Socialnämnden

Den verksamhet som Socialnämnden bedriver är mångfacetterad. Utgångspunkten för nämndens uppdrag och kostnader utgår till största delen från enskilda individers behov och stöd till ett självständigt liv.

Socialnämnden ansvarar för frågor om stöd och service till målgrupperna äldre, personer med funktionshinder, barn, ungdomar, familjer, nyanlända samt personer med missbruksproblem. Därutöver ansvarar nämnden för det ekonomiska biståndet inklusive arbetslivsinriktat stöd och ett antal andra socialtjänstfrågor såsom alkoholtillstånd, dödsboanmälning och färdtjänst.

VIKTIGA HÄNDELSER

I början av 2019 slutade socialchef, avdelningschef IFO, nämndsekreterare och medicinskt ansvarig sjuksköterska sina tjänster. Vakanserna löstes med tillfälliga förordnanden men även med stöd från andra förvaltningar. Tjänsterna tillsattes 2019. Kvarstår gör att rekrytera chefer till Funktionshinderområdet utförare, Äldreomsorg utförare och administrativ chef.

Socialförvaltningen granskade samtliga återsökningar (från 2014 till den 1 juli 2017) från kommunen och samtliga beslut från Migrationsverket. En kvartalsvis återsökning har varit möjligt men Nynäshamns kommun gjorde återsökning i slutet av perioden på grund av hög arbetsbelastning. Uppbokningen av fordran under perioden gjordes med underlag från Individ- och familjeomsorgen (IFO) för barn och ungdom och dessa underlag har varit bristfälliga. Då den uppbokade fordran på Migrationsverket inte är korrekt innebär detta en resultatpåverkan på 28 mkr vid rättning av posten. Då Socialnämndens del av etableringsersättning (12 mkr) och medel för utredningskostnader (3,6 mkr) som finns på balansräkningen förs om till resultaträkningen hos Socialnämnden innebär detta en nettopåverkan på –12,4 mkr (–28 + 3,6 + 12) under 2019.

IFO för barn och ungdom uppvisade ett stort underskott. Detta beror på att volymökning skett under de senaste åren. Antalet aktualiseringar och utredningar har ökat med 20 procent sedan 2017. Antalet ärenden där våld inom familjen är aktualiseringsorsak har ökat med drygt 45 procent under samma period. Även det totala antalet insatser har ökat med 27 procent vilket betyder att en större andel av de som aktualiseras är i behov av insatser från socialtjänsten. Den största ökningen av insatser har skett inom den interna öppenvården.

Inom IFO för vuxna startades HVB-hemmet Hammaren, för personer med psykisk ohälsa och/eller beroendeproblematik. Ett beslut fattades om samarbetsavtal mellan Nynäshamnsbostäder, Socialförvaltningen och Kommunstyrelsen. Detta ska leda till ett bättre samarbete och en säkrare tillgång till tillfälliga bostäder för nyanlända i etablering. Tillgången till bostäder är viktig för att undvika dyra, privata alternativ. I takt med att Nynäshamnsbostäder kunnat tillhandahålla fler lägenheter och att det har kommit färre anvisade så har dyra privata boendelösningar kunnat sägas upp.

Trots en ökande andel äldre över 80 år i kommunen, som innebär en ökad efterfrågan på äldreomsorgens insatser, minskade kommunen antalet platser på vård- och omsorgsboende. Anledningen är att det inte har varit möjligt att hitta ersättningslokaler för Trehörningens gruppbostad som fått inrymmas på Rosengården. Gruppbostaden kommer tidigast att kunna flytta till nya lokaler den 1 augusti 2020. På grund av minskat antal platser ökade kommunens kostnader för externa korttidsboenden. Många som har korttidsboende väntar också på vård- och omsorgsboendeplats, både internt och externt.

Avvecklingen av verksamheten Personlig assistans i kommunal regi pågick under det första halvåret och blev färdig i juni 2019.

