Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden är kommunens byggnadsnämnd och ansvarar för bygglov, detaljplaner och kart- och mätverksamhet.

Uppdraget innefattar också att fungera som kommunens trafiknämnd och väghållningsmyndighet. Här ingår kommunens tekniska försörjning i form av projektering, anläggning, drift och underhåll av kommunens gator, vägar, parkmark, andra allmänna platser, grönområden, naturreservat, frilufts- och rekreationsområden med flera samt kommunens samlade fordonsverksamhet. Nämnden har även ett uppdrag att bedriva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet.

Nämnden ansvarar också för de kommunala verksamhetsfastigheterna, såsom skolor, boenden och administrationslokaler. Slutligen har nämnden ansvar för drift, underhåll och utbyggnad av kommunens allmänna vatten-, dagvatten- och avloppstjänster samt ett visst ansvar för de miljö- och renhållningsfrågor som inte ankommer på SRV återvinning AB och Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (SMOHF).

VIKTIGA HÄNDELSER

Förvaltningen fortsatte att arbeta inriktat med att utveckla ett processorienterat arbetssätt med kunden i fokus, minska sjukfrånvaron och höja nöjd-medarbetar-index (NMI). Förvaltningen har valt att arbeta mer aktivt med de mål som är närmare medarbetarnas dagliga arbete.

Förvaltningen har sedan 2017, efter en genomlysning, arbetat med en rad åtgärder som under 2019–2020 kommer att integreras i kommunens nystartade arbete för ett hälsosamt arbetsliv. Införandet av OSA-dialogen, som står för organisatorisk och social arbetsmiljö, ska resultera i ett systematiskt arbete med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. OSA-dialogen tydliggör kopplingen mellan arbetsmiljön, resultatet och kvaliteten i verksamheten.

Innan semesterperioden genomfördes en förvaltningsdag. En eftermiddag som bland annat innehöll information från ledningen med möjlighet att ställa frågor. Eftersom service och bemötande var ett av förvaltningens fokusområden, fick alla ta del av hur personal på Stadsmiljöavdelningen arbetar med detta. Det var mycket uppskattat av alla närvarande.

Under 2018 och 2019 arbetade Bygglovsenheten målinriktat med att slutföra gamla ärenden samt ändra arbetsform för att öka servicenivån och korta ner handläggningstiderna. Arbetet har resulterat i ett höjt nöjd-kund-index (NKI). Frågorna som styr resultatet rör information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Även om en stor del av de avslutade ärendena var äldre kunde NKI höjas. Effekten antas bli större under 2020 då färre äldre ärenden kommer att behandlas.

Den 1 januari 2019 ändrades plan- och bygglagen. De nya reglerna innebär ökade krav på skyndsam handläggning eftersom avgiften reduceras om den lagstadgade tiden för handläggning överskrids. Inför 2019 togs därför beslutet att utöka personalstyrkan med en person i samband med flera föräldraledigheter. Samtidigt har byggnadstakten avstannat och intäkterna har minskat jämfört med budgeterat. Under 2019 arbetade förvaltningen med betydligt fler interna detaljplaner än tidigare år, vilket fick ekonomiska konsekvenser då kommunen använde sig av interna priser.

Fastighetsavdelningen slutförde inventeringen av kommunens verksamhetslokaler. Arbetet med att ta fram en underhållsplan och underlag för kommunens lokalförsörjningsplan pågår. I maj 2019 började en ny fastighetschef. Årets hyresgästenkät indikerar att avdelningens organisation bör ändras i syfte att få ett mer kundorienterat arbetssätt och en översyn är startad. En mer noggrann inventering av skollokaler visade omfattande fuktskador på flera skolbyggnader. Det är viktigt att avdelningen ser över hur ett effektivt fastighetsunderhåll ska kunna säkerställas i framtiden.

VA-verksamheten arbetar med att öka investeringstakten för att bland annat möta det eftersatta underhållet. Verksamheten lägger också fokus på att åtgärda brister inom arbetsmiljö och driftsäkerhet. Det finns fortfarande utmaningar för avloppsreningsverkets kväverening som de senaste åren har överskridit eller tangerat de utsläppskrav som verket har, men 2019 redovisade avdelningen att kraven är uppnådda med marginal.

På Stadsmiljöavdelningen lades stort fokus på att utveckla både den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön. Stadsodlingen i Stadsparken blev mer populär än väntat och antalet odlingskragar har dubblerats. Både i Ösmo och Nynäshamn pågick beläggningsarbeten. Industrivägen är färdigställd men arbetena inom Telegrafenområdet kommer att pågå fram till 2020. Arbetet med ombyggnad av kajen för skärgårdstrafik och toaletter i hamnområdet pågår.

