Vård- och omsorgsnämnden

Verksamhetsidé

Vård- och omsorgsnämnden ska erbjuda en trygg och säker livsmiljö med omsorg och utvecklingsmöjligheter i livets alla skeden. I Vännäs ska det vara positivt att leva, bo och verka.

Händelser av väsentlig betydelse

Covid-19-pandemin påverkade alla verksamheter i hög grad.

  • Digitaliseringens möjligheter till kommunikation, möten, kompetensutveckling och utbildning användes och blev en del av en effektivare organisation.
  • Integritetsfrämjande tillsyn via kamera vid Vännäsby Äldrecenter och Borgmästargården infördes.
  • Övergripande och effektiva insatser för att förebygga smittspridning sattes igång tidigt under våren, med bland annat bemanning, kommunikation, skyddsutrustning och utbildning.
  • Trygg hemgång fortsatte. Den ska minska och förebygga behovet av omfattande, permanenta insatser för äldre.
  • Individ- och familjeomsorgens metodarbete Fler till egen försörjning visade mycket goda resultat, både när det gällde individers självständighet och det ekonomiska resultatet.
  • En överenskommelse om regional samverkan träffades om vård och omsorg mellan länets kommuner och Region Västerbotten.

Sammanfattning av nämndens resultat

mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Ekonomi
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Medborgare
delvis uppfylld resultatnivå Samhällsutveckling
delvis uppfylld resultatnivå Medarbetare

 

Ekonomi mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Vård- och omsorgsnämndens resultat inklusive Akka var –10,0 mkr. Den procentuella avvikelsen mot budget blev 4,7 procent. Förändringen mellan tidigare prognoser och utfall var –1,3 mkr.

Individ- och familjeomsorgen hade fortfarande höga placeringskostnader för barn och unga samt kostsamma insatser för vuxna.

Bruttokostnaden för individ- och familjeomsorgen var 5 mkr lägre än 2019, varav en förändrad arbetsmodell inom försörjningsstöd bidrog med 3 mkr.

Förändringen mellan prognos och utfall påverkades främst av en större differens än beräknat av upplupna löner för december. Differensen påverkade främst äldreomsorgens resultat.

Covidrelaterade kostnader som kvarstod efter uppskattad kompensation belastade resultatet med –1,0 mkr, främst i äldreomsorgen. Hela summan belastade december, eftersom den beslutade kompensationen avsåg perioden mars till och med november.

Redovisningsprincipen för leasingavtal förändrades inför bokslutet 2020. Det påverkade äldreomsorgens resultat med –1,0 mkr.

LSS-omsorgens resultat tyngdes av höga kostnader i enskilda ärenden. En genomlysning planeras 2021, för att man ska finna möjligheter att effektivisera.

mkr
Område
2020
Bruttokostnad
2020
Bruttointäkt
2020
Nettokostnad
2020
Budgetavvikelse
2019
Nettokostnad
Gemensamma resurser – 19,9 0,8 – 19,1 0,5 – 19,8
Individ- och familjeomsorg – 37,6 7,7 – 29,9 – 7,1 – 31,3
Hälso- och sjukvård – 25,5 6,2 – 19,3 2,0  
Äldreomsorg – 115,4 23,8 – 91,6 – 4,4 – 114,2
LSS-omsorg – 91,2 32,7 – 58,5 – 1,0 – 55,9
Intraprenad – 6,2 0,6 – 5,6 0,2 – 5,5
Akka – 10,5 10,8 0,3 – 0,2 0,1
Summa – 306,3 82,6 – 223,7 – 10,0 – 226,6

Medborgare låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Målet inom området medborgare uppfylldes inte. En tydligt bidragande orsak var att antalet tillsynskameror i hemtjänsten fortfarande var oacceptabelt få.

Resultatnivån var låg för andelen avslutade ärenden med försörjningsstöd som inte återkommer inom ett år. Antalet biståndstagare minskade. Väntetiden förlängs, eftersom ofullständiga ansökningar inte handläggs.

Väntetiden mellan beslut och verkställighet inom LSS påverkades av att det var svårt att hitta kontaktpersoner och ledsagare. Inflyttningsdatum i särskilt boende blev en period längre än stipulerat.

Vissa aktiviteter behövde göras annorlunda för att svara mot direktiven under pandemin, vilket påverkade resultatet i viss mån. Resultaten analyseras inom respektive verksamhetsområde, för att man ska se vilka åtgärder som behöver vidtas.

Samhällsutveckling delvis uppfylld resultatnivå

Uppföljning av målen

Nämnden hade en delvis uppfylld resultatnivå inom området samhällsutveckling. Enskilda målindikatorer visade både förbättrade och försämrade resultat. Resultatindikatorerna för nattfasta och säker medicinhantering är prioriterade som utvecklingsområde 2021.

Resultatnivån påverkades av den låga nivån för måluppfyllelse för andelen anställda med vård- och omsorgsutbildning. Full måluppfyllelse förutsätter att minst 90 procent har vårdutbildning. Resultatet var knappt 70 procent.

Vissa aktiviteter behövde göras annorlunda för att svara mot direktiven under pandemin, vilket påverkade resultatet i viss mån. Resultaten analyseras inom respektive verksamhetsområde, för att man ska se vilka åtgärder som behöver vidtas.

Medarbetare  delvis uppfylld resultatnivå

Antalet anställda var 409 personer eller 346 årsarbetare. Ungefär 8 av 10 anställda är kvinnor. Medellönen var 27 517 kr. Kvinnorna tjänar i snitt mer än männen.

