iconFörvaltningsberättelse

Balanskravsresultat

Sj2KronhjortIlstorpfrostIMG_2977

Det finns tre delar i lagen kring kommunens ekonomi. För det första ställs krav på mål för god ekonomisk hushållning, vilket redovisas i avsnittet God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning.

För det andra finns det lagregler kring balanskrav, som ställer krav på att kommunen ska besluta om en budget där intäkterna överstiger kostnaderna. Om resultatet ändå blir negativt i bokslutet, är huvudprincipen att underskottet ska kompenseras med motsvarande överskott inom tre år.

Den tredje delen är möjligheten att ha en resultatutjämningsreserv (RUR). Den gör att det på ett genomtänkt sätt går att reservera en del av överskottet i goda tider, för att kunna täcka upp om och när skatteintäkterna minskar i en lågkonjunktur.

Kommunen uppfyllde inte det lagstadgade balanskravet 2018, eftersom balanskravsresultatet då blev –1,7 mnkr. Balanskravsresultatet 2019 om +17,4 mnkr innebar att 2018 års underskott är helt återställt.

Resultatet 2020 var 37,9 mnkr. Reavinster ska inte räknas med vid avstämning av balanskravet. En del fordon byttes och såldes, vilket gav realisationsvinster på 0,1 mnkr. Orealiserade vinster och förluster ska inte heller räknas med i balanskravsresultatet, vilket även det reducerar balanskravsresultatet. År 2019 justerades balanskravet med 6,2 mnkr för orealiserade vinster. När nu placeringarna omsattes realiserades vinster och förluster och tidigare justeringar återfördes.

Kommunens placeringar omsattes i samband med att en ny förvaltare upphandlades. Uppbokningen av orealiserade vinster 2019 i enlighet med redovisningslagen gav en förlust 2020 på 1,5 mnkr – trots att försäljningen totalt sedan värdepapperna inhandlades medfört nettovinster om 2,8 mnkr. Börsens återhämtning gjorde dock att kommunen även redovisade 4,1 mnkr i orealiserade vinster.

Balanskravsutredning (mnkr) 2018 2019 2020
Årets resultat enligt resultaträkning – 2,7 27,0 37,9
Reducering av samtliga realisationsvinster – 0,7 – 1,7 – 3,7
Vissa realisationsvinster enligt undantagsmöjligheter –  –  – 
Vissa realisationsförluster enligt undantagsmöjligheter –  –  – 
Orealiserade vinster och förluster i värdepapper 1,7 – 6,2 – 4,1
Återföring av orealiserade förluster i värdepapper –  – 1,7 6,2
Årets resultat efter balanskravsjusteringar – 1,7 17,4 36,3
Reservering av medel till resultatutjämningsreserv –  –  – 
Användning av medel från resultatutjämningsreserv –  –  – 
Balanskravsresultat – 1,7 17,4 36,3

Med lagen som grund har kommunen riktlinjer för RUR, vilka både begränsar hur stort årligt belopp som reservationen får omfatta och hur stor den totala reserven får vara. Reglerna begränsar storleken till 9 procent av skatteintäkter inklusive generella statsbidrag och utjämning, vilket motsvarar 99,9 mnkr. Vidare anger reglerna att en reservering får göras med högst ett belopp som motsvarar det lägsta av antingen den del av årets resultat eller balanskravsresultatet som överstiger en procent av skatteintäkter inklusive generella statsbidrag och utjämning.

En procent av skatteintäkter och generella statsbidrag och utjämning motsvarade 11,1 mnkr. Med ett resultat efter balanskravsjusteringar på 36,3 mnkr medger regeln att 25,5 mnkr kan reserveras, vilket dock inte helt ryms i begränsningen av reservens totala storlek. Begränsningen innebär att det finns möjlighet att öka RUR med 22,5 mnkr till 99,9 mnkr (9,0 procent av skatteintäkter och kommunal utjämning). Reservering görs med 22 mnkr.

Resultatutjämningsreserv (mnkr) 2018 2019 2020
Ingående värde 77,4 77,4 77,4
Årets reservering till resultatutjämningsreserv 22,0
Disponering av resultatutjämningsreserv
Utgående värde 77,4 77,4 99,4
 
Utgående värde som andel av skatteintäkter och kommunal utjämning (procent)
7,7 7,3 9,0