Noter
Not 1 Redovisningsprinciper
Årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR).
Under 2024 genomfördes en kartläggning och klassificering av befintliga hyres- och leasingavtal gällande fast och lös egendom. Samtliga externa avtal ingångna före årsskiftet och som har klassificerats som finansiell leasing har blivit upptagna i redovisningen. Jämförelsesiffrorna för 2023 har justerats. Den totala effekten på eget kapital per 240101 var – 172,8 mnkr och årets resultat påverkades – 7,1 mnkr.
Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper
I den kommunala koncernen ingår samtliga bolag och kommunalförbund där kommunen har 20 procents inflytande, eller ska vara med i koncernen enligt RKR R16. Redovisningen upprättades enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Det innebär att endast eget kapital som har intjänats efter förvärvet ingår och så stor del av företagets resultat- och balansräkning som svarar mot kommunens ägarandel. Kommunkoncernens medlemmar och ägarandelar framgår av organisationsbilden i förvaltningsberättelsen.
Bolag | Ägarandel procent |
---|---|
AB Sjöbohem | 100 |
Sjöbo Elnät AB | 100 |
Sjöbo Elnät Service AB | 100 |
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund | 23 |
Sysav AB | 1,42 |
Övriga samägda förbund och företag ingår inte i de sammanställda räkenskaperna eftersom deras andel av koncernens omsättning och omslutning är obetydlig. Sysav AB har tillkommit som koncernföretag på grund av förändringar i rekommendationen RKR R16, sammanställda räkenskaper. I början av 2024 införskaffades Sjöbo Elnät Service AB, dit delar av Sjöbo Elnät AB:s verksamhet har flyttats. Ytterligare upplysningar om koncerninterna förhållanden återfinns i not 33.
Av gjorda bokslutsdispositioner redovisas 20,6 procent som uppskjuten skatt och resterande 79,4 procent förs till eget kapital.
Värderings– och omräkningsprinciper
Anläggningstillgångar
Anskaffningsvärde
Anskaffningsvärdet motsvarar utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. I anskaffningsvärdet för en förvärvad tillgång ingår utöver inköpspriset även utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet.
Avskrivningar
Avskrivning av materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning, baserad på anskaffningsvärdet exklusive eventuellt restvärde. På tillgångar i form av mark, konst och pågående arbeten görs emellertid inga avskrivningar.
Avskrivningstiderna bestäms individuellt för varje investering efter bedömd nyttjandeperiod. En tillgång ska delas upp i olika komponenter och skrivas av separat, om den förväntade skillnaden i nyttjandeperioden mellan de olika komponenterna är väsentlig. Understiger värdet av tillgången 100 tkr görs aldrig någon uppdelning.
Kommunen kan bekosta förbättringsutgifter i annans fastighet, förutsatt att kommunen hyr den. Om sådant arbete avser ny-, till- eller ombyggnad av värdehöjande slag ska avskrivning ske av nedlagda utgifter. Avskrivningstiden bestäms av investeringens nyttjandeperiod och hyresförhållandet. Det medför att avskrivningstiden inte kan vara längre än kontraktstiden. Är fastigheten avsedd att nyttjas kortare tid än tre år, kostnadsförs förbättringsutgifterna direkt.
Utvecklingsarbete och immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför framtida ekonomiska fördelar tas upp som immateriell tillgång. Med väsentligt värde avses minst 0,5 prisbasbelopp. Rättigheter utan begränsad nyttjandeperiod som till exempel ledningsrätter tas upp som immateriell tillgång oavsett beloppsgräns. Immateriella anläggningstillgångar tas upp till anskaffningsvärdet, minus avskrivning och eventuell nedskrivning. Förvärvade it-licenser skrivs av linjärt under avtalstiden.
En samlad bedömning av nyttjandeperioden för respektive tillgångstyp görs. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal används den planerade, verkliga nyttjandeperioden som avskrivningstid.
Gränsdragning mellan kostnad och investering
Det finns en investeringspolicy som bland annat berör gränsdragningen mellan kostnad och investering. För mindre investeringar tillämpas policyns gränsvärde. Inköp av inventarier räknas som en investering, om tillgångarna har en nyttjandeperiod på minst tre år och en anskaffningsutgift som överstiger ett halvt prisbasbelopp, exklusive moms.
Omsättningstillgångar
Kundfordringar och övriga kortfristiga fordringar är upptagna till det belopp varmed de beräknas inflyta.
För finansiella instrument värderade till verkligt värde används börskursen den 31/12.
Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp där de totala utgifterna fördelas per tomt efter yta. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken.
Leasing
Kommunen tillämpar från och med räkenskapsåret 2024 RKR R5 Leasing för redovisning av fast och lös egendom.
Skulder och avsättningar
Anslutningsavgifter och offentliga investeringsbidrag bokförs som förutbetalda långfristiga skulder, samtidigt som investeringsutgiften bokförs som en tillgång.
I samma takt som tillgångens värde minskar i form av avskrivningar i resultaträkningen, minskar även den förutbetalda intäkten, genom att skulden minskar när delar av bidraget intäktsförs i resultaträkningen.
Pensioner
Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt Riktlinjer för beräkning av pensionsskuld (RIPS 21). Under avsättningar redovisas kompletterande ålderspension, särskild avtalspension före 65 år och efterlevandepension. Som kortfristig skuld redovisas de pensioner som har intjänats av de anställda under perioden, men som betalas ut kommande period. Beräkningen gjordes den 31 december 2024.
Kompletterande ålderspension, det vill säga förmånsbestämd pension för anställda som tjänar över 7,5 basbelopp, försäkras genom inbetalning av försäkringspremier löpande under året. Kommunen följer RKR:s yttrande med anledning av diskonteringsräntan i RIPS 21.
De pensionsförpliktelser som har intjänats före 1998 och ännu inte har lösts via försäkringen redovisas som ansvarsförbindelse.
Visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension redovisas som avsättning, när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar. Avtal som inte har lösts ut redovisas som ansvarsförbindelse.
För avtal med samordningsklausul utgår beräkningen från de förhållanden som är kända vid bokslutstillfället. Om inget annat är känt, görs beräkningen efter att ingen samordning sker.