Nämnden hade en mycket låg och ej tillfredsställande måluppfyllelse för sjukfrånvaron som var 10,5 procent, en ökning med 1,2 procentenheter i jämförelse med 2019. Sjukfrånvaron 2020 motsvarade 38,5 årsarbetare.

Nämnden genomförde ett stort antal riktade aktiviteter som bedöms ha bidragit till att ökningen inte blev större. Uppmaningen att stanna hemma vid minsta lilla symtom, hög frånvaro för vård av barn och hemkarantäner i samband med smittspårning påverkade nämndens förutsättningar negativt. Arbetet för att minska sjukfrånvaron fortsätter 2021. Riktade insatser planeras i verksamheter med hög frånvaro. Trots hög sjukfrånvaro visade medarbetarenkäten ett högre snitt än kommunen som helhet när det gällde medarbetarnas egen upplevelse av god hälsa.

Nämnden hade svårt att ge bra förutsättningar för gott ledarskap när det gällde antalet medarbetare och tillgång till stödfunktioner. Det påverkade möjligheterna till måluppfyllelse.

Medarbetarna upplevde trivsel och god arbetsgemenskap.

Medarbetarenkäten visade att fler medarbetare än tidigare var medvetna om nämndens uppdrag och mål – en bra utgångspunkt för måluppfyllelse.

Cirka 44 procent av medarbetarna inom Kommunals avtalsområde arbetar heltid. Det var en försämring. Antalet medarbetare på särskilt boende minskade, vilket gjorde det svårt att öka andelen heltider och samtidigt klara hela dygnets bemanningskrav.

En låg andel heltidsanställningar och hög sjukfrånvaro inom vård och omsorg är inte unikt för Vännäs kommun, men det finns mycket mer att göra. I ett jämställdhetsperspektiv har fler heltidsanställningar betydelse. Nämnden har antagit en handlingsplan för att öka heltidsanställningarna, men bedömer att möjligheten att uppfylla målet är låg med nuvarande förutsättningar.

Framtid och förväntad utveckling

Nämnden beslutade inför 2020 om åtgärder för en budget i balans. Flera åtgärder bromsades upp och behöver fortgå även 2021 och 2022.

I spåren av pandemin förs en nationell debatt om kommunernas förutsättningar att bedriva en äldreomsorg av hög kvalitet, vilket kan påverka uppdraget framgent. Kompetensstärkande insatser för personalen fortgår 2021.

Nämnden fortsätter utveckla förebyggande och rehabiliterande arbetssätt i samverkan över professionsgränserna. Det är en förutsättning för att kunna möta behoven när andelen äldre i befolkningen blir större. Vännäs kommuns prognostiserade befolkningsökning i gruppen över 65 år är cirka 180 personer från 2018 till 2025. Av dem är 132 personer 80 år och äldre. Ett förslag till ny socialtjänstlag är ute på remiss. Den kan på sikt förändra nämndens sätt att möta behoven. Duktiga medarbetare är förutsättningen för måluppfyllelse, samtidigt som personalkostnaderna är den största posten i budgeten. Att få en budget i balans ställer stora krav på ledning och effektiv styrning med högt ansvarstagande hos varje enskild medarbetare.

Ansökningarna om personlig assistans ökade och utgör en faktor som kan förhindra måluppfyllelse. Mer komplexa behov inom LSS gruppbostäder bedöms bli kostnadsdrivande 2021.

Individ- och familjeomsorgens möjlighet till måluppfyllelse är svårbedömd. Enskildas individuella och många gånger kostsamma behov av stöd påverkar. Ett förändringsarbete som gäller organisering och handläggning pågår.

Digitalt först ska fortsätta vara vägledande för arbetet och erfarenheterna från 2020 tas tillvara.

Det är svårt att få tag på utbildad och erfaren personal. Internutbildning och nya sätt att leda och fördela arbetsuppgifterna krävs för att nämndens uppdrag ska kunna utföras på ett tryggt och säkert sätt.

Allt fler personer ska ges mer avancerad hälso- och sjukvård i hemmet, samtidigt som det är svårt att rekrytera sjuksköterskor och möta högre krav på ett snabbt mottagande till kommunen.

Fler nya arbetsmetoder kan behövas för att nämnden ska nå lagkrav, föreskrifter och en budget i balans.

Va38vof

 


Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv

Vård- och omsorgsnämnden fick i 2020 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Särskilda direktiv 2020
Vård- och omsorgsnämnden
Resultat:
Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört
Kommentar
1. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider eller motsvarande i andra hand. Inköp eller leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. Genomfört Ett fåtal nya avtal tecknades.
Bedömningen var, att för att fordonen ska fungera i verksamheten, kan de inte vara av el- eller laddhybridmodell.
2. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. Delvis genomfört Arbetet avstannade delvis på grund av pandemin.
3. Besparingar får inte medföra nedläggning av familjecenter. Genomfört  
Särskilda uppdrag 2020
Vård- och omsorgsnämnden
Resultat:
Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört
Kommentar
4. Öka förutsättningarna för resfria möten genom att säkerställa stöd för att nyttja digital mötesteknik. Genomfört Ökningen av digitala möten och mötesformer bidrog till måluppfyllelsen.
5. Utreda möjlighet att genomföra ytterligare insatser för att stimulera tågresande och därmed minska flyg- och bilresorna inom förvaltningen. Delvis genomfört Pandemin begränsade resandet i tjänsten. Tågresor uppmuntrades av samma anledning inte som alternativ till egen bil.