Händelser av väsentlig betydelse

Kommunens nämnder

Familjenämnden

Resultatet blev ett överskott på 0,7 mnkr. Förskole-, fritidshems- och grund­skole­verk­samheten redovisade ett överskott på 5,9 mnkr, varav 13,2 mnkr är hänförbart till minskade volymer. Samtliga fyra rektors­områden genererade under­skott, totalt 6,5 mnkr. För vuxen­­utbildning, arbets­marknads­åtgärder och integration uppgick överskottet till 4,4 mnkr och var relaterat till stats­bidrag. Individ- och familje­omsorgen redovisade ett under­skott på 8,2 mnkr. Den lag­reglerade verk­sam­heten i form av institutions­vård av barn och unga, vuxna samt familje­hems­vård i kombination med ett ökat behov av försörjnings­stöd bidrog till under­skottet.

Individ- och familjeomsorg

År 2023 registrerades 1 400 anmälningar avseende barn och unga. År 2024 gick antalet ner till strax över 1 000. Det vanligaste är att anmäl­ningarna kommer från Polisen, förskola och skola, privat­­personer, sjukvården och egna iakttagelser. Rättsliga processer som omedel­bara omhänder­taganden och ansökningar om LVU (lagen om vård av unga) och vårdnads­­havares över­klagande av social­nämndens bedömningar och beslut låg på en hög nivå. Rätts­processer är resurs­krävande i såväl hand­läggning som för­handling.

Ett tilläggs­anslag till familjenämnden fördelades till individ- och familje­omsorgen med nedan­stående uppdrag.

  • Att uppfylla lag­krav och garantera rätts­säkerheten när det gäller uppföljning av placerade barn och de tillhörande rätts­processerna. En arbetsledare med inriktning på placerade barn tillsattes för att öka kvaliteten i placeringar, vård­kedje­planering och det lång­siktiga arbetet med rekrytering av familje­hem i egen regi.
  • Den nya social­tjänst­lagen kräver en omställning av verksamheten och att ett familje­­centrerat arbets­sätt införs där skola och social­tjänst arbetar tillsammans. Vid Vollsjö förskola och skola ska familje­behandlare och social­sekreterare finnas tillgängliga för att utveckla samverkan med pedagoger och erbjuda stöd åt vårdnads­havare.
  • Att motverka psykisk ohälsa och risk­beteende. Ett utvecklings­arbete om social­­preventiva insatser pågår. Arbetet ska leda till ett riktat stöd till barn och unga även på obekväm arbets­tid.

Förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamhet

De viktigaste målen för rektors­områdena var ökad mål­uppfyllelse, trygghet och studiero, för­bättrad elev­hälsa och att utveckla undervisnings­metoder. Genom satsningar som Samverkan för bästa skola (SBS), Special­pedagogik för lärande och Språk­utvecklande för­skola har en stabil grund för lång­siktiga för­bättringar skapats. Kollegialt lärande är en nyckel­faktor som har bidragit till ökad sam­­syn och gemensamt ansvars­tagande. Sam­verkan med Linné­universitetet och Skol­verket ger värdefull input till rektorer och pedagoger och syste­matiska upp­följningar ser till att utvecklings­arbetet får genom­slag i praktiken.

Insatser för att förbättra tryggheten och studie­ron gav märkbara resultat. Mer strukturerad vuxen­närvaro och rast­aktiviteter bidrog till tryggare skol­miljö. Elev­hälsoarbetet utvecklades genom för­bättrad sam­verkan mellan skola och elev­hälso­team och ett systematiskt värde­­grunds­arbete ledde till en mer inklu­derande skol­kultur. Elev­frånvaron fort­sätter att vara en komplex fråga och ytterligare insatser krävs, även om en försiktig ökning av närvaron skedde, från 88,5 till 89,5 procent. Det var även färre elever med över 20 procents frånvaro, från 292 i juni till 178 i december.

Gymnasieskola

Med utgångs­punkt från reformen Samverkan för planering och dimensionering av gymnasie­utbildning, genomfördes en genom­lysning där tjänste­män och politiker från flera kommuner deltog. Analysen bekräftar att kommunens gymnasie­program är relevanta med hänsyn till arbets­marknadens behov och genomförs med hög kvalitet, vilket resulterar i anställningar för eleverna.