Redovisningsprinciper i driftsredovisningen
Verksamhetsintäkter
Intäkter när det gäller icke offentliga investeringsbidrag redovisas från och med 2020 i enlighet med RKR R2 intäkter.
Kostnader
Löner belastades löpande med ett personalomkostnadspålägg på 45,75 procent som inkluderar sociala avgifter, avtalsförsäkringar och pensionskostnader. Löner som skuldförts i bokslutet och betalas ut kommande år har också ett personalomkostnadspålägg på 45,75 procent.
Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med en verklig avskrivningskostnad och en kalkylränta på 2,5 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.
Gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling fördelas inte på verksamheterna.
Skatteintäkter
Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKR:s decemberprognos i enlighet med RKR R2. I enlighet med ett yttrande från RKR redovisas statsbidrag enligt det aktuella bidragets villkor och restriktioner.
Not 2 Uppskattningar och bedömningar
Fordringar upptas till de belopp varmed de beräknas inflyta och tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet där inget annat anges.
För andra avsättningar, som avser utgifter som beräknats i dagens penningvärde och där det förväntas ske en prisutveckling, antas en årlig prisutveckling motsvarande inflationen. När prisutvecklingen till innevarande år är känd justeras avsatt belopp om skillnaden är väsentlig. Belopp som ska betalas senare än tre år från innevarande år nuvärdesberäknas. Som räntesats används ränta på ett lån med fast ränta för motsvarande tidsperiod.
Avsättningar
Framtida händelser som kan påverka förpliktelsens storlek ska återspeglas i avsättningens värde, när det finns tillräckliga, objektiva omständigheter som talar för att de kommer att inträffa. Åtagandena är nuvärdesberäknade med motsvarande belopp som inflationsuppräkningen.
Tvister
Konkursen för bolaget som bedrev verksamhet på Makadamvägen utgör en risk. Det är osäkert hur avfallet som finns på fastigheten ska hanteras.
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster särredovisas när de förekommer i not till respektive post i resultaträkningen och/eller i kassaflödesrapporten. Som jämförelsestörande betraktas poster som är sällan förekommande och som överstiger 10 mnkr. Dessutom redovisas alltid kommunens realisationsvinster vid fastighets- och verksamhetsförsäljningar som jämförelsestörande.
Periodisering
Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt god redovisningssed.
Bidrag till statlig infrastruktur
Beslutade bidrag till statlig infrastruktur bokförs som en tillgång i balansräkningen. Upplösningen eller värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp. Tills projektet är färdigt har Sjöbo en skuld till motparten, motsvarande kommunens bidrag för projektet, minskat med de utgifter och inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder.
(mnkr) | Not | Kommunen | Sammanställd redovisning | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Bokslut 2023 |
Bokslut 2024 |
Budget 2024 |
Bokslut 2023 |
Bokslut 2024 |
||
Verksamhetens intäkter |
3 | |||||
Verksamhetens intäkter enligt driftredovisningen | 1 069,6 | 1 133,2 | 1 096,6 | 409,0 | 452,3 | |
Avgår interna poster | – 787,7 | – 820,5 | – 800,6 | 0,0 | 0,0 | |
Summa verksamhetens intäkter | 281,9 | 312,7 | 296,0 | 409,0 | 452,3 | |
Specifikation verksamhetens intäkter |
||||||
Konsumtionsavgifter va och avfall | 73,6 | 74,6 | 77,3 | 70,6 | 71,2 | |
Konsumtionsavgifter elektricitet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 60,6 | 72,5 | |
Barnomsorgsavgifter | 14,0 | 14,2 | 15,3 | 14,0 | 14,1 | |
Äldreomsorgsavgifter | 23,0 | 24,6 | 21,8 | 23,0 | 24,7 | |
Försäljning av varor och tjänster | 16,2 | 15,3 | 26,0 | 18,6 | 28,4 | |
Lokalhyror och arrenden | 23,1 | 23,1 | 24,5 | 52,6 | 51,8 | |
Interkommunal ersättning för gymnasieverksamhet | 23,0 | 23,4 | 26,1 | 23,0 | 23,4 | |
Övrig försäljning av verksamhet | 20,3 | 29,7 | 13,5 | 50,4 | 52,1 | |
Bidrag från staten och EU | 87,0 | 106,1 | 91,5 | 87,0 | 106,1 | |
Reavinst vid försäljning av materiella anläggningstillgångar | 1,2 | 0,9 | 0,0 | 1,2 | 2,8 | |
Övriga intäkter | 0,5 | 0,8 | 0,0 | 8,0 | 5,2 | |
Summa | 281,9 | 312,7 | 296,0 | 409,0 | 452,3 | |
Specifikation jämförelsestörande intäkter |
3A | |||||
Reavinst försäljning materiella anläggningstillgångar | 1,2 | 0,9 | 0,0 | 1,2 | 2,8 | |
Summa | 1,2 | 0,9 | 0,0 | 1,2 | 2,8 | |
Verksamhetens kostnader |
4 | |||||
Verksamhetens kostnader enligt driftredovisningen | 2 347,8 | 2 466,2 | 2 471,2 | 1 603,7 | 1 692,5 | |
Avgår interna poster | – 787,7 | – 820,5 | – 800,6 | 0,0 | 0,0 | |
Avgår kapitalkostnad | – 65,4 | – 67,7 | – 37,7 | 0,0 | 0,0 | |
Aktuell bolagsskatt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2,7 | 4,8 | |
Uppskjuten bolagsskatt (20,6 procent av förändring av bokslutsdispositioner) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,1 | 0,7 | |
