Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen ansvarar bland annat för kommunens ekonomiska förvaltning, övergripande personalfrågor, arbetsmarknads- och näringslivsfrågor, plan- och byggnadsfrågor, övergripande planering, exploatering av mark och civilt försvar och beredskap. Kommunstyrelseförvaltningen är Kommunstyrelsens tjänstepersonsorganisation och ska i den rollen leda, samordna och stödja verksamhet inom Kommunstyrelsens ansvarsområden.

VIKTIGA HÄNDELSER

Förvaltningen arbetade med projekt och utveckling under året, med syfte att ständigt öka kvaliteten på service för kommunens verksamheter och invånare.

I maj genomfördes ett EU-val, en stor logistisk utmaning som genomfördes rättssäkert och med 4,7 procents större valdeltagande än tidigare EU-val.

Omfattningen av arbete kring kommunens säkerhet växte. I maj genomfördes en risk- och sårbarhetsanalys för extraordinära händelser med alla förvaltningar. Kommunen deltog i övningen Havsörn tillsammans med tre län. Tre medborgardialoger genomfördes tillsammans med polis och räddningstjänst.

Ett nytt ekonomisystem upphandlades och ett aktivt arbete med implementering samt framtagande av en ny kodplan pågår. Driftstart av systemet är planerad den 1 april 2020. Parallellt har nya ekonomistyrningsriktlinjer, med finansiella mål, arbetats fram och beslutats.

Avstämningsrapporten för projektet Hälsofrämjande arbetsliv godkändes under sommaren av ESF-rådet, vilket innebar att projektet kunde gå in i genomförandefasen. Målgruppen omfattar 1 000 personer i Nynäshamns kommun. Insatserna OSA-dialogen (som står för organisatorisk och social arbetsmiljö) och Tidig upptäckt och förhindra sjukfrånvaro omfattade ledningsgrupper samt ett större antal chefer, medarbetare och skyddsombud. Insatsen Hälsofrämjande ledarskap startade senare under hösten och har hittills engagerat 225 deltagare.

En förbättrad rehabiliteringsprocess och ett intensivt arbete att rehabilitera kommunens chefer resulterade i att den långa sjukfrånvaron minskade kraftigt.

I april öppnade Kontaktcenter upp sin verksamhet i Ösmo, för ökad tillgänglighet och service.

Kommunfullmäktige beslutade att anta Strategi för ett bättre företagsklimat, vilket är en milstolpe i arbetet för ökad tillväxt och ett bättre företagsklimat. Ett aktivt pressarbete som ökat kommunens synlighet i media samt en ökad efterfrågan på kommunikationsstöd, ledde till att organisationen upplevs som mer tillgänglig och professionell.

 

MÅLUPPFYLLELSE

Målen om ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet uppfylldes delvis, i en sammantagen bedömning.

Kommunen hade en fortsatt positiv befolkningstillväxt 2019. För att stimulera byggandet av nya bostäder arbetade kommunen efter samhällsbyggnadsprocessen. Omfattande kontakter och möten med exploatörer och företag förekom. En ny näringslivsstrategi är framtagen. Utveckling av målstyrningen pågår och det kommer att införas en ny ekonomistyrning med finansiella mål. IT-miljön moderniserades och blev effektivare genom att ett nytt IT-avtal upphandlades. Kommunens kontaktcenter nådde toppresultat när det gäller tillgänglighet, och inom HR sattes ett nytt systemstöd för rekrytering i drift, en karriärwebb lanserades och implementering av rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete pågår.

För att förebygga brottslighet och öka tryggheten upprättades en årsplan för månatliga samverkansmöten mellan polis och brandförsvarsförbundet. Riktlinjer för kommunens nationella minoritetsarbete antogs av kommunfullmäktige. Förvaltningarna fick stöttning i sitt miljö- och klimatarbete och flera lyckade projekt genomfördes under året.

EKONOMISK ANALYS

Kommunstyrelsen visade ett positivt resultat på 28,1 mkr 2019, vilket är 20,6 mkr bättre än budget. Verksamhetsområdet Mark och exploatering gjorde ett stort överskott på grund av försäljning och byte av mark och fastigheter till ett högre värde än beräknat i budget.

