Noter

Not 1 Redovisningsprinciper

Årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen (2018:597) om kommunal bok­föring och redo­visning och rekommendationer från Rådet för kommunal redo­visning (RKR).

Under 2024 genom­fördes en kart­läggning och klassificering av befintliga hyres- och leasing­avtal gällande fast och lös egendom. Samtliga externa avtal ingångna före års­skiftet och som har klassificerats som finansiell leasing har blivit upptagna i redo­visningen. Jämförelse­siffrorna för 2023 har justerats. Den totala effekten på eget kapital per 240101 var – 172,8 mnkr och årets resultat påverkades – 7,1 mnkr.

Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper

I den kommunala koncernen ingår samtliga bolag och kommunal­förbund där kommunen har 20 procents inflytande, eller ska vara med i koncernen enligt RKR R16. Redovisningen upprättades enligt förvärvs­metoden med proportionell konsolidering. Det innebär att endast eget kapital som har intjänats efter för­värvet ingår och så stor del av företagets resultat- och balans­räkning som svarar mot kommunens ägar­andel. Kom­mun­koncernens medlemmar och ägar­andelar framgår av organisations­bilden i förvaltnings­berättelsen.

Bolag Ägarandel procent
AB Sjöbohem 100
Sjöbo Elnät AB 100
Sjöbo Elnät Service AB 100
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund 23
Sysav AB 1,42

Övriga sam­ägda för­bund och företag ingår inte i de samman­ställda räken­skaperna eftersom deras andel av koncernens omsättning och omslutning är obetydlig. Sysav AB har till­kommit som koncern­företag på grund av förändringar i rekommendat­ionen RKR R16, samman­ställda räkenskaper. I början av 2024 inför­skaffades Sjöbo Elnät Service AB, dit delar av Sjöbo Elnät AB:s verksamhet har flyttats. Ytterligare upplysningar om koncern­interna förhållanden återfinns i not 33.

Av gjorda boksluts­dispositioner redovisas 20,6 procent som uppskjuten skatt och reste­rande 79,4 procent förs till eget kapital.

Värderings– och omräkningsprinciper

Anläggningstillgångar

Anskaffningsvärde

Anskaffnings­värdet motsvarar utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. I an­skaffnings­värdet för en förvärvad tillgång ingår utöver inköpspriset även utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet.

Avskrivningar

Avskrivning av materiella anläggnings­tillgångar görs för den beräknade nytt­jande­perioden med linjär avskrivning, baserad på anskaffnings­värdet exklusive eventuellt restvärde. På tillgångar i form av mark, konst och pågående arbeten görs emellertid inga avskrivningar.

Avskrivnings­tiderna bestäms individuellt för varje investering efter bedömd nytt­jande­period. En tillgång ska delas upp i olika komponenter och skrivas av separat, om den förväntade skillnaden i nyttjande­perioden mellan de olika komponenterna är väsent­lig. Under­stiger värdet av tillgången 100 tkr görs aldrig någon upp­delning.

Kommunen kan bekosta förbättrings­utgifter i annans fastighet, förutsatt att kommunen hyr den. Om sådant arbete avser ny-, till- eller ombyggnad av värde­höjande slag ska av­skrivning ske av nedlagda utgifter. Avskrivnings­tiden bestäms av investeringens nytt­jande­period och hyres­förhållandet. Det medför att avskrivnings­tiden inte kan vara längre än kontrakts­tiden. Är fastigheten avsedd att nyttjas kortare tid än tre år, kostnadsförs förbättrings­utgifterna direkt.

Utvecklings­arbete och immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför fram­tida ekonomiska för­delar tas upp som immateriell till­gång. Med väsent­ligt värde avses minst 0,5 pris­basbelopp. Rättigheter utan begränsad nytt­jande­period som till exempel lednings­rätter tas upp som immateriell till­gång oavsett belopps­gräns. Immateriella anläggnings­tillgångar tas upp till anskaff­nings­värdet, minus avskrivning och eventuell ned­skrivning. Förvärvade it-licenser skrivs av linjärt under avtals­tiden.

En samlad bedömning av nyttjande­perioden för respektive tillgångs­typ görs. För till­gångar där nyttjande­perioden styrs i avtal används den planerade, verkliga nytt­jande­perioden som avskrivnings­tid.

Gränsdragning mellan kostnad och investering

Det finns en investerings­policy som bland annat berör gräns­dragningen mellan kostnad och investering. För mindre investeringar tillämpas policyns gräns­värde. Inköp av inventarier räknas som en investering, om till­gångarna har en nyttjande­period på minst tre år och en anskaffnings­utgift som överstiger ett halvt pris­basbelopp, ex­klusive moms.

Omsättningstillgångar

Kund­fordringar och övriga kort­fristiga fordringar är upptagna till det belopp var­med de beräknas inflyta.

För finansiella instrument värderade till verkligt värde används börs­kursen den 31/12.

Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploaterings­etapp där de totala utgifterna för­delas per tomt efter yta. I anskaffnings­värdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomt­marken.

Leasing

Kommunen tillämpar från och med räkenskaps­året 2024 RKR R5 Leasing för redo­visning av fast och lös egendom.

Skulder och avsättningar

Anslutnings­avgifter och offentliga investerings­bidrag bok­förs som förut­betalda lång­fristiga skulder, samtidigt som investerings­utgiften bok­förs som en till­gång.

I samma takt som till­gångens värde minskar i form av avskrivningar i resul­tat­räkningen, minskar även den förut­betalda intäkten, genom att skulden minskar när delar av bidraget intäktsförs i resultat­räkningen.