Summa verksamhetens kostnader | 1 494,7 | 1 578,0 | 1 632,9 | 1 609,5 | 1 698,0 | |
Specifikation verksamhetens kostnader |
||||||
Löner till anställda | 581,0 | 595,3 | 584,5 | 629,7 | 645,0 | |
Sociala avgifter enligt lag och avtal | 203,3 | 212,4 | 206,9 | 219,2 | 230,3 | |
Pensioner och liknande förpliktelser | 93,8 | 108,8 | 105,9 | 97,8 | 114,7 | |
Material och förbrukningsinventarier | 63,6 | 63,1 | 59,6 | 73,1 | 67,0 | |
Fristående förskolor/skolor/ interkommunal ersättning | 133,2 | 140,3 | 146,9 | 133,2 | 140,3 | |
Fristående gymnasier/interkommunala gymnasiala ersättningar | 83,5 | 94,3 | 91,7 | 83,5 | 94,3 | |
Äldre- och handikappomsorg, entreprenad och köp av verksamhet | 18,2 | 14,9 | 21,7 | 18,2 | 14,9 | |
Köp av individ- och familjeomsorgstjänster, samt integration | 22,5 | 27,2 | 22,0 | 22,5 | 27,2 | |
Teknisk entreprenad | 40,7 | 45,0 | 52,3 | 40,7 | 45,0 | |
Elektricitet och liknande kostnader | 9,9 | 15,4 | 14,7 | 38,4 | 43,0 | |
Övrig entreprenad och köp av verksamhet | 97,2 | 104,5 | 106,0 | 136,3 | 156,5 | |
Lokaler och markarrenden | 60,2 | 63,2 | 141,2 | 7,7 | 7,1 | |
Försörjningsstöd | 15,6 | 16,8 | 17,3 | 15,6 | 16,8 | |
Bidrag och transfereringar | 14,2 | 12,9 | 13,0 | 14,2 | 12,9 | |
Transportkostnader | 32,1 | 29,5 | 28,2 | 33,8 | 33,4 | |
Förlust vid försäljning av anläggningstillgångar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2,6 | 3,9 | |
Bolagsskatt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2,7 | 4,8 | |
Övrigt | 25,7 | 34,4 | 21,0 | 40,3 | 40,9 | |
Summa | 1 494,7 | 1 578,0 | 1 632,9 | 1 609,5 | 1 698,0 | |
Total kostnad för revision |
1,3 | 1,4 | 1,5 | 1,9 | 1,9 | |
varav kostnad för sakkunnigas granskning | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,4 | 1,4 | |
varav kostnad för räkenskapsrevision | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,7 | 0,6 | |
varav sakkunnigas kostnad för räkenskapsrevision | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,6 | 0,6 | |
Leasingavgifter avseende operationell leasing | ||||||
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande: | ||||||
Inom 1 år | 0,5 | 1,5 | - | 0,6 | 1,6 | |
Senare än om 1 år men inom 5 år | 0,3 | 3,1 | - | 0,3 | 3,2 | |
Senare än om 5 år | 0,0 | 0,2 | - | 0,0 | 0,2 | |
Summa | 0,8 | 4,8 | - | 0,9 | 5,0 | |
Finansiella leasingavtal vars avtalstid överstiger 3 år |
||||||
Totala minimileaseavgifter | 1 244,9 | 1 181,3 | - | 18,1 | 16,9 | |
Framtida finansiella kostnader | – 513,7 | – 470,5 | - | – 5,0 | – 4,6 | |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna | 731,2 | 710,8 | - | 13,1 | 12,3 | |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande: |
||||||
Inom 1 år | 26,7 | 28,4 | - | 0,8 | 0,8 | |
Senare än om 1 år men inom 5 år | 124,0 | 132,1 | - | 3,4 | 3,4 | |
Senare än om 5 år | 580,5 | 550,3 | - | 8,9 | 8,0 | |
Summa | 731,2 | 710,8 | - | 13,1 | 12,2 | |
Av- och nedskrivningar |
5 | |||||
Avskrivningar anläggningstillgångar | 65,4 | 67,7 | 37,7 | 81,6 | 81,6 | |
Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 4,0 | 4,1 | |
Summa av- och nedskrivningar |
65,4 | 67,7 | 37,7 | 85,6 | 85,7 | |
Skatteintäkter |
6 | |||||
Preliminär skatteinbetalning | 955,1 | 989,1 | 995,3 | 955,1 | 989,1 | |
Slutavräkning 2022 | 5,1 | 0,0 | 0,0 | 5,1 | 0,0 | |
Slutavräkning 2023 | 15,4 | – 5,0 | 0,0 | 15,4 | – 5,0 | |
Slutavräkning 2024 | 0,0 | 3,6 | 0,0 | 0,0 | 3,6 | |
Summa skatteintäkter | 975,6 | 987,7 | 995,3 | 975,6 | 987,7 | |
Generellt statsbidrag och utjämningsbidrag |
7 | |||||
Inkomstutjämning | 257,1 | 262,5 | 262,6 | 257,1 | 262,5 | |
Kostnadsutjämning | – 24,6 | – 28,6 | – 29,0 | – 24,6 | – 28,6 | |
Regleringsavgift och -bidrag | 45,6 | 59,5 | 60,6 | 45,6 | 59,5 | |
Utjämningsavgift LSS | – 8,5 | – 3,7 | – 4,6 | – 8,5 | – 3,7 | |
Kommunal fastighetsavgift | 55,0 | 63,8 | 53,7 | 55,0 | 63,8 | |
Övriga generella statsbidrag från staten | 8,1 | 19,2 | 0,0 | 8,1 | 19,2 | |
Summa statsbidrag och utjämningsbidrag | 332,7 | 372,7 | 343,3 | 332,7 | 372,7 | |
Finansiella intäkter |
8 | |||||
Utdelning på aktier och andelar | 5,7 | 5,6 | 5,7 | 0,1 | 0,1 | |
Ränteintäkter inklusive interna räntor | 18,1 | 26,8 | 17,9 | 7,2 | 7,4 | |
Borgensavgift | 4,5 | 4,3 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | |
Övriga finansiella intäkter | 8,8 | 3,9 | 0,8 | 8,8 | 4,0 | |
Realiserad vinst på finansiella instrument | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Orealiserad värdestegring på finansiella instrument | 7,3 | 7,5 | 0,0 | 7,3 | 7,5 | |
Återföring av nedskrivning orealiserade vinster, värdepapper | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Intern ränta | – 11,4 | – 20,3 | – 17,8 | 0,0 | 0,0 | |
Summa finansiella intäkter | 33,0 | 27,8 | 10,6 | 23,4 | 19,0 | |
Finansiella kostnader |
9 | |||||
Räntor anläggningslån | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 15,2 | 16,8 | |
