iconFörvaltningsberättelse

Händelser av väsentlig betydelse

Sj4nyponvinterramnakulla

Sjöbohem

Flera projekt och renoveringar genomfördes för att bolaget skulle komma i fas med underhållsbehovet i fastighetsbeståndet.

Bolaget utvecklade ett ärendehanteringsverktyg för att effektivt kunna kommunicera med hyresgästerna kring felanmälningar och arbetsorder.

Sjöbo Elnät

En del interna projekt pausades med anledning av covid-19, men planeras att återstartas 2021.

Energimarknadsinspektionens nya föreskrifter begränsar nätföretagens arbetsområde till ”ledningsbunden verksamhet”. Därtill kom ökade krav från övervakande myndigheter på it- och personalsäkerhet.

Bolaget fortsatte att ersätta luftledningar med jordkabel. Leveranssäkerheten var bättre än måltalet från Energimarknadsinspektionen. I fördelningsstationer fortsätter arbetet med ny teknik för övervakning, både på distributionsnätet och på byggnader och områden som är viktiga för nätverksamheten.

Kommunövergripande verksamhet

Ystads, Sjöbo, Simrishamns och Tomelilla kommuner har sedan 2015 ett samarbetsavtal om krisberedskap . En ny samordnande tjänst som säkerhetschef inrättades.

Resultatet uppgick till 3,6 mnkr. Intäkterna var 0,9 mnkr högre än budgeterat. Det berodde på försäljning av en halvtidstjänst till tekniska förvaltningen och intäkter från staten för merkostnad i färdtjänstenheten och ersättning för sommarlovspraktikplatserna. Avgångsvederlag ingår i utfallet med 2,2 mnkr. Trots detta var personalkostnaderna låga på grund av vakanser och sjukskrivningar. Även kapitalkostnader, kostnader för inköp av kontorsmaterial och för kurser och avgifter var lägre än budgeterat.

Politisk verksamhet

Nämnder och styrelser höll sammanträden som planerat, dock med färre antal ledamöter på plats i möteslokalerna på grund av covid-19. I juni webbsändes fullmäktiges sammanträde för första gången.

Överskottet på sammanlagt 1,4 mnkr kom sig av färre ledamöter vid mötena, färre externa möten, mindre inköp av utrustning, lägre pensionskostnader och en vakant tjänst sista tertialet.

Överförmyndarnämnden hade ett underskott om 0,1 mnkr, bland annat till följd av mer komplexa ärenden.

Verksamhet för personer med funktionsnedsättning

Mycket arbete lades på bemanning, dels för kontinuiteten, dels för att personalen skulle vara trygg med att täcka för vakanser i andra arbetsgrupper. Pandemin ändrade dock förutsättningarna och utvecklingsarbetet avstannade. Arbetet inriktades istället på att se till att det fanns bemanning, trots att många var sjukskrivna och/eller vårdade barn.

Årets resultat var ett överskott på 4,6 mnkr. Störst överskott (1,8 mnkr) fanns i personlig assistans. Antalet med beslut där kommunen betalar 20 timmar per vecka till Försäkringskassan minskade, samtidigt som inga nya beslut tillkom enligt LSS1, där kommunen står för hela kostnaden.

Externt boende socialpsykiatri/LSS hade ett överskott på 1 mnkr. Dyra placeringar avslutades och nya placeringar för främst gymnasiestudier var billigare. Kommunens egna LSS-boenden hade ett underskott på 0,8 mnkr. Större delen hade med ett par boendeenheter och speciella omständigheter att göra.

Daglig verksamhets överskott om 0,8 mnkr och den egna korttidsvistelsens inom LSS på 0,4 mnkr berodde på pandemin.

I budgeten avsattes 1,2 mnkr för boendestöd kvällar och helger. Det genomfördes helt först under hösten, vilket medförde ett överskott på 0,6 mnkr. Även gemensamma resurser hade överskott med totalt 1 mnkr för avskrivningar, utbildning, administration och ledning.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Antal personer med personlig assistans 28 23 28 23
Antal personer med personlig assistans f d LASS (numera socialförsäkringsbalken, över 20 tim/vecka) 19 16 20 16
Antal personer med personlig assistans LSS 9 7 8 7
Antal platser i kommunal bostad med särskild service LSS –  51 51 51
Antal personer i externa boenden LSS och psykiatri, genomsnitt –  9 8 9
Antal personer i daglig verksamhet enligt LSS 72 76 80 72
Antal personer under 65 år med insats enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende –  128 120 117
Antal timmar hemtjänst dag eller kväll till personer under 65 år per månad –  501 542 445
Antal personer med personlig assistans 28 23 28 23

Samtliga antalsuppgifter avser 1 oktober.