MÅLUPPFYLLELSE

Ett ekonomiskt hållbart Nynäshamn

Målen uppfylldes delvis. Antalet detaljplaner med planuppdrag är 21. Av dessa har 6 varit vilande under senaste tiden i väntan på utredningar, förhandlingar och återkoppling från exploatörer. Det är svårt att få svar från ramavtalsupphandlade konsulter för att göra utredningar, till exempel risk, buller och geoteknik. Vissa utredningar är även årstidsberoende, till exempel naturinventeringar. Underskottet från arbetet med interna detaljplaner beror på att internprismodellen inte täcker alla kostnader. Att arbeta med färre interna detaljplaner skulle innebära att arbetet med utveckling av kommunal mark skulle bli lidande. Det är av stor vikt att arbetet kan fortsätta för att skapa möjlighet till både bostadsbyggande och mark för verksamheter som vill etablera sig i kommunen. Samhällsbyggnadsprocessen i kommunen är också beroende av att alla verksamheter som berörs har tillgång till resurser för att processflödet inte ska hindras.

Under året har fyra detaljplaner vunnit laga kraft, Lamellen 1, Nynäshamn 2:32, Apotekaren 24 och Lundby 1:112. Detaljplanen Kullsta 2 med flera överklagades till mark- och miljödomstolen och domstolen dömde till de klagandes fördel. Kommunen valde att inte överklaga domstolens beslut. Arbetet med detaljplanen startades om och granskning skedde under hösten. Detaljplanen Älgen 18 överklagades till mark- och miljödomstolen i mars 2019.

Totalt lämnades 233 bygglov och 137 startbesked, vilket genererat 102 nya möjliga bostäder. Utöver detta hanterades ett antal strandskyddsdispenser, förhandsbesked och sanktionsavgifter.

Ett socialt hållbart Nynäshamn

Målen uppfylldes förutom delar av NKI-mätningarna. Stadsmiljöavdelningen når inte upp till målet vad gäller den yttre miljön för gång- och cykelvägar. Sommarsäsongens sommarblomsprogram fick mycket beröm av både invånare och besökare. Stadsodlingen i Stadsparken blev mycket uppskattad och antalet odlingskragar fick dubbleras för att möta efterfrågan. Mycket arbete lades på att ta ner riskträd innan dessa orsakat skada och flaggstänger renoverades för att säkra deras funktion. Extra mycket grönyteunderhåll utfördes eftersom sommarens väder var gynnsamt för tillväxten. Skadegörelsen har minskat liksom antalet bilbränder på kommunens vägar. Gästhamnen och Besökscenter hade ett stort antal besökare och fortsätter att visa upp ett mycket fint resultat i sin kundenkät. Kryssningsbesökarna var många.

Sjuktalen på förvaltningen uppvisar ett mycket gott resultat. Arbetet med OSA-dialogen har påbörjats på delar av förvaltningen och ska resultera i ett systematiskt arbete med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. OSA-dialogen tydliggör kopplingen mellan arbetsmiljön, resultatet och kvaliteten i verksamheten.

Ett ekologiskt hållbart Nynäshamn

Miljö- och klimatmålen, fastställda av Kommunstyrelsen, ligger till grund för stor del av nämndens arbete. Delar av målen uppfylldes. Målet att öka andelen fossilbränslefria fordon uppfylldes inte och den totala andelen är 12 procent av den kommunala fordonsflottan.

Avdelningen för vatten och avlopp har påbörjat det viktiga arbetet med att bygga bort sårbarheten på reningsverk och ledningsnät. Upphandlingen av ledningsnätsrenovering överprövades vilket orsakade förseningar av projektet.

EKONOMISK ANALYS

Nämndens verksamheter, exklusive vatten och avlopp, redovisade ett underskott om 19,1 mkr för 2019, dock fanns ett budgeterat underskott på 7,5 mkr. Resultatet för hela förvaltningen är ett underskott om 23,1 mkr. Förvaltningsövergripande har ett budgeterat underskott om 7,5 mkr för att iordningställa Ösmo simhall (7,0 mkr) och utredning gällande Ören (0,6 mkr). Simhallens iordningställande kostade totalt 5,4 mkr år 2019 och Örens utredning 0,6 mkr.

Förvaltningsövergripande redovisade ett resultat om 1,0 mkr, vilket är förvaltningens budgeterade reserv. Resultatet på avdelningen plan, stab och bygglov är ett underskott om 5,2 mkr, vilket framför allt beror på lägre intäkter för detaljplaner och bygglov än budgeterat men även ökade kostnader för konsulter.

Stadsmiljöavdelningen redovisade ett underskott om 2,9 mkr. Underskottet beror framför allt på högre kostnader för skötsel av grönytor och renhållning av gator och parker, men även på grund av lägre intäkter och kostnader för skadegörelse.

