Noter till årsredovisning

Not 1. Redovisningsprinciper

Årsredovisningen är upprättad enligt lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning (RKR) med några undantag som redovisas under respektive punkt.

Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper

Kommunkoncernen består av följande kommunala koncernföretag:

Bolag Ägarandel
Vännäs Fastigheter AB 100 %
Fastighetstjänster i Vännäs AB 100 %
Älvdala Fastigheter AB 100 %
Wendenes AB 49 %

Vännäs kommun äger det allmännyttiga fastighetsbolaget Vännäs Fastigheter AB till 100 procent. Vännäs Fastigheter AB har i sin tur två helägda dotterbolag samt ett intressebolag. Älvdala Fastigheter AB bildades 2018. Verksamheten består i att blockuthyra lägenheter till Älvdala byggemenskap kooperativa hyresrättsförening under 15 år. Fastighetstjänster i Vännäs AB tillkom 2019 men började bedriva sin verksamhet den 1 januari 2020. Verksamheten består i huvudsak av städ- och fastighetstjänster riktade till kommunens egen organisation. Kommunkoncernen består också av intressebolaget Wendenes AB som Vännäs Fastigheter AB äger till 49 procent tillsammans med Kaj Johansson-gruppen som äger 51 procent. Avsikten med bolaget är att bidra till att utveckla Vännäs kommuns näringsliv genom att erbjuda konkurrenskraftiga lokaler. Wendenes AB ingår inte i kommunens koncernredovisning eftersom bolagets omsättning är låg i förhållande till hela kommunkoncernens.

Värderings- och omräkningsprinciper

Anläggningstillgångar

Tillgångar avsedda för stadigvarande bruk eller innehav med en nyttjandeperiod om minst tre år klassificerades som anläggningstillgång om beloppet översteg gränsen för mindre värde. Gränsen för mindre värde var för räkenskapsåret 2020 satt till ett prisbasbelopp. Anläggningstillgångar, immateriella och materiella, värderades till anskaffningsvärde med avdrag för avskrivningar och eventuella nedskrivningar. Om det på balansdagen förelåg en indikation på att en materiell anläggningstillgång minskat i värde ska tillgångens återvinningsvärde beräknas.

Avskrivning av immateriella och materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning baserad på anskaffningsvärdet. På tillgångar i form av mark och pågående arbeten görs inga avskrivningar. Avskrivningen påbörjas när tillgången tas i bruk. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal används avtalsperioden som avskrivningstid.

Vännäs kommun tillämpar komponentavskrivningar för materiella anläggningstillgångar som har betydande komponenter. Enskilda komponenter vars värde understiger 100 000 kr och vars nyttjandetid skiljer sig från anläggningens nyttjandetid med mindre än 5 år anses inte vara betydande komponenter och särredovisas därför inte. Kommunens fastigheter har delats in i olika komponentgrupper och därefter i komponenter.

Huvudsakligen tillämpas följande avskrivningstider:

  • Maskiner och inventarier, 3–30 år.
  • Fordon skrivs av på 5–20 år.
  • Fastigheter har komponentvis avskrivning, 10–80 år.
  • Mark avskrivs inte.

Korttidsinventarier med en ekonomisk livslängd på max 3 år och inventarier av mindre värde, max ett prisbasbelopp, kostnadsförs direkt.

Omsättningstillgångar

Kundfordringar och övriga kortfristiga fordringar är upptagna till det belopp varmed de beräknas inflyta. Kundfordringar bedöms som osäkra när fordran är äldre än 12 månader.

Kommunens placeringsportföljer är avsedda att täcka framtida åtaganden och är klassificerade som omsättningstillgång, kortfristiga placeringar, eftersom de kontinuerligt är föremål för köp och försäljning. Portföljen redovisades som ett sammansatt finansiellt instrument och värderades enligt marknadsvärde.

Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp där de totala utgifterna fördelas per tomt utifrån yta. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken. Exploateringsobjekt som är avsedda att säljas redovisas som omsättningstillgång. Exploateringsområden som inte ska säljas redovisas däremot som anläggningstillgång.