Pensioner

För­pliktelser för pensions­åtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt Rikt­linjer för beräkning av pensions­skuld (RIPS 21). Under avsättningar redovisas kompletterande ålders­pension, särskild avtals­pension före 65 år och efterle­vande­pension. Som kort­fristig skuld redovisas de pensioner som har intjänats av de anställda under perioden, men som betalas ut kommande period. Beräkningen gjordes den 31 december 2024.

Kompletterande ålders­pension, det vill säga förmåns­bestämd pension för anställda som tjänar över 7,5 basbelopp, försäkras genom inbetalning av försäkrings­premier lö­pande under året. Kommunen följer RKR:s yttrande med anledning av diskonteringsräntan i RIPS 21.

De pensions­förpliktelser som har intjänats före 1998 och ännu inte har lösts via försäk­ringen redovisas som ansvars­förbindelse.

Visstids­förordnanden som ger rätt till särskild avtals­pension redo­visas som avsättning, när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar. Avtal som inte har lösts ut redovisas som ansvars­förbindelse.

För avtal med samordnings­klausul utgår beräkningen från de förhållanden som är kända vid boksluts­tillfället. Om inget annat är känt, görs beräkningen efter att ingen sam­ordning sker.

Redovisningsprinciper i driftsredovisningen

Verksamhetsintäkter

Intäkter när det gäller icke offentliga investerings­bidrag redo­visas från och med 2020 i enlighet med RKR R2 intäkter.

Kostnader

Löner belastades löpande med ett personal­omkostnads­pålägg på 45,75 procent som inkluderar sociala avgifter, avtals­försäkringar och pensions­kostnader. Löner som skuld­förts i bok­slutet och betalas ut kommande år har också ett perso­nal­omkostnads­pålägg på 45,75 procent.

Materiella och immateriella anläggnings­tillgångar belastas med en verklig avskriv­nings­kostnad och en kalkyl­ränta på 2,5 procent för årets genom­snittliga ka­pital­bindning.

Gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling fördelas inte på verksamheterna.

Skatteintäkter

Den preliminära slut­avräkningen för skatte­intäkter baseras på SKR:s decem­ber­prognos i enlighet med RKR R2. I enlighet med ett yttrande från RKR redovisas stats­bidrag enligt det aktuella bidragets villkor och restriktioner.

Not 2 Uppskattningar och bedömningar

Fordringar upptas till de belopp varmed de beräknas inflyta och till­gångar och skulder upptas till anskaffnings­värdet där inget annat anges.

För andra avsättningar, som avser utgifter som beräknats i dagens penning­värde och där det förväntas ske en pris­utveckling, antas en årlig pris­utveckling motsvarande in­flationen. När pris­utvecklingen till innevarande år är känd justeras avsatt belopp om skillnaden är väsentlig. Belopp som ska betalas senare än tre år från inne­varande år nuvärdes­beräknas. Som ränte­sats används ränta på ett lån med fast ränta för mot­svarande tids­period.

Avsättningar

Framtida händelser som kan påverka för­pliktelsens storlek ska åter­speglas i avsätt­ningens värde, när det finns till­räckliga, objektiva omständigheter som talar för att de kommer att inträffa. Åtagandena är nuvärdes­beräknade med motsvarande belopp som inflations­uppräkningen.

Tvister

Konkursen för bolaget som bedrev verksamhet på Makadam­vägen utgör en risk. Det är osäkert hur avfallet som finns på fastigheten ska hanteras.

Jämförelsestörande poster

Jämförelse­störande poster särredovisas när de före­kommer i not till respektive post i resultat­räkningen och/eller i kassaflödes­rapporten. Som jämförelse­störande betraktas poster som är sällan före­kommande och som överstiger 10 mnkr. Dessutom redovisas alltid kommunens realisations­vinster vid fastighets- och verksam­hets­försäljningar som jämförelse­störande.

Periodisering

Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt god redovisnings­sed.

Bidrag till statlig infrastruktur

Beslutade bidrag till statlig infra­struktur bokförs som en tillgång i balans­räkningen. Upp­lösningen eller värde­minskningen av till­gången sker med årliga belopp. Tills projektet är färdigt har Sjöbo en skuld till mot­parten, motsvarande kommunens bidrag för projektet, minskat med de utgifter och inkomster som kommunen har för fär­dig­ställandet. Skulden åter­finns bland lång­fristiga skulder.

(mnkr) Not Kommunen Samman­ställd redo­visning
Bokslut
2023
Bokslut
2024
Budget
2024
Bokslut
2023
Bokslut
2024

Verksamhetens intäkter
3
Verksamhetens intäkter enligt driftredovisningen 1 069,6 1 133,2 1 096,6 409,0 452,3
Avgår interna poster – 787,7 – 820,5 – 800,6 0,0 0,0
Summa verksamhetens intäkter 281,9 312,7 296,0 409,0 452,3

Specifikation verksamhetens intäkter
Konsumtionsavgifter va och avfall 73,6 74,6 77,3 70,6 71,2
Konsumtionsavgifter elektricitet 0,0 0,0 0,0 60,6 72,5
Barnomsorgsavgifter 14,0 14,2 15,3 14,0 14,1
Äldreomsorgsavgifter 23,0 24,6 21,8 23,0 24,7
Försäljning av varor och tjänster 16,2 15,3 26,0 18,6 28,4
Lokalhyror och arrenden 23,1 23,1 24,5 52,6 51,8
Interkommunal ersättning för gymnasieverksamhet 23,0 23,4 26,1 23,0 23,4
Övrig försäljning av verksamhet 20,3 29,7 13,5 50,4 52,1
Bidrag från staten och EU 87,0 106,1 91,5 87,0 106,1
Reavinst vid försäljning av materiella anläggningstillgångar 1,2 0,9 0,0 1,2 2,8
Övriga intäkter 0,5 0,8 0,0 8,0 5,2
Summa 281,9 312,7 296,0 409,0 452,3

