Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Viktiga händelser

Covid-19 påverkade verksamheterna på olika sätt. Medarbetare som kunde arbetade i stor utsträckning hemifrån.

Projektet för att bygga om Sunnerbyskolan pausades. I stället byggs en ny, fristående förskola, enligt Nynäshamns konceptförskola.

Utsiktens förskola öppnade i början av året med sex avdelningar och vid årsskiftet öppnade ytterligare fyra. Därmed kunde kommunen avveckla Släggans paviljonger och täcka kommande behov av platser i Nynäshamns tätort.

Matsalen i Gröndalsskolan byggdes till och befintliga delen renoverades. Lilla Gröndal revs och skolgården överlämnades till skolan. Nämnden beslutade att bygga upp Lilla Gröndal igen för att säkerställa skolplatser i Nynäshamns tätort. Bygget påbörjas 2021.

Vansta förskola får en ny avdelning som ska ersätta paviljongerna. Bygget påbörjas direkt efter årsskiftet 2020/2021.

Stadsmiljöavdelningens intäkter minskade kraftigt till följd av pandemin.

Servicepartner kunde på grund av pandemin inte erbjuda arbetsträningsplatser enligt förvaltningens målvärde.

Beläggningsprogrammet prioriterade gång- och cykelvägar och busshållplatser tillgänglighetsanpassades.

Projektet Norviks hamn och arbetena runt väg 73 fortsatte med en gångbana utmed Åkervägen, en gång- och cykelväg (inklusive bro över väg 73) mellan Åkervägen och Teknikervägen samt en bro (vid Blomenstorp) över industrispåret. Under året har två detaljplaner vunnit laga kraft: Kullsta 2 och Älgen 18, som möjliggör för cirka 180 nya bostäder.

Måluppfyllelse – en sammanfattning

Nämndens mål för ett ekonomiskt hållbart Nynäshamn uppfylldes. Bygglov gavs till flerbostadshus på Vaktberget 32 och Humlan 9, liksom för 29 enbostadshus. Handläggningstiden för bygglovsärenden är knappt fyra veckor, långt under de lagstadgade tio. Två detaljplaner antogs: Kullsta 2 och Älgen 18. Invånarnas nöjdhet följs upp genom mätningar årligen eller vartannat år. Resultatet 2020 var mycket bra.

Målområdet ett socialt hållbart Nynäshamn uppfylldes delvis. Nämnden arbetar med att öka gästhamnens attraktivitet. Besöksnäringen drabbades dock hårt av pandemin och ingen gästenkät genomfördes. Pandemin påverkade även målet för arbetsträningsplatser genom Servicepartner och verksamheten var stängd vissa delar av året.

Målen för ett ekologiskt hållbart Nynäshamn uppnåddes delvis. Av de kommunala fordonen var 14 procent fossilfria. I Ösmo tillkom 8 laddplatser för elfordon.

Energianvändningen i kommunala lokaler minskade med 26,4 procent, bättre än målet 20 procent. Utsläppen av växthusgaser minskade, men för långsamt. Det gällde också övergången från bilåkande till att gå, cykla eller åka kollektivt. Kommunen tar alltmer hänsyn till ekosystemtjänster i planeringen. År 2017 tog ingen detaljplan upp ekosystemtjänster, medan samtliga antagna planer gjorde det både 2019 och 2020.

Ekonomisk analys

Resultatet för hela nämnden var ett underskott på 17,6 mkr. I detta resultat ingår va-verksamhetens underskott på 8,5 mkr. Va-verksamheten hade för året ett budgeterar underskott på 4,5 mkr för att möta tidigare års överskott. Nämndens resultat exklusive va-verksamheten är ett underskott på 9,1 mkr.

Förvaltningsövergripande redovisade ett bättre resultat än budget med 1 mkr. Det berodde till största delen på en budgeterad reserv, som inte nyttjades mer än till att möta övriga avdelningars underskott. Avdelningen plan, stab och bygglov redovisade ett överskott om 0,1 mkr.

Stadsmiljöavdelningen redovisade ett underskott om 2,8 mkr. Det berodde främst på förlorade intäkter på grund av covid-19 och på Krisledningsnämndens beslut den 7 april som inte var möjliga att kompensera fullt ut. Avdelningen vidtog åtgärder för att inte göra ett ännu större underskott.

Fastighetsavdelningen redovisade ett underskott om 7,3 mkr. Det berodde dels på förändrade bokföringsregler om vad som får aktiveras vid slutförda investeringar, dels på ökade kostnader eller förlorade intäkter på grund av covid-19, dels kostnader för avbrutna investeringar, varav energiprojektet Hoxla innebar den största kostnaden om 4,1 mkr. Investeringen Hoxla, som utgörs av borrhål för energiutvinning, har under flera år kantats av utmaningar. Nedskrivningar har gjorts tidigare år, eftersom omfattningen av det planerade användandet minskade. Den nuvarande planeringen och besluten innebar på grund av kostnadsbilden för inkoppling att nya lösningar söks av fastighetsavdelningen. Det innebär att borrhålen för närvarande inte har någon planerad användning. Efter det att revisorerna rådfrågats skrevs investeringen ned och kostnaden fördes till resultatet 2020. Förfarandet var enligt gällande bokföringsregler. Högre kapitalkostnader än budgeterat var också en orsak.

Vatten och avlopp redovisade ett underskott mot budget om 4 mkr. Det berodde framför allt på att avdelningen granskade pågående projekt med anledning av nya redovisningsregler och förtydliganden från Rådet för kommunal redovisning (RKR). Förtydligandena gäller aktiveringsbara utgifter i samband med investeringar, där det nu är en striktare bedömning av vilka utgifter som kan räknas som investering och vilka kostnader som måste föras till resultat som en driftkostnad.


Ekonomisk analys

Resultaträkning
tkr
Utfall
2020
Budget
Differens
Budget helår
Helårsprognos
augusti
Bidrag 2,7 1,8 0,9 1,8 2,0
Övriga intäkter 321,5 329,7 – 8,2 329,7 319,1
Kommun- eller nämndbidrag 69,9 58,6 11,4 58,6 64,6
Summa intäkter 394,1 390,0 4,1 390,0 385,7
Personal – 106,8 – 110,4 3,6 – 110,4 – 106,5
Drift – 304,9 – 284,1 – 20,8 – 284,1 – 279,8
Summa kostnader – 411,7 – 394,5 – 17,2 – 394,5 – 386,3
Summa netto, konto – 17,6 – 4,5 – 13,1 – 4,5 – 0,6

Framtid

Nynäshamns kommun växer och behöver en effektiv samhällsbyggnadsprocess och god finansiell kontroll.

Antalet ansökningar om bygglov minskade kvartal 1, men ökade kvartal 2 och 3 till det normala. Antalet bygglov för större projekt minskade dock. Exploatörernas aktivitet avtog i samband med pandemin. Det är angeläget att kommunen som stor aktör verkar aktivt för en återgång till en normal utvecklingstakt.

Fastigheternas underhållsskuld har tilltagit de senaste 30 åren. Om den avverkas, ökar kostnaden för Fastighetsförvaltningen. Kostnaden ska dock inrymmas i den nya hyresmodellen.

I slutet av året pågick försök med att anlita entreprenörer till anläggningsarbeten. Utvärdering pågår. Beroende på resultatet kan detta vara ett nytt arbetssätt, där extern personal används i större utsträckning.


Nyckeltal för årskurs 6 och 9, kommunala skolor i Nynäshamns kommun 2019 (Källa: Kolada)