Kommunstyrelsen

Verksamhetsidé

Kommunstyrelsen ska utifrån helhetssyn och långsiktig planering med tydlig styrning samordna Vännäs kommuns nämnder och därigenom leda kommunens utveckling framåt samt bevaka och stärka kommunens position regionalt, nationellt och internationellt. Kommunstyrelsen ska även vara en effektiv tjänste- och serviceleverantör för kommunens nämnder, förvaltningar och medborgare.

Händelser av väsentlig betydelse

Hanteringen och effekterna av covid-19-pandemin hade stor påverkan på förvaltningen från mars. Samtliga verksamheter gjorde löpande riskbedömningar, åtgärder och anpassningar för att minska smittspridningen. Ett omfattande arbete med kontinuitetsplanering av samhällsviktig verksamhet genomfördes. Olika kommunikationsinsatser informerade medborgare och medarbetare om vad som gällde. Inriktningen var hela tiden att förvaltningens verksamheter skulle fortsätta enligt fastställda mål och planer.

  • Digitala kanaler ersatte i många fall fysiska möten, både internt och med medborgare.
  • En del aktiviteter pausades eller var inte möjliga att genomföra.
  • Budgetprocessen flyttades till hösten på grund av osäkerheten pandemin förde med sig om skatteintäkterna.
  • I Vännäs, precis som i övriga delar av landet, ökade arbetslösheten synbart.
  • Effekterna på det lokala näringslivet var betydande. Särskilt hotell- och restaurangbranschen och handeln är hårt drabbade. Förvaltningen vidtog olika åtgärder för att underlätta och vägleda, särskilt för den lokala handeln.
  • Föreningslivet påverkades genom att många aktiviteter inte kunde genomföras.

Viktiga händelser utöver coronarelaterade:

  • I februari tillträdde Anna Frej (S) som nytt kommunalråd och ordförande för kommunstyrelsen. Anders Nilsson (C) tillträdde som nytt oppositionsråd och vice ordförande i augusti.
  • En ny förvaltningsorganisation började gälla den 1 januari. Den innebär att all verksamhet under kommunstyrelsen har en gemensam förvaltning, kommunstyrelseförvaltningen.

Sammanfattning av nämndens resultat

uppfylld resultatnivå Ekonomi
delvis uppfylld resultatnivå Medborgare
delvis uppfylld resultatnivå Samhällsutveckling
uppfylld resultatnivå Medarbetare

Förklaring till resultatbedömning:

uppfylld resultatnivå Uppfylld resultatnivå
delvis uppfylld resultatnivå Delvis uppfylld resultatnivå
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Låg, ej tillfredsställande resultatnivå
mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
Ej mätt eller inget resultat Ej mätt eller inget resultat

 

Ekonomi  uppfylld resultatnivå

Kommunstyrelseförvaltningen uppvisade överskott med 0,8 mkr, vilket innebar att målet om en ekonomi i balans uppfylldes. Den främsta orsaken var att kommunstyrelsens buffert inte nyttjades fullt ut. Utan detta överskott hade förvaltningen inte uppfyllt resultatmålet, utan uppvisat ett underskott på 1,1 mkr.

Politisk ledning visade ett stort överskott, vilket dels berodde på överskott i kommunstyrelsens buffert, dels på att politikerarvoden blev lägre än budgeterat på grund av färre deltagare vid de politiska mötena. Överskotten för planering och utveckling, personal, ekonomi och ledningskansliet berodde till stor del på att aktiviteter inte kunde genomföras på grund av pandemin, men också på vakanser.

Det var främst områdena infrastruktur och fastighetsförvaltning som visade underskott. Båda avdelningarna hade högre kostnader för vinterväghållning och snöröjning jämfört med budget. För fastighetsavdelningens del berodde en stor del av underskottet också på högre kostnader för fastighetsunderhåll, som i sin tur berodde på minskad budget jämfört med 2019, på grund av hur internhyressystemet fungerar. Ytterligare en orsak till underskottet var att nettointäkterna minskade i samband med att Stamhemmanet sålde till Vännäs Fastigheter, eftersom fastigheten genererade ett överskott (–0,7 mkr).

Va-verksamheten genererade ett överskott på 1,2 mkr, som bokades om som skuld till va-kollektivet, det vill säga att det fonderades för framtida investeringar.