Övriga räntekostnader | 2,2 | 1,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Ränta på pensionsavsättningar | 0,6 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | |
Ränta vid finansiell leasing | 50,4 | 48,9 | 0,0 | 0,5 | 0,4 | |
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Övriga finansiella kostnader | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,1 | |
Summa finansiella kostnader | 53,2 | 51,1 | 0,7 | 16,4 | 18,1 | |
Immateriella anläggningstillgångar |
10 | |||||
Anskaffningsvärde årets början | 13,7 | 15,1 | - | 23,8 | 25,6 | |
Ackumulerade avskrivningar årets början | – 8,8 | – 10,2 | - | – 15,6 | – 18,5 | |
Årets investeringsutgifter | 1,4 | 0,3 | - | 1,8 | 0,4 | |
Årets avskrivningar | – 1,4 | – 1,3 | - | – 2,9 | – 2,2 | |
Summa immateriella anläggningstillgångar | 4,9 | 3,9 | - | 7,1 | 5,3 | |
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) | 5,0 | 5,2 |
(mnkr) | Not | Kommunen | Sammanställd redovisning | ||
---|---|---|---|---|---|
Bokslut 2023 |
Bokslut 2024 |
Bokslut 2023 |
Bokslut 2024 |
||
Mark, byggnader, tekniska anläggningar |
11 | ||||
Anskaffningsvärde årets början | 1 630,2 | 1 670,8 | 2 342,8 | 2 443,2 | |
Ackumulerade avskrivningar årets början | – 562,2 | – 614,0 | – 866,4 | – 929,6 | |
Årets investeringsutgifter | 40,6 | 54,1 | 109,5 | 99,9 | |
Omklassificering | 0,0 | 0,0 | – 3,8 | 24,9 | |
Bokfört värde årets avyttringar | 0,0 | 0,0 | – 3,2 | – 5,2 | |
Årets avskrivningar | – 51,8 | – 52,8 | – 63,2 | – 65,1 | |
Nedskrivning | 0,0 | 0,0 | – 2,1 | – 4,1 | |
Summa mark, byggnader, tekniska anläggningar | 1 056,8 | 1 058,1 | 1 513,6 | 1 564,0 | |
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) | 31,5 | 31,1 | |||
Specifikation över utgående värde |
|||||
Anskaffningsvärde (minskat med nedskrivning) | 1 670,8 | 1 724,9 | 2 443,2 | 2 558,7 | |
Ackumulerade avskrivningar | – 614,0 | – 666,8 | – 929,6 | – 994,7 | |
Summa utgående värde | 1 056,8 | 1 058,1 | 1 513,6 | 1 564,0 | |
Specifikation över avskrivningar |
|||||
Ackumulerade ingående avskrivningar | – 562,2 | – 614,0 | – 866,4 | – 929,6 | |
Förändring utifrån försäljningar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Årets avskrivningar | – 51,8 | – 52,8 | – 63,2 | – 65,1 | |
Summa avskrivningar | – 614,0 | – 666,8 | – 929,6 | – 994,7 | |
Specifikation över årets avyttringar |
|||||
Försäljningspris | 0,0 | 0,0 | 1,4 | 3,0 | |
Realisationsresultat | 0,0 | 0,0 | – 3,2 | – 5,2 | |
Summa bokfört värde årets avyttringar | 0,0 | 0,0 | – 1,8 | – 2,2 | |
Specifikation utgående värde per anläggningstyp |
|||||
Allmän markreserv | 36,2 | 36,5 | 94,7 | 95,6 | |
Verksamhetsfastigheter | 31,7 | 31,1 | 682,2 | 711,1 | |
Verksamhetsfastigheter finansiell leasing | 558,5 | 530,9 | 11,9 | 10,0 | |
Fastigheter för affärsverksamhet | 258,2 | 263,3 | 519,2 | 535,0 | |
Publika fastigheter | 119,5 | 133,6 | 119,5 | 133,6 | |
Fastigheter för annan verksamhet | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Pågående projekt | 52,6 | 62,6 | 86,0 | 78,5 | |
Summa utgående värde per anläggningstyp | 1 056,8 | 1 058,1 | 1 513,6 | 1 564,0 | |
Maskiner och inventarier |
12 | ||||
Anskaffningsvärde årets början | 227,5 | 248,0 | 320,8 | 343,1 | |
Ackumulerade avskrivningar årets början | – 167,7 | – 178,0 | – 232,6 | – 247,4 | |
Årets investeringsutgifter | 23,0 | 25,0 | 25,0 | 35,1 | |
Omklassificering | 0,0 | 0,0 | 0,4 | 3,8 | |
Anskaffningsvärde årets avyttringar | – 2,5 | – 2,9 | – 3,1 | – 12,9 | |
Årets avskrivningar | – 12,2 | – 13,7 | – 17,3 | – 19,5 | |
Ackumulerade avskrivningar årets försäljningar | 1,9 | 2,3 | 2,5 | 10,9 | |
Summa maskiner och inventarier | 70,0 | 80,7 | 95,7 | 113,1 | |
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) | 9,8 | 9,9 | |||
Specifikation över anskaffningsvärde |
|||||
Anskaffningsvärde årets början | 227,5 | 248,0 | 320,8 | 343,1 | |
Förändring utifrån försäljningar/utrangeringar | – 2,5 | – 2,9 | – 3,1 | – 12,9 | |
Årets investeringsutgifter och omklassificering | 23,0 | 25,0 | 25,4 | 38,9 | |
Summa utgående anskaffningsvärde | 248,0 | 270,1 | 343,1 | 369,1 | |
Specifikation över avskrivningar |
|||||
Ackumulerade ingående avskrivningar | – 167,7 | – 178,0 | – 232,6 | – 247,4 | |
Förändring utifrån försäljningar | 1,9 | 2,3 | 2,5 | 10,9 | |
Årets av- och nedskrivningar | – 12,2 | – 13,7 | – 17,3 | – 19,5 | |
Summa ackumulerade utgående avskrivningar | – 178,0 | – 189,4 | – 247,4 | – 256,0 | |
Specifikation över årets avyttringar |
|||||
Försäljningspris | – 1,7 | – 1,5 | – 2,3 | – 8,3 | |
Reavinst | 1,2 | 0,9 | 2,2 | 2,0 | |
Reaförlust | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Summa bokfört värde årets avyttringar | – 0,5 | – 0,6 | – 0,1 | – 6,3 | |
Specifikation utgående värde per tillgångstyp |
|||||
Maskiner | 4,4 | 4,0 | 10,0 | 15,6 | |
Inventarier | 23,5 | 30,4 | 38,3 | 43,0 | |
