God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning
God ekonomisk hushållning
Kommunkoncernen ska ha god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. Det omfattar även verksamheter som bedrivs av andra juridiska personer, som bolag och förbund. Den kommunala koncernens verksamheter ska även bedrivas med god kvalitet, kostnadseffektivt och med rimlig självfinansiering av investeringarna. Varje generation ska bära kostnaderna för den service den konsumerar. God ekonomisk hushållning handlar om att styra ekonomi och verksamhet på kort och lång sikt.
Utvärdering av god ekonomisk hushållning
Kommunfullmäktige fastställer årligen kommunens mål för god ekonomisk hushållning, medan bolagens och förbundens mål framgår av ägardirektiv respektive förbundsordning. Målen formuleras på koncernnivå, finansieringsnivå och verksamhetsnivå och sorteras in under rubrikerna ekonomi, verksamheterna, medarbetare samt bolag och förbund. Strukturen och processerna för målstyrning i Sjöbo kommun beskrivs i avsnittet Styrning och uppföljning av den kommunala verksamheten.
Uppföljningen av målen och indikatorerna innefattar en bedömning av om indikatorerna för fokusområdet uppnåddes. Grönt anger att indikatorn uppnåddes och rött att den inte nåddes. En pil visar periodens trend.
Sammanfattande bedömning av god ekonomisk hushållning
Den sammantagna bedömningen är att Sjöbo kommun ur ett finansiellt perspektiv uppnådde god ekonomisk hushållning enligt fastställda mål och ekonomiska ramar. Gällande verksamhetsmålen är bedömningen att kommunen inte fullt ut uppnådde god ekonomisk hushållning av alla resurser.
Ekonomi
Kommunfullmäktiges styrning av ekonomin fokuserar på resultat, självfinansiering av investeringar, budgetföljsamhet och koncernens skuldsättning. Fyra av fem finansiella mål för god ekonomisk hushållning uppnåddes. Balanskravsresultatet som andel av skatter och kommunalekonomisk utjämning uppnåddes inte. Eftersom budgeten upprättades med ett underskott innebar det per definition ett avsteg från målet. Eftersom det långsiktiga överskottsmålet nåddes är bedömningen att överskottsnivån var i linje med kommunfullmäktiges intentioner.
Medarbetare
Medarbetarperspektivet mäts genom två indikatorer; dels hur stor andel av medarbetarna som upplever kommunen som en bra arbetsgivare, dels nivån på sjukfrånvaron. Båda indikatorerna hade ett sämre värde jämfört med ingångsvärdet och uppnåddes således ej. Sjukfrånvaron var särskilt oroande i vissa verksamheter. Ett arbete med att vända den negativa trenden pågår och resurser har tillsatts.
Verksamheterna
I nedanstående graf sammanfattas uppföljningen av indikatorer per verksamhetsområde. Sammanfattningen görs genom en indelning av hur stor andel av indikatorerna som uppnåddes, inte uppnåddes och indikatorer som för närvarande ej kan mätas. En av 22 indikatorer saknade mätetal.
Av totalt 22 indikatorer uppnåddes 14 eller knappt 64 procent. Högst måluppfyllelse fanns i fokusområdet Hela Sjöbo lever där alla indikatorer uppnåddes. Lägst utfall hade Barn och unga känner sig hemma i Sjöbo där tre av sex indikatorer uppnåddes. En beskrivning följer nedan.
Bolag och förbund
Måluppfyllelsen för bolag och förbund var generellt bra. Sjöbo Elnät AB uppnådde inte målet gällande tiden för elavbrott. Mätetalet påverkades starkt av att arbetet fördröjdes på grund av snöfall i kombination med hårda vindar. Justerat för det bedrevs verksamheten inom målvärdena. AB Sjöbohem uppnådde alla indikatorer, förutom kundnöjdheten för verksamhetslokaler. Sydöstra Skånes Räddningstjänst nådde samtliga mål.
1. En uthållig ekonomi
Hållbar ekonomisk utveckling är en av de grundläggande förutsättningarna för att välfärd ska kunna produceras med hög kvalitet. I en tid av utveckling och utmaningar behöver kommunen en aktiv, ansvarsfull ekonomisk politik och smarta, effektiva lösningar i alla verksamheter.