Specifikation jämförelsestörande intäkter
3A
Reavinst försäljning materiella anläggningstillgångar 1,2 0,9 0,0 1,2 2,8
Summa 1,2 0,9 0,0 1,2 2,8

Verksamhetens kostnader
4
Verksamhetens kostnader enligt driftredovisningen 2 347,8 2 466,2 2 471,2 1 603,7 1 692,5
Avgår interna poster – 787,7 – 820,5 – 800,6 0,0 0,0
Avgår kapitalkostnad – 65,4 – 67,7 – 37,7 0,0 0,0
Aktuell bolagsskatt 0,0 0,0 0,0 2,7 4,8
Uppskjuten bolagsskatt (20,6 procent av förändring av bokslutsdispositioner) 0,0 0,0 0,0 3,1 0,7
Summa verksamhetens kostnader 1 494,7 1 578,0 1 632,9 1 609,5 1 698,0

Specifikation verksamhetens kostnader
Löner till anställda 581,0 595,3 584,5 629,7 645,0
Sociala avgifter enligt lag och avtal 203,3 212,4 206,9 219,2 230,3
Pensioner och liknande förpliktelser 93,8 108,8 105,9 97,8 114,7
Material och förbrukningsinventarier 63,6 63,1 59,6 73,1 67,0
Fristående förskolor/skolor/ interkommunal ersättning 133,2 140,3 146,9 133,2 140,3
Fristående gymnasier/interkommunala gymnasiala ersättningar 83,5 94,3 91,7 83,5 94,3
Äldre- och handikappomsorg, entreprenad och köp av verksamhet 18,2 14,9 21,7 18,2 14,9
Köp av individ- och familjeomsorgstjänster, samt integration 22,5 27,2 22,0 22,5 27,2
Teknisk entreprenad 40,7 45,0 52,3 40,7 45,0
Elektricitet och liknande kostnader 9,9 15,4 14,7 38,4 43,0
Övrig entreprenad och köp av verksamhet 97,2 104,5 106,0 136,3 156,5
Lokaler och markarrenden 60,2 63,2 141,2 7,7 7,1
Försörjningsstöd 15,6 16,8 17,3 15,6 16,8
Bidrag och transfereringar 14,2 12,9 13,0 14,2 12,9
Transportkostnader 32,1 29,5 28,2 33,8 33,4
Förlust vid försäljning av anläggningstillgångar 0,0 0,0 0,0 2,6 3,9
Bolagsskatt 0,0 0,0 0,0 2,7 4,8
Övrigt 25,7 34,4 21,0 40,3 40,9
Summa 1 494,7 1 578,0 1 632,9 1 609,5 1 698,0

Total kostnad för revision
1,3 1,4 1,5 1,9 1,9
varav kostnad för sakkunnigas granskning 1,0 1,0 1,0 1,4 1,4
varav kostnad för räkenskapsrevision 0,2 0,2 0,2 0,7 0,6
varav sakkunnigas kostnad för räkenskapsrevision 0,2 0,2 0,2 0,6 0,6
Leasingavgifter avseende operationell leasing
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande:
Inom 1 år 0,5 1,5 - 0,6 1,6
Senare än om 1 år men inom 5 år 0,3 3,1 - 0,3 3,2
Senare än om 5 år 0,0 0,2 - 0,0 0,2
Summa 0,8 4,8 - 0,9 5,0

Finansiella leasingavtal vars avtalstid överstiger 3 år
Totala minimileaseavgifter 1 244,9 1 181,3 - 18,1 16,9
Framtida finansiella kostnader – 513,7 – 470,5 - – 5,0 – 4,6
Nuvärdet av minimileaseavgifterna 731,2 710,8 - 13,1 12,3

Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande:
Inom 1 år 26,7 28,4 - 0,8 0,8
Senare än om 1 år men inom 5 år 124,0 132,1 - 3,4 3,4
Senare än om 5 år 580,5 550,3 - 8,9 8,0
Summa 731,2 710,8 - 13,1 12,2

Av- och nedskrivningar
5
Avskrivningar anläggningstillgångar 65,4 67,7 37,7 81,6 81,6
Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar 0,0 0,0 0,0 4,0 4,1

Summa av- och nedskrivningar
65,4 67,7 37,7 85,6 85,7

Skatteintäkter
6
Preliminär skatteinbetalning 955,1 989,1 995,3 955,1 989,1
Slutavräkning 2022 5,1 0,0 0,0 5,1 0,0
Slutavräkning 2023 15,4 – 5,0 0,0 15,4 – 5,0
Slutavräkning 2024 0,0 3,6 0,0 0,0 3,6
Summa skatteintäkter 975,6 987,7 995,3 975,6 987,7

Generellt statsbidrag och utjämningsbidrag
7
Inkomstutjämning 257,1 262,5 262,6 257,1 262,5
Kostnadsutjämning – 24,6 – 28,6 – 29,0 – 24,6 – 28,6
Regleringsavgift och -bidrag 45,6 59,5 60,6 45,6 59,5
Utjämningsavgift LSS – 8,5 – 3,7 – 4,6 – 8,5 – 3,7
Kommunal fastighetsavgift 55,0 63,8 53,7 55,0 63,8
Övriga generella statsbidrag från staten 8,1 19,2 0,0 8,1 19,2
Summa statsbidrag och utjämnings­bidrag 332,7 372,7 343,3 332,7 372,7