Äldreomsorg

Ett särskilt boende med 19 lägenheter lades i malpåse i början av året. Kunderna flyttade till andra boenden i kommunen. De biståndsbedömda timmarna i hemtjänsten ökade. Det innebar större arbetsgrupper och högre belastning på cheferna. Utvecklingsarbetet med bemanning avbröts av pandemin. Istället tvingades verksamheten fokusera på bemanning, arbetsmiljö, hygien, skyddsutrustning och nära ledarskap.

Kundernas oro, den fysiska distanseringen och stängda mötesplatser gjorde att många kände sig ensamma. Restaurangen på Kärnan stängdes också tillfälligt. Personalen försökte underlätta kontakterna mellan kunder och närstående med hjälp av digital teknik.

Det ekonomiska utfallet präglades i hög grad av pandemin. Högre kostnader täcktes i de flesta fall av statsbidrag, medan annat inte kunde bedrivas i planerad omfattning. Alla verksamheter ersattes för sjuklönekostnader dag 2–14 i april till och med juli och för ökade sjuklöner resten av året. Under fyra månader täckte bidragen även andra fördyringar, som till exempel övertidsersättning.

Störst underskott hade hemtjänsten med 4 mnkr. De biståndsbedömda insatserna ökade kraftigt, liksom antalet kunder och timmar generellt. Utan utförardelens överskott på 1,2 mnkr hade underskottet landat på 5,2 mnkr. Årets sista månader hade även utförardelen ett underskott.

Särskilt boende hade underskott med 2,2 mnkr. Beläggningen minskade och ansökningarna var färre, vilket kan vara effekter av besöksförbud och rädsla för smittspridning. Förutom merkostnader på grund av pandemin, bidrog driftkostnader för Blentarpsgården och personalförstärkning nattetid vid Ängsgårdens demensboende till underskottet.

Tekniska hjälpmedel hade ett stort underskott på 1,2 mnkr på grund av volymökning, medan bostadsanpassningsbidrag visade överskott, 0,9 mnkr. För hemsjukvård, sjuksköterskor och rehabpersonal visade utfallet överskott på 1,4 mnkr, främst på grund av att en anställd arbetade i ett externt finansierat projekt.

Överskottet på centralt avsatta medel uppgick till 4,0 mnkr, varav 1,8 mnkr avsåg medel avsatta till nämndens förfogande. Resterande kom sig bland annat av lägre kapitalkostnader för investeringar och minskade kostnader för kompetensutveckling. Centrala medel belastades med kostnader för skyddsutrustning på drygt 3 mnkr som inte täcktes av statsbidrag. Totalt uppgick merkostnaderna för skyddsutrustning till 7,4 mnkr.

Stängning av restauranger för alla utomstående medförde minskade intäkter som delvis kompenserades av högre intäkter för matdistribution, sammantaget en intäktsminskning på 1,5 mnkr. Köken visade ett överskott på 0,5 mnkr. Det berodde på att personalen arbetade vid andra enheter, på minskade livsmedelskostnader och statsbidrag för ökade sjuklöner.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Antal invånare 65 år– 4 575 4 671 4 531 4 537
Antal invånare 65–79 år 3 350 3 401 3 455 3 421
Antal invånare 80–89 år 871 909 925 927
Antal invånare 90 år– 186 193 186 189
Antal platser i särskilt boende totalt 168 168 149 149
Antal platser i särskilt boende demens 61 61 61 61
Beläggningsgrad särskilt boende, procent 82 96 94
Antal dygn korttidsvård per månad 219 250 191
Antal patienter från sjukhus som vårdplanerats efter sjukhusvistelse per månad –  45 46 38
Antal personer över 65 år med insatser enligt socialtjänstlagen i ordinärt boende 1 oktober 496 530 510 546
- varav antal personer över 65 år med hemtjänst –  219 220 242
Antal timmar hemtjänst äldre dag eller kväll per månad –  7 165 7 208 8 450
Andel av befolkning över 65 år med insats 1 oktober 11,2 14,6 14,6 15,1
Matservering vid dagcentraler, antal lunchgäster –  191 200 52

Individ- och familjeomsorg

Konsekvenserna av pandemin drabbar utsatta barn, familjer och vuxna på olika sätt. Initialt visar nationella rapporter att isolering i hemmet innebär förhöjd risk för våld i nära relationer och ökat missbruk. Inflödet av ärenden var högt. Anmälningarna om barn och unga ökade med 141 (totalt 923) och antalet utredningar om vuxna ökade med 27 (totalt 105).

