Barn- och utbildningsnämnden

Sammanfattning

Barn- och utbildningsnämnden ansvarar för pedagogisk omsorg, förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola och grundsärskola. Nämnden har också övergripande ansvar för gymnasieverksamhet samt aktivitetsansvar för ungdomar upp till 20 år. Till ansvarsområdena hör även musikskola, biograf, bibliotek, bidrag till studieförbund, kulturaktiviteter och utdelning av kulturstipendier. Andra områden är förvaltning av kommunens kulturella och kulturhistoriska egendomar, konstnärliga utsmyckningar, konstsamlingar och konstverk.

Verksamhetsidé

Alla kan, alla vill och alla ska lyckas.

  • Undervisningen: All undervisning är effektiv, kvalitativ och har ett tydligt ledarskap.
  • Ledning och stimulans: Vi leder och stimulerar alla barn och elever och har högre positiva förväntningar.
  • Relationerna: Vi utvecklar förtroendefulla och positiva relationer med och mellan barn och elever, vårdnadshavare, medarbetare och chefer.
  • Tillsammans: Vi samarbetar, har tilltro, hjälper och stöttar varandra för att utveckla undervisningens och verksamhetens kvalitet. Vi tar vårt ansvar och gör det vi sagt vi ska göra.
  • Resursnyttjande: Vi använder varje resurs på bästa sätt för att bidra till varje barns och elevs utveckling och resultat. Vi fokuserar på att arbeta smartare och mer effektivt och inte hårdare.
  • Extra anpassningar och särskilt stöd: Vi tar ansvar för att extra anpassningar och särskilt stöd genomförs skyndsamt, är verkningsfulla, samordnade, tydliga, synliga och speglar behoven. De dokumenteras, följs upp och förändras vid behov.
  • Vi verkar för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.
  • Vi verkar för ett aktivt kulturliv.

Händelser av väsentlig betydelse

För att motverka smittspridningen av covid-19 i samhället tog förvaltningen och nämnden bland annat beslut om

  • att stänga Medborgarhusbion
  • att stänga öppna förskolan
  • att begränsa öppettiderna i förskola och fritidshem till den 30 augusti
  • att ge möjlighet att ansöka om återbetalning av barnomsorgsavgift om barnen hållits hemma (erbjöds under två perioder)
  • att inte tillåta externa besök i skolorna
  • att begränsa öppettiderna för biblioteken.

Dessutom hade förvaltningen regelbundna träffar med ledare och fackliga representanter för kontinuitetsplanering och uppdatering om läget i verksamheterna.

Regeringen beslutade 2019 om ett statsbidrag för lärarassistenter. Huvudsyftet är att lärarassistenterna ska avlasta lärarna, så att de ska kunna ägna sig mer åt undervisning och uppgifter som hör till. Under våren rekryterade förvaltningen fyra lärarassistenter. De har olika uppdrag beroende på skola och på vilken kompetens de har.

 

Sammanfattning av nämndens resultat

uppfylld resultatnivå Ekonomi
delvis uppfylld resultatnivå Medborgare
uppfylld resultatnivå Samhällsutveckling
delvis uppfylld resultatnivå Medarbetare

Ekonomi uppfylld resultatnivå

Barn- och utbildningsnämnden redovisade ett överskott på 2,1 mkr. Överskottet berodde främst på positiva budgetavvikelser för centrala resurser och särskola.

Centrala resurser redovisade ett överskott på 1,6 mkr, tack vare vakanser och tjänstledigheter samt lägre kostnader för fortbildning på grund av pandemin. I överskottet ingår även effekter av besparingar inför 2021.

Särskolans överskott på 1,3 mkr berodde på lägre personalkostnader på grund av förändrade behov och den aktuella elevsituationen. Även beslutade och genomförda neddragningar inför 2021 påverkade utfallet positivt. Högre intäkter för sålda elevplatser bidrog också till överskottet.

Skolan redovisade ett underskott på 1,6 mkr. Det var framför allt personalkostnaderna som avvek från budget. Stora utmaningar rörande elever i behov av särskilt stöd bidrog till att beslutade personalneddragningar inte kunde genomföras fullt ut.

Nämndens övriga verksamheter redovisade små avvikelser mot budget. Generellt bidrog statens kompensation för ökade sjuklönekostnader positivt till verksamheternas resultat.

Gymnasiekostnaderna följde budgeten och det lilla överskott som uppstod avsåg ett bidrag från Migrationsverket.

Va11brandts

 

Mkr
Område
2020
Bruttokostnad
2020
Bruttointäkt
2020
Nettokostnad
2020
Budgetavvikelse
2019
Nettokostnad
Politisk verksamhet – 0,7 0,0 – 0,7 0,1 – 0,8
Centrala resurser – 21,4 0,8 – 20,6 1,6 – 19,5
Förskola – 74,0 11,3 – 62,7 0,3 – 58,2
Grundskola, förskoleklass, fritidshem – 138,1 15,2 – 122,9 – 1,6 – 121,9
Särskola – 8,1 3,2 – 4,9 1,3 – 5,3
Bibliotek och kultur – 7,2 0,9 – 6,3 0,3 – 6,2
Övriga verksamheter – 3,2 0,5 – 2,7 0,0 – 2,6
Summa interna verksamheter – 252,7 31,9 – 220,8 2,0 – 214,5
      0,0    
 
Gymnasiesärskoleelever
– 3,7 0,0 – 3,7 – 0,5 – 2,7
Gymnasieelever – 54,4 0,4 – 54,0 0,6 – 51,0
Summa externa verksamheter – 58,1 0,4 – 57,7 0,1 – 53,7
Summa – 310,8 32,3 – 278,5 2,1 – 268,2

Medborgare delvis uppfylld resultatnivå

Medborgare och vårdnadshavare var mycket positiva till förskola och skola. Biblioteken hade många besökare och antalet lån per invånare var fortfarande högt i jämförelse med riket.