Prestationstal individ- och familjeomsorg Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal hushåll, i genomsnitt per månad, som erhåller försörjningsstöd 121,5 122,0 127,4
Vård av barn och ungdomar, antal vårddygn på institution 3 574 2 828 3 892
Vård av vuxna, antal vårddygn på institution 1 378 913 1 085
Antal barn och unga placerade i familjehem 27 25 35
Antal barn och unga som är vårdnadsöverflyttade 11 12 13
Genomsnittligt dygnspris, barn och ungdomar på institution 4 251 4 513 4 146
Genomsnittligt dygnspris, vuxna på institution 3 027 3 649 2 596
Utbetalt ekonomiskt bistånd per hushåll 10 722 10 626 11 015
Prestationstal förskole-, fritidshems- och grundskoleverksamhet Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal barn i åldern 1–5 år 1 053 1 063 990
Antal barn i förskoleverksamhet totalt 993 1 014 979
- varav i kommunal förskola i egen regi 619 682 609
Antal barn i förskoleverksamhet, enskilt bedriven förskola 337 314 328
Antal barn i förskoleverksamhet, familjedaghem 18 19 18
Andel barn som efterfrågar plats i förskoleverksamhet (%) 94,2 95,4 98,8
Antal barn i åldern 6–12 år 1 587 1 596 1 553
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats (%) 53,0 58,0 56,5
Antal barn i fritidshem totalt 915 925 877
- varav i kommunala fritidshem i egen regi 665 697 623
Antal barn i åldern 6–15 år 2 239 2 263 2 205
Antal barn i förskoleklass och grundskola 2 223 2 260 2 185
Antal barn i anpassad grundskola 26 27 26
Prestationstal gymnasieskola Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal ungdomar i åldern 16–18 år 616 636 636
Antal elever i gymnasieskola 597 650 635
- varav antal elever i anpassad gymnasieskola 16 16 17
Prestationstal vuxenutbildning, arbetsmarknads­åtgärder och integration Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal helårsstuderande 224 215 215
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen 11 25 11
Prestationstal kulturverksamhet Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Kulturskola, antal elever 308 - 390
Kulturskola, andel inskrivna elever i aktuell åldersgrupp (%) 10 - 13
Bibliotek, antal besökare 77 285 80 000 82 458
Bibliotek, antal utlån på samtliga bibliotek 80 722 75 000 85 234
Bibliotek, antal utlån per invånare 4,1 4,0 4,4
Antal besökare på Elfstrands krukmakeri 723 700 835
Antal besök på publika biografprogram 6 373 6 500 7 514
Antal besökare i konsthallen 5 542 8 000 5 832

Vård- och omsorgsnämnden

Resultatet för nämnden blev ett överskott på 14,1 mnkr, vilket var en stor förändring jämfört med prognosen i oktober (7,9 mnkr). Avvikelserna handlade främst om förseningar avseende planerade satsningar såsom planerade rekryteringar, införandet av mobila trygg­hets­larm. De externa boende­placeringarna, externt boende­stöd och ärenden om personlig assistans var färre, totalt 8,0 mnkr. Försäljning av plats till annan kommun genererade ett överskott på 4,8 mnkr.

Den främsta anledningen till överskottet gällde prestations­baserade stats­bidrag för färre tim­anställda i äldre­omsorgen och ökad sjuk­sköterske­bemanning på särskilt boende med 19,2 mnkr. Nämnden fick även ett­åriga, special­destinerade stats­bidrag på 7,4 mnkr till äldre­­omsorgs­lyftet och god och nära vård med flera. För att finansiera ökad natt- och grund­­bemanning och fler demensplatser fick kommunen stats­bidrag på 7,9 mnkr.

Personal­kostnaderna och sjuk­frånvaron var fort­farande höga. Cheferna behöver ha rätt förutsättningar för att kunna leda och stödja sina medarbetare på ett hållbart sätt för att minska sjuk­frånvaron. Åtgärderna som påbörjades är en del av ett lång­siktigt arbete för att skapa en stabil och attraktiv arbets­miljö i hela organisationen.

Verksamhet för personer med funktions­nedsättning

LSS och socialpsykiatrin förändrades för att höja kvaliteten. En tidigare metod­utvecklar­tjänst med inriktning på social­psykiatri omvandlades till en tjänst som omsorgs­pedagog och ytterligare en rekryterades.