Individ- och familjeomsorgen redovisade ett resultat om –5,2 mnkr. Den lagreglerade verksamheten (vård av barn och ungdomsvården) tillsammans med försörjningsstödet hade underskott, medan öppenvården (övergripande administration) visade överskott.

Den lagreglerade verksamhetens underskott på 4,2 mnkr berodde i huvudsak på institutionsplaceringar av barn och unga (3,7 mnkr) med fler vårddygn till högre kostnad än budgeterat. Fler tvångsvårdades enligt LVU (lag om särskilda bestämmelser om vård av unga). Statens institutionsstyrelse aviserade i juni med hänvisning till pandemin att dygnskostnaden skulle sänkas juli–december. Det innebar en minskad kostnad med drygt 1,0 mnkr.

Familjehemsvården redovisade 1,0 mnkr i underskott. Utökade kostnader för konsulentstödda familjehem och fler placerade barn (3) genererade underskottet.

Antalet vårddygn på institution minskade något. Trots det redovisades 0,2 mnkr i underskott. Fler tvångsvårdades enligt LVM (lag om vård av missbrukare i vissa fall).

Försörjningsstödet redovisade totalt ett underskott om 1,8 mnkr. Nettokostnaden ökade med knappt 2 mnkr. Det berodde både på minskade intäkter (0,8 mnkr) och fler hushåll. Till det kom att utbetalningen per hushåll steg något, bland annat för att hushållen består av fler individer. Fler gick ur etableringen, vilket ledde till stigande behov av försörjningsstöd. Den genomsnittliga bidragstiden ökade årligen 2017– 2020.

Sammantaget redovisades 1,1 mnkr i överskott för öppen verksamhet. Individ- och familjeomsorgens övergripande administration svarade för 0,3 mnkr och öppenvården för 0,8 mnkr, framför allt på grund av vakanta tjänster.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Antal hushåll, i genomsnitt per månad, som erhåller försörjningsstöd 119,7 122,8 –  130,9
Genomsnittlig bidragstid med försörjningsstöd per hushåll och månad 5,05 5,40 –  5,53
Vård av barn och ungdomar – antal vårddygn på institution 2 196 3 106 –  3 174
Vård av vuxna – antal vårddygn på institution 833 943 –  920
Vuxna – antal dygn i tillfälligt boende –  –  –  911
Antal nyttjade platser på stödboende, ej målgrupp ensamkommande –  –  –  3
Antal barn/ungdomar placerade i familjehem –  –  –  35

Förskole- och skolbarnsomsorg samt grundskola

En ny skolchef tillträdde i januari. Den nya skolorganisationen förbereddes och nu finns årskurserna 7–9 på Färsingaskolan, där en ny rektor tillträdde i april. Årskurserna F–6 finns på övriga enheter.

Pandemin gjorde att verksamheterna förberedde sig för stängda förskolor respektive distansundervisning. Sjukfrånvaron var stor bland personal, barn och elever. Skolmåltiderna gjordes om till mer personalkrävande servering. I juni återgick enheterna till självservering.

Förskola, fritidshem och grundskola hade ett överskott på 5,5 mnkr. Nästan hela överskottet fanns i förskolan (5,4 mnkr, uppdelat på befolkningsansvaret, det vill säga antalet barn, 3,7 mnkr och egen verksamhet, 1,6 mnkr). Det var färre barn 1–5 år än beräknat, vilket gjorde att volymreserven om 1,3 mnkr inte nyttjades. Även tilläggsbeloppen blev lägre än budget (0,2 mnkr).

