NYNÄSHAMNS KVALITET I KORTHET

Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) är ett verktyg för att jämföra kommuner med varandra ur ett medborgarperspektiv.

Nynäshamns kommun har deltagit i undersökningen KKiK som drivs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) sedan år 2012. Rapporten består av tre huvudområden.

  • Barn och unga
  • Stöd och service
  • Samhälle och miljö

All statistik är inte inrapporterad från Sveriges kommuner till SCB för 2019, dock visar rapporten 3 års statistik och ger ändå en indikation på Nynäshamns Kommuns kvalitet jämfört med övriga kommuner. När KKiK-resultaten redovisas använder SKR en färgkodning där de 25 procent av kommunerna som har bäst resultat får grön markering, de 25 procent av kommunerna som har sämst resultat får röd markering och resterande kommuner med medelresultat får gul markering. Färgen i tabellen visar alltså Nynäshamns resultat i förhållande till övriga kommuner, och inte en gradering av om resultatet är bra eller dåligt.

Om_Nynashamns_kommun

 

BARN OCH UNGA

2017 2018 2019
Plats på förskola på önskat placeringsdatum, andel barn (%) circle-green 94 circle-green 91 circle-yellow 63
Inskrivna barn per årsarbetare i förskolan, antal circle-red 5,5 circle-yellow 5,1 circle-grey
Kostnad förskola, kr/inskrivet barn 153 566 153 034 circle-grey
Elever i åk 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel (%) circle-yellow 76 circle-yellow 72 circle-yellow 74
Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel (%) circle-green 92,6 circle-green 92,7 circle-yellow 88,2
Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel (%) circle-yellow 82,0 circle-yellow 84,0 circle-green 86,7
Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, hemkommun, andel (%) circle-yellow 84,7 circle-yellow 85,3 circle-green 87,9
Elever i åk 9: Jag är nöjd med min skola som helhet, positiva svar, andel (%) circle-grey circle-red 51,3 circle-grey
Kostnad grundskola F-9, hemkommun, kr/elev circle-green 100 588 circle-green 102 875 circle-grey
Gymnasieelever med examen inom 4 år, kommunala skolor, andel (%) circle-red 55,6 circle-red 50,0 circle-red 55,8
Gymnasieelever med examen inom 4 år, hemkommun, andel (%) circle-red 64,4 circle-red 65,9 circle-yellow 66,7
Kostnad gymnasieskola hemkommun, kr/elev circle-yellow 25 974 circle-yellow 122 863 circle-grey
Aktivitetstillfällen för barn och unga i kommunala bibliotek, antal/1 000 inv 0-20 år circle-green 58,5 circle-yellow 43,8 circle-grey
Deltagartillfällen i idrottsföreningar, antal/inv 7-20 år circle-yellow 24 circle-yellow 25 circle-grey
Elevplatser i musik- eller kulturskola som andel av invånare 7-15 år, (%) circle-grey 19 circle-grey
OBS! Om rapport skrivs ut i svartvitt kan det vara svårt att se förhållande till andra kommuner circle-green
25 %
bästa
circle-yellow
50 %
mittersta
circle-red
25 %
sämsta

Gällande att få plats på förskola på önskat datum finns en sjunkande trend för Nynäshamns Kommun, det är en lägre andel (63 procent) som får plats på önskat datum 2019 än tidigare år. Men andelen är fortfarande något högre än medel för deltagande kommuner, som är 59 procent (2019). Nynäshamns Kommun har haft en positiv utveckling av andelen elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram och för 2019 så tillhör kommunen bland de 25 procent av kommunerna som har högst andel behöriga, andelen som går i kommunala skolor med behörighet är 86,7 procent, 2019. Kommunen har dock en sjunkande trend av elever i årskurs 6 med lägst betyg E i matematik 88,2 procent. 2019. På risknivå kan man se att skolresultaten varierar mycket mellan kommunerna och mycket mellan flickor och pojkar.