Förvaltningen valde att ej tillsätta flera vakanta tjänster, bland annat på Ekonomi-, HR-, Kansli- och Planeringsavdelningen. Politiska sekreterare anställdes i lägre grad än budgeterat. En del projekt och uppdrag har skjutits på framtiden eller prioriterats bort.

Ytterligare en orsak till det positiva överskottet är att hälsoinsatser inklusive företagshälsan genomgick en upphandling under hösten. Arbetssättet förändrades då under perioden till ökad användning av interna resurser.

 

Resultaträkning
(mkr)
Utfall januari–december 2019 Budget januari–december 2019 Differens ackumulerad Helårsprognos, augusti 2019 Utfall januari–december 2018 Utfall helår
2018
Bidrag 3,6 7,8 – 4,1 6,4 10,9 10,9
Övriga intäkter 47,5 34,2 13,3 36,2 172,8 172,8
Nämndbidrag 193,8 193,8 0,0 189,9 166,8 166,8
Summa intäkter 245,0 235,8 9,2 232,4 350,6 350,6
Personal – 99,0 – 104,2 5,2 – 99,1 – 89,1 – 89,1
Drift – 118,0 – 124,2 6,2 – 121,3 – 260,6 – 260,6
Summa kostnader – 217,0 – 228,4 11,4 – 220,5 – 349,7 – 349,7
Summa netto, konto 28,1 7,5 20,6 11,9 1,0 1,0

FRAMTID

Den demografiska utvecklingen innebär att färre personer ska försörja allt fler och det ställer krav på organisationen att utveckla nya arbetssätt i allt snabbare takt. En av Nynäshamns kommun mest strategiskt viktiga frågor handlar om att tillsammans fokusera på att forma framtidens kommunala uppdrag, för att kunna fortsätta ge medborgarna och företagarna en god service. Kommunens verksamheter ska påbörja en spännande utvecklingsresa in i framtiden.

Det sammantagna behovet av kommunal välfärd såsom förskola, grundskola, LSS och äldreomsorg bedöms vara ungefär 6 procent större 2025 jämfört med 2019. Därtill kommer den underhållsskuld som måste hanteras inom fastighetsområdet. En långsiktigt hållbar takt för kommunens samlade investeringar är således en viktig strategisk fråga, likaså en tydlig och väl fungerande investerings- och prioriteringsprocess. Då Nynäshamn, som många andra kommuner i Sverige, befinner sig i ekonomiskt tuffa tider är det av särskild vikt att göra täta budgetuppföljningar.

För att utveckla hela Nynäshamn finns flera områden där kommunen planerar för bostäder, förskolor, skolor, äldreboende, serviceutbud, ny infrastruktur och verksamhetsmark för företag. Under kommande år ska kommunen arbeta aktivt för att utvecklas i samband med Norvik hamns öppnande. Ett arbete med att förbättra företagsklimatet pågår också. Ambitionen är att skapa förutsättningar för ett bra serviceutbud i hela kommunen. En positiv tillväxttakt innebär stora möjligheter för kommunen. Med nya invånare och företag ökar skatteintäkterna, samtidigt som underlag skapas för en bättre närservice, fler jobb, utveckling av kollektivtrafik och en hållbar och trygg utveckling. Det är viktigt att samhällsbyggnadsprocessen fortsätter att utvecklas för att kommunen ska klara verksamhet och ekonomi med rådande förutsättningar, samt att framdriften av prioriterade projekt säkerställs.

Nynäshamns kommun har under de senaste åren påbörjat arbetet med att skapa god struktur och styrning i den kommunala organisationen. Framtagna planer och rekommendationer behöver omsättas i handling. Att ta fram en tydlig och gemensam politisk vision, mål och styrmodell är avgörande för att arbetet ska lyckas. En tydlig styrning och uppföljning är därtill viktig för Kommunstyrelsens uppsiktsplikt. Arbetet med att skapa samsyn och samarbete i hela organisationen fortsätter.