Det innebär att kostnaderna inte överförs på kommande generationer och inte överstiger intäkterna. Varje skattekrona ska användas på ett ansvarsfullt sätt. I en ansvarsfull ekonomi skapas utrymme för nödvändiga investeringar. Bra vatten samt väl fungerande avlopp och renhållning är förutsättningar för goda livsbetingelser. Investeringsnivån för den avgiftsfinansierade verksamheten beslutas efter bedömning av hur taxenivåerna påverkas.
INDIKATOR | Mål | Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|
1.1 Balanskravsresultatet som andel av skatter och kommunalekonomisk utjämning över en femårsperiod (%) | 1 |
2,7 (*2,9) |
![]() |
![]() |
![]() |
1.2 Balanskravsresultatet som andel av skatter och kommunalekonomisk utjämning (%) | 1 |
0,0 (*0,3) |
![]() |
![]() |
![]() |
1.3 Nettoinvesteringarna för den skattefinansierade verksamheten ska inte överstiga summan av avskrivningar och årets resultat (mnkr) över en femårsperiod | 232,3 | 125,5** |
![]() |
![]() |
![]() |
1.4 Nämndernas avvikelse i förhållande till kommunbidraget (mnkr) | ≥ 0 | 22,3 |
![]() |
![]() |
![]() |
1.5 Den samlade verksamhetens låneskuld som andel av de materiella anläggningstillgångarna (%) | 70 | 46 |
![]() |
![]() |
![]() |
*Resultat inom parentes avser utfall, exklusive effekten av en förändrad redovisningsprincip för leasing.
**För det finansiella målet avseende 1.3 exkluderades effekter som hade med redovisning av finansiell leasing att göra, eftersom en inkludering hade gett en missvisande bild av nyckeltalet.
För att långsiktigt finansiera verksamheten krävs normalt sett mer än ett nollresultat. Ett ekonomiskt överskott behövs bland annat för att generera ett kassaflöde för att finansiera kommunens investeringsbehov.
Balanskravsresultatet uppgick till 0 mnkr, efter att 3,4 mnkr återförts från resultatutjämningsreserven. I budgeten förväntades 7,5 mnkr återföras. Balanskravsresultatets andel av skatteintäkter och kommunalekonomisk utjämning blev därmed 0 procent. Det innebär att det årliga överskottsmålet på 1 procent inte uppnåddes. Resultatet påverkades med 7,1 mnkr till följd av att redovisningsprincip för finansiell leasing av hyresavtal ändrades. Justerat för denna effekt var relationen 0,3 procent.
Kommunens riktlinjer för god ekonomisk hushållning anger även att balanskravsresultatet som andel av skatter och kommunalekonomisk utjämning ska vara minst 1 procent över en femårsperiod. Det genomsnittliga utfallet för perioden 2020–2024 uppgick till 2,7 procent, vilket översteg målet. Justerat för ovan nämnda effekt för finansiell leasing var det genomsnittliga resultatet 2,9 procent.
Eftersom budgeten upprättades med underskott innebar det per definition ett avsteg från överskottsmålet om 1 procent. Eftersom det långsiktiga överskottsmålet nåddes är bedömningen att det var i linje med kommunfullmäktiges intentioner.
Nettoinvesteringarna för den skattefinansierade verksamheten uppgick den senaste femårsperioden till 125,5 mnkr. Det framräknade investeringsutrymmet för motsvarande period uppgick till 232,3 mnkr, vilket innebar att det finansiella målet uppnåddes med god marginal.
Nämnderna redovisade en total positiv avvikelse om 22,3 mnkr, vilket innebar att målet om budgetföljsamhet uppnåddes.
Den samlade verksamhetens låneskuld i förhållande till de materiella anläggningstillgångarna hade fortfarande en positiv trend och målet uppnåddes med god marginal.
En attraktiv arbetsgivare
Sjöbo kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare för att i framtiden kunna behålla och rekrytera personal. Viljeinriktningen för att fortsätta utvecklas åt rätt håll finns i kommunens personalpolitiska program.
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde | Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Anställda upplever Sjöbo kommun som en bra arbetsgivare, andel (%) | Öka | 81 | 75 |
![]() |
![]() |
![]() |
2.2 Sjukfrånvaro, andel (%) | Minska | 6,1 | 8,0 |
![]() |
![]() |
![]() |
Medarbetarundersökningens resultat ligger till grund för uppföljning och mätning av medarbetarnas uppfattning om kommunen som arbetsgivare och hur de upplever sin arbetssituation. Den genomförs vartannat år och gjordes senast hösten 2024 då utfallet landade på 75. Resultatet för anställda som upplever Sjöbo kommun som en bra arbetsgivare försämrades i undersökningen jämfört med såväl ingångsåret som 2020 (84).