Egen förskoleverksamhets överskott bestod av dagbarnvårdarna och öppna förskolan med överskott om 0,3 mnkr vardera, OB-omsorgen med ett överskott om 0,4 mnkr och förskolan hade ett överskott om 0,5 mnkr. Central administration beräknade ett samlat överskott om 0,2 mnkr, bland annat beroende på betydligt mindre kursdeltagande.

Befolkningsansvaret i skolan hade ett underskott om 2,6 mnkr, varav underskottet för tilläggsbelopp uppgick till 5,1 mnkr. Elevantalet ökade under hösten, främst i högstadiet, och antalet elever från andra kommuner minskade, vilket minskade intäkterna. Det uppvägdes delvis av färre elever i förskoleklass, fler elever från andra kommuner i förskoleklass och lägre kostnad i grundsärskolan. Befolkningsreserven om 2,1 mnkr användes inte.

Befolkningsansvaret för fritidshem visade överskott om 1,3 mnkr. Färre barn gav ett överskott om 1,8 mnkr, medan tilläggsbeloppen blev 0,5 mnkr högre än budget.

Egen verksamhet hade ett resultat om 1,2 mnkr. Det fanns stora avvikelser i verksamheten. Rektorerna hade sammanlagt ett underskott om 1,7 mnkr, medan elevhälsa och mobila skolteamet visade överskott om 1,8 mnkr. Till det kom centrala ansvars överskott om 1,1 mnkr.

Eftersom grundskolan prognostiserade underskott, omfördelades centrala resurser från mobila skolteamet till den nya resursskolan i Blentarp. Det är en enhet för 5–8 elever, som till stor del finansierades med statsbidrag. Omfördelning och återhållsamhet gjorde att elevhälsan och mobila skolteamet fick ett överskott om 1,8 mnkr.

Central skoladministrations underskott om 0,2 mnkr berodde bland annat på överlappning av rektorer. Skolskjutsarna blev 0,2 mnkr dyrare än budget, främst på grund av utökade turer. Återhållsamhet med att tillsätta tjänster och betydligt minskat kursdeltagande gav ett överskott på 0,9 mnkr. Till det kom ett driftöverskott på 0,2 mnkr, eftersom potten för omorganisationen på 1,2 mnkr inte utnyttjades helt. Istället fanns det icke budgeterade investeringskostnader på 1,1 mnkr.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Antal barn i åldern 1–5 år 1 103 1 087 1 104 1 084
Antal barn i förskola totalt 1 022 1 017 1 022 1 007
- varav i kommunal förskola egen regi 668 667 645 669
Antal barn i förskola enskilt bedriven 333 335 346 337
Antal barn i förskola familjedaghem 20 15 15 19
Andel barn som efterfrågar plats i förskola, procent 92,6 93,5 92,6 92,9
Antal barn i åldern 6–12 år 1 511 1 552 1 596 1 560
Andel barn som efterfrågar fritidshemsplats, procent –  61,7 61,7 59,8
Antal barn i fritidshem totalt –  958 985 933
- varav i kommunala fritidshem egen regi –  748 723 684
Antal barn i åldern 6–15 år 2 117 2 135 2 174 2 160
Antal barn i förskoleklass och grundskola 2 083 2 110 2 147 2 131
Antal barn i tränings- och grundsärskola 24 25 27 26

Gymnasieskola

Myndigheternas riktlinjer ledde till distansundervisning i slutet av mars. Omställningen till digital undervisning gick relativt smidigt. Svårigheten var att förutse när det behövdes åtgärder för att klara måluppfyllelsen. En del kurser förlängdes och flyttades till höstterminen. Både platsförlagd undervisning och distansundervisning bedrevs från och med våren.

Totalt uppvisade verksamheten ett överskott om 1,2 mnkr, varav befolkningsansvaret (antal elever) hade ett underskott om 3,4 mnkr, medan egen verksamhet inklusive central administration hade ett överskott om 4,6 mnkr.

Antalet gymnasieelever var 680, vilket var 9 fler än budget. Antalet elever i gymnasiesärskolan ökade i snitt med en elev till totalt 23 elever på årsbasis. Delvis berodde underskottet om 3,4 mnkr på fler elever, men även på att antalet elever med speciella behov var stort. Vissa utbildningsplatser är tre till fyra gånger så dyra som en plats på ett teoretiskt program.

