse med andra kommuner.
Resultatet har förbättrats jämfört med prognosen i oktober tack vare en minskad semesterlöneskuld vilket innebär att förvaltningen har fått tillbaka 1,7 miljoner kronor.
Framtid
Socialförvaltningen bedömer att de viktigaste frågorna för en långsiktigt hållbar ekonomi handlar om att
Medarbetarfrågor
Det nära och kontinuerliga samarbetet med HR-avdelningen på kommunstyrelseförvaltningen kring rehabilitering avseende den långa sjukfrånvaron fungerar mycket bra och ger ett tydligt bra resultat
Personalvolymer, Socialförvaltningen | 2017-12-31 | 2018-12-31 |
---|---|---|
Anställda personer (Antal anställda med anställning mer än 40 % tjänstgöringsgrad (inkl. vikarier, exkl. timavl)) |
703 | 683 |
– därav kvinnor | 601 | 587 |
– deltidsanställda (enligt ovan) | 167 | 137 |
Anställningar omräknat till heltid (inkl. vikarier, exkl. timavl) |
663 | 650 |
Andel kvinnor % | 85,5 % | 86 % |
Andel deltidsanställda % | 23,8 % | 20,1 % |
Sjukfrånvaro Totalt (Sjukfrånvaro per anställning i procent av sammanlagd tillgänglig ordinarie arbetstid tiden jan-december respektive år alla anställda även timavlönade) |
9,7 % | 8,2 % |
Över 60 dagar (andel sjuktimmar av totalt antal sjuktimmar) | 57,9 % | 53,6 % |
Kvinnor | 10,5 % | 8,7 % |
Män | 5,3 % | 5,8 % |
T.o.m. 29 år | 7,9 % | 6,9 % |
30-49 år | 9,3 % | 8,0 % |
50 år och uppåt | 10,4 % | 8,7 % |
Andel friska hela året | 34,5 % | 33,2 % |