Finansiella intäkter
8
Utdelning på aktier och andelar 5,7 5,6 5,7 0,1 0,1
Ränteintäkter inklusive interna räntor 18,1 26,8 17,9 7,2 7,4
Borgensavgift 4,5 4,3 4,0 0,0 0,0
Övriga finansiella intäkter 8,8 3,9 0,8 8,8 4,0
Realiserad vinst på finansiella instrument 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Orealiserad värdestegring på finansiella instrument 7,3 7,5 0,0 7,3 7,5
Återföring av nedskrivning orealiserade vinster, värdepapper 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Intern ränta – 11,4 – 20,3 – 17,8 0,0 0,0
Summa finansiella intäkter 33,0 27,8 10,6 23,4 19,0

Finansiella kostnader
9
Räntor anläggningslån 0,0 0,0 0,0 15,2 16,8
Övriga räntekostnader 2,2 1,4 0,1 0,1 0,1
Ränta på pensionsavsättningar 0,6 0,7 0,6 0,6 0,7
Ränta vid finansiell leasing 50,4 48,9 0,0 0,5 0,4
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Övriga finansiella kostnader 0,0 0,1 0,0 0,0 0,1
Summa finansiella kostnader 53,2 51,1 0,7 16,4 18,1

Immateriella anläggningstillgångar
10
Anskaffningsvärde årets början 13,7 15,1 - 23,8 25,6
Ackumulerade avskrivningar årets början – 8,8 – 10,2 - – 15,6 – 18,5
Årets investeringsutgifter 1,4 0,3 - 1,8 0,4
Årets avskrivningar – 1,4 – 1,3 - – 2,9 – 2,2
Summa immateriella anläggningstillgångar 4,9 3,9 - 7,1 5,3
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) 5,0 5,2

(mnkr) Not Kommunen Samman­ställd redo­visning
Bokslut
2023
Bokslut
2024
Bokslut
2023
Bokslut
2024

Mark, byggnader, tekniska anläggningar
11
Anskaffningsvärde årets början 1 630,2 1 670,8 2 342,8 2 443,2
Ackumulerade avskrivningar årets början – 562,2 – 614,0 – 866,4 – 929,6
Årets investeringsutgifter 40,6 54,1 109,5 99,9
Omklassificering 0,0 0,0 – 3,8 24,9
Bokfört värde årets avyttringar 0,0 0,0 – 3,2 – 5,2
Årets avskrivningar – 51,8 – 52,8 – 63,2 – 65,1
Nedskrivning 0,0 0,0 – 2,1 – 4,1
Summa mark, byggnader, tekniska anläggningar 1 056,8 1 058,1 1 513,6 1 564,0
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) 31,5 31,1

Specifikation över utgående värde
Anskaffningsvärde (minskat med nedskrivning) 1 670,8 1 724,9 2 443,2 2 558,7
Ackumulerade avskrivningar – 614,0 – 666,8 – 929,6 – 994,7
Summa utgående värde 1 056,8 1 058,1 1 513,6 1 564,0

Specifikation över avskrivningar
Ackumulerade ingående avskrivningar – 562,2 – 614,0 – 866,4 – 929,6
Förändring utifrån försäljningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Årets avskrivningar – 51,8 – 52,8 – 63,2 – 65,1
Summa avskrivningar – 614,0 – 666,8 – 929,6 – 994,7

Specifikation över årets avyttringar
Försäljningspris 0,0 0,0 1,4 3,0
Realisationsresultat 0,0 0,0 – 3,2 – 5,2
Summa bokfört värde årets avyttringar 0,0 0,0 – 1,8 – 2,2

Specifikation utgående värde per anläggningstyp
Allmän markreserv 36,2 36,5 94,7 95,6
Verksamhetsfastigheter 31,7 31,1 682,2 711,1
Verksamhetsfastigheter finansiell leasing 558,5 530,9 11,9 10,0
Fastigheter för affärsverksamhet 258,2 263,3 519,2 535,0
Publika fastigheter 119,5 133,6 119,5 133,6
Fastigheter för annan verksamhet 0,1 0,1 0,1 0,1
Pågående projekt 52,6 62,6 86,0 78,5
Summa utgående värde per anläggningstyp 1 056,8 1 058,1 1 513,6 1 564,0

Maskiner och inventarier
12
Anskaffningsvärde årets början 227,5 248,0 320,8 343,1
Ackumulerade avskrivningar årets början – 167,7 – 178,0 – 232,6 – 247,4
Årets investeringsutgifter 23,0 25,0 25,0 35,1
Omklassificering 0,0 0,0 0,4 3,8
Anskaffningsvärde årets avyttringar – 2,5 – 2,9 – 3,1 – 12,9
Årets avskrivningar – 12,2 – 13,7 – 17,3 – 19,5
Ackumulerade avskrivningar årets försäljningar 1,9 2,3 2,5 10,9
Summa maskiner och inventarier 70,0 80,7 95,7 113,1
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) 9,8 9,9

Specifikation över anskaffningsvärde
Anskaffningsvärde årets början 227,5 248,0 320,8 343,1
Förändring utifrån försäljningar/utrangeringar – 2,5 – 2,9 – 3,1 – 12,9
Årets investeringsutgifter och omklassificering 23,0 25,0 25,4 38,9
Summa utgående anskaffningsvärde 248,0 270,1 343,1 369,1

Specifikation över avskrivningar
Ackumulerade ingående avskrivningar – 167,7 – 178,0 – 232,6 – 247,4
Förändring utifrån försäljningar 1,9 2,3 2,5 10,9
Årets av- och nedskrivningar – 12,2 – 13,7 – 17,3 – 19,5
Summa ackumulerade utgående avskrivningar – 178,0 – 189,4 – 247,4 – 256,0

