Nynäshamns kvalitet i korthet

Kommunens kvalitet i korthet (KKiK) är ett nationellt nätverk som omfattar cirka 260 kommuner och drivs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) i samarbete med Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). Kommunerna tar årligen fram och jämför resultat i syfte att förbättra kvaliteten inom olika verksamhetsområden. Nynäshamns kommun har deltagit sedan 2012. Rapporten består av tre huvudområden:

  • Barn och unga
  • Stöd och omsorg
  • Samhälle och miljö

Resultaten redovisas för de tre senaste åren. Fattas tal för 2020 beror det på att nationell statistik ännu saknas eller att kommunen inte har rapporterat in något värde. För varje resultat finns en färgmarkering, grön, gul eller röd, som visar kommunens värde i förhållande till landets andra kommuner. Är färgen grön tillhör kommunen de 25 procent av kommunerna med bäst resultat, gul motsvarar de 50 procenten i mitten och röd står för de 25 procent av kommunerna som har minst fördelaktigt resultat.


Nyckeltal för årskurs 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2019 (Källa: Kolada)


Barn och unga

2018 2019 2020
Personaltäthet, inskrivna barn per årsarbetare i förskolan, lägeskommun, antal Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

5,1 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

5,4    
Kostnad förskola, kr/inskrivet barn Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

153 034 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

157 376    
Elever i åk 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

72 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

74    
Elever i åk 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel i procent Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

92,7 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

88,2 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

89,0
Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

84,0 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

86,7 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

83,0
Elever i åk 9 som är behöriga till yrkesprogram, hemkommun, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

85,3 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

87,9 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

84,0
Elever i åk 9 Jag är nöjd med min skola som helhet, positiva svar, andel i procent Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

51,3     Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

51,1
Elever i åk 9 med lägst betyget E i idrott och hälsa, kommunala skolor, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

91,7 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

86,1 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

79,8
Kostnad grundskola F–9, hemkommun, kr/elev Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

102 875 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

107 404    
Gymnasieelever med examen inom 4 år, kommunala skolor, andel i procent Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

50,0 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

55,8 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

48,9
Gymnasieelever med examen inom 4 år, hemkommun, andel i procent Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

65,9 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

66,7 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

64,9
Gymnasieelever med ogiltig frånvaro, kommunala skolor, andel i procent (2019) Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

11,4 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

11,5    
Kostnad gymnasieskola, hemkommun, kr/elev Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

122 863 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

130 553    
Aktivitetstillfällen för barn och unga i kommunala bibliotek, 0–18 år, antal/1 000 invånare Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

47,8 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

51,3    
Deltagartillfällen i idrottsföreningar, 7–20 år, antal/invånare Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

25 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

26    
Elever i musik- eller kulturskola, 6–15 år, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

13 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

11    

Nynäshamn var en av de kommuner som hade lägst kostnad per elev i grundskolan, något som kan ha påverkat kvaliteten negativt. Andelen i årskurs 9 som var behörig till ett yrkesprogram minskade. Även andelen i årskurs 9 som fick godkänt betyg i ämnet idrott och hälsa minskade och var utmärkande låg jämfört med andra kommuner. Andelen i årskurs 9 som var nöjd med sin skola som helhet

försämrades. Jämfört med andra kommuner var det en lägre andel gymnasieelever boende i kommunen som tog examen inom fyra år. Resultatet var något lägre för gymnasieelever i kommunal skola. En bidragande orsak var att den ogiltiga frånvaron bland gymnasieelever vid den kommunala skolan var högre i Nynäshamns kommun jämfört med genomsnittet.