Den totala sjukfrånvaron i kommunen ökade och värdet låg fortfarande betydligt högre än det fastställda ingångsvärdet.
Avstämning av verksamhetsmål
2. Barn och unga känner sig hemma i Sjöbo
Fokusområde
Unga i Sjöbo har stort inflytande och deras upplevelser påverkar kommunens utveckling. Skolorna i Sjöbo är trygga och utvecklande lärmiljöer som ger stabilt höga resultat. Goda samarbeten finns med arbetsliv och högskola.
Efter skoldagen väntar fritiden som utmanar och utvecklar, och en uppsjö av aktiviteter som de unga själva kan påverka utvecklingen av.
Övergripande
Alla barn och elever i Sjöbo är trygga och ges förutsättningar och utbildning för livet.
En utbildning av god kvalitet som ger alla kunskaper och förmågor bidrar till välstånd, hälsa och jämlikhet. Utbildningen ska ge barn och elever förutsättningar att minst nå kraven för godkända kunskapsmål och nå en gymnasieexamen. I en trygg lärmiljö utvecklas kompetenser och goda relationer utifrån vars och ens förutsättningar.
Tillsammans med universitet och högskolor och i samverkan med näringslivet skapas förutsättningar för en kvalitativ utbildning, vilket bidrar till såväl elevernas som näringslivets behov.
En god fysisk och psykisk hälsa är väsentlig för alla aspekter i livet och en grundläggande förutsättning för människans möjlighet att nå sin fulla potential. Idrott, fritid och kultur utgör starkt bidragande faktorer för folkhälsa och livskvalitet. För att nå så många som möjligt ska en bredd av aktiviteter erbjudas efter skoldagens slut. Arbetslivets och samhällets krav på ökad och förändrad kompetens möts av goda möjligheter till omskolning.
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde |
Utfall 2023 |
Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
3.1 Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, hemkommun, andel (%) | Öka | 84,7 | 78,8 | 79,5 |
![]() |
![]() |
![]() |
3.2 Elever i åk 9: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar, andel (%) | Öka | 77,7 | - | 93 |
![]() |
![]() |
![]() |
3.3 Gymnasieelever med examen inom fyra år, hemkommun, andel (%) | Öka | 68,6 | 76,5 | 70,9 |
![]() |
![]() |
|
3.4 Kursdeltagare i komvux på gymnasial nivå som har avslutat med godkända betyg, lägeskommun, andel som har avslutat kurs (%) | Öka | 60 | 84 | 77 |
![]() |
![]() |
![]() |
3.5 Deltagartillfällen i idrottsföreningar, antal per invånare 7–20 år, fördelade på kön | Öka | 21 | 20 | 21 |
![]() |
![]() |
![]() |
Varav flickor | 14 | 15 | |||||
Varav pojkar | 26 | 28 | |||||
3.6 Deltagartillfällen i föreningar, antal per invånare ≥ 65 år | Öka | 6,2 | 5,9 | 6,2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Varav kvinnor | 6,2 | 6,8 | |||||
Varav män | 5,6 | 5,7 |
Majoriteten av indikatorerna hade positiva trender, dock kvarstod förflyttningar för att nå ambitionerna.
3. Naturen i Sjöbo förgyller livet
Fokusområde
I Sjöbo är naturen nära och kommunen är en plats för boende, rekreation och företagande. Kommun och invånare är skickliga på att skapa goda livsmiljöer och utveckla, ta tillvara och tillgängliggöra den varierande naturen. Det gröna entreprenörskapet ger goda förutsättningar för hållbar utveckling och besöksnäringen växer och frodas.
Övergripande mål
Naturen och ett hållbart Sjöbo ger förutsättningar för bra livskvalitet och en jämlik och inkluderande kommun.
Det ska finnas möjligheter att efter varje individs behov leva ett gott liv, där alla känner sig trygga och nöjda. Servicen utvecklas så att den svarar mot Sjöbobornas behov och önskemål. Vi ställer upp för varandra och olikheter är en tillgång.