Egen verksamhets resultat om 3,5 mnkr var 1,0 mnkr bättre än prognosen. Inför hösten planerade man att rekrytera två nya lärare, men de började senare än beräknat. Rektorstjänsten var dessutom vakant under hösten. En del kostnader blev lägre än beräknat, till exempel för underhåll, inventarier och licenser. Måltidskostnaderna blev lägre på grund av distansundervisning. Fler elever än beräknat gjorde att intäkterna ökade med 1,4 mnkr på årsbasis.

Skolskjutsar redovisade 0,4 mnkr, framför allt för att färre elever begärde skolskjuts.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Antal ungdomar i åldern 16–18 år 622 642 646 647
Antal elever i gymnasieskolan 630 660 671 680
- varav i gymnasiesärskola –  –  22 23

Vuxenutbildning, arbetsmarknad och integration

Vuxenutbildningens omställning till distansundervisning fungerade väl. För vissa grupper innebar det en utmaning och påverkade resultaten. Åtgärder sattes in och resurser omfördelades för att stötta eleverna. Det finns risk för att genomströmningen påverkas.

Efterfrågan ökade på både yrkesutbildningar och behörighetsgivande kurser för högskolan. Ett uppsökande arbete i kommunens aktivitetsansvar för ungdomar påbörjades.

Anvisningstalet för både vuxna och barn minskade och verksamheten anpassades till de nya förutsättningarna. Alla anvisningar av nyanlända stoppades i mars och återupptogs i november. Sjöbos anvisningstal var 28, medan 9 mottogs, varav en ensamkommande ungdom.

Enheten flyttade från Prästgården och Annexet till mindre lokaler. De kvarvarande tio ungdomarna bor i Paviljongen vid tidigare Åsums ungdomsboende.

Vuxenutbildningen uppvisade överskott om 2,5 mnkr, medan arbetsmarknadsenheten hade ett underskott om 0,2 mnkr och integrationsverksamheten ett underskott om 3,5 mnkr, totalt ett underskott om 1,2 mnkr.

Vuxenutbildningens överskott berodde på att kostnaderna för köp av utbildning var låga, samtidigt som statsbidragen var högre än budgeterat. Totalt översteg intäkterna budgeten med 2,8 mnkr. Efter slutredovisningen av statsbidragen 2019 blev intäkterna större än vad som bokades upp i bokslutet 2019. Regeringen fattade ett tillfälligt beslut om 100 procents statsbidragsfinansiering av yrkesvux, vilket gav 1,7 mnkr mer i bidrag.

Arbetsmarknadsenheten visade ett underskott om 0,2 mnkr. Personalkostnaderna var högre än budget.

Integrationsverksamhetens underskott var 3,5 mnkr. Statsbidragen var 2,9 mnkr lägre än budget, inklusive 0,3 mnkr i återkrav från 2019 och 2020 . Försiktighet med att redovisa fordringar på Migrationsverket och avslag på ansökningar bidrog till underskottet.

Placeringar i familjehem och på institution gav ett underskott på 2,1 mnkr. Intäkterna från Migrationsverket minskade från 17 till 10 mnkr, vilket krävde en stor omställning. Som en del av integrationsverksamhetens åtgärdsplan avvecklades stödboendet till 1 september. Minskade lokaler och personalresurser innebar en besparing om 1,3 mnkr.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Antal helårsstuderande 216 261 215 256
Antal mottagna nyanlända enligt bosättningslagen –  31 8
Antal belagda stödboendeplatser i genomsnitt per månad –  –  20 14
Antal nyttjade platser på stödboende, ej målgrupp ensamkommande –  –  –  3

Turism och fritid

Alla större sammankomster som Sjöbo marknad och Mikaeli marknad ställdes in på grund av pandemin. Föreningslivet drabbades också av inställda arrangemang, som annars är en viktig inkomstkälla.

På Sjöbo simanläggning minskade besöksantalet och årets två sista månader bedrevs endast grupp- och föreningsverksamhet. Friluftsbaden var däremot välbesökta under sommaren.

Orebackens camping hade fler svenska turister än 2019, men de utländska gästerna uteblev nästan helt.

Östra Färsbadet rustades och Lövestads IP fräschades upp.