Specifikation över årets avyttringar
Försäljningspris – 1,7 – 1,5 – 2,3 – 8,3
Reavinst 1,2 0,9 2,2 2,0
Reaförlust 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa bokfört värde årets avyttringar – 0,5 – 0,6 – 0,1 – 6,3

Specifikation utgående värde per tillgångstyp
Maskiner 4,4 4,0 10,0 15,6
Inventarier 23,5 30,4 38,3 43,0
Bilar och transportmedel 35,6 38,8 40,9 47,0
Förbättringsutgifter på fastigheter som ej ägs av kommunen 5,5 6,5 5,5 6,5
Konst 1,0 1,0 1,0 1,0
Summa utgående värde per tillgångstyp 70,0 80,7 95,7 113,1

Aktier och andelar
13
Ingående värde 60,3 62,1 17,2 19,0
Investering finansiella anläggningstillgångar 13A 1,8 4,8 1,8 1,8
Summa aktier och andelar 62,1 66,9 19,0 20,8

Specifikation aktier och andelar
Sjöbo Elnät AB, 200 000 st (100 procent) 20,0 20,0 0,0 0,0
Sjöbo Elnät Service AB (100 procent) 0,0 3,0 0,0 0,0
AB Sjöbohem, 22 400 st (100 procent) 22,4 22,4 0,0 0,0
Sydöstra Skånes räddningstjänstförbund (SÖRF) 0,5 0,5 0,0 0,0
IT Kommuner i Skåne AB, 2 000 aktier 2,0 2,0 2,0 2,0
Kommunassurans 0,8 0,8 0,8 0,8
Kommuninvest* 15,7 17,5 15,7 17,5
SYSAV 0,6 0,6 0,0 0,0
Mindre innehav 0,1 0,1 0,5 0,5
Summa aktier och andelar 62,1 66,9 19,0 20,8
*Andelskapitalet i Kommuninvest ekonomisk förening avser inbetalt andelskapital. Kommuninvest ekonomisk förening har beslutat om insatsemissioner om sammanlagt 6 387 tkr för Sjöbo kommun och Sjöbo kommun har även valt att göra en särskild insats på 9 286 tkr. Sjöbo kommuns totala andelskapital i Kommuninvest ekonomisk förening uppgick den 31 december 2024 till 23 939 tkr (22 098 tkr).

Långfristig utlåning
14
Ingående värde 0,0 0,0 0,2 0,2
Minskning fordran 0,0 0,0 0,0 0,0
Ökning fordran 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa långfristig utlåning 0,0 0,0 0,2 0,2

Specifikation förändring
Investeringar långfristig fordran investeringsverksamhet 14A 0,0 0,0 0,0 0,0
Minskning långfristig fordran investeringsverksamhet 14B 0,0 0,0 0,0 0,0
Ökning långfristig fordran finansieringsverksamhet 14C 0,0 0,0 0,0 0,0
Minskning långfristig fordran finansieringsverksamhet 14D 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa förändring 0,0 0,0 0,0 0,0

Specifikation långfristig utlåning
Förlagslån Kommuninvest 0,0 0,0 0,0 0,0
Fordran jämkningsmoms 0,0 0,0 0,0 0,0
Övrigt 0,0 0,0 0,2 0,2
Summa långfristig utlåning 0,0 0,0 0,2 0,2

Övriga långfristiga fordringar
15
Ingående värde 0,0 0,0 5,7 4,6
Minskning fordran 0,0 0,0 – 1,1 – 1,4
Ökning fordran 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa övriga långfristiga fordringar 0,0 0,0 4,6 3,2

Bidrag till statlig infrastruktur
16
Ingående balans 14,8 14,0 14,8 14,0
Årets beslut om bidrag till statlig infrastruktur 16B 0,0 0,0 0,0 0,0
Årets upplösning/värdeminskning av bidrag 16A – 0,8 – 0,8 – 0,8 – 0,8
Summa bidrag till statlig infrastruktur 14,0 13,2 14,0 13,2

Specifikation anskaffningsvärde
Anskaffningsvärde 19,3 19,3 19,3 19,3
Ackumulerad upplösning/värdeminskning – 5,3 – 6,1 – 5,3 – 5,3
Summa anskaffningsvärde 14,0 13,2 14,0 14,0

Specifikation av bidrag
Redovisat bidrag avser gång- och cykel­vägen Sövde-Blentarp där kommunen finansierar halva kostnaden (6,5 mnkr av 13 mnkr), gång- och cykel­vägen Veberöd-Hemmestorp där kommunen finansierar 5,8 mnkr av 12,5 mnkr, samt gång- och cykel­vägen Sjöbo-Marielunds­vägen där kommunen finansierar 7 mnkr av 14 mnkr. Upplösningen/värde­minskningen av tillgången sker med årliga belopp under 25 år. Trafikverket står som ägare till vägarna. Till dess att vägen är färdigställd har Sjöbo kommun en skuld till Trafikverket motsvarande kommunens bidrag för vägarna, minskat med de utgifter/inkomster som kommunen har för färdig­ställandet. Skulden återfinns bland lång­fristiga skulder.