Införandet av en pedagogisk organisation förbereddes, där omsorgs­pedagogerna ansvarar för att garantera hög kvalitet i arbetet med kunderna. Parallellt fortsätter arbetet med att uppnå önskad syssel­sättnings­grad, stärka grund­bemanningen och förbättra planerings­processerna genom sam­planerings­pass.

För en lång­siktig kompetens­försörjning krävs ett systematiskt och strategiskt till­väga­gångssätt. Kompetens­utveckling för med­arbetarna pågår och ska utvecklas. En över­syn av antalet med­arbetare per chef gjordes.

Äldreomsorg

En ny tillsyn av inspektionen för vård och omsorg (IVO) genomfördes som planerat under hösten. I enkäten ställdes frågan om vad de äldre tycker om äldre­omsorgen. När det gällde det sammantagna hem­tjänst­indexet fick kommunen goda resultat (plats 66 av 290). Åtgärder som kommunen behöver vidta är att förbättra samverkan med primär­vården i nära vård.

Bemannings­enheten omorganiserades för att förbättra ledarskapet, effektivisera arbets­­processerna och skapa en stabil grund för verk­samhets­utveckling och kompetens­för­sörjning. Stort fokus lades på kompetens­utveckling i palliativ vård. Det upp­märksammades även internationellt. En kompetens­för­sörjnings­plan påbörjades och arbetet intensifieras 2025. Arbetet med lokal­försörjnings­planen fortskrider och uppförandet av det nya Hem­tjänstens hus inleddes.

Prestationstal för personer med funktionsnedsättning Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal personer med personlig assistans 23 25 21
Antal personer med personlig assistans, över 20 timmar/vecka 16 17 15
Antal personer med personlig assistans enligt LSS 7 7 6
Antal platser i kommunal bostad med särskild service LSS 51 51 51
Antal personer i externa boenden LSS och psykiatri, genomsnitt 6 7 3
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS 84 85 90
Antal timmar hemtjänst till personer under 65 år/månad 624 550 891
Antal personer under 65 år med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 123 125 121
Prestationstal för äldreomsorgen Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal invånare över 65 år 4 632 4 638 4 648
Antal invånare 65–79 år 3 428 3 411 3 399
Antal invånare 80–89 år 1 037 1 054 1 082
Antal invånare 90 år– 167 173 167
Antal platser i särskilt boende, totalt 151 154 152
Antal platser i särskilt boende, demens 69 71 69
Beläggningsgrad särskilt boende, procent 97 95 96
Antal dygn korttidsvård per månad 207 275 199
Antal patienter som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad 46 50 46
Antal personer över 65 år med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 624 625 603
- varav antal personer över 65 år med hemtjänst 257 275 263
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad 8 841 9 450 7 743
Andel av befolkningen över 65 år med insats, procent 16,3 16,3 15,9
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster 179 155 143

Tekniska nämnden

Nämnden hade ett överskott på 5,5 mnkr vid årets slut. Störst budget­avvikelser hade exploaterings­verk­samheten (4,3 mnkr), turism och fritid (1,2 mnkr) och skatte­finansierad teknisk verksamhet (2,0 mnkr). Ren­hållningen visade ett över­skott på 4,7 mnkr, vilket ökade skulden till avfalls­kollektivet som vid årets slut uppgick till 5,4 mnkr. Va-verk­samheten upp­visade ett under­skott på 8,0 mnkr som reducerade skulden som fanns hos verksamheten och genererade ett underskott på 2,7 mnkr som behöver återställas inom 3 år.

Turism- och fritidsverksamhet

En förenings­mässa arrangerades i början på februari med prova på-aktiviteter. Ett tjugotal föreningar var med och visade upp sin verksamhet. Förenings­mässan lockade ett hundra­tal besökare och var mycket upp­skattad hos både föreningar och deltagare. I februari började planeringen av Sjöbo cykel­lekpark. Parken finansierades till stor del av Region Skåne och ska ta mountain­bikecyklandet in i tät­orten. Parken invigdes i oktober tillsammans med Cykel­främjandet och Region Skåne.

Tekniska för­valtningen ska renovera frilufts­baden enligt beslut från kommun­full­mäktige. Innan bassängerna kläds med poolliner och utrustas med nya renings­verk behöver statusen på betong­konstruktionen och befintliga rör­ledningar under­sökas. Det är viktigt att renoveringen blir lång­varigt hållbar. Målet är att upphandla en entreprenör när alla prov­tagningar är analyserade. Renoveringarna beräknas påbörjas 2025.

