Noter
Not 1 Redovisningsprinciper
Årsredovisningen upprättades i enlighet med lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR).
Inga redovisningsprinciper förändrades.
Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper
I den kommunala koncernen ingår samtliga bolag och kommunalförbund där kommunen har ett 20 procents inflytande. Redovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Med det menas att endast eget kapital som intjänats efter förvärvet ingår, och så stor del av företagets resultat- och balansräkning som svarar mot kommunens ägarandel. Kommunkoncernens medlemmar och ägarandelar framgår av organisationsbilden i förvaltningsberättelsen. Redovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden.
I november blev kommunen delägare i IT Kommuner i Skåne, ägarandelen uppgår till knappt 17 procent.
Bolag | Ägarandel |
---|---|
AB Sjöbohem | 100 % |
Sjöbo Elnät AB | 100 % |
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund | 23 % |
Övriga samägda förbund/företag ingår inte i de sammanställda räkenskaperna eftersom deras andel av kommunala kommunkoncernens omsättning och omslutning är obetydlig.
Av gjorda bokslutsdispositioner redovisas 20,6 procent som uppskjuten skatt och resterande 79,4 procent förs till eget kapital.
Värderings- och omräkningsprinciper
Anläggningstillgångar
Anskaffningsvärde
Anskaffningsvärdet motsvarar utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. I anskaffningsvärdet för en förvärvad tillgång ingår utöver inköpspriset även utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet.
Avskrivningar
Avskrivning av materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning, baserad på anskaffningsvärdet exklusive eventuellt restvärde. På tillgångar i form av mark, konst och pågående arbeten görs emellertid inga avskrivningar.
Avskrivningstiderna bestäms individuellt för varje investering utifrån bedömd nyttjandeperiod. En tillgång ska delas upp i olika komponenter och skrivas av separat, om den förväntade skillnaden i nyttjandeperioden mellan de olika komponenterna är väsentlig. Understiger värdet av tillgången 100 tkr görs aldrig någon uppdelning i komponenter.
Kommunen kan bekosta förbättringsutgifter i annans fastighet, förutsatt att kommunen hyr fastigheten. Om sådant arbete avser ny-, till- eller ombyggnad av värdehöjande slag ska avskrivning ske av nedlagda utgifter. Avskrivningstiden bestäms av investeringens nyttjandeperiod och hyresförhållandet. Det medför att avskrivningstiden inte kan vara längre än kontraktstiden på hyreskontraktet. Är fastigheten avsedd att nyttjas under kortare tid än tre år, kostnadsförs förbättringsutgifterna direkt.
Utvecklingsarbete och immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför framtida ekonomiska fördelar tas upp som immateriell tillgång. Med väsentligt värde menas minst 0,5 prisbasbelopp. Rättigheter utan begränsad nyttjandeperiod som till exempel ledningsrätter tas upp som immateriell tillgång oavsett beloppsgräns. Immateriella anläggningstillgångar är upptagna till anskaffningsvärde minus avskrivning och eventuell nedskrivning. Internt upparbetade immateriella tillgångar skrivs av med linjär metod på fem år. Förvärvade it-licenser skrivs av linjärt under avtalstiden eller högst fem år.
En samlad bedömning av nyttjandeperioden för respektive tillgångstyp görs. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal (till exempel leasing) används den planerade verkliga nyttjandeperioden som avskrivningstid.
Gränsdragning mellan kostnad och investering
Det finns en investeringspolicy som bland annat berör gränsdragningen mellan kostnad och investering. För mindre investeringar har policyns gränsvärde tillämpats. Inköp av inventarier räknas som en investering, om tillgångarna har en nyttjandeperiod på minst tre år och en anskaffningsutgift som överstiger ett halvt prisbasbelopp exklusive moms.
Omsättningstillgångar
Kundfordringar och övriga kortfristiga fordringar är upptagna till det belopp varmed de beräknas inflyta.
För finansiella instrument värderade till verkligt värde har börskursen den 31/12 använts.
Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp där de totala utgifterna fördelas per tomt utifrån yta. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken.
Leasing
Finansiella leasingavtal med ett avtalsvärde per objekt understigande ett halvt prisbasbelopp har klassificerats som ej uppsägningsbara.
Operationella avtal redovisas därför inte som anläggningstillgång. Dessa avtal ingår i noten för ej avskrivningsbar operationell leasing.
