Balanskravsresultat

Enligt kommunallagen och lagen om kommunal bokföring och redovisning är ett minimikrav för god ekonomisk hushållning att intäkterna ska överstiga kostnaderna och att realisationsvinster inte ska inräknas i intäkterna då avstämning mot detta balanskrav görs. Syftet med balanskravet är att en kommun ska visa att den inte lever över sina tillgångar. Det innebär till exempel att realisationsvinster från försäljning av anläggningar inte ska finansiera den löpande driften.

Om balanskravsresultatet för ett visst räkenskapsår är negativt ska det enligt kommunallagen regleras inom tre år. Kommunfullmäktige ska då anta en åtgärdsplan för hur regleringen av resultatet ska ske. Nynäshamn klarar inte balanskravet för 2019. Resultatnivån är för låg och balanskravsresultatet uppgår till –2,1 mkr.

Beslut om reglering ska fattas i budgeten senast det tredje året efter det år då det negativa balanskravsresultatet uppkom. Enligt kommunallagen får fullmäktige dock besluta att en reglering av ett negativt balanskravsresultat inte ska göras, om det finns synnerliga skäl.

VA-verksamheten ingår i kommunen men är reglerad i vattentjänstlagen. VA-taxan, som ska vara skälig och rättvis, beslutas av kommunfullmäktige. Det totala avgiftsuttaget får inte överstiga kostnaderna (självkostnadsprincipen). Avgifterna fastställs i förväg och ska täcka nödvändiga kostnader för verksamheten. I de fall överuttag eller underskott redovisas ska dessa återföras/kompenseras de närmaste åren. För 2019 redovisar VA-verksamheten ett negativt resultat motsvarande 4,0 mkr 2019. Underskottet balanseras mot tidigare års överskott på 8,4 mkr och innebär att resultatet är en budget i balans. Resterande överskott om 4,4 mkr kommer att förbrukas under 2020, vilket medför att avdelningen även 2020 planerar för en budget i balans. Med hänsyn till detta anses kommunens negativa balanskravsresultat vara reglerat.

Kommunen har sedan 2013 avsatt medel till en resultatutjämningsreserv. Resultatutjämningsreserven uppgår den 31 december 2019 till 55,6 mkr. Enligt regelverket får denna ej nyttjas 2019. En korrigering har gjorts 2019. Tidigare exkluderades VA-verksamhetens resultat vid beräkning av balanskravsresultatet. Justeringen medförde högre avsättning till resultatutjämningsreserven, 55,6 mkr istället för 38,1 mkr.

 

Balanskravsutredning
(miljoner kronor)
2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Före
2013
  Årets resultat enligt resultaträkningen
 
12,9
 
23,4
 
12,8
 
23,5
 
100,8
 
26,4
 
22,4
 
 
Samtliga realisationsvinster – 20,2 – 0,0 – 0,1 – 1,2 – 61,2 – 4,7 – 3,5  
+ Realisationsvinster enligt undantagsmöjlighet                
+ Realisationsförluster enligt undantagsmöjlighet                
+ Orealiserade förluster i värdepapper 10,4              
Orealiserade vinster i värdepapper – 5,2              
–/+
 
Återföring av orealiserade vinster/förluster i värdepapper
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
 
=
 
Årets resultat efter balanskravsjustering
 
– 2,1
 
23,4
 
12,7
 
22,3
 
39,6
 
21,7
 
18,9
 
 
Reservering av medel till resultatutjämningsreserv 0,0 – 8,7 0,0 – 8,6 – 26,7 – 9,2 0,0 – 2,4
+
 
Användning av medel från resultatutjämningsreserv
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
0,0
 
 
= Årets balanskravsresultat – 2,1 14,7 12,7 13,7 12,9 12,5 18,9  

Kommentar: Årets balanskravsresultat är negativt och uppgår till –2,1 mkr. Nynäshamns kommun har uppfyllt balanskravet tidigare år. Det finns inte något historiskt underskott att återställa. Resultatet har justerats med realisationsvinster på 20,2 mkr, orealiserade vinster i värdepapper på 5,2 mkr och orealiserade förluster i värdepapper på 10,4 mkr. Ingen reservering av medel till resultatutjämningsreserven har gjorts och heller ingen användning av medel från resutatutjämningsreserven har utnyttjats. Resultatutjämningsreserven uppgår 2019-12-31 till 55,6 mkr.