Fastighetsavdelningen redovisade ett underskott om 12,1 mkr. Totalt 5,4 mkr av dessa är kostnader för iordningställandet av Ösmo simhall. Totalt 6,8 mkr är kostnader för projekteringen av Sorunda brandstation som har avbrutits och ska startas om med en ny detaljplaneutredning. Avdelningen har även belastats med kostnader för investeringar som har förts till resultatet på grund av att de inte längre anses uppfylla kraven för en anläggning alternativt inte längre är aktuella att slutföra eller behöver projekteras om, cirka 6,4 mkr. Samtidigt finns ett överskott om 5,3 mkr för kapitalkostnader som inte har blivit realiserade och lägre personalkostnader om 1,6 mkr då avdelningen valt att vakanshålla några tjänster i avvaktan på en eventuell organisationsförändring.

Vatten och avlopps resultat för 2019 var ett underskott om 4,0 mkr, detta är dock ett beräknat underskott på grund av tidigare års överskott.

Förvaltningen hade ett investeringsutfall på 191,9 mkr för 2019, en ökning från 2018 med drygt 77 mkr. Fastighetsavdelningen hade ett utfall på 108,3 mkr, Stadsmiljöavdelningen 33,4 mkr och VA-avdelningen 20,2 mkr.

De största investeringarna var

  • renovering av Gröndalshallen (14,6 mkr)
  • renovering och ombyggnad, delar av Sunnerbyskolan (19,4 mkr)
  • renovering av Vanstaskolan och Gröndalsskolan (23,9 mkr)
  • reinvesteringar Fastighet (16,2 mkr)
  • reinvesteringar VA (11,9 mkr).
Miljo_och_samhallsbyggnadsnamnden

 

Resultaträkning
(mkr)
Utfall januari–december 2019 Budget januari–december 2019 Differens ackumulerad Helårsprognos, augusti 2019 Utfall januari–december 2018 Utfall helår
2018
Bidrag 3,5 2,6 0,9 2,7 3,6 3,6
Övriga intäkter 337,9 332,0 5,9 333,8 312,7 312,7
Nämndbidrag 61,2 61,2 0,0 65,2 59,7 59,7
Summa intäkter 402,6 395,8 6,8 401,7 376,0 376,0
Personal – 110,1 – 114,0 3,9 – 110,6 – 101,1 – 101,1
Drift – 315,6 – 289,3 – 26,3 – 305,9 – 289,4 – 289,4
Summa kostnader – 425,7 – 403,2 – 22,4 – 416,5 – 390,5 – 390,5
Summa netto, konto – 23,1 – 7,5 – 15,6 – 14,9 – 14,5 – 14,5

FRAMTID

Under hösten fick Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen i uppdrag från nämnden att utreda en hållbar organisation på Fastighetsavdelningen som ska kunna säkerställa en säker drift och underhåll av kommunens verksamhetslokaler. Förvaltningens utredning och förslag på åtgärder kommer att redovisas under kvartal 1 2020. Det genomfördes en granskning av styrning och kontroll av fastighetsunderhåll som också pekade på en rad allvarliga brister. Under 2020 kommer ett av förvaltningens viktigaste uppdrag att vara att genomföra nödvändiga förändringar av fastighetsorganisationen för att säkerställa drift och underhåll. Det totala fastighetsvärdet är en av kommunens största ekonomiska tillgångar och kvaliteten på drift och underhåll är avgörande för en god fastighetsekonomi på lång sikt.

Förvaltningarna har fått i uppgift att ta fram effektiviseringar på cirka 40 mkr till 2020. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens del uppgår till 4 mkr. I det expansiva läget som kommunen befinner sig i är det en utmaning för Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen som i huvudsak har uppdrag att förbereda för exploatering och utveckling genom detaljplaneläggning och ordnandet av infrastruktur. Arbetet är en förutsättning för ökad inflyttning och ökade skatteintäkter men sker ibland flera år i förväg.

Avdelningen plan, stab och bygglov kommer framöver att till stor del arbeta med detaljplaner på kommunal mark. Det har inneburit ett inkomstbortfall eftersom ersättningen har debiterats enligt kommunens internpriser. Från och med 2020 kommer debitering att ske enligt normal taxa även internt. Det är en fördel att samla kostnaderna för utvecklingen av kommunal mark på ett ställe för att kunna göra en rättvisande sammanställning för den totala kostnaden vid exploatering.

VA-avdelningen fortsätter åtgärderna för att förbättra kvävereningen och följer den noga. Utbyggnad av reningsverket kommer att fortsätta med ny biologisk rening och en ny rötkammare. Avdelningen ser det nödvändigt med en höjning av taxan årligen under den kommande fyraårsperioden. Investeringsramen under motsvarande period beräknas till 180 mkr per år för att kunna hantera behovet av både upprustning av befintliga verk och renovering av ledningsnätet, exploateringar och VA-utvecklingsplanen.

De effektiviseringskrav som åligger Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden kommer till stor del att hamna på Stadsmiljöavdelningen som har den största delen av förvaltningens kommunbidragsfinansierade verksamhet. Effektiviseringskraven riskerar att under 2020 ge effekter i den yttre skötseln, verksamheten i gästhamnen och på antalet sommarjobb för skolungdomar.