Alla ska ha möjlighet att påverka sitt liv och styra över sin vardag. Stöd inom socialtjänsten och vid funktionshinder utformas utifrån individens behov och förutsättningar. Det är viktigt att tillvarata individens egna resurser. Tidiga och förebyggande insatser prioriteras för att alla ska få bra livskvalitet. Invånare och besökare ges möjlighet till en meningsfull fritid och rekreation där det kulturella utbudet, naturen och det offentliga rummet bidrar till en nära, trygg och inspirerande miljö. Kommunen ska erbjuda fritid, kultur och idrott som är tillgänglig, jämlik och jämställd.
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde |
Utfall 2023 |
Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
4.1 Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel (%) | Öka | 70 | 73 | 80 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.2 Brukarbedömning boende LSS, total, brukaren trivs alltid hemma, andel (%) | Öka | 60 | 77 | 59 |
![]() |
![]() |
![]() |
4,3 Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel (%) | Öka | 51 | 44 | 53 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.4 Kommunens arbete för att främja det lokala kulturlivet är bra | Öka | 43,8 | 37,7 | 44,0 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.5 Bra öppettider vid kommunens idrotts- och motionsanläggningar, andel (%) | Öka | 79 | 74 | 80,7 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.6 Fysiska besök vid kommunala bibliotek, antal per invånare | Öka | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.7 Abonnemang med vatten från skyddad vattentäkt, andel (%) | Öka | 76 | 79 | 79 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.8 Kommunens och de kommunala bolagens arbete med offentliga upphandlingar, med krav som leder till återbruk och återvinning av material, samt att avfall förebyggs (%) | 100 | 0 | 44 | 88 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.9 Antalet genomförda, resurseffektiviserande aktiviteter i kommunens verksamheter och kommunala bolag med syfte att förebygga avfall | Öka | 0 | 7 | 12 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.10 Andelen återbrukade möbler och inredning inom kommunen och kommunala bolag (%) | Öka | 0 | - | - | - | - |
![]() |
4.11 Energianvändning för fastigheter | 115 kWh/kvm | 135 | - | 119 |
![]() |
![]() |
![]() |
4.12 Energianvändning gatubelysning | unkt | 284 | - | 233 |
![]() |
![]() |
![]() |
Totalt två indikatorer förväntas inte uppnås. Trenden i kombination med utfallsnivån indikerar att det finns potential att nå målet framgent. En indikator var inte möjlig att mäta.
4. Hela Sjöbo lever
Fokusområde
Alla delar av Sjöbo känns nära och har bra tillgång till service och kultur. Vi vågar pröva nya lösningar för att möta utmaningar. I Sjöbo bor du bekvämt och reser miljösmart. Som företagare kan du arbeta globalt och ändå ha naturen runt hörnet.
Övergripande mål
Sjöbo erbjuder ett attraktivt boende där alla upplever trygghet, frihet, samhörighet och tillgänglighet.
Genom hållbar och konkurrenskraftig tillväxt, där man inte är rädd för att pröva nya lösningar, planerar och bygger kommunen för framtiden tillsammans med invånare och företag och tillvaratar tätorternas utbud och närhet till naturen. En genomtänkt planering bidrar till ökad trygghet och tillgång till naturliga mötesplatser. När kommunen planerar och bygger är det hållbarhet som gäller, såväl socialt, miljömässigt som ekonomiskt. Ekosystem och miljö utgör en grund för hållbar utveckling och god livsmiljö. En god och grön livsmiljö förutsätter god hushållning med mark och vatten.
Ett klimatsmart resande erbjuds i hela kommunen och gör det möjligt att nå bostäder, arbete och aktiviteter. Sjöbo är en uppkopplad kommun med god infrastruktur – vi bor lokalt och verkar globalt. Samtidigt skapar digitaliseringen möjligheter till nya lösningar så att kommunal service och utbud når fler delar av kommunen. Genom en bra samhällsservice främjas näringslivsarbetet i kommunen.
INDIKATOR | Mål | Ingångsvärde |
Utfall 2023 |
Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
5.1 Handläggningstid bygglov, veckor (mediantid) | Öka | 2,3 | 2,4 | 2,8 |
![]() |
![]() |
![]() |
5.2 Bra bemötande vid kontakt med tjänstepersoner i kommunen, andel (%) | Öka | 83,2 | 75,1 | 84,2 |
![]() |
![]() |
![]() |
5.3 Känsla av otrygghet, index | Minska | 1,8 | 1,6 | 1,5 |
![]() |
![]() |
![]() |
5.4 Självmord ≥15 år, antal per 100 000 invånare | Minska | 21,8 | 14,9 | 14,9 |
![]() |
![]() |
![]() |
Totalt tre av fyra indikatorer uppnåddes. Handläggningstiden för bygglov var fortfarande betydligt under såväl kommunens mål som det lagstadgade kravet.
