Viktiga förhållanden för resultat och ekonomisk ställning
Samhällsekonomiska utgångspunkter
Efter en rad av år som kännetecknats av mycket höga resultat för kommunsektorn förväntas resultaten 2024 falla tillbaka ordentligt. Omkring 60 procent av kommunerna och alla regioner räknade i tidigare prognoser med ett underskott. Parallellt råder en stor osäkerhet i vår omvärld, såväl säkerhetspolitiskt som kring utvecklingen på flera viktiga globala marknader.
I Europa bidrar den minskande konsumentprisinflationen till att styrräntorna är på väg ned, men signalerna om en konjunkturuppgång är fortfarande vaga. För svensk del tyder ekonomiska indikatorer på att botten på lågkonjunkturen har nåtts och att det nu är en återhämtning vi ser framför oss. Den exceptionellt höga inflationen har avmattats och anses vara under kontroll. Konjunkturen har börjat stärkas, men tillväxttakten är fortfarande svag med BNP under en procent.
BNP
Återhämtningen drivs primärt av hushållens konsumtion, som genom sjunkande inflation och räntor börjar gynnas av högre reala inkomster. Det dröjer sannolikt ett tag in på 2025 innan tillväxten tar fart igen. Tillväxttakten förväntas uppgå till omkring tre procent. Bedömningen är emellertid att det kommer att ta flera år innan vi helt lämnat lågkonjunkturen bakom oss. Inflationen, mätt som KPIF, har fallit tillbaka från de exceptionella nivåerna 2022 och 2023. Utfallet 2024 var åter i linje med målet på två procent. Nuvarande prognoser indikerar en stabiliserad prisökningstakt de kommande åren.
INFLATION, KPIF
Med anledning av nedgången i inflationen kunde Riksbanken sänka styrräntan med totalt 1,25 procentenheter och med ytterligare 0,5 procentenheter i början av 2025. Styrräntan uppgår därmed till 2,25 procent (februari 2025) och enligt prognoserna förväntas den sjunka till 2,0 procent 2025.
STYRRÄNTA, VÄRDE VID ÅRETS SLUT
Arbete och sysselsättning
Arbetslösheten ökade som en följd av lågkonjunkturen. År 2025 förväntas arbetslösheten sjunka något, men först en bit in på 2027 förväntas den nå 2023 års nivåer kring 7,5 procent.
ARBETSLÖSHET, ANDEL AV ARBETSKRAFT
Arbetslösheten i Sjöbo, mätt som andelen inskrivna vid Arbetsförmedlingen i åldersgruppen 16–64, uppgick i december till 6,5 procent. Det var något högre än 2023 (5,9). Utfallet för Sjöbo var cirka 0,6 procentenheter lägre än riket i stort för gruppen 15–74 år. Vid en jämförelse med Skåne låg Sjöbos arbetslöshet cirka 3 procentenheter lägre.
INSKRIVNA ARBETSLÖSA DECEMBER 2024
Ungdomsarbetslösheten (18–24 år) uppgick i december till 10,4 procent. Det var en ökning från 8,6 procent, i nivå med genomsnittet i Skåne (10,7) och en bit över de nationella nivåerna (8,3). Den ökade arbetslösheten nationellt ses alltså även i Sjöbo. Den totala arbetslösheten låg fortfarande lägre än medelvärdet i såväl riket som i Skåne. Ungdomsarbetslösheten fortsatte emellertid att öka vilket är oroande.
Befolkning
Befolkningsförändringarna de kommande tio åren får stora effekter. Redan under pandemin märktes en svagare befolkningsutveckling som många räknade med var tillfällig. Vid 2023 års slut visade det sig emellertid att fertiliteten var den lägsta sedan mätningarna inleddes 1749. Av 290 kommuner minskade 193 sitt invånarantal. Den sista december var 10 587 710 personer folkbokförda i Sverige. Det var en ökning med omkring 36 000 personer. Inte sedan 2002 har det fötts färre barn i Sverige.
Under de kommande tio åren, fram till 2033, förväntas befolkningen öka med cirka 247 000, jämfört med cirka 900 000 den föregående tioårsperioden. Demografin förändras också väsentligt. Gruppen barn och unga, som de senaste åren ökat med drygt 200 000, förväntas kommande tioårsperiod minska med lika många. Det kräver att verksamheterna ställer om både när det gäller personal och lokaler. Gruppen som är 80 år och äldre förväntas vara den grupp som ökar mest. En större del av resurserna behöver föras över till vård- och omsorgsverksamheten. Utöver fler brukare i äldreomsorgen är höga kostnader för bemanning en utmaning i många kommuner. Kompetens- och personalförsörjning tillhör kommunernas stora utmaningar och runtom i landet pågår ett febrilt arbete för att möta dem.
BEFOLKNINGSUTVECKLING I SJÖBO KOMMUN
Efter flera år med en positiv befolkningsutveckling i Sjöbo kommun bröts trenden 2023 och befolkningen minskade med 110 personer. Per den 31 december 2024 var 19 337 personer folkbokförda i kommunen. Vikande befolkningstrend och förändrad demografi bedöms vara de största utmaningarna för kommunen kommande 5–10-årsperiod.