Leasing

Vännäs kommun började 2020 ett arbete för att komma tillrätta med redovisningen av finansiell leasing. Under räkenskapsåret omfördes två stora hyresavtal från operationell leasing till finansiell. Genomgången av leasingavtalen fortsätter 2021. Resten av leasingavtalen klassades under räkenskapsåret som operationell leasing.

Skulder och avsättningar

Erhållna anslutningsavgifter för va redovisas som förutbetald intäkt och periodiseras på 20 år.

Avsättning för pensioner värderas enligt Rips i enlighet med RKR R10. Pensionsskulden är den beräknade framtida skuld som kommunen har till arbetstagare och pensionstagare. Pensioner redovisas enligt redovisningslagens blandmodell som innebär att pensioner intjänade till och med den 31 december 1997 behandlas som ansvarsförbindelse. Pensionsförmåner som årligen intjänats från och med 1998 redovisas som en avsättning i balansräkningen. Pensionsåtagande för anställda i de övriga bolag som ingår i kommunkoncernen redovisas enligt Bokföringsnämndens allmänna råd.

Resultatet från va-verksamheten läggs som en skuld till avgiftskollektivet enligt RKR:s skrift Redovisning av affärsverksamhet.

Redovisningsprinciper i driftredovisningen

Löner har belastats med ett personalomkostnadspålägg på 39,15 procent som inkluderar sociala avgifter och pensionskostnader.

Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 1,5 procent.

Kostnader för it interndebiteras utifrån självkostnad och verkligt nyttjande. Gemensam central administration, som ekonomi, personal och upphandling, fördelas inte ut på de olika verksamheterna förutom verksamheter som är affärsmässiga.

Not 2. Uppskattningar och bedömningar

I årets resultat ingick en nedskrivning av nedlagda projektkostnader för det särskilda boende där kommunen beslutade att inte bygga. Nedskrivningen motsvarade 75 procent av de nedlagda kostnaderna, 11,9 mkr. Tillgången värderades därmed till 4 mkr. Det är svårt att göra en exakt beräkning av tillgångens värde, men utgångspunkten var att det finns ett värde genom att kommunen kan använda tillgången i samband med en framtida byggnation. Ett annat alternativ är att hela projektet säljs till någon annan kommun. I båda fallen är det dock troligt att omfattande kompletteringar av underlaget behöver göras, varför stora delar av värdet skrivs ned. Eventuellt framtida nedskrivningsbehov behöver bedömas årligen.

(mkr) Kommunkoncernen Kommunen
2020 2019 2020 2019
 
Not 3 Verksamhetens intäkter
         
Försäljningsintäkter 15,3 13,1   13,2 12,9
Taxor och avgifter 43,6 45,1   46,7 48,2
Hyror och arrenden 45,7 40,3   11,3 12,9
Bidrag från staten 88,0 96,0   87,8 96,0
EU-bidrag 0,7 0,9   0,7 0,9
Övriga bidrag 0,1 0,8   0,1 0,8
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster 97,7 98,5   98,8 100,1
Försäljning av exploateringsfastigheter 0,2 0,5   0,2 0,5
Försäljning av anläggningstillgångar 1,3 3,3   4,9 4,7
Övriga verksamhetsintäkter 1,5 5,8   1,5 6,2
Summa verksamhetens intäkter 294,1 304,1   265,1 283,1
 
Not 4 Verksamhetens kostnader
         
Löner och sociala avgifter 535,4 531,9   519,2 527,5
Pensionskostnader 51,9 43,9   51,2 40,7
Inköp av anläggnings- och underhållsmaterial 5,2 9,3   3,3 3,2
Bränsle, energi och vatten 22,9 23,0   12,7 14,6
Köp av huvudverksamhet 90,7 98,3   89,6 98,3
Lokal- och markhyror 4,9 5,2   20,4 18,9
Övriga tjänster 34,2 15,8   37,8 16,3
Lämnade bidrag 16,3 19,4   16,3 19,4
Realisationsförluster och utrangeringar 0,0 0,0   0,1 0,0
Bolagsskatt 1,7 1,1      
Övriga verksamhetskostnader 84,8 93,5   79,1 87,5
Summa verksamhetens kostnader 847,8 841,4   829,6 826,4
 