MÅLUPPFYLLELSE

Ett ekonomiskt hållbart Nynäshamn

För att kommunen ska kunna växa behöver människorna kunna ha en egen försörjning. Socialförvaltningen verkar för egen försörjning och att insatser ges på hemmaplan. När insatser i första hand ska ges på hemmaplan skapas arbetstillfällen på orten. Tillsammans med Samordningsförbundet Östra Södertörn och den egna Arbetsmarknadsenheten har olika insatser skapats för att ge personer med försörjningsstöd möjlighet till egen försörjning.

År 2019 skrevs 66 nyanlända in i projektet Etableringscentrum. Totalt 55 personer avslutades under året, varav 50 personer avslutades mot jobb eller studier.

Förvaltningen öppnade ett boende, Hammaren, för målgrupperna med beroendeproblematik och psykisk ohälsa, vilket förväntas bidra till att de externa placeringarna minskar under 2020.

Nettokostnadsavvikelserna för 2018 är publicerade och visar att förvaltningen fortsättningsvis uppvisar ännu lägre kostnader än den framtagna referenskostnaden. Referenskostnaden för äldreomsorg bygger på nettokostnaden för äldreomsorg i riket, åldersstruktur (andel 65–79 år, 80–89 år och 90+ år i kommunen), civilstånd, ohälsa, andel födda utanför Norden, restider i hemtjänsten samt merkostnader för institutionsboende i glesbygd. Därutöver tillkommer del av standardkostnaderna från delmodellerna löner, bebyggelsestruktur och befolkningsutveckling. Positiva värden indikerar högre kostnadsläge än statistiskt förväntat och negativa värden ett lägre kostnadsläge än statistiskt förväntat (Källa: SKR).

Nämnden redovisade ett underskott för 2019.

Ett socialt hållbart Nynäshamn

Socialförvaltningen arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för att inkludera utsatta grupper. Ett boende för personer med beroendeproblem och psykisk ohälsa började ta emot personer under hösten för att möjliggöra ett boende på hemmaplan. Arbetssättet utgår från en tydlig metod som också leder till att förbättra möjligheter till arbete.

När det gäller att få träffa samma personal inom hemtjänsten för hemtjänsttagarna över 65 år redovisade förvaltningen en mycket god kontinuitet med bara 8 besökare från hemtjänsten under en fjortondagarsperiod. Detta gör att kommunen hamnar på en delad andra plats bland Sveriges kommuner i undersökningen Kommunens kvalitet i korthet (KKiK).

Funktionshinderområdet (FO-området) arbetar med att utveckla brukarmedverkan via metoden Delaktighetsmodellen. Boendemedverkan utförs utifrån möjligheten att kunna påverka utifrån funktionsnedsättning. FO-området har också infört programmet V.I.P med syfte att förebygga våld i nära relationer för personer med intellektuella eller psykiska funktionsvariationer.

Ett ekologiskt hållbart Nynäshamn

Socialförvaltningen bedömer att verksamheterna främjar utvecklingen av ett långsiktigt och klimatneutralt samhälle. Socialförvaltningen har samordnade inköp och leveranser via Leveransgruppen inom funktionshinderområdet för att minska utsläpp genom bilåkning. Miljöaspekter beaktas vid upphandling. Det är mycket svårt att räkna ut andelen bilar som är godkända utifrån kommunens miljöpolicy. Generellt hyr förvaltningen sina bilar från Fordonsenheten. Enligt Kolada har dock kommunen en mycket låg andel miljöbilar (25 procent), jämfört med 47,3 procent i riket.

Förvaltningen arbetar löpande med att se över behovet av bilar och minskade antalet bilar 2019.

EKONOMISK ANALYS

Nämndens resultat för 2019 var –20 mkr och helårsprognosen var –13,5 mkr. Anledningen till det negativa resultatet är den uppbokade fordran på Migrationsverket som inte är korrekt och det innebär en resultatpåverkan på 28 mkr vid rättning av denna post. Då Socialnämndens del av etableringsersättningen (12 mkr) och medel för utredningskostnader (3,6 mkr) som finns på balansräkningen förs om till resultaträkningen hos Socialnämnden innebär detta en nettopåverkan på –12,4 mkr. En annan orsak är att placeringskostnaderna på barn och ungdom och vuxen missbruk ökade. De myndighetsutövande verksamheterna hade även höga konsultkostnader, främst inom Barn- och ungdomsenheten. Orsaken är komplexa ärenden samt vakanser där det varit svårt att rekrytera.