Bostäder
Höga kostnader och osäkerhet bromsade bostadsbyggandet. Bygglov beviljades för 12 enbostadshus och 2 radhus med 5 respektive 4 bostäder.
Exploatering
Flera långvariga försäljningsprojekt avslutades. Det gällde både exploaterade tomter och markförvärv för privatpersoner som ledde till flera lantmäteriförrättningar. Två verksamhetstomter såldes. En markanvisning för Sjöbo västs handelsområde förhandlades med en exploatör och en markanvisningstävling för Brynhusen i kvarteret Bränneriet togs fram och annonserades till allmänheten i början av 2025.
Betydande avtal och regeländringar
En parlamentarisk utredning såg över utjämningssystemet för kommuner och regioner, inklusive LSS-utjämningen. Utredningen övervägde även om det fanns riktade statsbidrag som kunde inordnas i det generella statsbidraget. I juli överlämnade kommittén sitt betänkande. Det finns också förslag på hur införandet ska ske och att förändringarna ska börja gälla den 1 januari 2026. Det är oklart om förslagen förändrar något för Sjöbos del. De bedöms i så fall vara hanterbara.
Från och med den 1 januari har kommunerna insamlingsansvaret för förpackningsavfall från hushåll genom fastighetsnära insamling eller lättillgängliga insamlingsplatser. Kommunerna ska också erbjuda separat insamling av matavfall. Den 1 januari 2026 ska kommunerna samla in förpackningsavfall på torg och i parker, samt andra populära platser där kommunen har ett renhållningsansvar enligt gaturenhållningslagen. Den 1 januari 2027 ska alla kommuner ha infört fastighetsnära insamling av förpackningsavfall från hushåll och anmälda, samlokaliserade verksamheter. Källsortering ska även införas på torg, badplatser, parker och andra offentliga platser där många människor vistas.
Regeringen presenterade en lagrådsremiss om en ny socialtjänstlag med fokus på förebyggande arbete, ökad tillgänglighet och kunskap. Barn ska få starkare rättigheter och socialtjänsten ska arbeta med tidiga insatser. Barnens rättigheter stärks genom att lagen anpassas till barnkonventionen. Det lokala omställningsarbetet påbörjades genom mer resurser och samverkan mellan familjeförvaltningen och vård- och omsorgsförvaltningen.
Skolbibliotekens roll stärks genom lagkrav på bemanning med kvalificerade bibliotekarier även i mindre skolor. Samtidigt blir digitalisering en allt större del av skolbibliotekens verksamhet, vilket innebär att kommunerna behöver investera i digitala resurser och plattformar för att främja både läsning och informationskunnighet hos eleverna.
Från och med 1 januari 2025 ska textilavfall sorteras ut och samlas in separat, en insamling som kommunen ansvarar för. Det finns inga krav på att det ska ske fastighetsnära, men hushåll och verksamheter ska kunna sortera ut textil separat på till exempel återvinningscentralen.
Hållbarhet
För den åldrande befolkningens behov krävs ekonomisk uthållighet och framförhållning. Från och med 2020 bygger kommunens målstyrning på målen i Agenda 2030 för att kunna erbjuda Sjöboborna goda livsvillkor. Klimatförändringarna påverkar kommunens verksamhet i allt större utsträckning och ställer krav på omställning. Sjöbos möjligheter att påverka finns främst inom samhällsplanering, transporter, energisystem och avfallshantering. Hållbarhetsprogrammet antogs under året.
Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
Omvärldsrisk
Sedan kriget i Ukraina startade, har risken för digitala attacker ökat i kommunal verksamhet. En cyberattack kan ge väsentliga störningar. Ökad uppmärksamhet och förberedelser för en sådan händelse är av största vikt. Oron i samband med kriget ökar risken för kriser av olika slag och kommunen behöver steg för steg bygga upp en god beredskap.
Konkurrensverket beslutade 2022 att rikta kritik mot ägarna av Sysav. Som skäl angavs i huvudsak att ägarkommunerna tillämpat undantaget för intern upphandling i lagen om offentlig upphandling, LOU, utan att uppfylla bestämmelsens så kallade verksamhetskriterium. Eftersom anskaffningen inte föregicks av annonsering utgjorde den enligt Konkurrensverket en otillåten direktupphandling. Ägarkommunerna fick rätt i kammarrätten, men Konkurrensverket överklagade och har nu ansökt om prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen.
Verksamhetsrisk
De stora utmaningarna i vård och omsorg är kompetensförsörjningen, sjukfrånvaron och bemanningen. Pensionsavgångar, hög personalomsättning och hög sjukfrånvaro i kombination med ökad verksamhet och brist på utbildad personal innebär att kommuner och regioner konkurrerar om samma människor. Det är därför viktigt med arbetsmiljöåtgärder som ökar frisknärvaron och sänker sjukfrånvaron för att behålla redan anställd personal, samt att arbeta hälsofrämjande och förebyggande för ett hållbart arbetsliv.
