Drift- och investeringsredovisning

DRIFTREDOVISNING

Driftredovisningen är den interna budget som läggs per nämnd och förvaltning vidare ner på avdelnings- och enhetsnivå inom kommunorganisationen. Driftredovisningen per förvaltning innehåller kommuninterna transaktioner, såsom kostnader för lokaler, it, ränta och mycket mer. Nämndernas aggregerade resultat inklusive kommungemensamma poster för pensionsavsättningar, ränta med mera motsvarar resultatet som presenteras i resultaträkningen för kommunen.

Hur kommunens skatteintäkter och generella bidrag fördelas mellan de olika nämnderna (det så kallade nämndbidraget) avgör Kommunfullmäktige i november inför det aktuella verksamhetsåret. Inför 2021 års budget kommer Kommunfullmäktige ta beslut om nämndbidragsfördelning per nämnd innan den 30 juni 2020, i linje med ny ekonomistyrningsriktlinje.

Driftredovisning

Nämnd/Förvaltning (tkr) Skatteintäkter & Generella bidrag (Nämndbidrag) Verksamhets intäkter (Övriga intäkter & bidrag) Verksamhetens kostnader Resultat Budgeterat resultat Avvikelse mot budget (resultat)
Kommunstyrelsen 193 850 51 170 – 216 955 28 065 7 466 20 599
varav Mark och Exploatering 11 452 31 352 – 18 863 23 942 12 100 11 842
Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden 61 200 341 360 – 425 668 – 23 108 – 7 465 – 15 642
varav Vatten och Avlopp 800 – 78 341 – 3 967 0 – 3 967
Kultur- och fritidsnämnden 51 050 4 784 – 55 805 30 0 30
Barn- och utbildningsnämnden 665 100 142 679 – 808 843 – 1 064 0 – 1 064
Socialnämnden 505 500 97 950 – 623 485 – 20 035 0 – 20 035
Summa nämnder: 1 476 700 637 944 – 2 130 755 – 16 112 0 – 16 112
Finansförvaltning
(Kommungemensamma poster)
Intäkter:
Skatteintäkter och generella bidrag 1 524 038
Övriga intäkter 44 240
Kostnader:
Intern nämndbidragsfördelning – 1 476 700
Kommungemensamma, räntor, pension mm – 62 568
Summa Finansförvaltningen: 47 338 44 240 – 62 568 29 010 15 313 13 697
Justeringar kommuninterna transaktioner: – 296 059 296 061
Nynäshamns Kommun
(Resultaträkning)
1 524 038 386 125 – 1 897 262 12 900 15 313 – 2 413

Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen visade ett positivt resultat för 2019 på 28,1 mkr, vilket är 20,6 mkr bättre än budget. Verksamhetsområdet Mark och exploatering gjorde ett stort överskott på grund av försäljning och byte av mark och fastigheter till ett värde av 23,9 mkr, vilket är 11,8 mkr högre än budgeterat. Kommunstyrelsen hade lägre personal- och driftkostnader än budgeterat, eftersom förvaltningen valde att ej tillsätta flera vakanta tjänster som i början av året ingick i budget, bland annat på Ekonomi-, HR-, Kansli- och Planeringsavdelningen. En del projekt och uppdrag har skjutits på framtiden eller prioriterats bort.

Socialnämnden

Socialnämndens resultat för 2019 blev –20 mkr, vilket är 20 mkr sämre än budget. Största enskilda orsaken till budgetavvikelsen är att vid bokslutsarbetet 2018 upptäcktes att en uppbokad fordran på Migrationsverket inte var korrekt på 28 mkr, som inte heller var inkluderad i budgeten för 2019. Socialnämnden har lagt ned ett stort arbete på att granska samtliga återsökningar till Migrationsverket från perioden 1 januari 2014 till 1 juli 2017, samt Migrationsverkets beslut om utbetalning för att säkerställa att bokföringen är korrekt och överensstämmer med Migrationsverkets beslut om utbetalningar. Posten har till viss del kunnat vägas upp med att Socialnämnden var berättigad medel för etableringsersättning (12 mkr) och utredningskostnader (3,6 mkr) som var uppbokade som skuld på balansräkningen och inte var inkluderade i budget för 2019. Nettoeffekten av korrigering av de uppbokade balansposterna blev –12,4 mkr.