Bilar och transportmedel | 35,6 | 38,8 | 40,9 | 47,0 | |
Förbättringsutgifter på fastigheter som ej ägs av kommunen | 5,5 | 6,5 | 5,5 | 6,5 | |
Konst | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
Summa utgående värde per tillgångstyp | 70,0 | 80,7 | 95,7 | 113,1 | |
Aktier och andelar |
13 | ||||
Ingående värde | 60,3 | 62,1 | 17,2 | 19,0 | |
Investering finansiella anläggningstillgångar | 13A | 1,8 | 4,8 | 1,8 | 1,8 |
Summa aktier och andelar | 62,1 | 66,9 | 19,0 | 20,8 | |
Specifikation aktier och andelar |
|||||
Sjöbo Elnät AB, 200 000 st (100 procent) | 20,0 | 20,0 | 0,0 | 0,0 | |
Sjöbo Elnät Service AB (100 procent) | 0,0 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | |
AB Sjöbohem, 22 400 st (100 procent) | 22,4 | 22,4 | 0,0 | 0,0 | |
Sydöstra Skånes räddningstjänstförbund (SÖRF) | 0,5 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | |
IT Kommuner i Skåne AB, 2 000 aktier | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | |
Kommunassurans | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | |
Kommuninvest* | 15,7 | 17,5 | 15,7 | 17,5 | |
SYSAV | 0,6 | 0,6 | 0,0 | 0,0 | |
Mindre innehav | 0,1 | 0,1 | 0,5 | 0,5 | |
Summa aktier och andelar | 62,1 | 66,9 | 19,0 | 20,8 | |
*Andelskapitalet i Kommuninvest ekonomisk förening avser inbetalt andelskapital. Kommuninvest ekonomisk förening har beslutat om insatsemissioner om sammanlagt 6 387 tkr för Sjöbo kommun och Sjöbo kommun har även valt att göra en särskild insats på 9 286 tkr. Sjöbo kommuns totala andelskapital i Kommuninvest ekonomisk förening uppgick den 31 december 2024 till 23 939 tkr (22 098 tkr). | |||||
Långfristig utlåning |
14 | ||||
Ingående värde | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | |
Minskning fordran | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Ökning fordran | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Summa långfristig utlåning | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | |
Specifikation förändring |
|||||
Investeringar långfristig fordran investeringsverksamhet | 14A | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Minskning långfristig fordran investeringsverksamhet | 14B | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ökning långfristig fordran finansieringsverksamhet | 14C | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Minskning långfristig fordran finansieringsverksamhet | 14D | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Summa förändring | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Specifikation långfristig utlåning |
|||||
Förlagslån Kommuninvest | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Fordran jämkningsmoms | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Övrigt | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | |
Summa långfristig utlåning | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | |
Övriga långfristiga fordringar |
15 | ||||
Ingående värde | 0,0 | 0,0 | 5,7 | 4,6 | |
Minskning fordran | 0,0 | 0,0 | – 1,1 | – 1,4 | |
Ökning fordran | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Summa övriga långfristiga fordringar | 0,0 | 0,0 | 4,6 | 3,2 | |
Bidrag till statlig infrastruktur |
16 | ||||
Ingående balans | 14,8 | 14,0 | 14,8 | 14,0 | |
Årets beslut om bidrag till statlig infrastruktur | 16B | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Årets upplösning/värdeminskning av bidrag | 16A | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 |
Summa bidrag till statlig infrastruktur | 14,0 | 13,2 | 14,0 | 13,2 | |
Specifikation anskaffningsvärde |
|||||
Anskaffningsvärde | 19,3 | 19,3 | 19,3 | 19,3 | |
Ackumulerad upplösning/värdeminskning | – 5,3 | – 6,1 | – 5,3 | – 5,3 | |
Summa anskaffningsvärde | 14,0 | 13,2 | 14,0 | 14,0 | |
Specifikation av bidrag |
|||||
Redovisat bidrag avser gång- och cykelvägen Sövde-Blentarp där kommunen finansierar halva kostnaden (6,5 mnkr av 13 mnkr), gång- och cykelvägen Veberöd-Hemmestorp där kommunen finansierar 5,8 mnkr av 12,5 mnkr, samt gång- och cykelvägen Sjöbo-Marielundsvägen där kommunen finansierar 7 mnkr av 14 mnkr. Upplösningen/värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp under 25 år. Trafikverket står som ägare till vägarna. Till dess att vägen är färdigställd har Sjöbo kommun en skuld till Trafikverket motsvarande kommunens bidrag för vägarna, minskat med de utgifter/inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder. | |||||
Fordringar |
17 | ||||
Kundfordringar | 8,3 | 9,6 | 12,5 | 18,4 | |
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar | 60,4 | 70,5 | 68,7 | 82,5 | |
Kommunalskattefordringar | 43,2 | 14,0 | 43,2 | 14,0 | |
Diverse kortfristiga fordringar | 12,4 | 16,4 | 19,6 | 27,6 | |
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter | 46,7 | 56,0 | 29,8 | 43,9 | |
Summa fordringar | 171,0 | 166,5 | 173,8 | 186,4 | |
Specifikation fordringar |
|||||
