Redovisningsprinciper

LAGSTIFTNING

Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR) om inget annat anges. Lagen om kommunal bokföring och redovisning trädde i kraft den 1 januari 2019. RKR har publicerat 18 nya rekommendationer.

Fordringar har upptagits till de belopp varmed de beräknas inflyta. Tillgångar och skulder har upptagits till anskaffningsvärde där inget annat anges. Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt god redovisningssed.

ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR/INVESTERINGAR

För att klassificeras som en investering och inte en kostnad ska tillgången vara avsedd för stadigvarande bruk eller innehav, värdet utgöra ett väsentligt belopp och ha en nyttjandeperiod om minst 3 år. I Nynäshamns kommun är gränsen för väsentligt belopp satt till ett prisbasbelopp. De materiella anläggningstillgångarna upptas i balansräkningen till anskaffningsvärde minus planenliga avskrivningar.

Ej avslutade investeringar balanseras som pågående arbeten.

Avskrivningar beräknas inte för mark, konst och pågående arbeten. På övriga anläggningstillgångar sker planenlig avskrivning utifrån planerad nyttjandeperiod. Avskrivning påbörjas när anläggningstillgången är färdig att tas i bruk.

Från och med 2014 har komponentavskrivning tillämpats. Genomgång av anläggningar anskaffade tidigare har gjorts och komponentfördelats. Maskiner och inventarier komponentfördelas inte.

ANLÄGGNINGSAVGIFTER VA

Anläggningsavgifter till kommunens VA-nät ska delfinansiera avskrivningskostnaderna för investeringar i VA-nät och reningsverk. Anläggningsavgifter tas upp som en förutbetald intäkt och redovisas bland långfristiga skulder, och intäkten periodiseras över anläggningens genomsnittliga nyttjandeperiod.

EXPLOATERINGSREDOVISNING

Nedlagda kostnader för pågående exploateringar är bokförda som omsättningstillgång och de avgifter som är inbetalda som en förutbetald intäkt. Intäkterna resultatförs i den takt som förpliktelsen kan anses uppfylld. År 2013 redovisades förutbetalda exploateringsinkomster som en skuld i balansräkningen. Allteftersom medlen togs i anspråk minskades skulden.

Från och med 2014 tillämpas bruttoredovisning, vilket innebär att utgifter för anskaffning av tillgången redovisas som omsättningstillgång medan förutbetalda intäkter redovisas som en skuld.

Under 2018 har anpassning till nya redovisningsprinciper avseende exploateringar gjorts. Intäkter balanseras inte över åren utan bokförs direkt mot resultatet. Kostnader och intäkter i resultatet redovisas brutto och inte som tidigare netto.

Samtliga exploateringar har värderats vid årsskiftet 2019.

DETALJPLANER

Från och med den 1 januari 2019 är det inte längre tillåtet att tillgångsredovisa utgifter för framtagande av detaljplaner. Kommunen har kostnadsredovisat årets utgifter korrekt. En genomgång av historiska detaljplaneutgifter har gjorts under hösten 2019 för att korrigera tillgångsredovisade detaljplanekostnader till årsbokslutet. Endast kostnader för en detaljplan har identifierats i aktiverade anläggningstillgångar. Denna tillgång har komponentfördelats och är därmed helt avskriven vilket inte föranlett ytterligare justering. Detaljplanekostnader har identifierats i pågående försäljningar, dessa har kostnadsförts under 2019.

FINANSIELLA PLACERINGAR

Finansiella placeringar har omklassificerats från finansiell anläggningstillgång till omsättningstillgång och bokförs till marknadsvärde per den 31 december 2019. 2018 års jämförande siffror i balansräkningen har justerats i årsredovisningen.

GATUKOSTNADSERSÄTTNING OCH EXPLOATERINGSBIDRAG

Från den 1 januari 2019 gäller lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR). RKR har tagit fram en rekommendation för intäkter R2. I den mån en avgift eller ett offentligt bidrag är hänförbart till en investering, ska inkomsten intäktsföras på ett sätt som återspeglar investeringens nyttjande och förbrukning. Bidrag från privata givare intäktsförs.