Justerat för den inkorrekta uppbokningen redovisar ändå Socialnämnden ett stort negativt resultat (–7,6 mkr), som kan härledas till att antalet personer med behov av service och stöd från socialtjänst och äldreomsorg har ökat markant bara de senaste två åren. Antalet utredningar inom Individ- och familjeomsorgen har ökat med 20 procent sedan 2017. Antalet ärenden där våld inom familjen är orsak till utredning har ökat med drygt 45 procent under samma period. Även det totala antalet insatser har ökat med 27 procent vilket betyder att en större andel av de som utreds är i behov av insatser från socialtjänsten. Placeringskostnaderna på barn och ungdom och vuxenmissbruk har ökat, komplexa ärenden i kombination med svårigheter att rekrytera har lett till högre konsultkostnader. Inom äldreomsorgen finns ett successivt ökande behov och därmed ökade kostnader bland annat i form av ökat köp av externa korttidsplatser. Socialnämnden ser inget avtagande behov av socialtjänst och äldreomsorg och kostnadstrycket kommer att vara fortsatt starkt kommande år, samtidigt som verksamheten bedriver en kostnadseffektiv verksamhet jämfört med övriga kommuner i Sverige.

Barn- och utbildningsnämnden

Barn- och utbildningsnämnden hade ett negativt resultat 1,1 mkr lägre än budget för bokslutsåret 2019. Trots att intäkterna har förbättrats markant jämfört med budget har nämnden haft stora engångskostnader för evakuering av skolbyggnader, och stor ökning av timavlönad personal. Nämnden fick 16,6 mkr mer i direkta bidrag från Skolverket och Arbetsförmedlingen än budgeterat. Även övriga intäkter ökade på grund av ökade intäkter för barnomsorgsavgifter samt ökning av antalet sålda platser inom bland annat grundskolan, på 3,2 mkr.

År 2019 hade Barn- och utbildningsnämnden extraordinära kostnader för evakuering av skolbyggnader och ombyggnad av skolbyggnader på cirka 4,9 mkr. Personalkostnaderna ökade med 16,2 mkr jämfört mot budget. Ökning består av kostnaderna för timavlönad personal, personal från bemanningscentrum och personal som är anställda via Arbetsförmedlingen.

Kultur- och fritidsnämnden

Kultur- och fritidsnämnden redovisade ett nollresultat, i nivå med lagd budget. Nämndens intäkter i form av statsbidrag och övriga intäkter var större än budget, bland annat beviljades lovmedel från Socialstyrelsen i februari. Motsvarande kostnad för lovmedlen har i motsvarande grad ökat kostnaderna för lovaktiviteter. På kostnadssidan var både personal och drift något högre än budgeterat, vilket delvis kompenserades med att nämnden jobbade aktivt med de anställdas semesteruttag vilket resulterade i en minskad semesterlöneskuld.

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden redovisade ett underskott på 23,1 mkr 2019, dock fanns ett budgeterat underskott på 7,5 mkr för att iordningställa Ösmo simhall (7,0 mkr) och utredning gällande Ören (0,6 mkr). Budgetavvikelsen är totalt –15,6 mkr för nämnden. Exkluderat Vatten och avlopp, som är helt taxefinansierat, är budgetavvikelsen –11,6 mkr.