Avstämning av mål i ägardirektiv
AB Sjöbohem
INDIKATOR | Mål | Värde |
Utfall 2023 |
Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kundnöjdheten för såväl verksamhetslokaler som lokaler för näringsliv (%) | Missnöjda kunder får inte överstiga 20 procent | 17 | 17 | 21 |
![]() |
![]() |
![]() |
Helhetsbetyg som bostadshyresgästerna ger sitt boende (%) | Missnöjda kunder får inte överstiga 20 procent | 12 | 10 | 7 |
![]() |
![]() |
![]() |
Energianvändningen ska sänkas till 2030 (kWh/kvm) | 125 | 139 | 125 | 119 |
![]() |
![]() |
![]() |
Bolaget ska vara fossilfritt 2030 (%) | 0 | 92 | 74,2 | 77,6 |
![]() |
![]() |
|
Bolagets kapital ska generera en avkastning på totalt kapital (%) | ≥0,8 | 3,0 | 3,02 | 3,26 |
![]() |
![]() |
![]() |
Justerad soliditet (%) | ≥10 | 15,5 | 15,5 | 16,3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Låneskuld som andel av de materiella anläggningstillgångarna (%) | ≤91,6 | 82,2 | 82,2 | 82,8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Uppföljningen av indikatorer visade ett generellt bra utfall. Indikatorn kring att bolaget ska vara fossilfritt 2030 hade en positiv trend men ska uppnå 100 procent först då. Någon bedömning är således ännu inte aktuell. Den största förändringen från tidigare år var att kundnöjdheten för verksamhetslokaler visade ett utfall över målvärdet, det vill säga en för hög andel missnöjda.
Sjöbo Elnät AB
INDIKATOR | Mål | Värde |
Utfall 2023 |
Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI), oaviserade avbrott, minuter per kund | 50 | 84 | 84 | 162 |
![]() |
![]() |
![]() |
Nättariffernas nivå för typkunder ska ligga under genomsnittet i Sverige för jämförbara nät, index | <100 | 94,3 | 94,3 | 91,1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Systematiskt arbeta för miljövänlig teknik och använda material med lång hållbarhet, samt att miljövänlig teknisk försörjning ska användas i utökad omfattning | - | - | - | - |
![]() |
- |
![]() |
Bolagets kapital ska generera en avkastning på totalt kapital (%) | ≥4 | 3,4 | 3,6 | 5,6 |
![]() |
![]() |
![]() |
Justerad soliditet (%) | ≥40 | 63 | 63 | 59 |
![]() |
![]() |
![]() |
Låneskuld som andel av de materiella anläggningstillgångarna (%) | ≤35 | 20,5 | 20,5 | 24,8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Av totalt sex indikatorer bedömdes fem som uppnådda. Indikatorn gällande elavbrott påverkades starkt av en specifik händelse då arbetet fördröjdes på grund av snöfall i kombination med hårda vindar. Justerat för denna händelse bedrevs verksamheten inom målvärdena.
Sjöbo Elnät Service AB
INDIKATOR | Mål | Värde |
Utfall 2023 |
Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Systematiskt arbeta för miljövänlig teknik och använda material med lång hållbarhet, samt att miljövänlig teknisk försörjning ska användas i utökad omfattning | - | - |
![]() |
||||
Bolagets kapital ska generera en avkastning på totalt kapital (%) | ≥15 | - | 28,2 |
![]() |
![]() |
||
Justerad soliditet (%) | ≥40 | - | 60 |
![]() |
![]() |
Verksamheten påbörjades 1 maj. Indikatorerna var i linje med målen.
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund, SÖRF
INDIKATOR | Mål |
Utfall 2023 |
Utfall 2024 | Trend |
Agenda 2030 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Eget kapital (mnkr) | >0 | 3,5 | 2,7 |
![]() |
![]() |
![]() |
Årets resultat (mnkr) | >0 | – 1,5 | 0,3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Förbundets finansiella mål för god ekonomisk hushållning uppnåddes.