Stöd och omsorg

2018 2019 2020
Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt – förbättrad situation, andel i procent Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

88     Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

75
Ej återaktualiserade vuxna personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel i procent Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

70 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

93 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

52
Väntetid i antal dagar från ansökan vid nybesök till beslut inom försörjningsstöd, medelvärde Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

38 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

57    
Kostnad individ- och familjeomsorg, kr/invånare Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

3 742 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

4 646    
Väntetid i antal dagar från beslut till första erbjudna inflyttningsdatum avseende boende enligt LSS § 9.9, medelvärde     Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

4 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

2
Brukarbedömning boende LSS totalt – Brukaren trivs alltid hemma Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

75 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

73 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

65
Brukarbedömning daglig verksamhet LSS – Brukaren får bestämma om saker som är viktiga, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

69        
Kostnad funktionsnedsättning totalt (SoL, LSS, SFB), minus ersättning från Försäkringskassan enligt SFB, kr/invånare Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

6 987 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

6 669    
Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till första erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

53 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

78 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

42
Personalkontinuitet, antal anställda som en hemtjänsttagare möter under 14 dagar, medelvärde Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

10 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

8 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

11
Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel i procent av maxpoäng     Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

80 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

84
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

82 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

74 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

82
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

90 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

87 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

94
Kostnad äldreomsorg, kr/invånare 80+ Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

193 947 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

187 237    

Kostnaden för äldreomsorg i Nynäshamn tillhörde de lägsta i Sverige, samtidigt som kvaliteten i verksamheten var hög. Den låga kostnaden berodde bland annat på att få äldre bor på vård- och omsorgsboenden. Ej återaktualiserade vuxna personer med försörjningsstöd ett år efter

avslutat försörjningsstöd minskade markant. Väntetiden i antal dagar från beslut till första erbjudna inflyttningsdatum för boende enligt LSS § 9.9 var bland de kortaste i landet, medan andelen brukare i LSS-boende som alltid trivs bra hemma var utmärkande låg.


Samhälle och miljö

2018 2019 2020
Andel som får svar på e-post inom en dag, procent Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

94 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

100 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

100
Andel som tar kontakt med kommunen via telefon som får ett direkt svar på en enkel fråga, procent Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

69 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

69 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

83
Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel i procent av maxpoäng Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

92 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

90 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

90
Delaktighetsindex, andel i procent av maxpoäng     Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

63 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

60
Resultat vid avslut i kommunens arbetsmarknadsverksamhet, deltagare som börjat arbeta eller studera, andel i procent Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

80        
Elever på SFI som klarat minst två kurser, av nybörjare två år tidigare, andel i procent Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

59 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

46    
Lämnat etableringsuppdraget och börjat arbeta eller studera (status efter 90 dagar), andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

52 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

69    
Företagsklimat enligt Öppna jämförelser (Insikt) – totalt, NKI Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

71 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

67    
Handläggningstid (median) från när ansökan betraktas som fullständig till beslut för bygglov för nybyggnad av en- och tvåbostadshus, antal dagar Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

16 Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

39    
Insamlat hushållsavfall totalt, kg/person Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

530 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

522    
Miljöbilar i kommunorganisationen, andel i procent Målet inte uppfyllt

Målet inte uppfyllt

25,0 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

25,1 Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

27,2
Ekologiska livsmedel i kommunens verksamhet, andel i procent Målet delvis uppfyllt

Målet delvis uppfyllt

32 Målet uppfyllt

Målet uppfyllt

35    

Resultatet för bemötande och tillgänglighet via telefon och e-post var mycket högt. Kommunen har gått från att ha en traditionell växel till ett kontaktcenter som hanterar enklare frågor. Det har bidragit till en ökad servicenivå för kommuninvånarna. Andelen som lämnade etableringsuppdraget och började arbeta eller studera (status efter 90

dagar) ökade, och kommunen är nu bland de 25 procent av kommunerna med bäst resultat. Handläggningstiden för bygglov blev längre, vilket påverkar företagsklimatet negativt, eftersom en stor del av företagsärendena rör bygglov. Kommunen utmärkte sig positivt när det gällde inköp av ekologiska livsmedel, där kommunen var en av de bästa.