Fordringar
17
Kundfordringar 8,3 9,6 12,5 18,4
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar 60,4 70,5 68,7 82,5
Kommunalskattefordringar 43,2 14,0 43,2 14,0
Diverse kortfristiga fordringar 12,4 16,4 19,6 27,6
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter 46,7 56,0 29,8 43,9
Summa fordringar 171,0 166,5 173,8 186,4

Specifikation fordringar
Fordringar
Ingående värde 174,9 171,0 210,8 173,8
Ökning (+)/minskning (-) under året 17A – 3,9 – 4,5 – 37,0 12,6
Summa fordringar 171,0 166,5 173,8 186,4

Förråd med mera
18
Varulager 0,1 0,1 2,1 2,0
Bostäder – exploateringsverksamhet 5,3 5,3 5,3 5,3
Industri – exploateringsverksamhet 4,3 3,7 4,3 3,7
Summa förråd med mera 9,7 9,1 11,7 11,0

Förändring förråd med mera
Ingående värde 10,3 9,7 11,0 11,7
Ökning (+) eller minskning (-) under året 18A – 0,6 – 0,6 0,7 – 0,7
Summa förråd med mera 9,7 9,1 11,7 11,0

Kortfristiga placeringar
19
Kortfristiga placeringar 127,9 138,6 127,9 138,6
Summa kortfristiga placeringar 127,9 138,6 127,9 138,6
Marknadsvärde korta placeringar
Räntebaserade placeringar 52,0 53,8 52,0 53,8
Fondinnehav 75,9 84,8 75,9 84,8

Marknadsvärde totalt
127,9 138,6 127,9 138,6

Förändring kortfristiga placeringar
Ingående värde 117,9 127,9 117,9 127,9
Ökning(+) eller minskning(-) under året 19A 10,0 10,7 10,0 10,7
Summa kortfristiga placeringar 127,9 138,6 127,9 138,6

Avser en räntebaserad placering på konto och 7 olika fonder.

Kassa och bank*
20
Ingående värde 145,4 123,9 150,3 127,3
Årets förändring – 21,5 – 6,0 – 23,0 – 5,9
Summa kassa och bank 123,9 117,9 127,3 121,4
*Icke utnyttjad checkkredit uppgår till 75 mnkr (75 mnkr).

Eget kapital
21
Årets resultat 9,9 4,1 29,2 29,9
Resultatutjämningsreserv (RUR) 21A 99,4 96,0 99,4 96,0
Övrigt eget kapital 407,3 420,6 779,7 811,2
Förändrad redovisningsprincip 0,0 0,0 0,0 0,0

Utgående balans
516,6 520,7 908,3 937,1
Specifikation resultatutjämningsreserv 21A
Ingående värde 99,4 99,4 99,4 99,4
Avsättning avseende resultatet 2023 0,0 0,0 0,0 0,0
Återföring avseende resultatet 2024 0,0 – 3,4 0,0 – 3,4
Summa resultatutjämningsreserv 99,4 96,0 99,4 96,0

Angående resultatutjämningsreserv och eget kapital i koncernen.
Fullmäktige har under tidigare år beslutat att avsätta 77,4 mnkr av 2010–2014 års resultat till resultat­utjämnings­reserven. År 2020 gjordes det en avsättning till resultat­utjämnings­reserven med 22,0 mnkr. På grund av rättning av redo­visningen i och med över­gången till finansiell leasing har eget kapital per 230101 minskats med 164,1 mnkr och årets resultat för 2023 har ändrats med – 8,6 mnkr. Sysav AB har tagits in i den samman­ställda redo­visningen. Det egna kapitalet har därmed per 231231 ökats med 14,5 mnkr. 2024 har det egna kapitalet i koncernen sänkts med 1,1 mnkr på grund av en rättning i dotter­bolaget SÖRF och av leasingen.

Avsättning för pensioner
22
Ingående värde 7,2 7,7 12,5 13,1
Pensionsutbetalningar – 0,4 – 0,5 – 0,5 – 0,9
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 0,7 0,8 1,0 1,0
Övrigt – 0,1 0,0 – 0,2 0,0
Ålderspension (förtroendevalda och fd) 0,2 1,4 0,2 1,4
Nyintjänad pension 0,1 0,0 0,1 0,0
Summa avsättning för pensioner 7,7 9,4 13,1 14,6

Aktualiseringsgrad, %
99,0 99,0 99,0 99,0
Utgående kapital i överskottsfonden 0,0 6,9 0,0 6,9

Specifikation – Avsatt till pensioner
Särskild avtalspension 0,0 0,0 0,0 0,0
Förmånsbestämd ålderspension 0,0 0,0 3,7 3,5
PA-KL/OPF-KL pensioner 6,2 7,6 6,2 7,6
Visstidspensioner 0,0 0,0 0,6 0,6
Särskild löneskatt 1,5 1,8 2,6 2,9
Summa – Avsatt till pensioner 7,7 9,4 13,1 14,6
Kommunen har under 2013 till stora delar tryggat pensions­förpliktelsen genom en försäkring. Denna försäkring har under 2015 kompletterats och avser i stort sett hela pensions­förpliktelsen.

Antal visstidsförordnanden
Förtroendevalda 1,0 1,0 1,0 1,0
Tjänstemän 0,0 0,0 0,0 0,0

Specifikation över förändring
Likvidpåverkande förändring – 0,4 – 0,5 – 0,5 – 0,9
Ej likvidpåverkande förändring 0,9 2,2 1,1 2,4

Andra avsättningar
23
Redovisat värde årets början 3,8 3,1 35,5 36,4
Nya avsättningar 0,0 7,0 0,4 7,2
Ianspråktagna avsättningar – 0,7 – 0,3 – 1,4 – 0,6
Förändring obeskattade reserver/uppskjuten skatt 0,0 0,0 1,9 0,7
Summa andra avsättningar 3,1 9,8 36,4 43,7

Specifikation över övriga avsättningar
Avsatt för återställande av deponi 3,1 2,8 6,5 6,1
Avsättning, utbyggnad fibernät 0,0 7,0 0,0 7,0
Avsättning för återställande av förorenad mark och rivning av farlig byggnad 0,0 0,0 0,0 0,0
Avsättning för skatter 0,0 0,0 29,9 30,6
Summa övriga avsättningar 3,1 9,8 36,4 43,7
Åter­ställande av deponi för kommunen avser ett kontroll­program på avfalls­deponin Omma. Åter­ställandet påbörjades 2002 och beräknas vara avslutat 2031. Kommunen väntar på ett myndighets­beslut där ärendet ska klargöras. Under 2024 har det tillkommit en avsättning gällande med­finansiering av bredbands­utbyggnad på 7 mnkr.