Fritidsgårdarna genomförde ett filmprojekt med stöd av Region Skåne och i samverkan med biografverksamheten. Pandemin gjorde att fritidsgårdarna i stort sett endast bedrevs via sociala medier och kvällsvandringar, förutom utomhusaktiviteter. Sommarlovsaktiviteterna fick stort gehör hos barn och unga.

Resultatet blev ett underskott om 0,8 mnkr. Tekniska nämndens underskott var 1,1 mnkr, medan familjenämnden fick ett överskott om 0,3 mnkr. Det berodde på lägre personalkostnader än budgeterat. I budgeten ingick att fritidsverksamheten skulle flytta till Familjegården, men det är inte helt klart .

Turism- och fritidsverksamheten hade ett underskott om 1,1 mnkr. Intäkterna var 2,1 mnkr lägre än budgeterat. Det berodde på minskade intäkter från simanläggningen och campingen till följd av pandemin och inställda marknader. Kostnaderna för förbrukningsinventarier, personal och administration var 1,0 mnkr lägre än budgeterat.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Föreningsverksamhet
Antal registrerade föreningar i kommunregistret 171 175 173
Lokalt aktivitetsstöd flickor, antal deltagartillfällen per år i föreningsaktiviteter 48 611 55 000 42 744
Lokalt aktivitetsstöd pojkar, antal deltagartillfällen per år i föreningsaktiviteter 54 308 55 000 52 047
Fritidsgårdar
Antal besökare på fritidsgårdarna 8 025 7 794 7 000 2 886
Sporthallar timmar
– antal bokningsbara 12 500 13 230 12 500 12 900
– beläggningsgrad, procent 49 47 60 39
Bad
– antal badande simanläggningen 61 897 66 360 68 000 49 181
– antal sålda entrékort på friluftsbaden 15 619 13 440 13 000 15 340
Marknader
Sjöbo marknad, antal sålda 3-metersstånd 1 047 1 300 0
Mikaeli marknad, antal sålda 3-metersstånd 204 300 0

Kulturverksamhet

Huvudbibliotekets meröppna bibliotek möttes med stor respons. Besökarna hade nu tillgång till huvudbiblioteket 8.00–22.00 alla dagar i veckan – tills pandemin satte stopp. Tre nya skolbibliotek ska öka läsandet och elevernas digitala kunskaper.

Kulturskolans undervisning bedrevs till stor del digitalt. Allmänkulturens verksamheter var delvis eller helt stängda en stor del av året. Det gjorde att man fick tänka om för att nå besökarna, och digitala aktiviteter fick större betydelse.

Vid Elfstrands krukmakeri (verkstadsdelen) utfördes underhåll som finansierades av länsstyrelsen och kommunens egna medel. De sista planerade åtgärderna på Kullamöllan genomfördes.

Verksamheten hade ett nollresultat. Biblioteket uppvisade ett underskott om 0,4 mnkr. Extra personal togs in, eftersom den befintliga personalen tillhör riskgrupp. Konsthallen hade ett överskott om 0,2 mnkr. Hallen var stängd delar av året och planerade utställningar ställdes in. Biografen höll budget. Svenska Filminstitutet ersatte delar av intäktsbortfallet.

Tilläggsbidrag från länsstyrelsen för renovering av kulturbyggnad och lägre kostnader för föreningsstöd gjorde att kulturverksamheten hade ett överskott om 0,2 mnkr.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Kulturskolan
Antal elever i kulturskolan 316 328 320 309
Andel inskrivna elever i aktuell åldersgrupp, procent 12,4 11,8 13,0 15,9
Bibliotek
Antal besökare 80 344 79 431 80 000 74 449
Antal utlån på samtliga bibliotek 71 062 85 239 75 000 77 194
Antal utlån per invånare 4,0 4,4 4,0 4,0
Övrigt
Antal besökande på Elfstrands krukmakeri 587 574 500 188
Antal besök publika biografprogram 5 290 7 799 5 200 2 141
Antal besökare i konsthallen 11 500 10 831 12 000 5 724

Teknisk verksamhet – avgiftsfinansierad

Entreprenaden med överföringsledningen mellan Lövestad och Äsperöd pågick och driften sätts i gång i början av 2021.

Ett underlag för en ny vattentäkt till Lövestads vattenverk togs fram. Vid Lövestads och Äsperöds vattenverk förbereddes driftsättningen av de nya ledningarna.

Mycket resurser lades på en akut omläggning av en spillvattenledning i Sjöbo Väst. Arbetet fortsätter 2021.