Resultat och ekonomisk ställning
Resultat och kapacitet
Kommunkoncernens resultat
Koncernens resultat uppgick till 29,9 mnkr. Det var i paritet med 2023 års utfall om 29,2 mnkr, men betydligt lägre än de tre åren dessförinnan. En exceptionellt hög inflation i kombination med höga pensionskostnader var den största förklaringsvariabeln. I nedanstående graf framgår resultatutvecklingen för kommunen respektive koncernen de senaste fem åren. Som framgår av grafen är det främst förändringen i kommunens resultat som är den största faktorn för ett förändrat koncernresultat. Kommunen är den största enheten i koncernredovisningen och står exempelvis för omkring 95 procent av koncernens verksamhetskostnader, inklusive avskrivningar.
RESULTATUTVECKLING FEM ÅR, KOMMUN OCH KOMMUNKONCERN
I nedanstående graf sammanställs resultatutvecklingen de fem senaste åren för kommunen, dess helägda bolag och Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (ägarandel 23,1 procent).
RESULTATUTVECKLING, BOLAG OCH FÖRBUND
Kommunen
Kommunens resultat uppgick till 4,1 mnkr före balanskravsjusteringar och återföring av resultatutjämningsreserv. Det var något lägre än utfallet om 9,9 mnkr 2023 och betydligt lägre än de markant högre resultaten 2020–2022. Till saken hör emellertid att såväl 2023 som 2024 förväntades bli ekonomiskt mycket svåra år, primärt på grund av en exceptionell inflation och kraftigt ökade pensionskostnader. Därför budgeterade kommunen med underskott både 2023 och 2024. Utfallet visade sig dock bli betydligt bättre. Det är mycket gynnsamt ur ett finansiellt perspektiv, inte minst med tanke på den förbättrade likviditeten.
Kommunens balanskravsresultat, det vill säga efter avdrag av orealiserade vinster i kapitalförvaltningen, men före återföring av resultatutjämningsreserv, uppgick till – 3,4 (2,6 mnkr 2023) och innebar en positiv budgetavvikelse om knappt 23 mnkr. Avvikelsen förklarades till största delen av nämndernas positiva avvikelser.
I resultatet ingår poster som kräver viss särredovisning. För det första gjordes en avsättning om 7 mnkr till kommunens åtagande för fiberutbyggnad på landsbygden. För det andra ändrade kommunen redovisningsprinciperna avseende finansiell leasing för att uppnå kraven i RKR 5. Det gav en resultateffekt om 7,1 mnkr. Bytet av redovisningsprincip innebar att jämförelsetalen fick räknas om. Motsvarande effekt 2023 beräknades till 8,1 mnkr. Avslutningsvis uppvisade va-verksamheten ett underskott om 2,7 mnkr som ska återställas inom tre år. Dessa tre poster påverkar resultatet med knappt 17 mnkr och justerat för dessa poster uppgick den underliggande verksamhetens positiva budgetavvikelse till närmare 40 mnkr.
Bolag
Kommunens tre helägda bolag redovisade ekonomiska överskott. AB Sjöbohems resultat efter finansiella poster var 11,5 mnkr, vilket var cirka 2 mnkr högre än föregående år och cirka 4,5 mnkr bättre än budget. Sjöbo Elnät AB redovisade ett resultat efter finansiella poster om 12,8 mnkr, vilket var drygt 5 mnkr högre än 2023 och drygt 4 mnkr bättre än budgeterat. Sjöbo Elnät Service AB, som avslutade sitt första räkenskapsår, redovisade ett resultat efter finansiella poster om 2,2 mnkr.
Förbund
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF) redovisade ett positivt resultat om 0,3 mnkr. Utfallet var i paritet med budgeten och betydligt bättre än 2023 års resultat om – 1,5 mnkr.
Utveckling av intäkter och kostnader
Åren 2019–2021 ökade intäkterna snabbare än kostnaderna, såväl för kommunen som för koncernen. Den positiva trenden bröts emellertid 2022 och kostnaderna började öka i snabbare takt än intäkterna. Denna, ur ett finansiellt perspektiv mycket utmanande, trend dröjde sig kvar 2023 och 2024, även om tydliga inbromsningseffekter syntes 2024. Åter förklaras effekten av den exceptionella inflationen och de väsentligt högre pensionskostnaderna 2023 och 2024.
