Väsentliga personalförhållanden

Sjöbo kommun som arbetsgivare

Sjöbo ska vara en attraktiv arbets­givare och med hjälp av kommunens personal­politiska program Sjöbo kommun – en arbetsplats att längta till drivs en tydlig personal- och löne­politik.

Verksamheternas personal­omsättning har varit hög de senaste åren, i genom­snitt slutar och anställs över 200 med­arbetare varje år. En del av omsättningen beror på pensions­avgångar och byte av tjänst inom kommunen, men huvud­delen orsakas av konkurrensen i offentlig sektor. Det råder generell brist på arbets­kraft i flera yrkes­kategorier som är väsentliga för Skånes kommuners verk­samheter. I de kommunala bolagen är den totala personal­omsättningen lägre och understiger 10 personer. Kommun­koncernen behöver fortsätta att arbeta strategiskt med att vara en attraktiv arbets­givare och på så vis kunna rekrytera och behålla kompetent personal.

Tillsvidareanställd personal

Den 31 december hade Sjöbo kommun inklusive dess helägda dotter­bolag 1 349 tillsvidare­anställda med­arbetare, en minskning med 51 personer i förhållande till 2023. Huvud­delen av minskningen skedde inom nämnderna.

Antalet tillsvidareanställda män och kvinnor per verksamhet

Verksamhet 2024 2023 2022
Kvinnor Män Totalt Kvinnor Män Totalt Kvinnor Män Totalt
Familjenämnden 411 82 493 431 88 519 437 96 533
Kommunstyrelsen 38 11 49 40 11 51 36 10 46
Samhällsbyggnadsnämnden 18 7 25 18 9 28 20 8 28
Tekniska nämnden 25 30 55 25 30 53 24 29 53
Vård- och omsorgsnämnden 559 84 643 580 85 665 619 86 705
Kommunen totalt 1 051 214 1 265 1 094 223 1 317 1 136 229 1 365
AB Sjöbohem 43 25 68 45 24 69 47 25 72
Sjöbo Elnät AB 3 13 16 3 11 15 4 11 15
Koncernen totalt 1 097 252 1 349 1 142 258 1 400 1 187 265 1 452

Heltid som norm

Kommunen arbetar efter en handlings­plan med heltid som norm. Målet är att förvaltningarna ska nå en önskad sysselsättnings­grad i alla yrken och verksamheter. Kommunen har rutiner för att registrera och hantera oönskade deltids­anställningar och förvaltningarna följer utvecklingen mot en ökad andel heltids­arbetande. Huvud­delen av de anställda arbetar i en önskad sysselsättnings­grad, men det finns med­arbetare som önskar öka respektive minska den.

Antalet deltider respektive heltider per verksamhet

Verksamhet Deltid Heltid Kvinnor deltid Kvinnor heltid Män deltid Män heltid
2024 Familjenämnden 46 447 41 370 5 77
2023 Familjenämnden 50 469 45 386 5 83
2022 Familjenämnden 57 461 48 376 9 85
2024 Kommunstyrelsen 2 47 2 36 0 11
2023 Kommunstyrelsen 3 48 3 37 0 11
2022 Kommunstyrelsen 3 42 3 32 0 10
2024 Samhällsbyggnadsnämnden 2 23 1 17 1 6
2023 Samhällsbyggnadsnämnden 2 25 1 17 1 8
2022 Samhällsbyggnadsnämnden 4 23 3 16 1 7
2024 Tekniska nämnden 3 52 3 22 0 30
2023 Tekniska nämnden 3 52 3 22 0 30
2022 Tekniska nämnden 2 51 2 22 0 29
2024 Vård- och omsorgsnämnden 277 366 261 298 16 68
2023 Vård- och omsorgsnämnden 296 369 275 305 21 64
2022 Vård- och omsorgsnämnden 321 358 300 297 21 61
2024 Kommunen totalt 330 935 308 743 22 192
2023 Kommunen totalt 354 963 327 767 27 196
2022 Kommunen totalt 387 935 356 743 31 192
2024 AB Sjöbohem 26 42 25 18 1 24
2023 AB Sjöbohem 26 41 25 18 1 23
2022 AB Sjöbohem 30 40 28 17 2 23
2024 Sjöbo Elnät Service AB 0 16 0 3 0 13
2023 Sjöbo Elnät AB 1 14 0 4 1 10
2022 Sjöbo Elnät AB 1 14 0 4 1 10
2024 Koncernen totalt 372 980 333 761 59 206
2023 Koncernen totalt 381 1 018 352 789 29 229
2022 Koncernen totalt 478 989 384 764 34 225

År 2024 jobbade 74 procent av de anställda i kommunen hel­tid. Det var marginellt högre än föregående års utfall om 73 procent. I koncernen som helhet arbetade ungefär 73 procent hel­tid och även här var den relativa andelen i nivå med 2023.