Renhållningsavdelningen redovisade ett överskott på 0,5 mkr. De avsattes för att användas till att återställa deponin, som sluttäcks 2021. Återstående medel efter detta och efter beräkning av kostnaden för framtida åtagande går tillbaka till skattekollektivet.

Va22

 

mkr
Område
2020
Bruttokostnad
2020
Bruttointäkt
2020
Nettokostnad
2020
Budgetavvikelse
2019
Nettokostnad
Politisk lednig – 5,4 0,2 – 5,2 2,8 – 6,4
Förvaltningsledninng – 11,8 0,5 – 11,3 – 0,4 – 12,7
Arbetsmarknad och integration – 20,7 12,3 – 8,4 0,1 – 8,2
Planering och utveckling – 15,9 2,9 – 13,0 1,3 – 4,4
Personal och löner – 8,4 0,7 – 7,7 0,4 – 7,6
Ekonomi – 4,9 0,5 – 4,4 0,5 – 3,7
Ledningskansli – 5,2 0,4 – 4,8 0,3 – 11,4
IT – 9,6 0,6 – 9,0 0,0 – 8,2
Infrastruktur – 20,7 4,6 – 16,1 – 1,3 – 15,0
Kost – 19,6 19,2 – 0,4 0,3 – 0,7
Fastighetsavdelningen – 48,6 45,3 – 3,3 – 3,2 – 1,9
Delsumma – 170,7 87,4 – 83,4 0,7 – 80,2
Extern IT – 10,3 10,7 0,3 0,1 0,7
VA – 11,0 11,0 0,0 0,0 0,0
Renhållning – 11,4 11,4 0,0 0,0 0,0
 
Summa
– 203,5 120,4 – 83,1 0,8 – 79,5

Medborgare delvis uppfylld resultatnivå

Kommunstyrelsen nådde delvis uppfyllt resultat i perspektivet medborgare.

Generellt trivs invånarna väl i Vännäs kommun enligt medborgarundersökningen. De kan också rekommendera andra att flytta till kommunen. Resultatet var något bättre för Vännäs än för jämförbara kommuner.

Ungdomars deltagande i fritidsaktiviteter var lägre 2020 jämfört med 2019, vilket bedöms bero på att många föreningsaktiviteter inte kunde genomföras på grund av pandemin.

Målen om väl fungerande vatten och avlopp samt renhållning (NMI) uppfylldes, medan de om bra och säkra vägar samt bra och säkra gång- och cykelvägar delvis uppfylldes. En inventering av samtliga gator och gång- och cykelvägar genomfördes i Vännäs och Vännäsby och kommunfullmäktige tillförde medel för att öka underhållet.

Förvaltningarna nådde delvis målet i mätningen av tillgänglighet och svarstider på e-post och telefon, men det finns ändå förbättringspotential.

Medborgardialoger genomförs regelbundet av förvaltningarna för att stärka invånarnas möjligheter till inflytande och delaktighet. Fortfarande hade Vännäs kommun ett relativt svagt resultat i medborgarenkäten på frågor som rörde information och påverkansmöjligheter, även om det var något bättre än i jämförbara kommuner.

Arbetet med att utveckla digitala tjänster har intensifierats de senaste åren. Kommunen har byggt egna tjänster, men också använt andra kommuners e-tjänster. Det finns ett sextiotal tjänster på kommunens webbplats.

Samhällsutveckling delvis uppfylld resultatnivå

Kommunstyrelsen nådde delvis uppfylld resultatnivå.

Energihushållningen var god liksom vattenkvaliteten. Matsvinnet minskade, men kan fortfarande bli ännu mindre. Andelen inköp från lokala leverantörer låg på en uppfylld resultatnivå.

Avtalstrohet mäts genom stickprov och några avvikelser noterades, men i huvudsak berodde det på att avtal saknades. Antalet gemensamma upphandlingar via Umeå kommun ökade, för att man vill se till att fler varugrupper och tjänster täcks av avtal.

Vännäs steg från plats 125 till 86 i mätningen av svenska kommuners näringslivsklimat. I näringslivets bedömning av kommunens service och attityder till företagande hamnade Vännäs på plats 48. Det sammanfattande omdömet var 3,74 (av 5), vilket var bättre än både genomsnittet i Sverige (3,37) och i Västerbotten (3,39).