Fordringar | |||||
Ingående värde | 174,9 | 171,0 | 210,8 | 173,8 | |
Ökning (+)/minskning (-) under året | 17A | – 3,9 | – 4,5 | – 37,0 | 12,6 |
Summa fordringar | 171,0 | 166,5 | 173,8 | 186,4 | |
Förråd med mera |
18 | ||||
Varulager | 0,1 | 0,1 | 2,1 | 2,0 | |
Bostäder – exploateringsverksamhet | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | |
Industri – exploateringsverksamhet | 4,3 | 3,7 | 4,3 | 3,7 | |
Summa förråd med mera | 9,7 | 9,1 | 11,7 | 11,0 | |
Förändring förråd med mera |
|||||
Ingående värde | 10,3 | 9,7 | 11,0 | 11,7 | |
Ökning (+) eller minskning (-) under året | 18A | – 0,6 | – 0,6 | 0,7 | – 0,7 |
Summa förråd med mera | 9,7 | 9,1 | 11,7 | 11,0 | |
Kortfristiga placeringar |
19 | ||||
Kortfristiga placeringar | 127,9 | 138,6 | 127,9 | 138,6 | |
Summa kortfristiga placeringar | 127,9 | 138,6 | 127,9 | 138,6 | |
Marknadsvärde korta placeringar | |||||
Räntebaserade placeringar | 52,0 | 53,8 | 52,0 | 53,8 | |
Fondinnehav | 75,9 | 84,8 | 75,9 | 84,8 | |
Marknadsvärde totalt |
127,9 | 138,6 | 127,9 | 138,6 | |
Förändring kortfristiga placeringar |
|||||
Ingående värde | 117,9 | 127,9 | 117,9 | 127,9 | |
Ökning(+) eller minskning(-) under året | 19A | 10,0 | 10,7 | 10,0 | 10,7 |
Summa kortfristiga placeringar | 127,9 | 138,6 | 127,9 | 138,6 | |
Avser en räntebaserad placering på konto och 7 olika fonder. |
|||||
Kassa och bank* |
20 | ||||
Ingående värde | 145,4 | 123,9 | 150,3 | 127,3 | |
Årets förändring | – 21,5 | – 6,0 | – 23,0 | – 5,9 | |
Summa kassa och bank | 123,9 | 117,9 | 127,3 | 121,4 | |
*Icke utnyttjad checkkredit uppgår till 75 mnkr (75 mnkr). | |||||
Eget kapital |
21 | ||||
Årets resultat | 9,9 | 4,1 | 29,2 | 29,9 | |
Resultatutjämningsreserv (RUR) | 21A | 99,4 | 96,0 | 99,4 | 96,0 |
Övrigt eget kapital | 407,3 | 420,6 | 779,7 | 811,2 | |
Förändrad redovisningsprincip | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Utgående balans |
516,6 | 520,7 | 908,3 | 937,1 | |
Specifikation resultatutjämningsreserv | 21A | ||||
Ingående värde | 99,4 | 99,4 | 99,4 | 99,4 | |
Avsättning avseende resultatet 2023 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Återföring avseende resultatet 2024 | 0,0 | – 3,4 | 0,0 | – 3,4 | |
Summa resultatutjämningsreserv | 99,4 | 96,0 | 99,4 | 96,0 | |
Angående resultatutjämningsreserv och eget kapital i koncernen. |
|||||
Fullmäktige har under tidigare år beslutat att avsätta 77,4 mnkr av 2010–2014 års resultat till resultatutjämningsreserven. År 2020 gjordes det en avsättning till resultatutjämningsreserven med 22,0 mnkr. På grund av rättning av redovisningen i och med övergången till finansiell leasing har eget kapital per 230101 minskats med 164,1 mnkr och årets resultat för 2023 har ändrats med – 8,6 mnkr. Sysav AB har tagits in i den sammanställda redovisningen. Det egna kapitalet har därmed per 231231 ökats med 14,5 mnkr. 2024 har det egna kapitalet i koncernen sänkts med 1,1 mnkr på grund av en rättning i dotterbolaget SÖRF och av leasingen. | |||||
Avsättning för pensioner |
22 | ||||
Ingående värde | 7,2 | 7,7 | 12,5 | 13,1 | |
Pensionsutbetalningar | – 0,4 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,9 | |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 0,7 | 0,8 | 1,0 | 1,0 | |
Övrigt | – 0,1 | 0,0 | – 0,2 | 0,0 | |
Ålderspension (förtroendevalda och fd) | 0,2 | 1,4 | 0,2 | 1,4 | |
Nyintjänad pension | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | |
Summa avsättning för pensioner | 7,7 | 9,4 | 13,1 | 14,6 | |
Aktualiseringsgrad, % |
99,0 | 99,0 | 99,0 | 99,0 | |
Utgående kapital i överskottsfonden | 0,0 | 6,9 | 0,0 | 6,9 | |
Specifikation – Avsatt till pensioner |
|||||
Särskild avtalspension | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Förmånsbestämd ålderspension | 0,0 | 0,0 | 3,7 | 3,5 | |
PA-KL/OPF-KL pensioner | 6,2 | 7,6 | 6,2 | 7,6 | |
Visstidspensioner | 0,0 | 0,0 | 0,6 | 0,6 | |
Särskild löneskatt | 1,5 | 1,8 | 2,6 | 2,9 | |
Summa – Avsatt till pensioner | 7,7 | 9,4 | 13,1 | 14,6 | |
Kommunen har under 2013 till stora delar tryggat pensionsförpliktelsen genom en försäkring. Denna försäkring har under 2015 kompletterats och avser i stort sett hela pensionsförpliktelsen. | |||||
Antal visstidsförordnanden |
|||||
Förtroendevalda | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
Tjänstemän | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Specifikation över förändring |
|||||
Likvidpåverkande förändring | – 0,4 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,9 | |
Ej likvidpåverkande förändring | 0,9 | 2,2 | 1,1 | 2,4 | |
Andra avsättningar |
23 | ||||
Redovisat värde årets början | 3,8 | 3,1 | 35,5 | 36,4 | |
Nya avsättningar | 0,0 | 7,0 | 0,4 | 7,2 | |
Ianspråktagna avsättningar | – 0,7 | – 0,3 | – 1,4 | – 0,6 | |
Förändring obeskattade reserver/uppskjuten skatt | 0,0 | 0,0 | 1,9 | 0,7 | |
Summa andra avsättningar | 3,1 | 9,8 | 36,4 | 43,7 | |