Nämnden gick in i året med ett effektiviseringskrav på 9,6 mkr. Det tillsammans med tillkommande kostnader utgör därför särskilt försvårande omständigheter.

Samtidigt kan konstateras att nettokostnadsavvikelsen 2018 visar på en hög ekonomisk effektivitet som för respektive område motsvarar i kronor:

  • Individ- och familjeomsorgen ligger cirka 18 mkr under andra kommuner i jämförelse.
  • Äldreomsorgen ligger cirka 76 mkr under andra kommuner i jämförelse.
  • LSS ligger cirka 4,8 mkr över andra kommuner i jämförelse (den höga kostnaden kan bland annat förklaras av att förvaltningen har ett boende där det krävs mycket personal för få brukare).

Totalt innebär det att kommunen har cirka 89,2 mkr lägre kostnader jämfört med andra kommuner med liknande struktur.

Detta innebär att effektiviteten är hög inom Individ- och familjeomsorgen och Äldreomsorgen och att ytterligare effektiviseringar och möjligheterna till utveckling försvåras.

 

Resultaträkning
(mkr)
Utfall januari–december 2019 Budget januari–december 2019 Differens ackumulerad Helårsprognos, augusti 2019 Utfall januari–december 2018 Utfall helår
2018
Bidrag 42,6 64,2 – 21,6 39,6 80,3 80,3
Övriga intäkter 55,4 47,1 8,3 50,0 55,1 55,1
Nämndbidrag 505,5 505,5 0,0 505,5 493,7 493,7
Summa intäkter 603,5 616,8 – 13,3 595,2 629,1 629,1
Personal – 322,6 – 335,3 12,7 – 321,1 – 339,0 – 339,0
Drift – 300,9 – 281,5 – 19,4 – 287,6 – 286,2 – 286,2
Summa kostnader – 623,5 – 616,8 – 6,7 – 608,7 – 625,2 – 625,2
Summa netto, konto – 20,0 0,0 – 20,0 – 13,5 3,9 3,9

FRAMTID

Vid årsskiftet 2018/2019 trädde den nya lagen om utskrivningsklara (LUS) i kraft vilket innebär att utskrivningsklara patienter i slutenvården snabbare ska tas hem. Överenskommelse med Region Stockholm har tagits fram tillsammans med samverkansorganet Storsthlm. Kommunen hade tidigare fem vardagar på sig att planera hem patienten men med den nya lagen kommer kommunen att ha två kalenderdagar på sig att ta hem patienten. Detta kan komma att påverka förvaltningen ekonomiskt.

Förvaltningen kommer att ta fram en tydlig process när gäller lokal- och bostadsförsörjning till aktuella målgrupper.

Successivt ökande behov inom Äldreomsorgen samt de av LSS-boendet upptagna platserna har resulterat i ökade köp av externa korttidsplatser. Ökningen av antal äldre med behov av vård- och omsorgsboende kommer att kräva en utökning av antal platser för vård- och omsorgsboende inom en snar framtid.

Minskat behov av försörjningsstöd genom olika insatser, till exempel Resursrådet, Ung i Nynäs, MIA-projektet och SamMA i samverkan med Samordningsförbundet Östra Södertörn samt förvaltningens interna verksamhet.

Öppenvårdsinsatser för barn och unga kommer att utvecklas genom ett mer aktivt arbete med insatser och stöd till familjer med barn som riskerar att fara illa.

Ökad samverkan med Barn- och utbildningsförvaltningen.

Utvecklingen av digitala tjänster och välfärdsteknik är en viktig framtidsfråga inom socialtjänstens områden.

Upphandling pågår av ett nytt verksamhetssystem och förvaltningen har anlitat ett externt stöd. Systemet förväntas vara infört 2021 och ett införandeprojekt kommer enligt plan att påbörjas under 2020.

Förvaltningen kommer tillsammans med HR att utveckla metoder för att säkra framtida kompetensförsörjning.

För Socialförvaltningens funktion Chef i beredskap har ett nytt avtal upprättats. Detta kommer att förbättra villkoren för cheferna men öka beredskapskostnaderna.