Musikskolan hade lika många sökande som tidigare år, men andelen elever minskade på grund av en större elevökning i grundskolan. Alla elever fick dock spela det instrument de valt i första hand.

På grund av pandemin var biografen periodvis stängd eller öppen med begränsat antal besökare. Biografen hade därför färre filmvisningar och betydligt färre besökare än tidigare år.

Medborgarna ansåg att servicen var god och att de vid kontakt med förvaltningen blev väl bemötta och fick svar på sina frågor. Tillgängligheten per telefon var dock lägre än i andra kommuner.

Nämnden erbjuder relevanta e-tjänster och mätningen visar att medborgarna också använder dem. Till exempel har svarsfrekvensen för vårdnadshavarenkäterna ökat med 10 procentenheter sedan de började skickas ut med e-post istället för med brev. Vårdnadshavarna i skolan ansåg att lärplattformen var funktionell, informativ och enkel att använda.

Samhällsutveckling uppfylld resultatnivå

Medborgare, medarbetare, vårdnadshavare och elever ansåg att nämndens verksamheter, som förskola och skola, var bra. Barn och elever var trygga och trivdes. Eleverna hade en god lärmiljö och bedömde att de fick den hjälp och det stöd de behövde. Kunskapsresultaten nådde inte upp till resultatkraven i skollagen och läroplaner. Därför fortsätter verksamheternas arbete enligt den fastställda handlingsplanen.

Snittkostnaden per inskrivet barn i förskolan har under ett antal år legat betydligt under jämförelsekommunernas. År 2019 minskade skillnaden till knappt 3 procent lägre än hos kranskommunerna, länet, mindre kommuner och pendlingskommuner. Snittkostnaden för en elev i grundskola var 2019 knappt 5 procent lägre än i kranskommunerna och drygt 4 procent lägre än snittkostnaden för mindre kommuner. Värdena var likartade med dem 2018. Målet för verksamheterna är effektiva uppfylldes delvis, eftersom kostnadsnivån i förskolan och skolan närmat sig jämförelsekommunernas.

Medarbetare uppfylld resultatnivå

Enligt medarbetarenkäten hade nämnden medarbetare som trivdes och bra ledare med gott ledarskap.

I målet för jämställda arbetsvillkor var löneskillnaden mellan könen liten och möjligheterna till medskapande goda. Andelen män måste öka markant om målet för jämställda arbetsvillkor ska nå den högsta målnivån.

Målet för anställningsgrad uppfylldes. Andelen heltidsanställda har länge legat kring 80 procent för både kvinnor och män.

Sjukfrånvaron ökade betydligt jämfört med tidigare år, sannolikt med anledning av pandemin och riktlinjerna som gällde vid förkylningssymtom. Insatser för att minska sjukfrånvaron genomfördes, men på grund av pandemin blev det svårt att utvärdera effekterna.

Framtid och förväntad utveckling

Barn- och utbildningsnämnden har många utmaningar att hantera de kommande åren, både verksamhetsmässiga och ekonomiska.

  • Verksamheterna växer och antalet barn i förskole- och skolålder ökar. Det kräver omfattande besparingar, vilket har sin främsta orsak i den ekonomiska utvecklingen.
  • Medarbetares och ledares arbetssituation förändras med nya nationella krav, förväntningar och förutsättningar.
  • Utmaningarna kring covid-19.
  • Osäkerhet kring gymnasielevernas organisatoriska tillhörighet och att den ekonomiska situationen på området inte går att påverka.
  • Måluppfyllelsen måste förbättras för att nämnden ska nå kraven som riksdag och regering satt upp för huvudmannen.
  • Konkurrensen om barn, elever och personal fortsätter att öka, vilket ställer krav på nämnden att erbjuda bra verksamheter och att vara en attraktiv arbetsgivare.
  • Att kunna möta brukares och medborgares förväntningar när det gäller informations- och kommunikationsteknik samt digitala tjänster och se till att digitaliseringen bidrar till utveckling.

Uppföljning av uppdrag

Barn- och utbildningsnämnden fick i 2020 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Särskilda direktiv 2020
Barn- och utbildningsnämnden
Resultat:
Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört
Kommentar
1. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. Genomfört Fullmäktiges mål på 65 procent heltider nåddes. Utfallet blev 81,4 procent. Arbetet med att erbjuda heltider fortsätter löpande.
2. Besparingar får inte medföra nedläggning av musikskola, familjecenter eller bibliotek. Genomfört Nämnden beslutade inte om neddragningar i dessa verksamheter 2020.
3. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider eller motsvarande i andra hand. Inköp eller leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. Genomfört Nämnden köpte eller leasade inga bilar. Nämnden varken äger eller leasar några fordon.
Särskilda uppdrag 2020
Barn- och utbildningsnämnden
Bedömning per 2020-12-31 Kommentar
4. Öka förutsättningarna för resfria möten genom att säkerställa stöd för att nyttja digital mötesteknik. Genomfört De tekniska och lokalmässiga förutsättningarna fanns och på grund av pandemin genomfördes många digitala möten.
5. Utreda möjlighet att genomföra ytterligare insatser för att stimulera tågresande och därmed minska flyg- och bilresorna inom förvaltningen. Delvis genomfört Under våren togs en policy fram som anger hur nämnden ska tillämpa kommunens resepolicy. På grund av pandemin kunde effekten av policyn inte utvärderas.