ÖKNINGSTAKT FÖR INTÄKTER OCH KOSTNADER
Skatteintäkter
En ovanligt stor ökning av pensionskostnaderna skedde 2023 och 2024 och var relaterad till uppgången av prisbasbeloppet. Förutom effekten av den höga inflationen berodde ökningen på kostnader för avtalspensioner, enligt ett nytt pensionsavtal med högre avgiftspremier. Trots det ökade skatteunderlaget sammantaget mycket svagt. Bedömningen baserades på utfall för arbetsmarknaden och lönesummor gällande andra halvåret.
Inkomst- och kostnadsutjämningen hade en positiv budgetavvikelse på 0,3 mnkr. Systemet för kommunalekonomisk utjämning kompenserar för skillnader i skatteintäkter samt strukturella behovs- och kostnadsskillnader. Syftet är att kommunerna ska kunna tillhandahålla likvärdig service för medborgarna, oberoende av förhållanden som är svåra att påverka. Den kommunala fastighetsavgiften hade en positiv budgetavvikelse på 10,1 mnkr. Avvikelsen berodde framför allt på högre inkomstbasbelopp.
Avgiften till LSS-utjämningen (lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) som utjämnar för kostnadsskillnader i kommunernas LSS-verksamhet minskade med 0,9 mnkr.
Slutavräkningen för 2023 och 2024 av kommunalskatten blev negativ med 7,6 mnkr. Slutavräkningen är skillnaden mellan de preliminära och de faktiska skattemedlen som beslutas i kommuninvånarnas inkomstdeklarationer. Skatteverket gör slutavräkningen två år efter att kommunerna har fått de preliminära skattemedlen.
Regleringsbidraget påverkas av statens anslag för kommunalekonomisk utjämning. Det är en reglering mellan stat och kommun för bland annat ändringar i skatteregler. Skillnaden mellan budgeterat och slutligt regleringsbidrag blev 15,2 mnkr. Totalt under skatteintäkter, utjämning och generella statsbidrag blev det en positiv budgetavvikelse på 2,6 mnkr.
Resultat av finansiella poster
Koncernens resultat av finansiella poster uppgick till 0,9 mnkr, vilket var 6,1 mnkr lägre än 2023 (7,0 mnkr). Skillnaden mellan åren förklaras dels av högre räntekostnader på anläggningslån hos kommunens bolag, dels på lägre uttag från KPA:s överskottsfond. De senaste fyra åren har uttag gjorts från KPA:s överskottsfond för att täcka pensionskostnader. Uttaget har varierat mellan åren, främst beroende på storleken på överskottsfonden. Uttagen 2021–2023 varierade mellan 0,8 mnkr (2022) och 7,5 mnkr (2023). År 2024 uppgick uttaget till 1,6 mnkr.
Resultatet från finansiella poster påverkades positivt av värdeutvecklingen på kapitalförvaltningen. De orealiserade vinsterna (det vill säga; vinster som inte uppstod till följd av en försäljning av värdepapper, utan där marknadsvärdet vid bokslutet var högre än det bokförda värdet) uppgick till 7,5 mnkr och var i paritet med 2023.
De helägda bolagens tillgångar finansieras till stor del av lån från kreditinstitut. De utgående skulderna i den sammanställda redovisningen uppgick till cirka 761 mnkr per den 31 december, vilket var cirka 15 mnkr högre än 2023. Beloppen avsåg kommunens helägda bolag och skulder, motsvarande ägarandelen i SÖRF respektive SYSAV. Förändringen mellan åren förklaras till stor del av att Sjöbo Elnät AB tog ett lån på 13 mnkr för att finansiera ett byte av elmätare. Av den totala låneportföljen avsåg 699 mnkr AB Sjöbohem. Det är den organisation i koncernen som är mest känslig för ränteförändringar. För att hantera det har företaget lån med olika kapital- och räntebindningstider.
Som framgår tidigare i årsredovisningen ändrade kommunen i samband med årsbokslutet redovisningsprincip vad gäller hyreskontrakt som ska hanteras som finansiell leasing enligt RKR R5. Det innebär bland annat att i stället för att redovisa en hyreskostnad för lokalkontrakt, redovisas kapitalkostnader i form av avskrivningskostnader och en framräknad ränta. Räntan uppgick till totalt 48,9 mnkr. Motsvarande belopp 2023, vars jämförelsetal räknades om, uppgick till 50,4 mnkr. Den beräknade räntan minskar successivt kommande år.