På grund av ny lag om kommunal bokföring och redovisning är det hårdare krav på vad som får bokföras som en investering/anläggningstillgång. Tidiga projekteringar och utredningar är exempel på sådant som ska tas som en kostnad direkt i kommunens resultat och får inte balanseras upp som en tillgång. De nya redovisningsprinciperna har inkluderats i budgetarbetet inför 2019, dock kan gränsdragningen vara svår och vid uppföljningsarbete under året har Fastighetsavdelningens ytterligare kostnader på 13,2 mkr tagits i resultatet som inte var inkluderat i det budgeterade resultatet. Lägre avskrivnings- och räntekostnader på Fastighetsavdelningen och att avvakta med att anställa personal, har bidragit positivt till Fastighetsavdelningens resultat med 6,9 mkr och därmed kunnat mildra effekten av de ökade kostnaderna.

Utöver förändrade redovisningsprinciper har intäkterna minskat och kostnaderna ökat mer än budgeterat för avdelningen Plan, stab och bygglov som redovisade ett underskott om 5,2 mkr vilket framför allt beror på lägre intäkter för detaljplaner och bygglov än budgeterat men även ökade kostnader för konsulter. Stadsmiljöavdelningen hade högre kostnader för skötsel av grönytor och renhållning av gator samt högre kostnader för skadegörelse och redovisade ett budgetunderskott på 2,9 mkr.

Vatten och avlopps resultat för 2019 var ett underskott om 4,0 mkr, detta är dock ett beräknat underskott på grund av tidigare års överskott. Ett överskott inom Vatten och avlopps verksamhet ska balanseras med underskott inom de närmaste tre åren enligt gällande lagstiftning.

Finansförvaltningen

Finansförvaltningen är endast en resultatenhet, där kommungemensamma poster bokförs. Skatteintäkter och bidrag bokförs på Finansförvaltningen som sedan fördelas ut till de olika enheterna i kommunorganisationen. Ränta och avskrivningar (kapitalkostnader) som ska belasta respektive enhet, får Finansförvaltningen in som intäkt, och de externa räntekostnaderna och avskrivningar bokförs som en kostnad.

Inom Finansförvaltningen har en justering gjorts avseende hantering av tidigare års utdelning från Kommuninvest, där kommunen är andelsägare för att bland annat få del av upplåning till bättre villkor. Åren 2012–2016 har Nynäshamns kommun fått utdelningar som direkt användes till att köpa nya andelar i Kommuninvest, på förhand bestämt av Kommuninvests medlemmar, för att stärka Kommuninvests kapital och kapacitet att fortsätta tillhandahålla lån till kommuner. Utdelningen åren 2012–2016 bokfördes aldrig som en intäkt i kommunens resultaträkning, köpet av andelarna bokfördes inte heller och korrekt andelsägande balanserades inte upp i kommunens balansräkning. Detta justerades 2019 och medför en positiv resultatpåverkan och budgetavvikelse på 9,3 mkr.

 

Drift_och_investeringsredovisning

INVESTERINGSREDOVISNING

En investering är en anskaffning av en anläggningstillgång, till exempel inventarier, renovering av förskola eller byggandet av nya bostäder. En utgift för en investering redovisas som en tillgång i kommunens balansräkning och påverkar vid anskaffningstillfället inte driftbudgeten, utan ska vara budgeterad i kommunens totala investeringsbudget. Tillgångens värde minskar varje år, värdeminskningen bokförs som en avskrivning, och påverkar därmed driftbudgeten under tillgångens ekonomiska livslängd som kan vara allt från 3 till över 50 år.

I tabellen nedan redovisas utgifter för investeringar sedan projektets start, beslutad totalutgift mot ackumulerat utfall. Dels för avslutade investeringar, dels för pågående projekt. I tabellen redovisas även årets investeringar, total budget mot utfall. Investeringsbudgeten för 2019 uppgick till drygt 494 mkr. Utfall för 2019 blev drygt 203 mkr (124 mkr 2018). Investeringsnivån ökade med 63 procent sedan 2018, dock är budgetavvikelsen mot budget fortsatt hög.

Av kommunens totalt planerade investeringar på 668,6 mkr har enbart 378,2 mkr genomförts. Detta beror på att delar av investeringarna först är planerade att utföras längre fram men beslutade tidigare år. Delar av investeringarna har även pausats i avvaktan på nya beslut då det råder osäkerheter om bästa lösning.