Kapaciteten för vattenverket i Sjöbo behöver ses över. Även ledningsnätet måste studeras inför förtätning och nybyggen enligt den fördjupade översiktsplanen för Sjöbo tätort som håller på att tas fram. Resultatet från studierna ska bland annat belysa vilka åtgärder som behöver vidtas och vilka ekonomiska effekter de medför.
Nya regelverk kring elanläggningar påverkar kommunens belysningsanläggningar. Högtrycksnatrium som belysningskälla får inte saluföras efter 2027. Sjöbo använder högtrycksnatrium till 90 procent. Även regler kring sammanbyggda anläggningar påverkar.
I december beslutade staten om förändrade avgifter vid placering på Statens institutionsstyrelse (SiS) från den 1 januari 2025. Anledningarna är att det behövs nya platser, allmänna kostnadsökningar och underskott i den avgiftsbelagda verksamheten. De senaste åren har SiS fått en särskild anslagspost för att subventionera vårdavgiften som kommunerna betalar. Från 2025 ska subventionen betalas direkt till kommunerna, men villkor och fördelning är ännu inte kommunicerade. En tillförlitlig beräkning av merkostnaden är därför inte möjlig.
Finansiella risker
Kommunfullmäktiges finanspolicy samt kommunstyrelsens och bolagens finansiella riktlinjer innehåller anvisningar och regler i form av riskmandat och limiter för finansverksamheten i den kommunala koncernen och kommunen. De är framför allt exponerade för finansiella risker som ränterisk, finansieringsrisk, motpartsrisk, valutarisk, kredit- och likviditetsrisk samt marknadsvärdesrisk i finansiella placeringar.
Kredit och likviditet
Betalningsförmågan ska garanteras på lång och kort sikt. Upplåning och borgensförbindelser sker enligt kommunfullmäktiges beslut om ramar. Genom att in- och utbetalningar matchas avgörs kortfristiga låne- och placeringsbehov. En likviditetsreserv om de kommande tre månadernas finansieringsbehov, lägst 50 mnkr, ska hållas för att säkra kommunens kortsiktiga betalningsförmåga. Koncernen har därutöver en checkkredit på 75 mnkr.
Koncernens tillgängliga, likvida medel uppgick den 31 december till 175,2 mnkr och tillgängliga, outnyttjade krediter till 75 mnkr, totalt 250,2 mnkr. Motsvarande värde vid årsbokslutet 2023 var 254,3 mnkr.
Risken för att kommunens kunder inte uppfyller sina åtaganden utgör en kundkreditrisk. Kredittiden är tiden från att fakturan skickas tills den betalas. Kredittiden ligger ganska stabilt mellan 22 och 36 dagar. Kortast kredittid finns inom vård och omsorg medan tekniska nämnden har längst.
Lån
Upplåningen i den kommunala koncernen löper med både fast och rörlig ränta. De finansiella riktlinjerna redogör för tillåtna gränsvärden vad gäller fördelningen mellan fasta och rörliga räntor och mellan löptider. Uppföljning sker löpande under året, såväl på koncernnivå som i respektive bolagsstyrelse.
För uppföljning av de finansiella riktlinjerna, se kapitlet Finansiell rapport.
Kapitalförvaltning
Kommunen har satt av medel för en långsiktig kapitalförvaltning. Syftet är att generera en långsiktigt god, riskjusterad avkastning. Målet är att nå en årlig, real avkastning på 1,5 procent sett över rullande femårsperioder. För att uppnå det finns särskilda placeringsregler som bland annat begränsar andelen av respektive tillgångsslag. Alla placeringar håller sig inom marknadsrisken.
Per den 31 december uppgick kommunens totala kapital till 84,8 mnkr placerade i aktiefonder samt ränte- och obligationsfonder. Därutöver tillkom en ränteplacering via likviditet om 53,8 mnkr. Det totala värdet per bokslutsdagen uppgick därmed till 138,6 mnkr. Värdeökningen uppgick till cirka 9 mnkr. Avkastningen på totalt kapital var 7,6 procent, vilket var i linje med tillämpade jämförelseindex och bättre än avkastningskravet på 2,7 procent. Samtliga tillgångsslag genererade en positiv avkastning.
Pensionsförpliktelser
I balansräkningen har kommunen ett pensionsåtagande på 11,0 mnkr, inklusive särskild löneskatt. Pensionsförsäkringen tryggar pensionsförpliktelser som har upparbetats före 1998. Den största delen av pensionsåtagandet är försäkrad och kommunen har inga egna placerade medel.
Pensionsförpliktelse (mnkr) | Bokslut 2023 |
Bokslut 2024 |
---|---|---|
Total pensionsförpliktelse i balansräkningen | 8,8 | 11,0 |
- avsättning, inklusive särskild löneskatt | 7,7 | 9,4 |
- ansvarsförbindelse, inklusive särskild löneskatt | 1,1 | 1,6 |
Pensionsförpliktelse som tryggats i pensionsförsäkring | 280,4 | 311,0 |
Summa pensionsförpliktelse | 289,2 | 322,0 |
Övriga upplysningar om försäkring | ||
Totalt pensionsförsäkringskapital | 346,7 | 395,3 |
- varav överskottsmedel | - | 6,9 |