Plan- och miljönämnden

Verksamhetsidé

Nämnden ska verka för en god bebyggd miljö, en trygg och säker kommun, ett hållbart nyttjande av naturvärden och säkra livsmedel.

Händelser av väsentlig betydelse

  • Nämndens avdelningar klarade sig bra under pandemin och sjukfrånvaron ökade endast något.
  • Efter en viss fördröjning rullade utbildningar och samverkansfora på som vanligt, dock digitalt.
  • En del tillsyn var svår eller olämplig att genomföra på grund av pandemin. Planer omprioriterades och arbetet ställdes om till mer skrivbordstillsyn.
  • Nämnden tilldelades den nya arbetsuppgiften kontroll av trängsel.
  • Nämnden kände inte av någon minskning av arbetsuppgifterna, utan det var samma tryck som vanligt.
  • Personalomsättningen var hög på sina håll. Både räddningschef, ställföreträdande räddningschef, deltidsbrandmän och byggnadsinspektör nyanställdes. Personalomsättning innebär förlust av kompetens och erfarenhet.
  • Räddningstjänstens chefsbyten innebar en stor omställning, där nya rutiner och nya arbetssätt togs fram. En ny struktur kring planering av tillsyn skedde också.
  • Det totala antalet larm var 173, vilket var ovanligt många.
  • Räddningstjänsten följde utvecklingen kring det nya ledningssystemet.

Sammanfattning av nämndens resultat

mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Ekonomi
delvis uppfylld resultatnivå Medborgare
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Samhällsutveckling
uppfylld resultatnivå Medarbetare
Ej mätt eller inget resultat Ej mätt eller inget resultat

Ekonomi mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Plan- och miljönämnden uppfyllde inte målet för budget i balans med ett underskott på totalt 1 mkr.

Räddningstjänsten stod för underskottet, 1,5 mkr. Främst var det personalkostnader som överskred budget med 1,1 mkr. En del andra kostnader var också ganska höga, till exempel reparation av fordon och drivmedel. Även intäkterna var något högre än budgeterat. Cirka 550 tkr av räddningstjänstens underskott berodde på dubbelbemanning i samband med byte av personal, bland annat räddningschef. Fler larm än vanligt innebar också högre kostnader.

Miljö- och byggavdelningen gjorde ett plusresultat på 0,4 mkr. Det var främst på grund av släpande intäkter från 2019 för detaljplaner gällande strandpromenaden och LIS-planen på totalt 330 tkr. Något högre intäkter för bygglov de sista månaderna påverkade också resultatet. Eftersom överskottet främst berodde på eftersläpande intäkter från 2019, kan man inte förvänta sig samma överskott 2021.

En översyn av räddningstjänstens nettokostnader i förhållande till jämförbara kommuners gjordes. Resultatet blev ett ökat budgetanslag 2021.

  Kommunfullmäktiges mål Nämndens mål Resultatindikator
mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Nämnderna har en ekonomi i balans. mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Nämnden har en ekonomi i balans. mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Målbedömning ekonomiskt mål 2020
mkr
Område
2020
Bruttokostnad
2020
Bruttointäkt
2020
Nettokostnad
2020
Budgetavvikelse
2019
Nettokostnad
Plan- och miljönämnden – 0,3 0,0 – 0,3 0,0 – 0,2
Räddningstjänst – 9,1 1,0 – 8,1 – 1,5 – 7,2
Miljö- och byggavdelningen – 5,5 3,3 – 2,2 0,4 – 2,3
Summa – 14,9 4,3 – 10,6 – 1,0 – 9,8

Medborgare delvis uppfylld resultatnivå

För mål nummer 2 var uppfyllelsen inte tillfredsställande, framför allt på grund av att tillgängligheten per telefon var låg på plan- och byggavdelningen. Den låg något under kommunens genomsnitt på 34 procent. Resultatnivåerna är ambitiösa, vilket gjorde att även miljö- och hälsoskyddsavdelningen med 75 procent fick orange markering (ej tillfredsställande). Bemötandet var dock grönt, 100 procent, och över genomsnittet 90 procent. Avdelningen jobbade med tillgängligheten per telefon, men det gav tyvärr inte önskat resultat. Ytterligare åtgärder ses över med resten av kommunen, eftersom snittet var lågt för alla kommunens avdelningar. Det kan vara bra att ha i åtanke att det bara var tre personer som arbetade på plan- och byggavdelningen.