Teknisk verksamhet – avgiftsfinansierad

Vårens höga vatten­flöden drabbade en del abonnenter med källar­översvämningar. Lednings­inventering utfördes och åtgärder vidtogs under hösten. Lednings­förnyelse och uppföljande arbete med drabbade fastighets­ägare behöver fortsätta 2025.

Entreprenaden med en inlopps­pumpstation och rensgaller slut­fördes. Därmed säk-rades nuvarande drift med ett dimensionerat flöde till år 2070. En ledning­sträcka inom avlopps­­reningsverket förnyades. Bio­dammarna på Sjöbo av­lopps­reningsverk tömdes på sediment och kring­liggande växtlighet togs bort. Ar­betet utförs för bättre drift i de efterföljande infiltrations­bäddarna. Dammarnas kanter förses med dukar för att minimera framtida vegetation.

Teknisk verksamhet – skattefinansierad

Förnyelsen av kommunala belysnings­anläggningar fortsatte. Delar av Sandbäcks industri­område fick nya stolpar och armaturen försågs med nattsänkning. Även små kom­pletteringar på anläggningen skapade tryggare platser vid Sandbäcks­skolan, Smedjevägen, Plommon­gränd och längs vägen vid kultur­skolan. Otrygga platser i kommunen kartlades vid två till­fällen. Med­borgarna fick skicka in uppgifter om upplevda otrygga platser och därefter togs en handlings­plan fram.

Gatu­avdelningen genomförde en del mindre gatu­arbeten och byggde ut ett nytt exploaterings­område. Elva tomter på exploaterings­området Grimstofta 4:1 förbereddes. Arbetet innebar anläggning av vatten och avlopp, gatu­nät och terrassering av tomterna. Ett stort arbete med att bygga en ny pump­station pågick som ska kunna försörja området.

Prestationstal turism- och fritidsverksamhet Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Föreningsverksamhet, lokalt aktivitetsstöd per antal deltagartillfällen/år i föreningsaktiviteter, flickor 44 659 55 000 45 705
Föreningsverksamhet, lokalt aktivitetsstöd per antal deltagartillfällen/år i föreningsaktiviteter, pojkar 67 197 55 000 69 152
Sporthallar, antal bokningsbara timmar 13 947 12 500 13 490
Sporthallar, beläggningsgrad (%) 43,5 60,0 43,5
Bad, antal badande i simanläggning 62 402 70 000 59 768
Bad, antal badande på friluftsbad 21 411 25 000 25 047
Sjöbo marknad, antal sålda 3-metersstånd 838 1 000 834
Mikaeli marknad, antal sålda 3-metersstånd 248 300 228
Prestationstal teknisk verksamhet, avgiftsfinansierad Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal va-abonnemang totalt 5 989 6 000 6 013
Antal meter förnyat va-ledningsnät 1 320 1 200 5 289
Va-mätare över 10 år som inte är utbytta 20 30 71
Restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen, kilo/inv 163 195 166
Avvikelserapportering för felsorterat avfall 320 180 105
Avfall, antal gemensamhetsanläggningar (flerfamiljsbostäder) 157 145 192
Antal abonnemang för förpackningar och returpapper 201 100 8 184
Prestationstal teknisk verksamhet, skattefinansierad Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Cykelväg i kommunen, meter per invånare 2,1 1,9 2,1
Antalet ljuspunkter, statligt vägnät som kommunen bekostar 799 790 794
Antal hektar grönytor, inklusive naturmark och skog inom detaljplan 265 265 265
Bilväg i kommunen, meter per invånare 5,8 5,8 5,8

Samhällsbyggnadsnämnden

Nämnden hade en positiv budgetavvikelse på 0,5 mnkr som var hänförbar till miljö- och hälsoskyddsverksamheten. Nedan följer några av årets viktigaste händelser.