Årets investeringar i sammandrag

Skolor och förskolor

En majoritet av Fastighetsavdelningens totala investeringar på 102,4 mkr gick till investeringar i skolor och förskolor i Nynäshamns kommun. Cykelskogens konceptförskola på Nickstahöjden med plats för 120 barn färdigställdes under första kvartalet och verksamheten är i gång. Större renoveringsarbeten har även skett på en rad av kommunens idrottshallar som tillgänglighetsanpassning och renovering av Gröndalshallen och i Stora Vika idrottshall renoverades duschrum, omklädningsrum, fasad och tak samt att det installerades ett nytt luftbehandlingsaggregat. Utöver det slutfördes skolhuslyftet, där bland annat förskolorna Skogsnibbles och Fjärdens fasader målades om och Viaskolan fick flera klassrum helrenoverade.

Offentlig plats

Stadsmiljöavdelningen hade investeringar på 33,3 mkr. Ösmos centrumlyft färdigställdes som erbjuder mer plats för lek och umgänge. En rad vägar och gång- och cykelvägar slutfördes, bland annat arbetet med Nynäsvägen utmed Nynäshamnsbostäders nya fastighet, Industrivägen mellan Bryggargatan och Nynäsvägen samt nybyggnationen av gång- och cykelvägarna utmed Hammarhagsvägen och Nybblevägen färdigställdes.

Vatten och avlopp

Nynäshamns kommuns avdelning för vatten och avlopp (VA) hade investeringar på totalt 50,2 mkr 2019. Flera av de stora investeringarna i befintliga verk, pumpstationer och ledningsnät är påbörjade och kommer att fortgå under kommande år för att säkra VA-försörjningen för befintliga och kommande abonnenter. Enligt nuvarande prognos kommer VA-avdelningens investeringsvolym att fördubblas 2020. Ökade kostnader för investeringar inom VA finansieras helt av VA-taxan, som planeras att höjas de kommande åren för att möta kostnaden för nödvändiga investeringar.

 

Investeringsredovisning, kommunen

Färdigställda projekt
Utgifter sedan projektens start Varav: årets investeringar
Beslutad totalutgift Ack. Utfall Avvikelse Budget Utfall Avvikelse
Kommunstyrelsen 8,0 4,7 3,3 6,1 2,8 3,3
Kultur- och fritidsnämnden 0,5 0,3 0,2 0,5 0,3 0,2
Barn- & utbildningsnämnden 13,4 8,1 5,3 10,3 5,1 5,3
Socialnämnden 2,9 0,4 2,5 2,3 0,0 2,3
Miljö- & samhällsbyggnadsnämnden 102,2 97,6 4,6 19,2 12,3 6,9
– Varav: Fastighet 47,2 43,4 3,8 10,1 6,0 4,2
– Varav: Stadsmiljö, Plan, Stab & bygglov 46,5 46,0 0,5 4,5 1,9 2,5
Ösmo centrumlyft 29,9 29,9 0,0 1,9 0,1 1,8
– Varav: Vatten & avlopp 8,6 8,3 0,3 4,7 4,4 0,3
S:a färdigställda projekt 127,0 111,1 15,8 38,4 20,4 18,0
 
