Översikt över verksamhetens utveckling

Tabellerna nedan visar en flerårsöversikt över några nyckeltal som är avgörande för att bedöma kommunens och kommunkoncernens ekonomiska ställning. Den första tabellen omfattar kommunkoncernen och den andra tabellen endast kommunen.

Koncernen

2020 2019 2018
justerad
2018
enligt ÅR
2017 2016
Verksamhetens intäkter, mkr 294,1 304,1 290,4 290,4 289,3 325,8
Verksamhetens kostnader, mkr – 847,8 – 841,4 – 827,0 – 827,0 – 802,6 – 834,4
Årets resultat, mkr 23,8 34,9 17,2 18,6 27,8 13,6
Soliditet, % 24,7 24,0 22,7 22,7 21,7 19,0
Soliditet inklusive totala pensionsförpliktelser, % 20,9 20,1 18,7 18,6 17,7 15,3
Investering (netto), mkr 69,3 97 72,3 72,3 129,4 92,2
Självfinansieringsgrad, % 80,2 68,1 64,6 66,5 43,9 43,6
Långfristig skuld, mkr 667,8 645,5 590,3 590,3 587,5 567,1
Antal årsarbeten 969 1 020 1 024 1 024 1 034 1 101

Kommunkoncernen har haft en stabil resultatutveckling under större delen av perioden. Det samlade resultatet 2020 för hela koncernen blev +23,8 mkr, att jämföra med 31,7 mkr 2019. Koncernen gör ingen gemensam budget, därför finns ingen jämförelse mot budget för koncernen, men kommunen redovisade ett något lägre resultat (–1,8 mkr) än sin budget medan bolagskoncernen hade ett högre resultat (+3,8 mkr) jämfört med sin budget. I resultatet 2020 ingår för kommunen en nedskrivning av värdet på nedlagda kostnader för det särskilda boende där kommunen beslutade att avbryta byggnationen. Det påverkade 2020 års resultat negativt med 11,9 mkr. Skatteintäkterna var 7 mkr högre än budgeterat, främst på grund av att staten betalat ut extra statsbidrag kopplade till coronapandemin.

Den enda förvaltning som delvis förklarar sitt underskott med coronapandemin är vård- och omsorgsnämnden. Övriga nämnder har inte redovisat någon ekonomisk påverkan alternativt överskott kopplade till att de inte kunnat genomföra aktiviteter på grund av pandemin. För 2020 finns orealiserade vinster på placeringar som drar upp resultatet i kommunen med knappt 6 mkr. Motsvarande belopp 2019 var 7,5 mkr. Intäkterna var något högre 2019 än 2020, vilket bland annat förklaras av att anslutningsavgifter för bredbandsutbyggnaden var högre 2019 än 2020. Även ett antal bidrag var högre 2019 än 2020, trots de bidrag kopplade till covid-19 som staten betalat ut 2020. Antalet medarbetare minskade 2020 vilket beror på neddragningar på Liljaskolan och vård- och omsorgsförvaltningen. Soliditeten har ökat något sedan förra året.

Kommunen

2020 2019
justerad
2018
justerad
2018
enligt ÅR
2017 2016
Folkmängd 8 997 8 872 8 785 8 785 8 776 8 695
Kommunalskattesats 23,6 23,65 23,65 23,65 23,65 23,65
Verksamhetens intäkter, mkr 265,1 283,1 270,7 270,7 272,3 310,1
Verksamhetens kostnader, mkr – 829,6 – 837,2 – 820,0 – 820,0 – 796,6 – 830,4
Årets resultat, mkr 15,0 28,2 14,7 16 26,9 12,2
Soliditet, % 30,8 29,6 33,0 32,7 32,2 28,3
Soliditet inklusive totala pensionsförpliktelser, % 7,8 5,4 3,3 3,0 0,2 – 6,8
Investering (netto), mkr 27,2 42,7 36,8 36,8 40 50,4
Självfinansieringsgrad, % 175,6 122,8 116,1 120,1 119,9 63,8
Långfristig skuld, mkr 430,0 430,8 272,2 272,2 266,9 265,0
Antal årsarbeten 929 1 012 1 016 1 016 1 026 1 093

Kommunens resultat blev +15,0 mkr vilket var 1,8 mkr sämre än budgeterade 16,8 mkr. I redovisningen finns en nedskrivning av värdet på nedlagda kostnader för ett särskilt boende på 11,9 mkr, vilket är 75 procent av de nedlagda kostnaderna i projektet. Tillgången värderas därmed till 4 mkr. Det är svårt att göra en exakt beräkning av tillgångens värde, men utgångspunkten är att det finns ett värde genom att kommunen kan använda tillgången i samband med en framtida byggnation eller sälja hela projektet. Utan den nedskrivningen, som är att betrakta som en jämförelsestörande post, hade resultatet 2020 varit 26,9 mkr. I resultatet finns också orealiserade vinster på placeringar på 5,7 mkr. Resultatet 2020 exklusive den jämförelsestörande posten på 11,9 mkr är i nivå med resultatet förra året. Båda åren redovisade nämnderna underskott. Finansen lämnade överskott och båda åren är det främst orealiserade vinster på placeringar och skatteintäkter som genererat överskottet. Även tidigare år under perioden (främst 2017) har det varit jämförelsestörande poster inom finansen som varit orsaken till de goda resultaten eftersom nämnderna lämnat underskott.

Soliditeten ökade med 1,2 procentenheter mellan 2019 och 2020. Orsaken till att soliditeten i flerårsöversikten är lägre 2019 än 2018 är att ett antal hyresavtal klassificerats om till finansiella leasingavtal i samband med årsredovisningen 2020, därför har balansräkningen justerats på både skuld- och tillgångssidan för 2019 och 2020. Det gällde hyran av Borgmästargården och Äldrecenter som kommunen hyr av Vännäs Fastigheter. Det påverkar inte soliditeten för koncernen som helhet utan enbart kommunens soliditet. Omklassificeringen av hyresavtalen är också orsaken till att den långfristiga skulden ökat mellan 2018 och 2019.

Kommunalskattesatsen sänktes med 5 öre jämfört med tidigare år på grund av en skatteväxling av kollektivtrafiken. Folkmängden steg med 125 invånare. I budgeten inför 2020 beräknades befolkningen öka med 25 invånare, befolkningen har alltså ökat betydligt mer än beräknat.

Antalet årsarbetare i kommunen var 82 färre 2020 än 2019. Det beror delvis på att städverksamheten övergått från kommunstyrelseförvaltningen till Vännäs fastighetstjänster i Vännäs AB. Ytterligare en orsak är att vård- och omsorgsförvaltningen och Liljaskolan haft färre årsarbetare 2020 än tidigare år.