  • Ansökan till UNESCO om att bilda Biosfärområde Storkriket blev godkänd av reger­ingen. En fantastisk milstolpe för Sjöbo kommun efter en tio år lång process.
  • Flera vattenvårdande åtgärder pågår i kommunen inom ramen för Kävlingeåns vattenråd.
  • En ny taxa beslutades för kommunens marknadskontroll enligt Europaparlamentets och Europarådets förordning. Taxan har samma timavgift som tillsyn enligt miljöbalken.
  • Arbetet med detaljplanerna pågick för bostäder och skola i Sjöbo Väst och bostäder i Grimstofta, båda på kommunal mark. Detaljplanen för Fritidsbacken var ute på samråd och inkomna synpunkter håller på att sammanställas.
  • Digitaliseringen av analoga detaljplaner för Sjöbo tätort blev färdig och den digitala karttjänsten Planmosaiken lanserades på kommunens webbplats. Slutprodukten inom ramen för projektet Utvecklingsresan – Sjöbo kommun är en användbar och lättöverskådlig karttjänst över markanvändningen i tätorten, för handläggare såväl som för kommun­invånare och exploatörer.
  • E-tjänster för planbesked, nybyggnadskartor, mättjänster och samråd eller granskning blev färdiga och arbetet med att uppdatera dem till kommunens nya e-tjänstplattform slutfördes.
Prestationstal miljö- och hälsoskyddsverksamhet Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal inspektionsbesök 603 700 647
Antal ansöknings- och anmälningsärenden 122 220 176
Antal startade ärenden med anledning av inkomna klagomål 102 100 108
Prestationstal plan- och byggverksamhet Utfall
2023
Budget
2024
Utfall
2024
Antal ansökningar om bygglov 208 240 177
Antal bygganmälningar 225 170 91
Plan och bygg, antalet startade tillsynsärenden 95 50 111
Antal ärenden som inte är avslutade eller arkiverade 1 500 1 400 1 000
Antal ansökningar om planbesked 2 4 3

Kommunstyrelsen

Sjöbo kommun blev utvald som ett av två pilotprojekt som Skånetrafiken utför. Invånare inom en viss radie kan boka buss när de vill (anropsstyrd) och var de vill (virtuella hållplatser). Det är en levande innovationsprocess där lärdomar om resande spelar stor roll för framtida planering samtidigt som den gör det möjligt för invånarna att resa mer flexibelt. Projektet startade i oktober och avslutas efter sommaren 2025.

Fokus låg på verksamheternas digitala utveckling genom medel som avsatts till den digitala utvecklingsresan. Bland annat rekryterades en digitaliseringsstrateg som tillträder våren 2025.

Landsbygdsutvecklingsprojektet avslutades i december och har under tre år förverkligat bybornas önskemål om gym, lekplatser, bänkar och grillplatser. En sammanställning med bilder finns på kommunens webbplats.

Lokalbehovsplaner och ändamålsenlighet för verksamhetslokalerna togs fram. Åtgärds­förslag lokaliserades och samlades i den kommunövergripande lokalförsörjningsplanen. En ny process för planerat underhåll togs fram tillsammans med AB Sjöbohem och ett nytt inbrotts- och passagesystem installerades i kommunhuset. Kommunstyrelsen hade vid årsskiftet en positiv budgetavvikelse på 1,1 mnkr.

Valnämnden

Med stöd från valkansliet och personal från kansliavdelningen på kommunlednings­förvaltningen genomfördes EU-valet i juni med förberedelser inför förtidsröstmottagning, röstmottagning under valdagen och arbete efter genomfört val. Årets valprocess avslutades i samband med att kommunens representanter deltog vid länsstyrelsens valutvärdering i Malmö i september.

Budgetavvikelsen, ett underskott på 0,5 mnkr, berodde på att arvodes- och personalkostnaderna översteg kommun- och statsbidragen. I arvodeskostnaden ingick cirka 120 personer som arbetade på valdagen som röstmottagare, vice ordförande och ordförande i vallokalerna.

Överförmyndarnämnden

Ärendena i nämnden tenderar att bli mer komplicerade, inte minst på grund av att fler personer och olika aktörer rekommenderas ansöka om god man. När godmanskap anordnas för personer som har förmåga att rättshandla på egen hand tenderar det att skapa avsevärt mer arbete för den gode mannen och arvodena blir därmed högre. Verksamheten arbetar med att försöka hålla nere antalet godmanskap, men det är Ystad tingsrätt som fattar beslutet och nämnden har därmed begränsad möjlighet att påverka antalet. Resultatet vid årets slut blev ett överskott på 0,8 mnkr som berodde på lägre arvodesutbetalningar.

Kommungemensam finansiering

Skatteintäkter, utjämning och generella statsbidrag hade totalt en positiv budgetavvikelse på 2,6 mnkr. Ett generellt statsbidrag till vård och omsorg på 19,2 mnkr överfördes till verksamheten. Tilläggsanslag och förstärkning till nämnderna skedde med 16,3 mnkr och reglerades via budgeterade skatteintäkter.

