Händelser av väsentlig betydelse, påverkan på de finansiella rapporterna




Avsnittet innehåller en kort redogörelse för händelser av väsentlig betydelse, som organisationsförändringar och ingångna avtal av väsentlig betydelse enligt lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR).

Socialnämnden

Socialnämndens verksamhet präglades av ett intensivt arbete med att hantera coronapandemin och fortlöpande anpassa verksamheten efter myndigheternas riktlinjer och rekommendationer. Förvaltningen hade merkostnader på grund av pandemin, till största delen inom äldreoch funktionshinderområdena. Vissa merkostnader kan återsökas från staten genom riktade statsbidrag. Återsökta medel för februari–augusti beviljades med 91,4 procent, motsvarande cirka 9,1 mkr. Återsökta medel för september–november uppgick till 6 mkr, men är ännu inte beviljade. Om de beviljas med samma procent, innebär det cirka 5,4 mkr. Det skulle betyda en total ersättning på cirka 14,5 mkr. Daglig verksamhet funktionshinder stängde helt under mars–juni. Antalet placeringar av missbrukare (LVM) ökade kraftigt. Nämnden bedömer att det berodde på att regionen prioriterade patienter med covid-19. Den 31 maj avvecklades Björkbackens gruppbostad och i augusti flyttade Trehörningens gruppbostad till de nya lokalerna på Utsikten.

Barn- och utbildningsnämnden

Pandemin innebar att samtliga verksamheter anpassades efter regler och rekommendationer. Campus Nynäshamn och Nynäshamns gymnasium bedrev undervisning på distans i olika grad hela året. Regionens smittskyddsläkare rekommenderade distansundervisning i grundskolan veckan före jullovet. Förskolan minskade i perioder sin servicegrad i verksamhet som kommunen inte är skyldig att erbjuda, för att garantera bemanningen i kärnverksamheten. Samtliga verksamheter vidtog åtgärder för att upprätthålla fysisk distansering.

Harry Bouveng Kommunstyrelsens ordförande (M)

I januari 2019 uppdrog barn- och utbildningsnämnden åt miljö- och samhällsbyggnadsnämnden att genomföra ett omoch tillbyggnadsprojekt i Sunnerbyskolans lokaler för att de skulle kunna inrymma Sunnerby förskola. Under 2019 blev det tydligt att projektet skulle försenas och bli dyrare än beräknat, varför det avbröts. I januari 2020 uppdrog miljö- och samhällsbyggnadsnämnden åt sin förvaltning att ta fram ett alternativt förslag med en friliggande förskola och matsal. Att bygga en ny förskola beräknas ta minst två år från det att beslutet fattats. Förseningarna gjorde situationen ansträngd för både barn och personal. Därför beslutade barn- och utbildningsnämnden att tillfälligt evakuera förskolan till Rumbapaviljongen. Lösningen blev omdiskuterad, eftersom vårdnadshavarna fick längre väg till förskolan. Nämnden beslutade därför att hyra en paviljong till Sunnerby och där flyttade förskolan in i augusti.


Harry Bouveng Kommunstyrelsens ordförande (M)

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden

Kommunfullmäktige beslutade i juni att inte bevilja ledamöterna i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019, i enlighet med de politiska revisorernas rekommendation. Revisorerna ansåg att nämndens styrning och kontroll av verksamhet och ekonomi hade brustit. Kritiken gällde främst projekteringen av Sorunda brandstation, upphandling och inköp vid renovering och ombyggnad av Gröndalsskolan samt hanteringen av fastighetsunderhållet.

Fastighetsavdelningen organiserades om och den nya organisationen kunde börja fungera den 1 september. Den innebar att flera viktiga funktioner förstärktes och att ansvaret blev tydligare. Förändringen innebär utökad bemanning med två till tre personer, men kostnaden ska rymmas inom ramen.

Pandemin påverkade verksamheter och ekonomi i stor utsträckning och orsakade osäkerhet i planeringen. Beslutet att slopa parkeringsavgifterna under våren och försommaren, att hyror och arrenden rabatterades och markupplåtelseavgifterna avskaffades, innebar i kombination med uteblivna kryssningsanlöp och minskad båtturism kraftigt minskade intäkter. Sammantaget hade förvaltningen kostnader eller intäktsbortfall på grund av pandemin motsvarande 6,7 mkr.

En förutsättning för exploateringen i Telegrafen-Vaktberget, Källberga, centrala Nynäshamn och södra Ösmo är att vattenoch avloppssystem byggs ut för att klara den ökade folkmängden. Investeringsprojekt pågår för att öka kapaciteten på ledningsnät, pumpstationer och reningsverk.

Skadegörelse och klotter ökade kraftigt. År 2019 kostade skadegörelsen cirka 1 mkr och 2020 uppgick kostnaden till cirka 2,3 mkr. Klottersaneringen stod för närmare hälften.

Numera är bedömningen striktare av vilka utgifter som kan räknas som investering och vilka som måste räknas som driftkostnad när det gäller aktiveringsbara utgifter i samband med investeringar. Det påverkade framför allt vatten och avlopp samt fastighetsavdelningen. Enskilt störst var energiprojektet Hoxla, som nedskrevs och resultatfördes med 4,1 mkr, eftersom den planerade användningen inte blir av.

Övrigt

Krishantering och arbete med följderna av coronapandemin präglade året med en rad aktiviteter och påverkade såväl verksamhet som ekonomi. Viktiga spörsmål var arbetsgivarfrågor, att skydda äldre och andra riskgrupper, materialtillgång, bemanning, kommunikation, sociala frågor, distansundervisning, öppethållande av förskolor och skolor samt konsekvenserna för näringslivet. Målet med krisledningsarbetet är att alla – invånare, förtroendevalda och medarbetare – ska känna sig trygga och stolta med kommunens arbete med pandemin.

Train Alliance Sweden AB stämde i juni 2019 kommunen för att fastställa eventuell skadeståndsskyldighet. Ärendet handlar om markanvisning och om en detaljplan där en tågdepå ingår. Tingsrätten beslutade till kommunens fördel, men motparten överklagade till hovrätten. Eftersom ingen dom ännu fallit, beaktades stämningen inte finansiellt i bokslutet.

Kommunen förvärvade resterande 81 procent av aktierna i Alkärrsplans Utvecklings AB och äger nu 100 procent. Bolaget äger fastigheten Nornan 32, där sjukhusfastigheten i centrala Nynäshamn är en del. Exploateringen av fastigheten avslutades därmed och ingår i kommunens resultat.

Konkurrensverket yrkade i juni hos förvaltningsdomstolen att Nynäshamns kommun enligt 21 kap. 1 § 3 LOU ska betala 1,5 mkr i upphandlingsskadeavgift. Domstolen beslutade att avgiften ska betalas. Kommunen utvärderar domen och skadeavgiften på 1,5 mkr beaktades i årsbokslutet.