För att komma till rätta med svavelväteproblemen på överföringsledningen mellan Blentarp och Sjöbo gjordes flera tester. Vissa visade bra resultat, men vald metod är kostsam.

I början av 2020 blev omlastningscentralen färdig. Projektet slutrapporterades i tekniska nämnden under hösten.

Kärlprojektet för avfall, som innebär ändrad indelning i fyrfackskärlen och utbyte av alla tvåfackskärl mot fyrfackskärl, pågick i drygt ett års tid och slutfördes i april.

Va-enhetens resultat var ett underskott på 1,1 mnkr, vilket regleras som kortfristig fordran och ska återföras eller kompenseras de närmaste tre åren. Den kortfristiga fordran uppgick till 3,3 mnkr. Kommunfullmäktige beslutade att höja va-taxan motsvarande 3,0 procent för brukningsavgiften, vilket var en av åtgärderna för återföringen. Underskottet berodde på vattentransporter till Äsperöd, 0,5 mnkr, och på att det löpande underhållet på vatten- och avloppsreningsverken ökade.

Avfallsverksamheten uppvisade ett underskott om 2,6 mnkr, som berodde dels på högre kostnader för återvinningscentralen till följd av mer avfall under sommaren, dels på kostnader för transport av avfall innan omlastningscentralen togs i drift. Taxorna har inte höjts sedan 2018, trots indexhöjningar hos entreprenörerna. En del av underskottet, 2,1 mnkr, regleras mot skulden och resterande 0,5 mnkr regleras som kortfristig fordran.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Va antal abonnemang totalt 5 351 5 778 6 000 5 798
Antal meter förnyat ledningsnät –  –  1 200 1 760
Va-mätare över 10 år som inte är utbytta –  –  550 430
Restavfall i kärl och brännbart på återvinningscentralen, kilo per invånare –  203 200 202
Avvikelserapportering felsorterat avfall –  233 420 355
Avfall antal gemensamhetsanläggningar (flerfamiljsbostäder) –  –  148 143
Antal abonnemang för förpackningar och returpapper –  –  65 67

Teknisk verksamhet – skattefinansierad

Lekplatsen vid Tivolivägen i Sjöbo revs och en ny byggdes i enlighet med lekplatsplanen. Bruksgräsmattorna lades om till högväxt gräs med positiva effekter för biologisk mångfald.

I enlighet med beläggningsprogrammet fick delar av Sandåkravägen och Åsumsgatan samt Esplanaden ny toppbeläggning. Överfarten över Grimstoftabäcken för gång- och cykeltrafik vid Lillgården byttes ut.

Exploateringen inriktades främst på handelsområdet på Sjöbo Väst och Bränneriet. Mindre delar av byggentreprenaden för handelsområdet återstår. Detaljprojekteringen av Bränneriet påbörjades.

Årets resultat var ett överskott om 4,3 mnkr, varav försäljning av tomter bidrog med 3,5 mnkr. Kostnaderna för vinterväghållning var låga och gav ett överskott på 1,8 mnkr. Resultatet påverkades av högre elkostnad och högre lönekostnader än budgeterat för två vaktmästare som valde att inte följa med till Sjöbohem.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Bilväg i kommunen, meter per invånare* 5,9 5,8
Cykelväg i kommunen, meter per invånare* 2,1 1,9
Antalet ljuspunkter – statligt vägnät som kommunen helt bekostar 801 801
Antal hektar grönytor inklusive naturmark och skog inom detaljplan 265 265
Andel av driftkostnaden som utförts på entreprenad, procent 9,3 12,3

* Uppgifterna avser 2019.

Miljö och hälsoskydd

Pandemin gjorde att tillsynsbesök avbokades och flyttades fram. Alternativa lösningar användes för att så långt möjligt bedriva tillsyn enligt plan. Tillsynen uppgick till 74 procent av den planerade, vilket bedöms vara mycket bra. Inventeringen av mindre miljöfarliga verksamheter fick prioriteras ner. En medarbetare lånades ut en månad för att avlasta vård- och omsorgsförvaltningen.

Nationella biosfärkommittén utsåg Vombsjösänkan till kandidat för att bli ett biosfärområde utnämnt av Unesco. Kommunsamarbetet Biosfärområde Vombsjösänkan fortskrider och den treåriga kandidaturfasen inleds 2021.