Skillnaderna i hur många som arbetar hel­tid jämfört med del­tid varierar mellan olika branscher och mellan kvinnor och män. Det är vanligare att kvinnor arbetar del­tid, framför allt inom yrkes­området vård och omsorg där nästan hälften av alla anställda arbetar del­tid. En viss för­flyttning kan dock noteras, då andelen kvinnor som arbetar heltid ökade från 50 procent 2022 till 53 procent 2024.

Löner

Sjöbo har som mål att erbjuda konkurrens­kraftiga löner eftersom kommunen konkurrerar med andra kommuner i södra Skåne om arbets­kraften. Årligen genomförs löne­översyner för de anställda, där särskilda satsningar för konkurrens­kraftiga löner har skett i flera år. Det har lett till att huvud­delen av kommunens löner är i nivå med genoms­nittet för södra Skånes kommuner.

Eftersom det råder en svår konkurrens­situation kart­läggs och analyseras årligen löne­utvecklingen i Sjöbo i relation till andra kommuner. Kommunen jämför även löne­skillnader mellan kvinnor och män samt mellan lik­värdiga yrkes­grupper. I genom­snitt tjänar män mer än kvinnor i kommunens verk­samheter men skillnaden är oftast liten inom en enskild yrkes­grupp. Skillnaden på kommun­nivå kan huvud­sakligen här­ledas till att männen är förhållandevis fler bland de hög­avlönade yrkes­grupperna och under­representerade i de låg­avlönade yrkena.

Hälsofrämjande arbetsplats

Under flera år har Sjöbo arbetat med åtgärder för att minska sjuk­frånvaron, men trots olika insatser har de inte gett önskat resultat.

År 2024 beslutade kommunen att börja arbeta med frisk­faktorer och ett för­beredande arbete påbörjades. Våren 2024 fram­arbetades dels ett reviderat personal­politiskt program, dels en ny arbetsmiljö­policy. De båda styr­dokumenten anger tydligt att alla verk­samheter ska fokusera på hälso­främjande arbets­platser och frisk­faktorer. Efter att styr­dokumenten hade antagits påbörjades arbetet med att införa dem under hösten. Det arbetet förväntas vara färdigt 2025.

Friskvård

Kommunen erbjöd flera aktiviteter, bland annat yoga, kom-i-gång-träning, vandringar, teater­biljetter, padel­turnering, draghunds­träning, boot­camp, ljus­stöpning och en kreativ verkstad med jul­alster. Friskvården startade även ett uppskattat och uppmärksammat samarbete med barnmorske­centralen och erbjöd anställda klimakterie­information. Baserat på evidens och goda erfarenheter från andra organisationer, erbjöd frisk­vården även anpassad fysisk aktivitet för att minska klimakterie­besvär.

Arbetet med frisk­vård är en viktig aspekt i kommunens ambition att vara en attraktiv arbets­plats. Sjöbos friskvårds­subvention är förhållandevis hög. Av friskvårds­utläggen ersätts 80 procent, maximalt 2 500 kr. Antalet med­arbetare som nyttjade subventionen var 707, vilket var en liten ökning (693). Medel­uttaget per person var 2 028 kr vilket också var en marginell ökning (2 010 kr).

I kommunen finns en ambition att med­arbetarna ska ges möjlighet att utöva frisk­vårdande aktiviteter om totalt 60 minuter per vecka, baserat på om verksamheten tillåter det. Fler enheter försöker på olika sätt få in det i sina verksamheter genom att schema­lägga frisk­vård.

Sjöbo Elnät AB har utöver den vanliga friskvårds­subventionen ett friskvårds­projekt för att minska arbets­skador och för­slitningar i framtiden. Projektet innebär att alla anställda får ett gym­kort hos en lokal gym­kedja och det anordnas gemen­samma, tränings­ledda rörelse­pass varje vecka. Det var 7 personer som utnyttjade friskvårds­subventionen med ett genom­snittligt uttag på 2 719 kr. Hos AB Sjöbo­hem var det 35 personer som nyttjade sitt frisk­vårdsbidrag med ett snitt­värde på 1 832 kr.

Sjukfrånvaro

Sjuk­frånvaron ökade på nytt, från 8,1 procent av tillgänglig arbet­stid till 8,4 procent. Det var vård- och omsorgs­nämnden och samhälls­byggnads­nämnden som ökade, medan övriga nämnder minskade från­varon. Det var framför allt i ålders­gruppen 50+ inom vård- och omsorgs­nämndens verksamheter som från­varon ökade och de längre sjuk­fallen, över 60 dagar, blev fler. Höjningen inom samhälls­byggnads­nämnden berodde på enstaka medarbetares sjuk­frånvaro (förvaltningen är liten, sett till antalet med­arbetare). Familje­nämnden minskar sakta men säkert sitt sjuktal och jobbade under året med en ”tillsammans-känsla” i förvaltningen, vilket gynnade hälsan hos med­arbetarna. De kommunala bolagen höjde sin sjuk­frånvaro marginellt och låg fortfarande på en låg nivå.