Not 5 Avskrivningar
         
Avskrivning immateriella tillgångar 0,3 0,3      
Nedskrivning immateriella tillgångar 11,9     11,9  
Avskrivning byggnader och anläggningar 27,5 26,8   26,7 26,7
Avskrivning maskiner, fordon och inventarier 6,4 4,4   6,0 5,0
Summa avskrivningar 46,1 31,4   44,6 31,8
För uppgift om avskrivningstider se avsnittet Redovisningsprinciper.          
 
Not 6 Skatteintäkter
         
Preliminär kommunalskatt 429,6 428,6   429,6 428,6
Preliminär slutavräkning innevarande år – 6,3 – 3,8   – 6,3 – 3,8
Slutavräkningsdifferens föregående år – 2,1 0,2   – 2,1 0,2
Summa skatteintäkter 421,2 425,0   421,2 425,0
 
Not 7 Generella statsbidrag och utjämning
         
Inkomstutjämningsbidrag 110,5 106,2   110,5 106,2
Strukturbidrag 4,4 4,4   4,4 4,4
Införandebidrag 0,4     0,4  
Regleringsbidrag 9,0 6,2   9,0 6,2
Kostnadsutjämningsbidrag 8,3 7,9   8,3 7,9
Bidrag för LSS-utjämning 30,8 30,0   30,8 30,0
Kommunal fastighetsavgift 19,8 18,6   19,8 18,6
Generella bidrag från staten 18,2 3,0   18,2 3,0
Summa generella statsbidrag och utjämning 201,4 176,2   201,4 176,2
 
Not 8 Finansiella intäkter
         
Utdelningar på aktier och andelar 0,3 0,8   0,3 0,8
Realiserad vinst på försäljning av placeringsmedel 0,7     0,7 2,2
Orealiserad värdestegring på placeringsmedel 5,7     5,7 7,5
Ränteintäkter 0,5 0,4   0,3 0,1
Övriga finansiella intäkter 0,2 9,7   0,2  
Summa finansiella intäkter 7,4 10,9   7,2 10,6
 
Not 9 Finansiella kostnader
         
Räntekostnader på lån 5,6 6,2   4,9 5,4
Finansiell kostnad, förändring av pensionsavsättning 0,3 1,8   0,3 1,8
Övriga finansiella kostnader 0,5 0,5   0,5 0,5
Summa finansiella kostnader 6,4 8,4   5,7 7,6
 
Not 10 Immateriella anläggningstillgångar
         
Förvärvade immateriella anläggningstillgångar          
Ingående anskaffningsvärde 1,3 1,3      
Inköp       15,9  
Överföringar 15,9        
Utgående anskaffningsvärde 17,2 1,3   15,9  
Ingående ack. avskrivningar – 0,5 – 0,3      
Årets investeringar   0,0      
Årets avskrivningar – 0,3 – 0,3      
Utgående ack. avskrivningar – 0,8 – 0,5      
Ingående ack. nedskrivningar       0,0  
Årets nedskrivningar – 11,9     – 11,9  
Utgående ack. nedskrivningar – 11,9     – 11,9  
Utgående redovisat värde 4,5 0,8   4,0  
 
Not 11 Mark, byggnader och tekniska anläggningar
         
Ingående anskaffningsvärde 1 243,6 1 149,4   969,2 926,7
Inköp 76,8 96,3   28,3 42,5
Försäljningar – 0,7 – 2,1   – 26,3  
Utrangeringar          
Överföringar – 15,9        
Utgående anskaffningsvärde 1 303,8 1 243,6   971,2 969,2
Ingående ack. avskrivningar – 408,9 – 383,1   – 386,4 – 359,7
Försäljningar 0,1     11,9  
Utrangeringar          
Överföringar          
Årets avskrivningar – 27,4 – 25,8   – 26,7 – 26,6
Utgående ack. avskrivningar – 436,2 – 408,9   – 401,2 – 386,4
Utgående redovisat värde 867,6 834,8   570,0 582,8
Därav finansiell leasing       142,7 150,2
Genomsnittliga avskrivningstider, år 36 43   35 39
 
