Driftredovisning

Driftredovisning kommunen, tkr Intäkter Kostnader Budgetavvikelse
Styrelse/nämnd 2020 Budget 2019 2020 Budget 2019 Intäkter Kostnader
Kommunstyrelsen 120,4 113,1 148,1   – 203,5 – 197,0 – 227,7   7,3 – 6,5
Plan- och miljönämnden 4,3 3,5 4,0   – 14,9 – 13,1 – 13,8   0,8 – 1,8
Liljaskolans styrelse 120,7 114,5 121,5   – 119,5 – 112,9 – 120,4   6,2 – 6,6
Vård- och omsorgsnämnden 82,6 67,8 84,5   – 306,3 – 281,4 – 310,9   14,8 – 24,8
Barn- och utbildningsnämnden 32,3 23,8 32,4   – 310,9 – 304,5 – 300,6   8,5 – 6,4
Finansen exklusive skatter, bidrag och finansiella poster 14,3 12,4 16,0   – 31,0 – 22,9 – 11,4   1,8 – 8,1
Justeras, interna poster, internränta – 109,4 – 104,4 – 123,4   111,4 103,5 147,6   – 5,0 7,9
Justeras, avskrivningar och nedskrivning SÄBO         44,6 25,1     0,0 19,5
Verksamhetens intäkter och kostnader enligt resultaträkning 265,1 230,7 283,1   – 830,0 – 803,2 – 837,2   34,4 – 26,8

 

Redovisningen ovan innehåller nämndernas driftredovisning totalt, justerad för poster som inte rör verksamhetens kostnader och intäkter enligt resultaträkningen. Det är interna poster, avskrivningar och de delar av finansen som inte tillhör verksamhetens kostnader.

Kommunstyrelsen uppvisade ett överskott på 0,8 mkr. Både kostnader och intäkter avvek från budget. Det berodde främst på externt finansierade projekt som inte var budgeterade och där intäkter och kostnader tog ut varandra. Det positiva resultatet berodde främst på att stora delar av kommunstyrelsens buffert inte förbrukades.

I övrigt hade några av förvaltningens avdelningar högre kostnader jämfört med budget. De kompenserades av lägre kostnader inom andra avdelningar. Plan- och miljönämnden hade högre intäkter jämfört med budget på grund av högre försäljningsintäkter för tjänster inom plan och bygg. Räddningstjänsten stod för de högre kostnaderna, främst beroende på högre personalkostnader.

Liljaskolan uppvisade ett netto som var cirka 0,3 mkr sämre än resultatkraven. Det berodde främst på högre verksamhetskostnader än budgeterat. Vård- och omsorgsnämnden uppvisade ett stort underskott, vilket berodde på högre kostnader främst i individ- och familjeomsorgen, LSS och äldreomsorgen. Intäkterna var också högre än budget, främst beroende på bidrag som hade med pandemin att göra. De högre intäkterna uppvägde dock inte de högre kostnaderna. Barn- och utbildningsnämnden uppvisade överskott med avvikelser både på intäkts- och kostnadssidorna. Icke budgeterade bidrag och större försäljning av platser gav högre intäkter. De högre kostnaderna bestod främst av höga personalkostnader i grundskolan, främst på grund av många barn med särskilda behov. Hos finansen fanns icke budgeterade intäkter, till exempel reavinster vid försäljning av fastigheter eller exploateringsfastigheter, som tillsammans gav högre intäkter än budget. Kostnaderna avvek negativt. Det kom sig främst av att en nedskrivning av det avbrutna SÄBO-projektet bokfördes här. Övriga kostnader inom finansen, till exempel löneökningar och pensioner, var något lägre än budget.