Pågående projekt
Kommunstyrelsen 50,8 1,2 49,6 49,9 1,2 48,8
– Varav: Mark & exploatering 42,0 0,0 42,0 42,0 0,0 42,0
Kultur- och fritidsnämnden 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Barn- & utbildningsnämnden 5,2 1,6 3,6 5,2 1,6 3,6
Socialnämnden 1,0 0,3 0,7 1,0 0,3 0,7
Miljö- & samhällsbyggnadsnämnden 484,6 263,9 220,7 399,8 179,6 220,2
– Varav: Fastighet 269,2 167,4 101,9 203,3 102,4 101,0
Skolhuslyft Gröndalsskolan 19,0 16,1 2,9 19,0 16,1 2,9
Matsal Gröndalskolan 19,0 11,8 7,2 17,2 10,0 7,2
Gröndalshallen 26,0 14,8 11,2 25,8 14,6 11,2
Ny förskola Nickstahöjden 53,7 53,4 0,3 8,0 7,7 0,3
Omb delar Sunnerbyskolan 49,0 19,4 29,6 49,0 19,4 29,6
– Varav: Stadsmiljö, Plan, Stab & bygglov 67,0 40,1 26,9 58,4 31,4 27,0
 – Varav: Vatten & avlopp 148,4 56,4 92,0 138,1 45,8 92,2
SBR/Utjämningsmagasin 25,5 0,6 24,9 25,5 0,6 24,9
S:a pågående projekt 541,6 267,0 274,6 455,9 182,7 273,2
 
S:a investeringsprojekt
668,6 378,2 290,4 494,4 203,1 291,2

 

Drift_och_investeringsredovisning1

EXPLOATERINGAR

Exploatering innebär att omvandla råmark till färdiga bostads- eller verksamhetsområden. De senaste åren har kommunens exploateringsverksamhet varit hårt belastad eftersom efterfrågan på bostads- och verksamhetsmark är hög.

Samhällsbyggnadsprocessen

Ett samhällsbyggnadsprojekt kan vara uppförandet av nya bostäder, byggandet av en ny förskola, utveckling av centrumområde, ombyggnad av ett parkområde eller utbyggnad av vatten- och avloppsnätet. Den här typen av projekt tar vanligen flera år och berör många olika enheter och avdelningar i kommunen. Nynäshamns kommun växer och utvecklas inom många områden. Intresset för ledig mark, fler bostäder och möjlighet att etablera och utöka verksamheter är stort. För att kommunen ska fortsätta att utvecklas krävs en väl fungerande samhällsbyggnadsprocess och exploateringsverksamhet.

Processen är dokumenterad i kommunens ”samhällsbyggnadsprocess för Nynäshamns kommun” där hela processen är dokumenterad från idé till färdig byggnad, infrastruktur eller utemiljö. Processen beskriver bland annat projektorganisation, ansvarsområden och beslutsmandat under hela processen. Samhällsbyggnadsprocessen är indelad i fyra faser: initieringsfas, planeringsfas, genomförandefas och avvecklingsfas. Om markområdena ägs av kommunen kan kommunen markanvisa och/eller sälja mark under processen. Dessa projekt kallas nedan för kommunala projekt. Ibland äger kommunen inte marken men för att kontrollera och säkerställa kvaliteteten, ekonomin och genomförandet i projektet tecknar då kommunen diverse avtal. Dessa projekt kallas nedan för externa projekt.

I Nynäshamns kommun är det vanligtvis Mark- och exploateringsenheten som har det övergripande projektledaransvaret, som ansvarar för att hålla ihop helheten under hela samhällsbyggnadsprojektet. Budget, utfall och prognos följs upp per projekt under tertial ett, tertial två och vid årsbokslutet. Samhällsbyggnadsprojekt består redovisningsmässigt av tre olika delar:

  • Investering – till exempel gator och VA. Redovisas som en anläggningstillgång i kommunens balansräkning.
  • Exploatering – till exempel mark som ska exploateras, lantmäteriförrättning och markförberedande åtgärder. Redovisas som en omsättningstillgång i kommunens balansräkning.
  • Driftkostnad. Vissa kostnader kan inte balanseras upp i balansräkningen, utan ska enligt god redovisningssed tas direkt i kommunens resultaträkning, såsom detaljplanekostnader och vissa projekteringskostnader.