Not 12 Maskiner och inventarier
         
Ingående anskaffningsvärde 93,4 84,1   89,2 80,7
Inköp 5,2 9,2   4,3 8,5
Försäljningar – 0,0     – 0,1  
Utrangeringar          
Överföringar          
Utgående anskaffningsvärde 98,5 93,4   93,4 89,2
Ingående ack. avskrivningar – 51,9 – 46,5   – 50,4 – 45,4
Försäljningar 0,0     0,1  
Utrangeringar          
Överföringar          
Årets avskrivningar – 6,5 – 5,4   – 6,0 – 5,0
Utgående ack. avskrivningar – 58,4 – 51,9   – 56,3 – 50,4
Utgående redovisat värde 40,1 41,5   37,0 38,8
därav finansiell leasing          
Genomsnittliga avskrivningstider, år 10 16   15 16
 
Not 13 Finansiella anläggningstillgångar
         
Aktier och andelar          
Vännäs Fastigheter AB       83,3 83,3
Kommuninvest AB 6,7 5,0   6,7 5,0
Övriga aktier och andelar 2,9 1,8   0,3 0,3
Summa aktier och andelar 9,6 6,8   90,3 88,6
Långfristig utlåning   0,0      
Kommuninvest AB   1,7     1,7
Norra Skog 0,9 0,9   0,9 0,9
Övriga långfristiga fordringar 6,9 6,1      
Summa långfristig utlåning 7,9 8,7   0,9 2,6
Summa finansiella anläggningstillgångar 17,5 15,5   91,3 91,3
 
Not 14 Förråd med mera
         
Redovisat värde vid årets början, exploateringsfastigheter 23,2 23,6   23,2 23,6
Anskaffat under året 0,0 0,2   0,0 0,2
Sålt under året – 3,4 – 0,6   – 3,4 – 0,6
Redovisat värde vid årets slut, exploateringsfastigheter 19,8 23,2   19,8 23,2
 
Not 15 Fordringar
         
Kundfordringar 13,8 12,6   14,9 15,5
Fordringar på staten 22,5 21,2   22,1 21,1
Kommunalskattefordringar 8,3 7,7   8,3 7,7
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter 29,3 17,6   36,0 29,3
Övriga kortfristiga fordringar 1,0 0,0   0,3 0,2
Redovisat värde vid årets slut 74,8 59,1   81,5 73,9
 
Not 16 Kortfristiga placeringar
         
Aktier och andelar 78,2 72,1   78,2 72,1
Anskaffningsvärde 65,0 64,5   65,0 64,5
Värdereglering 13,2 7,5   13,2 7,5

 Anskaffningsvärde vid årets slut
65,0 64,5   65,0 64,5
Orealiserad värdestegring vid årets slut 13,2 7,5   13,2 7,5
Summa kortfristiga placeringar 78,2 72,1   78,2 72,1
 
Not 17 Kassa, bank
         
Kassa, handkassa 0,1 0,0   0,1 0,0
Bank 123,9 115,0   85,3 64,5
Redovisat värde vid årets slut 124,0 115,0   85,3 64,5
Vännäs kommun har avtal om finansiella tjänster med Swedbank AB i Vännäs. Avtalet innebär förutom sedvanliga banktjänster även hantering av likvida medel samt en checkkredit om 10 mkr.
 