Specifikation över övriga avsättningar |
|||||
Avsatt för återställande av deponi | 3,1 | 2,8 | 6,5 | 6,1 | |
Avsättning, utbyggnad fibernät | 0,0 | 7,0 | 0,0 | 7,0 | |
Avsättning för återställande av förorenad mark och rivning av farlig byggnad | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Avsättning för skatter | 0,0 | 0,0 | 29,9 | 30,6 | |
Summa övriga avsättningar | 3,1 | 9,8 | 36,4 | 43,7 | |
Återställande av deponi för kommunen avser ett kontrollprogram på avfallsdeponin Omma. Återställandet påbörjades 2002 och beräknas vara avslutat 2031. Kommunen väntar på ett myndighetsbeslut där ärendet ska klargöras. Under 2024 har det tillkommit en avsättning gällande medfinansiering av bredbandsutbyggnad på 7 mnkr. | |||||
Specifikation över förändring |
|||||
Likvidpåverkande förändring | – 0,7 | – 0,3 | – 1,4 | – 0,6 | |
Ej likvidpåverkande förändring | 0,0 | 7,0 | 2,3 | 7,9 | |
Långfristiga skulder |
24 | ||||
Skulder till kreditinstitut | 0,0 | 0,0 | 744,6 | 759,4 | |
Långfristig leasingskuld | 704,5 | 682,5 | 12,3 | 11,5 | |
Skuld till Trafikverket | 3,9 | 2,8 | 3,9 | 2,8 | |
Långfristiga förutbetalda intäkter | 89,2 | 86,4 | 89,2 | 86,4 | |
Summa långfristiga skulder | 797,6 | 771,7 | 850,0 | 860,1 | |
Specifikation över skuld till kreditinstitut |
|||||
Ingående värde | 0,0 | 0,0 | 783,9 | 744,6 | |
Nya upptagna lån | 24C | 0,0 | 0,0 | 1,7 | 14,8 |
Minskning av långfristiga lån | 24D | 0,0 | 0,0 | – 41,0 | 0,0 |
Summa skuld till kreditinstitut | 0,0 | 0,0 | 744,6 | 759,4 | |
Specifikation över långfristig leasingskuld |
|||||
Ingående värde | 729,7 | 704,5 | 13,1 | 12,3 | |
Ökning av skuld | 24C | 0,0 | 6,3 | 0,0 | 0,0 |
Minskning av skuld | 24D | – 25,2 | – 28,4 | – 0,8 | – 0,8 |
Summa långfristig leasingskuld | 704,5 | 682,4 | 12,3 | 11,5 | |
Specifikation över skuld till Trafikverket |
|||||
Ingående värde | 4,9 | 3,9 | 4,9 | 3,9 | |
Nya upptagna lån | 24C | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Minskning av skulden | 24D | – 1,0 | – 1,1 | – 1,0 | – 1,1 |
Summa skuld till Trafikverket | 3,9 | 2,8 | 3,9 | 2,8 | |
Specifikation över långfristiga förutbetalda intäkter |
|||||
Ingående värde | 79,6 | 89,2 | 79,6 | 89,2 | |
Ökning av långfristiga förutbetalda intäkter | 24B | 12,8 | 0,6 | 12,8 | 0,6 |
Upplösning av långfristiga förutbetalda intäkter | 24A | – 3,2 | – 3,4 | – 3,2 | – 3,4 |
Summa långfristiga förutbetalda intäkter | 89,2 | 86,4 | 89,2 | 86,4 | |
Specifikation över minskning av långfristiga lån |
|||||
Inlösta långfristiga lån | 0,0 | 0,0 | – 41,0 | 0,0 | |
Årets amorteringar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Inlösen lån med löptid högst 1 år flyttade till kortfristig skuld | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Summa minskning långfristiga lån | 0,0 | 0,0 | – 41,0 | 0,0 | |
Specifikation över ökning av långfristiga förutbetalda intäkter |
|||||
Nya anslutningsavgifter va | 12,2 | 0,6 | 12,2 | 0,6 | |
Nya investeringsbidrag | 0,6 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | |
Summa ökning av långfristiga förutbetalda intäkter | 12,8 | 0,6 | 12,8 | 0,6 | |
Specifikation av förutbetalda intäkter som regleras över flera år |
|||||
Va-anslutningsavgifter | 75,9 | 74,1 | 75,9 | 74,1 | |
Genomsnittlig återstående tid är 37,2 (38,2) år (vägt genomsnitt) | |||||
Investeringsbidrag | 13,3 | 12,3 | 13,3 | 12,3 | |
Genomsnittlig återstående tid är 21,3 (22,4) år (vägt genomsnitt) | |||||
Kortfristiga skulder |
25 | ||||
Korta skulder kreditinstitut | 0,0 | 0,0 | 1,3 | 1,5 | |
Leverantörsskulder | 51,2 | 65,4 | 74,1 | 83,2 | |
Semester och övertidsskuld | 43,5 | 43,3 | 46,7 | 46,3 | |
Förutbetalda intäkter/upplupna kostnader | 119,0 | 126,8 | 96,6 | 115,5 | |
Diverse kortfristiga skulder | 101,6 | 107,8 | 68,3 | 75,2 | |
Summa | 315,3 | 343,3 | 287,0 | 321,7 | |
Specifikation kortfristiga skulder |
|||||
Ingående värde | 324,3 | 315,3 | 299,1 | 287,0 | |
Ökning eller minskning under året | 25A | – 9,0 | 28,0 | – 12,1 | 34,7 |
Summa kortfristiga skulder | 315,3 | 343,3 | 287,0 | 321,7 | |
Ansvarsförbindelse till pensioner |
26 | ||||
Ingående värde (inklusive löneskatt) | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |
Pensionsutbetalningar | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | |
Nyintjänad pension | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Visstidspension (politiker) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Överfört till ordinarie beräkning | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Övrigt | 0,1 | 0,6 | 0,1 | 0,6 | |
Summa ansvarsförbindelser till pensioner | 1,1 | 1,6 | 1,1 | 1,6 | |
Aktualiseringsgrad, % |
99,0 | 99,0 | 99,0 | 99,0 | |
Övriga panter och ansvarsförbindelser |
27 | ||||
Ingående värde | 859,0 | 859,0 | 0,0 | 0,0 | |
Periodens förändringar | 0,0 | 7,9 | 0,0 | 0,0 | |
Summa övriga panter och ansvarsförbindelser | 859,0 | 866,9 | 0,0 | 0,0 | |