I kommunens totala investerings- och driftbudgetar ingår samhällsbyggnadsprojektens investeringsdel i investeringsramarna, driftpåverkande i driftbudgeten samt en separat del för exploateringskostnader. Samhällsbyggnadsprojekten hade låga kostnader 2019, orsaken är att större andelar av de pågående projekten befinner sig i processens tidiga skede snarare än en genomförandefas. Nedan är en tabell över totala exploateringskostnader per projekt, som redovisas som en omsättningstillgång i balansräkningen för Nynäshamns kommun. Samtliga exploateringar har värderats vid årsskiftet 2019.

Exploateringsredovisning, kommunen

Pågående exploateringar Utgifter & inkomster sedan projektens start Varav: årets exploateringar
Inkomster Utgifter Netto Inkomster Utgifter Netto
Kalvö 0,0 25,7 – 25,7 0,0 0,1 – 0,1
Alkärrsplan 0,0 15,0 – 15,0 0,0 0,0 0,0
Grödby/Trollstamalm 0,0 0,5 – 0,5 0,0 0,0 0,0
Telegrafenområdet 0,0 0,8 – 0,8 0,0 0,4 – 0,4
Vansta industriområde 0,0 4,4 – 4,4 0,0 1,4 – 1,4
Sunnerby industriområde 0,0 0,1 – 0,1 0,0 0,0 0,0
Sydvästra Segersängsmotet 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa färdigställda projekt 0,0 46,3 – 46,3 0,0 1,9 – 1,9

Samhällsbyggnadsprojekt

Nynäshamns kommun har ett stort antal samhällsbyggnadsprojekt i olika faser. Nedan är en kort sammanfattning av några av de pågående samhällsbyggnadsprojekten.

Kommunala projekt

Exempel på kommunala projekt är Kalvö utbyggnad av befintligt industriområde, Vansta industriområde samt utveckling av södra och centrala Ösmo. Kalvö industriområde som omfattas av gällande stadsplan är till projektet till stor del genomförd. Försäljning av industrimark har skett förutom för fem möjliga styckningslotter, där processen är vilande i avvaktan på ny detaljplan. Vansta industriområde, utbyggnad enligt antagen detaljplan hamnade i slutet av 2019 i ett nytt läge, dels på grund av ett nytt detaljplanearbete kopplat till skolverksamhet, dels att beräknade utbyggnadskostnader översteg de ursprungliga kalkylerna. Beslut om framtida utveckling av projektet väntas under våren 2020. Utveckling av södra och centrala Ösmo, består preliminärt av 800–1 400 bostäder. Projektplanering är klar avseende etappindelning och framtagande av exploateringskalkyl. Inbjudan till markanvisning för etappområde Hallängen ligger öppen 31 januari–6 mars 2020.

Externa projekt

Det största pågående externa projektet är Norvik, utbyggnad hamn, industrispår och verksamhetsområde vid Norvikudden, norra delen av Nynäshamns tätort. Markarbete med att anlägga Norvik hamn påbörjades 2016. Hamnen kommer att öppna i etapper och första fartyget beräknas anlöpa hamnen i maj 2020. Stockholms hamnar kommer att anlägga en järnväg från Nynäsbanan till Norvik hamn vilken beräknas stå klar 2020. I samband med anläggandet av järnvägen kommer Stockholms hamnar att anlägga gång- och cykelbroar och vägar inom kommunalt och statligt väghållaransvar. Intill hamnområdet ska NCC anlägga en företags- och logistikpark och området kommer att växa fram under 10–15 år från byggstart allteftersom NCC lyckas losshålla och sälja allt det berg som behöver tas bort för att nå de marknivåer som är tänkta i området.

Pågående externa bostadsprojekt är bland andra NYBO Humlan och Skonaren. NYBO Humlan är utbyggnad av cirka 70 lägenheter i anslutning till pendeltågstationen Gröndalsviken. Detaljplan är antagen och genomförande pågår. Beräknas vara utbyggt i början av 2022. Skonaren är utbyggnad av max 140 radhus på Sandhamn i tre etapper. Första etappen är klar sedan en tid tillbaka. Genomförande av etapp 2 har påbörjats medan etapp 3 är vilande.