Not 18 Eget kapital
         
Ingående eget kapital 244,9 211,3   246,1 217,0
Resultatutjämningsreserv 34,2 34,2   34,2 34,2
Årets resultat 23,8 33,8   15,0 29,1
Redovisat värde vid årets slut 302,9 279,3   295,3 280,3
 
Not 19 Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser
         
Ingående avsättning 65,9 52,0   65,9 52,0
Nya förpliktelser under året          
   Nyintjänad pension, varav 16,0 8,3   16,0 8,3
   – förmånsbestämd ålderspension 4,8 8,3   4,8 8,3
   – särskild ålderspension          
   – efterlevandepension 0,0     0,0  
   – övrigt 11,1     11,1  
   Ränte- och basbeloppsuppräkning 1,7 1,4   1,7 1,4
   Ändring av försäkringstekniska grunder          
   Pension till efterlevande          
   Övrig post – 6,7 3,2   – 6,7 3,2
Årets utbetalningar – 2,6 – 1,7   – 2,6 – 1,7
Förändring av löneskatt 2,0 2,7   2,0 2,7
Summa avsatt till pensioner 76,2 65,9   76,2 65,9

 Aktualiseringsgrad
98 % 98 %   98 % 98 %

   Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt PBF
1     1 0
   Antal förtroendevalda med rätt till omställningsstöd enligt OPF-KL 17 15   17 15

 Vännäs kommun har KPA som pensionsadministratör.
         
 
Not 20 Övriga avsättningar
         
Avsatt för återställande av deponi*          
   Redovisat värde vid årets början 16,5 15,1   13,7 12,7
   Nya avsättningar 0,5 1,0   0,5 1,0
   Ianspråktagna avsättningar – 0,3 0,0   – 0,3 0,0
Övriga avsättningar          
Uppskjuten bolagsskatt 0,8 0,3      
Utgående avsättning 17,5 16,5   13,9 13,7
*Avsättningen avser deponi för renhållning och avfall. Inköp inför återställandet har påbörjats. Beslut har tagits om att avsluta deponianläggningen under år 2021.
 
Not 21 Långfristiga skulder
         
Långfristig upplåning i banker och kreditinstitut 642,0 630,2   259,5 259,5
Finansiell leasing       144,8 151,3
Förutbetalda intäkter anläggningsavgifter 7,0 2,2   7,0 2,2
Förutbetalda intäkter offentliga investeringsbidrag 10,5 10,8   10,5 10,8
Skuld till avgiftskollektiv (va) 8,3 7,1   8,3 7,1
Summa långfristiga skulder 667,8 650,3   430,0 430,8
 
Uppgifter om lång och kortfristig upplåning
         
Genomsnittlig ränta 0,57 % 0,67 %   0,98 % 1,03 %
Genomsnittlig räntebindningstid (dagar) 2 846 2 863   1 983 1 982
Lån som förfaller inom          
1 år 17 % 16 %   22 % 18 %
2–5 år 82 % 68 %   78 % 82 %
senare än 5 år 1 % 16 %   0 % 0 %
 
Förutbetalda intäkter för anläggningsavgifter periodiseras på 20 år, vilket är ungefär lika med den vägda genomsnittliga nyttjandeperioden för va-anläggningen.
Investeringsbidragen periodiseras på lika antal år som nyttjandeperioden för den tillgång som bidraget avser.
 
Not 22 Kortfristiga skulder
         
Leverantörsskulder 32,8 36,1   31,1 33,9
Moms och punktskatter 1,9 2,1   0,9 1,8
Personalens skatter, avgifter och löneavdrag 21,5 19,0   20,8 18,9
Semester och övertidsskuld 37,6 39,4   36,8 39,2
Förutbetalda skatteintäkter 12,2 4,1   12,2 4,1
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 56,0 49,2   49,4 56,9
Övriga kortfristiga skulder 0,0 0,1   0,6 1,1
Summa kortfristiga skulder 162,1 150,1   151,9 155,8
 
Not 23 Pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulderna eller avsättningarna
         
Ingående ansvarsförbindelse 229,1 226,9   229,1 226,9
Nyintjänad pension 0,0 0,0   0,0 0,0
Ränte- och basbeloppsuppräkning 5,6 5,8   5,6 5,8
Ändringar av försäkringstekniska grunder          
Övrig post – 2,3 6,3   – 2,3 6,3
Årets utbetalningar – 10,6 – 10,2   – 10,6 – 10,2
Summa pensionsförpliktelser 221,8 228,7   221,8 228,7
Löneskatt – 1,8 0,3   – 1,8 0,3
Utgående ansvarsförbindelser 220,1 229,1   220,1 229,1
 