Specifikation över förändring
Likvidpåverkande förändring – 0,7 – 0,3 – 1,4 – 0,6
Ej likvidpåverkande förändring 0,0 7,0 2,3 7,9

Långfristiga skulder
24
Skulder till kreditinstitut 0,0 0,0 744,6 759,4
Långfristig leasingskuld 704,5 682,5 12,3 11,5
Skuld till Trafikverket 3,9 2,8 3,9 2,8
Långfristiga förutbetalda intäkter 89,2 86,4 89,2 86,4
Summa långfristiga skulder 797,6 771,7 850,0 860,1

Specifikation över skuld till kreditinstitut
Ingående värde 0,0 0,0 783,9 744,6
Nya upptagna lån 24C 0,0 0,0 1,7 14,8
Minskning av långfristiga lån 24D 0,0 0,0 – 41,0 0,0
Summa skuld till kreditinstitut 0,0 0,0 744,6 759,4

Specifikation över långfristig leasingskuld
Ingående värde 729,7 704,5 13,1 12,3
Ökning av skuld 24C 0,0 6,3 0,0 0,0
Minskning av skuld 24D – 25,2 – 28,4 – 0,8 – 0,8
Summa långfristig leasingskuld 704,5 682,4 12,3 11,5

Specifikation över skuld till Trafikverket
Ingående värde 4,9 3,9 4,9 3,9
Nya upptagna lån 24C 0,0 0,0 0,0 0,0
Minskning av skulden 24D – 1,0 – 1,1 – 1,0 – 1,1
Summa skuld till Trafikverket 3,9 2,8 3,9 2,8

Specifikation över långfristiga förutbetalda intäkter
Ingående värde 79,6 89,2 79,6 89,2
Ökning av långfristiga förutbetalda intäkter 24B 12,8 0,6 12,8 0,6
Upplösning av långfristiga förutbetalda intäkter 24A – 3,2 – 3,4 – 3,2 – 3,4
Summa långfristiga förutbetalda intäkter 89,2 86,4 89,2 86,4

Specifikation över minskning av långfristiga lån
Inlösta långfristiga lån 0,0 0,0 – 41,0 0,0
Årets amorteringar 0,0 0,0 0,0 0,0
Inlösen lån med löptid högst 1 år flyttade till kortfristig skuld 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa minskning långfristiga lån 0,0 0,0 – 41,0 0,0

Specifikation över ökning av långfristiga förut­betalda intäkter
Nya anslutningsavgifter va 12,2 0,6 12,2 0,6
Nya investeringsbidrag 0,6 0,0 0,6 0,0
Summa ökning av långfristiga förutbetalda intäkter 12,8 0,6 12,8 0,6

Specifikation av förutbetalda intäkter som regleras över flera år
Va-anslutningsavgifter 75,9 74,1 75,9 74,1
Genomsnittlig återstående tid är 37,2 (38,2) år (vägt genomsnitt)
Investeringsbidrag 13,3 12,3 13,3 12,3
Genomsnittlig återstående tid är 21,3 (22,4) år (vägt genomsnitt)

Kortfristiga skulder
25
Korta skulder kreditinstitut 0,0 0,0 1,3 1,5
Leverantörsskulder 51,2 65,4 74,1 83,2
Semester och övertidsskuld 43,5 43,3 46,7 46,3
Förutbetalda intäkter/upplupna kostnader 119,0 126,8 96,6 115,5
Diverse kortfristiga skulder 101,6 107,8 68,3 75,2
Summa 315,3 343,3 287,0 321,7

Specifikation kortfristiga skulder
Ingående värde 324,3 315,3 299,1 287,0
Ökning eller minskning under året 25A – 9,0 28,0 – 12,1 34,7
Summa kortfristiga skulder 315,3 343,3 287,0 321,7

Ansvarsförbindelse till pensioner
26
Ingående värde (inklusive löneskatt) 1,1 1,1 1,1 1,1
Pensionsutbetalningar – 0,2 – 0,2 – 0,2 – 0,2
Nyintjänad pension 0,0 0,0 0,0 0,0
Visstidspension (politiker) 0,0 0,0 0,0 0,0
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 0,1 0,1 0,1 0,1
Överfört till ordinarie beräkning 0,0 0,0 0,0 0,0
Övrigt 0,1 0,6 0,1 0,6
Summa ansvarsförbindelser till pensioner 1,1 1,6 1,1 1,6