STÖD OCH OMSORG

2017 2018 2019
Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt - förbättrad situation, andel (%) circle-grey circle-green 88 circle-grey
Ej återaktualiserade vuxna personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel (%) circle-green 89 circle-red 70 circle-green 93
Väntetid i antal dagar från ansökan till beslut om försörjningsstöd, medelvärde circle-red 30 circle-red 38 circle-red 57
Kostnad individ- och familjeomsorg, kr/inv circle-yellow 3 666 circle-yellow 3 742 circle-grey
Väntetid i antal dagar från beslut till första erbjudna inflyttningsdatum avseende boende enl. LSS § 9.9, medelvärde circle-grey circle-grey circle-green 4
Brukarbedömning gruppbostad LSS - Brukaren trivs alltid hemma, andel (%) circle-grey circle-grey circle-yellow 80
Brukarbedömning daglig verksamhet LSS - Brukaren får bestämma om saker som är viktiga, andel (%) circle-grey circle-yellow 69 circle-grey
Kostnad funktionsnedsättning totalt (SoL, LSS, SFB), minus ersättning från FK enl SFB, kr/inv circle-yellow 7 066 circle-yellow 6 987 circle-grey
Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till första erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde circle-green 22 circle-yellow 53 circle-yellow 78
Personalkontinuitet, antal personal som en hemtjänsttagare möter under 14 dagar, medelvärde circle-green 10 circle-green 10 circle-green 8
Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel (%) av maxpoäng circle-grey - circle-grey circle-green 80
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg - helhetssyn, andel (%) circle-yellow 84 circle-yellow 82 circle-red 74
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg - helhetssyn, andel (%) circle-yellow 90 circle-yellow 90 circle-red 87
Kostnad äldreomsorg, kr/inv 80+ circle-green 202 646 circle-green 193 947 circle-grey
OBS! Om rapport skrivs ut i svartvitt kan det vara svårt att se förhållande till andra kommuner circle-green
25 %
bästa
circle-yellow
50 % mittersta circle-red
25 %
sämsta

Kostnaden för äldreomsorg i Nynäshamns Kommun är bland de lägsta i Sverige. Nynäshamns äldreomsorg har 25 procent lägre kostnad per innevånare som är 80 år och äldre än referenskostnaden för samtliga kommuner i Sverige. Även kostnaden för Individ- och familjeomsorg är 16,2 % lägre än referenskostnaden. Brukarbedömningen inom äldreomsorgen både inom särskilt boende och hemtjänst har en sjunkande trend och kan vara ett tecken på en allt för ekonomiskt pressad verksamhet. Hög personalomsättning har påverkat att handläggningstiderna för beslut om försörjningsstöd, dock visar statistiken på en förbättring år 2019 på antalet vuxna med avslutat försörjningsstöd och som inte har återkommit om ytterligare stöd från Kommunen.

SAMHÄLLE OCH MILJÖ

2017 2018 2019
Andel som får svar på e-post inom en dag, (%) circle-green 98 circle-green 94 circle-green 100
Andel som tar kontakt med kommunen via telefon som får ett direkt svar på en enkel fråga, (%) circle-yellow 58 circle-green 69 circle-green 69
Gott bemötande vid kontakt med kommun, andel av maxpoäng (%) circle-yellow 84 circle-green 92 circle-yellow 90
Delaktighetsindex, andel (%) av maxpoäng circle-grey circle-grey circle-yellow 63
Resultat vid avslut i kommunens arbetsmarknadsverksamhet, deltagare som börjat arbeta eller studera, andel (%) circle-green 52 circle-green 80 circle-grey
Elever på SFI som klarat minst två kurser, av nybörjare två år tidigare, andel (%) circle-yellow 54 circle-green 59 circle-grey
Lämnat etableringsuppdraget och börjat arbeta eller studera (status efter 90 dagar), andel (%) circle-red 22 circle-yellow 52 circle-grey
Företagsklimat enl. ÖJ (Insikt) - Totalt, NKI circle-yellow 70 circle-yellow 71 circle-grey
Handläggningstid (median) från inkommen ansökan till beslut för bygglov, antal dagar circle-grey circle-red 80 circle-grey
Handläggningstid (median) från när ansökan betraktas som fullständig till beslut för bygglov för nybyggnad av en- och tvåbostadshus, antal dagar circle-grey circle-yellow 16 circle-grey
Insamlat hushållsavfall totalt, kg/person circle-yellow 515 circle-yellow 530 circle-grey
Miljöbilar i kommunorganisationen, andel (%) circle-yellow 28,6 circle-red 25,0 circle-yellow 24,2
Ekologiska livsmedel i kommunens verksamhet, andel (%) circle-yellow 34 circle-yellow 32 circle-grey
OBS! Om rapport skrivs ut i svartvitt kan det vara svårt att se förhållande till andra kommuner circle-green
25 %
bästa
circle-yellow
50 % mittersta circle-red
25 %
sämsta

Andelen som tar kontakt med Nynäshamns Kommun via telefon som får direkt svar på en enkel fråga har en stigande trend och kommunen är bland de 25 % av kommunerna med bäst resultat. Nynäshamns Kommun har gått ifrån att ha en traditionell växel till ett kontaktcenter som hanterar enklare frågor som har bidragit positivt till servicenivån till kommuninnevånarna. Andelen miljöbilar inom kommunorganisationen är relativt låg trots ett medvetet miljöarbete inom hela kommunorganisationen.