Miljö- och hälsoskyddsverksamheten redovisade ett överskott om 1,3 mnkr. Intäkterna var 0,4 mnkr högre än budgeterat, bland annat på grund av statliga medel för tillsyn av tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen och ersättning för sjuklönekostnad. Kostnaderna för arbetskraft var 0,3 mnkr lägre än budgeterat på grund av vakans, utlånad tjänst med mera. Budgeten för kurser, konferenser och biosfärområde utnyttjades inte 2020.

Antalet inspektionsbesök var något lägre än budget och förklaras bland annat av sjukfrånvaro. Antalet ansöknings- och anmälningsärenden var något lägre än budget, men högre än 2019. Antalet inkomna klagomål var något fler än budget och trenden är ökande, delvis troligen för att fler vistades hemma.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Miljö- och hälsoskydd, antal inspektionsbesök 747 658 730 599
Miljö- och hälsoskydd, antal ansöknings- och anmälningsärenden 200 141 220 194
Miljö- och hälsoskydd, antal klagomålsärenden 98 112 120 141

Plan- och byggverksamhet

Inflödet av ärenden var högt. Det fanns ett stort intresse för att bygga friliggande villor.

I början av året startades på prov kvällsöppet för spontanbesök och rådgivning kring bygglov, vilket var välbesökt. På grund av covid-19 ersattes fysiska möten med telefonmöten.

Arbetet med att införa e-tjänster för bygg- och anmälningsärenden påbörjades.

Översiktsplan för Sjöbo kommun 2040 var ute på samråd. Detaljplanen för kvarteret Bränneriet antogs och arbetet med ett kvalitetsprogram för området påbörjades. Detaljplanen för Sjöbo golfklubb blev klar, men länsstyrelsen krävde ytterligare utredningar om miljökvalitetsnormer för vatten. Arbetet med att digitalisera gamla detaljplaner fortsatte. Förslag på riktlinjer för värdefulla kulturmiljöbyggnader i Lövestad och Sjöbo tätort togs fram.

Verksamheten visade ett positivt resultat om 0,4 mnkr. Bland annat var intäkterna 1,2 mnkr högre än budgeterat, eftersom det var ett högt inflöde av bygglovsavgifter, nybyggnadskartor och planavgifter.

Bygglovsverksamheten uppvisade ett positivt resultat om 0,7 mnkr, främst till följd av högre intäkter än budgeterat. Planverksamhet visade ett underskott om 0,3 mnkr. Den huvudsakliga orsaken var högre konsultkostnader för utredningar.

Intresset för att bygga nytt och bygga till höll i sig och antalet bygglovsärenden var högre än beräknat. Däremot var bygganmälningarna färre, vilket framför allt förklaras av att anslutningarna till va-nätet minskade.

Fler tillsynsärenden än budgeterat initierades, vilket kan hänga ihop med pandemin.

Prestationstal Utfall
2018
Utfall
2019
Budget
2020
Utfall
2020
Antal ansökningar om bygglov 204 240 200 329
Antal bygganmälningar 374 291 250 152
Plan och bygg, antal klagomålsärenden 68 47 40 72
Antal ärenden som inte är avslutade/arkiverade 2 400 1 677 2 000 1 595

Räddningstjänst

Räddningstjänstens resultat var i paritet med budget. Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF) har sedan 1 maj ett larmbefäl vid RC-syd. Ett dagspass i veckan arbetar en brandman på centralen i Hyllie. Det är positivt ur flera aspekter, dels ekonomiskt, eftersom avgiften till Räddningstjänsten Syd blir lägre, dels för att representanten från SÖRF kan bidra till bättre samverkan.

Finansiering

Finansieringsverksamhetens resultat blev ett överskott om 1,6 mnkr. Personalomkostnadspålägget gav ett överskott med 2,6 mnkr. En stor del av överskottet berodde på att kommunen betalar reducerad arbetsgivaravgift för äldre (+65 år) och yngre (15–18 år). Till det kom den tillfälliga sänkningen av arbetsgivaravgiften för upp till 30 anställda för mars till och med juni, vilket gav drygt 0,6 mnkr i överskott. Det finns ett underskott för äldre pensioner, eftersom indexeringskostnaden blev större än budgeterat.