Not 24 Panter och därmed jämförliga säkerheter
         
Borgensåtaganden kommunala bolag          
Vännäs Fastigheter AB1) 373,8 361,9   398,2 381,7
Övriga borgensförbindelser          
Kommuninvest ekonomisk förening2) 595,3 512,8   595,3 512,8
Förlustansvar för egnahem3) 0,1 0,2   0,1 0,2
Festplatsen i Vännäsby ekonomisk förening4) 0,3 0,3   0,3 0,3
Friluftsfrämjandet5) 2,0 2,4   2,0 2,4
Summa borgensåtaganden 971,4 877,6   995,9 897,4
1) Vännäs kommun ingick 2015 i solidarisk borgen vid bolagiseringen av Vännäs Fastigheter AB.
2) Vännäs kommun har i januari 2007 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 292 kommuner och regioner som per 2020-12-31 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vännäs kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per 2020-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 501 229 801 864 kronor och totala tillgångar till 525 483 415 941 kronor. Vännäs kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 595 283 827 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 621 911 276  kronor.
3) Förlustansvar egnahem avser statligt reglerade bostadslån respektive statlig kreditgaranti för bostadslån, där kommunen borgar för 40 procent av låneskulden för 3 stycken lån.
4) Kommunen borgar för Festplatsen i Vännäsby ekonomisk förenings lån.
5) Kommunen borgar för Friluftsfrämjandets lån.
 
Not 25 Leasing
         
Finansiella leasingavtal          
Fastigheter          
   Totala minimileaseavgifter       166,7 175,5
   Nuvärde minimileaseavgifter       151,3 157,7
   därav förfall inom 1 år       8,7 8,7
   därav förfall inom 1–5 år       16,7 16,7
   därav förfall senare än om 5 år       125,8 132,2
   Variabla avgifter som ingår i periodens resultat       0,1  
Vännäs kommun påbörjade under året en genomgång av leasingavtalen. Det ledde till att två stora hyresavtal mellan
kommunen och Vännäs Fastigheter AB fördes om från operationell leasing till finansiell.
Övriga leasingavtal bokfördes som operationell leasing. Genomgången fortsätter under 2021.
 
Not 26 Justering för ej likviditetspåverkande poster
         
Avskrivningar 34,1 31,4   32,7 31,8
Nedskrivningar 11,9     11,9  
Avsättning pensioner 10,3 12,1   10,3 12,1
Avsättning deponi 0,5 1,0   0,5 1,0
Avsättning va-kollektivet 1,2 0,3   1,2 0,3
Summa ej rörelsekapitalpåverkande 58,1 44,7   56,6 45,1
 
Not 27 Övriga likviditetspåverkande poster som tillhör den löpande verksamheten
         
Utbetalning av avsättningar till deponin – 0,3     – 0,3  
 
Summa utbetalda avsättningar
– 0,3     – 0,3  
 
Not 28 Poster som redovisas i annan sektion
         
Realisationsresultat vid försäljning av anläggningstillgångar – 1,7     – 5,3 – 5,1
Summa poster som redovisas i annan sektion – 1,7     – 5,3 – 5,1
 
Not 29 Upplysning om upprättad särredovisning
         
Under räkenskapsåret har särredovisning gällande va-redovisning upprättats enligt lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster. Särredovisningen finns tillgänglig hos kommunstyrelseförvaltningen och avdelningen infrastruktur på Vännäs kommun.
 
Not 30 Upplysning om kostnad för räkenskapsrevision
         
Total kostnad för räkenskapsrevision 113        
   varav kostnad för de sakkunnigas granskning av räkenskaperna 93        
Kostnaderna för räkenskapsrevision avser kostnader för granskning av bokföring, delårsrapport samt årsredovisning för räkenskapsår 2020.