Specifikation utgående värde per motpart | |||||
Borgensåtagande avseende AB Sjöbohem för externa lån (699 utnyttjat) | 800,0 | 800,0 | 0,0 | 0,0 | |
Borgensåtagande avseende Sjöbo Elnät AB för externa lån (54 utnyttjat) | 54,0 | 54,0 | 0,0 | 0,0 | |
Borgensåtagande avseende SÖRF för externa lån (4,8 utnyttjat) | 3,7 | 11,6 | 0,0 | 0,0 | |
Kommunalt förlustansvar för egnahem | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
SYSAV, pensionsutfästelser | 1,3 | 1,3 | 0,0 | 0,0 | |
Summa | 859,0 | 866,9 | 0,0 | 0,0 | |
Sjöbo kommun har ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Sjöbo kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per den 31 december 2024 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 601 095,7 (551 907,4) mnkr och totala tillgångar till 603 917,0 (562 022,7) mnkr. Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 833,8 (784,8) mnkr och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 829,6 (797,1) mnkr. | |||||
Justering för realisationsvinster/-förluster |
28 | ||||
Realisationsvinst fastigheter och anläggningar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Realisationsförlust fastigheter och anläggningar | 0,0 | 0,0 | – 3,2 | – 5,2 | |
Realisationsvinst maskiner och inventarier | 1,2 | 0,7 | 2,2 | 2,0 | |
Realisationsförlust maskiner och inventarier | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Summa justering för realisationsvinster/-förluster | 1,2 | 0,7 | – 1,0 | – 3,2 | |
Justering för övriga ej likvidpåverkande poster |
29 | ||||
Justering av ej likvidpåverkande förändring av pensionsavsättningar | 0,9 | 2,2 | 1,1 | 2,4 | |
Justering av ej likvidpåverkande förändring av övriga avsättningar | 0,0 | 7,0 | 2,3 | 7,9 | |
Justering av eget kapital | 0,0 | 0,0 | 13,4 | – 1,1 | |
Omklassificering mark/exploatering samt leasing | 0,0 | 0,0 | 3,8 | – 24,9 | |
Förändring uppskjuten skattefordran | 0,0 | 0,0 | 1,1 | 1,4 | |
Summa justering för övriga ej likvidpåverkande poster | 0,9 | 9,2 | 21,7 | – 14,3 | |
Investering i materiella anläggningstillgångar |
30 | ||||
Investeringsutgift i fastigheter och anläggningar | – 40,6 | – 54,1 | – 109,5 | – 99,9 | |
Investeringsutgift i maskiner och inventarier | – 23,0 | – 25,0 | – 25,0 | – 35,1 | |
Summa investering i materiella anläggningstillgångar |
– 63,6 | – 79,1 | – 134,5 | – 135,0 | |
Försäljning av materiella anläggningstillgångar |
31 | ||||
Försäljningsvärde fastigheter och anläggningar | 0,0 | 0,0 | – 1,4 | – 3,0 | |
Försäljningsvärde maskiner och inventarier | 1,7 | 1,5 | 2,3 | 8,3 | |
Summa investering i materiella anläggningstillgångar | 1,7 | 1,5 | 0,9 | 5,3 | |
Minskning av avsättningar på grund av utbetalning |
32 | ||||
Minskning av avsättningar pensioner på grund av utbetalning | – 0,4 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,9 | |
Minskning av andra avsättningar på grund av utbetalning | – 0,7 | – 0,3 | – 1,4 | – 0,6 | |
Summa minskning av avsättningar på grund av utbetalning | – 1,1 | – 0,8 | – 1,9 | – 1,5 | |
Koncerninterna förhållanden |
33 | ||||
Enhet/ägd andel | Utdelning | Försäljning | |||
Given | Mottagen | Intäkt | Kostnad | ||
Kommunen | 5,5 | 5,7 | 169,6 | ||
AB Sjöbohem (100 procent) |
1,8 | 158,6 | 5,1 | ||
Sjöbo Elnät AB (100 procent) | 3,7 | 7,1 | 0,6 | ||
Sjöbo Elnät Service AB (100 procent) | - | 0,0 | 0,0 | ||
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,1 procent) | - | 3,9 | 0,0 | ||
Lån |
Räntor och borgensavgifter | ||||
Givare | Mottagen | Intäkt | Kostnad | ||
Kommunen | 0,0 | 0,0 | 4,3 | 1,3 | |
AB Sjöbohem (100 procent) |
0,0 | 0,0 | 0,8 | 4,0 | |
Sjöbo Elnät AB (100 procent) | 0,0 | 0,0 | 0,4 | 0,3 | |
Sjöbo Elnät Service AB (100 procent) | 0,1 | 0,0 | |||
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,1 procent) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Effekter på balans- och resultaträkning |
34 | ||||
I tabellen nedan visas effekterna på jämförelseår 2023 till följd av ändrad redovisningsprincip avseende leasing enligt RKR R5 och av att Sysav AB togs in i den sammanställda redovisningen. | |||||
|
Kommunen 2023 | Sammanställd redovisning 2023 | |||
Före justering | Efter justering | Före justering | Efter justering | ||
Resultaträkning, utdrag | |||||
Verksamhetens kostnader | – 1 570,3 | – 1 494,7 | – 1 595,5 | – 1 609,5 | |
Avskrivningar | – 31,6 | – 65,4 | – 82,5 | – 85,6 | |
Finansiella kostnader | – 2,8 | – 53,2 | – 15,8 | – 16,4 | |
Årets resultat | 18,5 | 9,9 | 27,0 | 29,2 | |
Balansräkning, utdrag |
|||||
Materiella anläggningstillgångar | 568,3 | 1 126,8 | 1 580,6 | 1 609,3 | |
Summa tillgångar | 1 081,8 | 1 640,3 | 2 052,7 | 2 094,9 | |
Övrigt eget kapital | 571,4 | 407,3 | 766,4 | 779,7 | |
Årets resultat | 18,5 | 9,9 | 27,0 | 29,2 | |
Långfristiga skulder | 93,1 | 797,6 | 834,4 | 850,0 | |
Summa eget kapital och skulder | 1 081,8 | 1 640,3 | 2 052,7 | 2 094,9 |