Aktualiseringsgrad, %
99,0 99,0 99,0 99,0

Övriga panter och ansvarsförbindelser
27
Ingående värde 859,0 859,0 0,0 0,0
Periodens förändringar 0,0 7,9 0,0 0,0
Summa övriga panter och ansvarsförbindelser 859,0 866,9 0,0 0,0
Specifikation utgående värde per motpart
Borgensåtagande avseende AB Sjöbohem för externa lån (699 utnyttjat) 800,0 800,0 0,0 0,0
Borgensåtagande avseende Sjöbo Elnät AB för externa lån (54 utnyttjat) 54,0 54,0 0,0 0,0
Borgensåtagande avseende SÖRF för externa lån (4,8 utnyttjat) 3,7 11,6 0,0 0,0
Kommunalt förlustansvar för egnahem 0,0 0,0 0,0 0,0
SYSAV, pensionsutfästelser 1,3 1,3 0,0 0,0
Summa 859,0 866,9 0,0 0,0
Sjöbo kommun har ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommun­invest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida för­pliktelser. Samtliga med­lemmar i Kommun­invest ekonomisk förening har ingått lika­lydande borgens­förbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommun­invest ekonomisk förening har ingåtts ett regress­avtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlems­kommunerna vid ett eventuellt ianspråk­tagande av ovan nämnd borgens­förbindelse. Enligt regress­avtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlems­kommun lånat av Kommun­invest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlems­kommunernas respektive insats­kapital i Kommun­invest ekonomisk förening. Vid en upp­skattning av den finansiella effekten av Sjöbo kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgens­förbindelse, kan noteras att per den 31 december 2024 uppgick Kommun­invest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 601 095,7 (551 907,4) mnkr och totala till­gångar till 603 917,0 (562 022,7) mnkr. Kommunens andel av de totala för­pliktelserna uppgick till 833,8 (784,8) mnkr och andelen av de totala till­gångarna uppgick till 829,6 (797,1) mnkr.

Justering för realisationsvinster/-förluster
28
Realisationsvinst fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Realisationsförlust fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 – 3,2 – 5,2
Realisationsvinst maskiner och inventarier 1,2 0,7 2,2 2,0
Realisationsförlust maskiner och inventarier 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa justering för realisationsvinster/-förluster 1,2 0,7 – 1,0 – 3,2

Justering för övriga ej likvidpåverkande poster
29
Justering av ej likvidpåverkande förändring av pensionsavsättningar 0,9 2,2 1,1 2,4
Justering av ej likvidpåverkande förändring av övriga avsättningar 0,0 7,0 2,3 7,9
Justering av eget kapital 0,0 0,0 13,4 – 1,1
Omklassificering mark/exploatering samt leasing 0,0 0,0 3,8 – 24,9
Förändring uppskjuten skattefordran 0,0 0,0 1,1 1,4
Summa justering för övriga ej likvid­påverkande poster 0,9 9,2 21,7 – 14,3

Investering i materiella anläggningstillgångar
30
Investeringsutgift i fastigheter och anläggningar – 40,6 – 54,1 – 109,5 – 99,9
Investeringsutgift i maskiner och inventarier – 23,0 – 25,0 – 25,0 – 35,1

Summa investering i materiella anläggningstillgångar
– 63,6 – 79,1 – 134,5 – 135,0

Försäljning av materiella anläggningstillgångar
31
Försäljningsvärde fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 – 1,4 – 3,0
Försäljningsvärde maskiner och inventarier 1,7 1,5 2,3 8,3
Summa investering i materiella anläggnings­tillgångar 1,7 1,5 0,9 5,3

Minskning av avsättningar på grund av utbetalning
32
Minskning av avsättningar pensioner på grund av utbetalning – 0,4 – 0,5 – 0,5 – 0,9
Minskning av andra avsättningar på grund av utbetalning – 0,7 – 0,3 – 1,4 – 0,6
Summa minskning av avsättningar på grund av utbetalning – 1,1 – 0,8 – 1,9 – 1,5

Koncerninterna förhållanden
33
Enhet/ägd andel Utdelning Försäljning
Given Mottagen Intäkt Kostnad
Kommunen 5,5 5,7 169,6

AB Sjöbohem (100 procent)
1,8 158,6 5,1
Sjöbo Elnät AB (100 procent) 3,7 7,1 0,6
Sjöbo Elnät Service AB (100 procent) - 0,0 0,0
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,1 procent) - 3,9 0,0
 
Lån
Räntor och borgensavgifter
Givare Mottagen Intäkt Kostnad
Kommunen 0,0 0,0 4,3 1,3

AB Sjöbohem (100 procent)
0,0 0,0 0,8 4,0
Sjöbo Elnät AB (100 procent) 0,0 0,0 0,4 0,3
Sjöbo Elnät Service AB (100 procent) 0,1 0,0
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,1 procent) 0,0 0,0 0,0 0,0

Effekter på balans- och resultaträkning
34
I tabellen nedan visas effekterna på jämförelseår 2023 till följd av ändrad redovisnings­princip avseende leasing enligt RKR R5 och av att Sysav AB togs in i den samman­ställda redo­visningen.

 
Kommunen 2023 Samman­ställd redo­visning 2023
Före justering Efter justering Före justering Efter justering
Resultaträkning, utdrag
Verksamhetens kostnader – 1 570,3 – 1 494,7 – 1 595,5 – 1 609,5
Avskrivningar – 31,6 – 65,4 – 82,5 – 85,6
Finansiella kostnader – 2,8 – 53,2 – 15,8 – 16,4
Årets resultat 18,5 9,9 27,0 29,2

Balansräkning, utdrag
Materiella anläggningstillgångar 568,3 1 126,8 1 580,6 1 609,3
Summa tillgångar 1 081,8 1 640,3 2 052,7 2 094,9
Övrigt eget kapital 571,4 407,3 766,4 779,7
Årets resultat 18,5 9,9 27,0 29,2
Långfristiga skulder 93,1 797,6 834,4 850,0
Summa eget kapital och skulder 1 081,8 1 640,3 2 052,7 2 094,9