GOODWILL

Avskrivningstiden för upplösning av goodwill har under 2019 justerats till max 5 år i enlighet med RKR:s rekommendationer.

LEASINGAVTAL

Samtliga avtal har klassificerats som operationella. En översyn av samtliga leasingavtal ska göras för att redovisas enligt RKR:s rekommendation 5 avseende leasing.

PENSIONSSKULD

Pensionsskulden redovisas enligt blandmodellen. Detta innebär att den pension som intjänats till och med 1997 redovisas som ansvarsförbindelse i balansräkningen. Pensionsförmåner intjänade från och med 1998 redovisas som en kostnad i resultaträkningen. Övriga pensionsåtaganden, som visstids- eller garantipension och intjänad pension på lönedelar över 7,5 basbelopp, redovisas under avsättningar i balansräkningen.

PERIODISERING AV TIMLÖNER MED MERA

Från och med 2011 har samtliga timlöner, övertids- och mertidsersättning, ersättning för jour och beredskap och ob-tillägg som intjänats i december periodiserats till december månad.

SAMMANSTÄLLDA RÄKENSKAPER

De sammanställda räkenskaperna (koncernredovisningen) är upprättade i enlighet med lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och utformas enligt god redovisningssed. Räkenskaperna har upprättats enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Interna mellanhavanden av betydelse har eliminerats.

De sammanställda räkenskaperna omfattar kommunen samt bolag och kommunalförbund där kommunen har betydande inflytande genom att ägarandelen uppgår till minst 20 procent. För Nynäshamns kommun innebär det kommunens 100 procent ägda bostadsbolag AB Nynäshamnsbostäder och dess dotterbolag Tegeltraven Holding AB, Letupa AB samt Kvastbindaren Fastighets AB. Därutöver ingår i de sammanställda räkenskaperna Nynäshamns Mark AB där kommunen innehar 50 procent av aktierna, Alkärrsplans Utvecklings AB, där kommunen innehar 19 procent av aktierna, och Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund, där kommunens andel uppgår till 17,9 procent.

Bolag och kommunalförbund som inte ingår i de sammanställda räkenskaperna är SRV återvinning AB, Södertörns brandförsvarsförbund, Södertörns upphandlingsnämnd, Södertörns överförmyndarnämnd och Samordningsförbundet Östra Södertörn. Dessa ägs tillsammans med andra kommuner och Nynäshamns kommuns andel av företagens omsättning överstiger inte 5 procent av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag. Företag som samägs med annan kommun och vars verksamhet är en kommunal angelägenhet, ska anses ha särskild betydelse för kommunens verksamhet. Under 2020 ska utredas om ytterligare bolag ska inkluderas i kommunens sammanställda räkenskaper.

RESULTAT INOM VA-VERKSAMHETEN

VA-verksamheten regleras av självkostnadsprincipen. Eventuellt överskott är en skuld till abonnenterna och ska återbetalas inom en treårsperiod i form av sänkta avgifter eller reglering av underskott. Negativa resultat ska regleras inom en treårsperiod.

Överskott inom VA-verksamheten har 2017 avsatts för åtgärder enligt särskild plan. Det är tillåtet enligt vattentjänstlagen att avsätta överuttag (förutbetalda intäkter) som en reservering, det vill säga en långfristig skuld (fond) i balansräkningen om man kan visa i en investeringsplan vad medlen ska användas till, hur mycket och när. Investeringsfonden (förutbetald intäkt) löses sedan upp (intäktsförs) genom matchning mot avskrivningskostnaderna för den specifika investeringen. Upplösning av fonden ska ske under samma antal år som tillgången skrivs av på.

De investeringar som kan komma ifråga är nyinvesteringar som kommer hela kollektivet tillgodo. Det gäller därmed inte för utbyggnad av anläggningen till nya kunder.