Även resultatnivåerna ses över och jämförs med övriga nämnder 2021. Ansökningarna via webben ökade med drygt 10 procent till nästan 60 procent. Även här är ambitionen hög, vilket gjorde att nivån ändå blev röd.

Mål 3 missades i nämndens verksamhetsplan för 2020. Det är åtgärdat till 2021. Nämndens mål om ansökningar via webben kan även passa in under mål 3.

Samhällsutveckling låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Mål 1 saknades i nämndens verksamhetsplan för 2020. Det är korrigerat till 2021. Övriga mål uppfylldes delvis eller var ej tillfredsställande. Räddningstjänsten hade en övningstid på 33 timmar per person, där målet var 50 timmar, och blev därför röd. Det var för att övningarna ställdes in i början av året på grund av pandemin. Nämnden har höga ambitioner vad gäller miljö- och byggavdelningens kompetens, rättssäkerhet och service till företag. För att vara grön behöver avdelningen ett snitt på 3,7. Resultatet för avdelningen låg på 3,51 vad gällde service och bemötande, jämfört med genomsnittet i Sverige som var 3,16. Vad gäller kompetens fick avdelningen ett snitt på 3,59 jämfört med Sverigesnittet 3,22. Tillsynsplanerna uppfylldes, även om omprioriteringar gjordes på grund av pandemin.

Medarbetare uppfylld resultatnivå

Målen uppfylldes. Trots hög arbetsbelastning var trivseln och arbetsgemenskapen hög på avdelningarna.

Framtid och förväntad utveckling

Krav på digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen och tidskrav vid handläggningen av bygglovsansökningar ökar belastningen och stressen. För att kunna hantera de lagstadgade kraven på handläggningsveckor, digitalisering och fler detaljplaner, behöver nämnden förstärka bemanningen på miljö- och byggavdelningen.

Avdelningarna prioriterade om en del för att klara sina uppdrag. Beroende på hur länge pandemin pågår kan nämnden få svårt att klara hela sitt uppdrag framöver, framför allt när det gäller att följa tillsyns- och kontrollplaner.

Boverket och SKR arbetar med en översyn av både Boverkets byggregler och plan- och bygglagen. Det kommer att ställa ytterligare krav på kompetenshöjning.

Samverkansplattformen via Region Västerbotten avslutas i mars 2021. Planering för fortsatt samverkan pågår. Hur den ska anordnas och finansieras beslutas 2021.

Arbetet med ett nytt ledningssystem pågår i hela Sverige. Det ska vara i drift redan 2022. Västerbotten och Norrbotten förbereder sig tillsammans. Stora förändringar väntas och ska klaras av inom ordinarie arbetstid. Syftet är att de kommunala räddningstjänsterna bättre och effektivare ska kunna hantera stora och allvarliga olyckor.

En ny handlingsplan enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO) behöver tas fram 2021, eftersom lagen har ändrats.


Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv

Plan- och miljönämnden fick i 2020 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Särskilda direktiv 2020
Plan- och miljönämnden
Resultat
Genomfört/delvis
genomfört/ej genomfört
Kommentar
1. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider eller motsvarande i andra hand. Inköp eller leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. Genomfört Inga egna inköp av personbilar görs. Avdelningarna använder de bilar som finns i kommunstyrelseförvaltningen.
Särskilda uppdrag 2020
Plan- och miljönämnden
Resultat
Genomfört/delvis
genomfört/ej genomfört
Kommentar
2. Öka förutsättningarna för resfria möten genom att säkerställa stöd för att nyttja digital mötesteknik. Genomfört Utbildning genomförs för hela förvaltningen. Digitala hjälpmedel finns.
3. Utreda möjlighet att genomföra ytterligare insatser för att stimulera tågresande och därmed minska flyg- och bilresorna inom förvaltningen. Delvis genomfört Förvaltningen arbetar med detta.