Soliditet
Soliditeten är ett sätt att mäta det långsiktiga, finansiella handlingsutrymmet. Måttet visar hur stor andel av tillgångarna som är finansierade med eget kapital. Den synliga soliditeten för kommunen uppgick till 31 procent den sista december. Det var en betydande förändring från tidigare år och en effekt av den ändrade redovisningsprincipen för hyreskontrakt som betraktas som finansiella leasingavtal. Förändringen innebar en justering av det egna kapitalet, men framför allt en reservering av en fiktiv restskuld för återstoden av det tänkta hyreskontraktet. Eftersom den förändrade principen inte påverkar kommunens finansieringsmöjligheter i övrigt är det relevant att jämföra soliditetstalet även exklusive denna effekt. Utfallet var då i nivå med de senaste årens utfall kring dryga 61–64 procent.
Kommunkoncernens soliditet uppgick den 31 december till 43 procent och var i paritet med de senaste årens utfall. Den sammanställda redovisningen påverkas mycket lite av redovisningen av leasingavtal eftersom justeringen i allt väsentligt avsåg hyresavtal mellan Sjöbo kommun och Sjöbohem, transaktioner som i sin tur elimineras i den sammanställda redovisningen.
SOLIDITET
Investeringsnivåer och självfinansieringsgrad av investeringar
Investeringsnivåer
Kommunens budget (inklusive tilläggsbudgetering) för investeringar i immateriella och materiella anläggningstillgångar uppgick till totalt 93 mnkr. Utfallet blev 72,4 mnkr, vilket innebar en genomförandegrad om 78 procent. Störst avvikelse mot budget fanns inom tekniska nämndens turism- och fritidsverksamhet, respektive exploateringsverksamheten.
INVESTERINGAR, KOMMUNEN
Självfinansieringsgrad av investeringar
Självfinansieringsgrad av investeringar är ett nyckeltal som mäter hur stor del av investeringarna som finansieras via överskott i den löpande verksamheten. Om självfinansieringsgraden understiger 100 procent finansieras inte investeringarna av överskott. Självfinansieringsgraden uppgick till 92 procent. Vid en beräkning av den senaste femårsperioden uppgår nyckeltalet till 112 procent. Det bör poängteras att det inkluderar investeringar i avgiftsfinansierad verksamhet och att ett nyckeltal över 100 procent också finansierar dessa investeringar via det löpande kassaflödet. Kommunens mål är att de skattefinansierade investeringarna, exklusive exploateringsverksamheten, över en fyraårsperiod ska vara fullt finansierade av positiva resultat plus avskrivningar. Målet uppnåddes, vilket framgår av målanalysen tidigare i dokumentet.
SJÄLVFINANSIERINGSGRAD INVESTERINGAR
Budgetföljsamhet
Budgetföljsamhet är ett mått på vilken finansiell kontroll kommunen har. En god budget- och prognossäkerhet innebär bättre förutsättningar att anpassa sig till förändringar. Kommunens resultat var en positiv budgetavvikelse om 30,2 mnkr.
Nämnd |
Utfall 2024, mnkr |
Budget 2024, mnkr |
Avvikelse 2024, mnkr |
Relativ avvikelse, procent |
---|---|---|---|---|
Kommunstyrelse | – 107,3 | – 108,4 | 1,1 | 1,0 |
Familjenämnd | – 704,0 | – 704,7 | 0,7 | 0,1 |
Vård- och omsorgsnämnd | – 407,3 | – 421,4 | 14,1 | 3,3 |
Teknisk nämnd | – 78,7 | – 84,2 | 5,5 | 6,5 |
Samhällsbyggnadsnämnd | – 14,0 | – 14,5 | 0,5 | 3,4 |
Valnämnd | – 1,0 | – 0,5 | – 0,5 | – 100,0 |
Överförmyndarnämnd | – 2,8 | – 3,6 | 0,8 | 22,2 |
Revision | – 1,4 | – 1,5 | 0,1 | 6,7 |
Summa nämnder | − 1 316,5 | − 1 338,8 | 22,3 | 1,7 |
Finansiering | 1 320,6 | 1 312,7 | 7,9 | 0,6 |
Summa | 4,1 | − 26,1 | 30,2 |
Med undantag för valnämndens underskott om 0,5 mnkr visade alla nämnder ett ekonomiskt resultat som var bättre än budget. Vad gäller bolagen redovisade AB Sjöbohem, Sjöbo Elnät AB och Sjöbo Elnät Service AB resultat som var bättre än budget. Resultatet för SÖRF var i linje med budget.