Finansnettot hade en positiv avvikelse på 15,2 mnkr. Ränteintäkter, orealiserade vinster och avkastning på placeringar påverkades av ett förbättrat marknads- och ränteläge. Uttag ur KPA:s överskottsfond och utbetalning av premiebefrielseförsäkring skedde för att kompensera för högre pensionskostnader. En övergång till finansiell leasing för hyresavtalen genererade en resultatförsämring på 7,1 mnkr som reglerades centralt under finansieringen. Ett budgettillskott skedde till kommunstyrelsen via finansieringen på 7,0 mnkr för med­finansiering av bredbandsutbyggnad. Budgetavvikelsen för finansieringen blev samman­taget ett överskott på 8,0 mnkr.

Bolag och förbund

AB Sjöbohem

Resultatet för bolaget blev 11,5 mnkr. Intäkterna ökade till följd av fastighetsförsäljning och förmedlad verksamhet till kommunen. En mild vinter resulterade i lägre kostnader för vinter­väghållning. Satsningar på energieffektiviseringar och egenproducerad energi innebar lägre kostnader för taxebundna avgifter. Utemiljön vid Färsingaskolan byggdes om, taket på Sandbäckskolan renoverades och Björkbackens takkupoler uppgraderades. Färsingahallen fick nytt golv och förskolan i Bjärsjölagård renoverades. Projektet Hemtjänstens hus inleddes. En industrilokal på 1 200 kvadratmeter ska byggas om till kontor. Projektet beräknas vara klart i december 2025.

Sjöbo Elnät AB

Bolagets resultat blev 12,8 mnkr, 4,2 mnkr bättre än budgeterat. Förklaringarna var bland annat en extra taxehöjning, säkringshöjning hos abonnenter, fler anslutningar och försäljning av inkråm till Sjöbo Elnät Service AB. Bolaget fortsatte att ersätta luftledningar med jordkabel i distributionsområdet för att upprätthålla en god leveranssäkerhet. Det gjordes också insatser för arbetsmiljön genom personsäkra kabelskåp och nätstationer. Utbytet av samtliga elmätare slutfördes. Leveranssäkerheten låg på 99,98 procent. Den genomsnittliga avbrottstiden per kund vid oaviserade avbrott uppgick till 162 minuter, vilket innebär att målet om högst 50 minuter inte uppnåddes. Det förklaras framför allt av händelser i samband med stormvindar där bolaget av säkerhetsskäl inte kunde skicka ut montörer förrän vinden hade avtagit.

Sjöbo Elnät Service AB

Bolaget startade sin verksamhet den 1 maj och ska framför allt sälja tjänster till Sjöbo Elnät AB. Bolagets mål är att leverera prisvärda tjänster med ett rimligt överskott för att framtida investeringar ska vara självfinansierade. Miljövänliga tekniker och material med lång hållbarhet användes i utökad omfattning. Resultat blev ett överskott på 2,2 mnkr.

Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF)

Förbundets resultat blev ett överskott på 0,3 mnkr. Pensionskostnaderna och den före­byggande verksamheten beräknade negativa budgetavvikelser men hade ett överskott på totalt 1,3 mnkr. Inom RIB (räddningstjänst­personal i beredskap) blev underskottet 1,9 mnkr. Den planerade sammanslagningen av två brandstationer blev klar först 2024 medan budget­förutsättningarna förändrades redan 2023. Inköp av nya höjdfordon skedde senast för nio år sedan. De två fordonen är placerade i Ystad och Simrishamn, kommuner som har bygglov med krav på att räddningstjänsten ska utrymma med höjdfordon. I övrigt används höjdfordonen till alla typer av bränder i villor, lantgårdar och industrier, samt för håltagning och brandsläckning. Fordonen effektiviserar insatserna och förbättrar arbetsmiljön för den operativa personalen.

Mycket handlade om arbets- och vilotider för brandmän och övrig schemalagd utrycknings­personal. Det förde räddningstjänster över hela landet samman för samsyn och gemensam effekt. SÖRF fick sin dispensansökan till arbetstids­nämnden beviljad, vilket innebar att schemaläggning av dygnstjänstgörning kunde genomföras. Schemat är nu mindre flexibelt och ovissheten kring hur frågan ska hanteras framöver skapar oro och sämre förutsättningar i organisationen.