Det är oroande många med­arbetare som är sjuk­skrivna av stress­relaterade orsaker. Det framgår av medarbetar­undersökningen 2024 att cirka 30 procent av med­arbetarna upplevde att de inte hade möjlighet till åter­hämtning (ta pauser, variera arbets­tempo med mera) under arbetets gång, vilket kan vara en av orsakerna till den stigande ohälsan.

Sjukfrånvaro per verksamhet

Verksamhet År Total sjuk­frånvaro * Långtids­frånvaro >60 dagar Kvinnor Män Anställda
≤ 29 år 30–49 år 50 ≤
Kommunen totalt 2024 8,4 43,8 9,2 4,6 7,3 7,1 10,0
2023 8,1 40,0 8,8 4,8 7,6 7,7 8,6
2022 8,5 33,2 9,1 5,6 7,3 7,9 9,5
Sveriges kommuner – genomsnitt 2024
2023 7,5 42 8,3 5,2 7,1 7,0 8,3
2022 8,1 37,3 8,8 5,7 7,5 7,5 8,9
Familjenämnden 2024 5,8 43,8 6,1 4,5 5,7 4,9 7,1
2023 6,3 40,3 6,8 4,0 7,5 5,9 6,4
2022 6,5 33,3 6,8 5,5 6,8 5,6 7,6
Kommunstyrelsen 2024 5,8 52,6 5,7 6,0 0,0 8,5 4,4
2023 6,1 58,3 5,7 7,5 4,9 9,6 2,3
2022 4,2 39,3 4,2 4,1 0,1 6,6 2,3
Samhällsbyggnadsnämnden 2024 6,4 35,3 7,0 5,0 2,1 9,0 3,0
2023 2,8 25,2 2,2 4,4 1,0 3,2 2,4
2022 6,9 35,2 6,7 7,6 0,5 8,1 6,0
Tekniska nämnden 2024 2,3 1,4 1,3 3,0 0,4 2,7 2,2
2023 3,7 22,4 1,5 5,4 0,9 2,5 5,9
2022 4,2 11,0 5,2 3,4 2,3 5,0 3,8
Vård- och omsorgsnämnden 2024 11,4 44,5 12,5 5,0 9,1 9,6 13,8
2023 10,5 39,7 11,4 5,3 8,3 10,5 11,3
2022 11,2 33,8 11,9 6,8 8,6 10,8 12,4
AB Sjöbohem 2024 5,6 33,1 5,0 6,6 1,3 4,4 6,5
2023 5,1 18,3 5,6 4,0 2,8 3,8 6,0
2022 7,8 37,1 9,3 4,8 1,6 4,1 11,5
Sjöbo Elnät AB 2024 1,0 0,0 0,4 1,1 0,0 1,4 0,7
2023 0,9 66,8 3,2 0,77 0,0 2,7 0,2
2022 8,4 81,6 25,0 2,1 0,0 28,4 1,1

Företagshälsovård

Kommunens nyttjande av företags­hälsovård ökade med 0,1 mnkr jämfört med 2023. Total­kostnaden uppgick till 1,2 mnkr. Det var den efter­hjälpande kostnaden för rehabilitering som ökade med 10 procent­enheter, medan främjande och förebyggande insatser minskade med lika mycket. Minskningen går emot kommunens ambition att sätta in tidiga insatser för att förhindra sjuk­skrivning och rehabilitering.

De kommunala bolagen nyttjade företags­hälsovården i liten omfattning och då bara som före­byggande individ­ärende.

Arbetsmiljö

År 2024 anmäldes 331 olycks­fall, 14 färd­olycksfall och 57 arbets­sjukdomar. Totalt innebar det en ökning med 123 arbets­skador. De vanligaste skade­orsakerna vid olycks­fall var hot och våld, skadad av annan person, akut över­ansträngning och fall i samma nivå. Bland arbets­sjukdomarna hade de vanligaste rapporteringarna med inomhus­miljöer och hög arbets­belastning att göra.

Det anmäldes 690 till­bud, vilket var en minskning med drygt 200. Det anmäldes 53 risk­observationer, jämfört med 67 år 2023. Den mest förekommande skade­risken var ohälsosam arbets­belastning. Hot och våld var den näst mest rapporterade skade­risken, följd av psykisk över­belastning.

Chefer och skydds­ombud fick under våren en tre­dagars grund­utbildning i arbets­miljö och under hösten en utbildning om organisatorisk och social arbets­miljö.