Medarbetare  uppfylld resultatnivå

Kommunstyrelsen nådde uppfyllt resultat i perspektivet medarbetare.

Sjukfrånvaron hamnade på 4,1 procent. Bedömningen är att pandemin inte påverkade resultatet negativt, vilket bland annat kan bero på att många medarbetare hade möjlighet att arbeta hemifrån vid lindriga sjukdomssymtom. Sjukfrånvaron för kvinnor var 5,7 procent och för män 2,1 procent.

Medarbetarenkäten som genomfördes under hösten visade en förbättring av ledarskapsindex.

Framtid och förväntad utveckling

Covid-19 innebär en rad osäkerheter framöver för förvaltningen. Lokala utbrott skulle snabbt kunna få stora konsekvenser i form av hög sjukfrånvaro. På längre sikt kan en större ekonomisk påverkan förväntas.

I övrigt vill kommunstyrelseförvaltningen föra fram följande framtidsbedömningar:

  • Inriktningen är att fastighetsavdelningen övergår till Vännäs Fastigheter den 1 januari 2022.
  • Arbetet med att revidera kommunens strategiska plan påbörjades och pågår 2021. Syftet är bland annat att se till att styrkedjan från kommunfullmäktige till nämnder och förvaltningar fungerar. Den nya planen ska anknyta till FN:s globala mål som formulerats i Agenda 2030.
  • Våren 2021 lägger Jeld-Wen ned fabriken i Vännäs. Det och påverkan av pandemin inom en rad branscher kan förväntas leda till ökad arbetslöshet. När konkurrensen om lediga jobb ökar, hamnar individer som står långt från arbetsmarknaden ännu längre bort. Det medför att fler behöver stöd av kommunens arbetsmarknadsinsatser.
Vä28matavfall

Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv

Kommunstyrelsen fick i 2020 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Särskilda direktiv 2020
Kommunstyrelsen
Resultat:
Genomfört/delvis
genomfört/ej genomfört
Kommentar
1. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider eller motsvarande i andra hand. Inköp/leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. Delvis genomfört En elbil leasades. Två bilar löstes in från tidigare leasing, varav en hybridbil och en dieselbil, som från våren 2021 kan tankas med HVO. Samtliga tre fordon nyttjas som tjänstebilar.
2. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. Delvis genomfört Heltid till alla påbörjades i kostavdelningen och planeras permanentas från 2022. Kost är den avdelning inom förvaltningen som har flest deltidsanställda.
3. Besparingar får inte medföra nedläggning av fritidsgård. Genomfört Ej aktuellt.
Särskilda uppdrag 2020
Kommunstyrelsen
Resultat:
Genomfört/delvis
genomfört/ej genomfört
Kommentar
4. Utreda Liljaskolans framtida inriktning och driftform. Särskild uppdragsbeskrivning tas fram av kommunstyrelsens arbetsutskott tillsammans med Liljaskolans styrelse. Uppdraget finansieras med 50 procent av Liljaskolan och 50 procent av kommunstyrelsen. Genomfört Utredningen genomfördes med stöd av en extern konsult.
5. Utreda personaltätheten i kommunens verksamheter. Ej genomfört Uppdraget bedöms inte möjligt att genomföra, eftersom det inte går att göra rättvisande jämförelser med andra kommuner. Det beror på att kommuner valt olika strategier kring egen produktion och privata utförare.
6. Redovisa förutsättningen för att uppnå målet om högst 5 procents sjukfrånvaro. Genomfört Sjukfrånvaron uppgick till 4 procent.
7. Öka förutsättningarna för resfria möten genom att säkerställa stöd för att nyttja digital mötesteknik. Genomfört På grund av covid-19 genomfördes resfria möten i ökad utsträckning. Medarbetare fick både utbildning och praktisk träning i att nyttja digital mötesteknik. Under hösten förbättrade införandet av Microsoft 365 möjligheterna till digitala möten. Pandemin gjorde det även tydligt att den tekniska utrustningen behöver förnyas ytterligare. Kommunen deltar i ett regionalt projekt kring resfria digitala möten.
8. Utreda möjlighet att genomföra ytterligare insatser för att stimulera tågresande och därmed minska flyg- och bilresorna inom förvaltningen. Ej genomfört Uppdraget är inte påbörjat.