Skulder och avsättningar
Anslutningsavgifter och offentliga investeringsbidrag bokförs som förutbetalda långfristiga skulder, samtidigt som investeringsutgiften bokförs som en tillgång.
I samma takt som tillgångens värde minskar i form av avskrivningar i resultaträkningen, minskar även den förutbetalda intäkten, genom att skulden minskar när delar av bidraget intäktsförs i resultaträkningen. Den förutbetalda intäkten periodiseras på 30 år. Det beräknas motsvara genomsnittlig avskrivningstid på va-anslutningarna.
Pensioner
Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt Riktlinjer för beräkning av pensionsskuld (RIPS 07). Under avsättningar redovisas kompletterande ålderspension, särskild avtalspension före 65 år och efterlevandepension. Som kortfristig skuld redovisas de pensioner som intjänats av de anställda under perioden, men som betalas ut under kommande period. Beräkningen är gjord den 31 december 2021.
Kompletterande ålderspension, det vill säga förmånsbestämd pension för anställda som tjänar över 7,5 basbelopp, försäkras genom inbetalning av försäkringspremie löpande under året. Kommunen följer RKR:s yttrande med anledning av diskonteringsräntan i RIPS 07.
De pensionsförpliktelser som har intjänats före 1998 och ännu inte lösts via försäkringen redovisas som ansvarsförbindelse.
Visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension redovisas som avsättning, när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar. Avtal som inte lösts ut redovisas som ansvarsförbindelse.
För avtal med samordningsklausul utgår beräkningen från de förhållanden som är kända vid bokslutstillfället. Om inget annat är känt, görs beräkningen utifrån att ingen samordning kommer att ske.
Tillgångar och skulder i utländsk valuta
Tillgångar och skulder i utländsk valuta värderas till balansdagens kurs enligt den kurs som publiceras på Riksbankens webbplats och som är ett beräknat medelvärde av olika bankers köp- och säljkurser.
Redovisningsprinciper i driftredovisningen
Verksamhetsintäkter
Intäkter när det gäller icke offentliga investeringsbidrag redovisas från och med 2020 i enlighet med RKR R12 Byte av redovisningsprinciper.
Kostnader
Löner har belastats med ett personalomkostnadspålägg på 40,15 procent som inkluderar sociala avgifter, avtalsförsäkringar och pensionskostnader.
Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 1,25 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.
Gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling fördelas inte ut på de olika verksamheterna.
Skatteintäkter
Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKR:s augustiprognos i enlighet med RKR R2. I enlighet med ett yttrande från RKR har extra generella statsbidrag, som beslutats under tiden fram till delårsrapporten, fördelats ut schablonmässigt med 1/12 per månad över räkenskapsåret.
Not 2 Uppskattningar och bedömningar
Fordringar har upptagits till de belopp varmed de beräknas inflyta och tillgångar och skulder har upptagits till anskaffningsvärdet där inget annat anges.
För andra avsättningar som avser utgifter som beräknats i dagens penningvärde och det förväntas ske en prisutveckling antas en årlig prisutveckling motsvarande inflationen. När prisutveckling till innevarande år är känd så justeras avsatt belopp om skillnaden är väsentlig. Belopp som ska betalas senare än tre år från innevarande år nuvärdesberäknas. Som räntesats används ränta på ett lån med fast ränta för motsvarande tidsperiod
Avsättningar
Framtida händelser som kan påverka förpliktelsens storlek ska återspeglas i avsättningens värde, när det finns tillräckliga, objektiva omständigheter som talar för att de kommer att inträffa. Åtagandena är nuvärdesberäknade med motsvarande belopp som inflationsuppräkningen.
Tvister
Skolpengen för 2021 har överklagats och yrkandet innebär att det mobila teamet ska ingå i skolpengen och att tydligare underlag för beräkning av skolpengen ska överlämnas. Om mobila skolteamet ska ingå i skolpengen innebär det ökade kostnader med 0,8 mnkr.
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster särredovisas när dessa förekommer i not till respektive post i resultaträkningen och/eller i kassaflödesrapporten. Som jämförelsestörande betraktas poster som är sällan förekommande och som överstiger 10 mnkr. Dessutom redovisas alltid kommunens realisationsvinster vid fastighets- och verksamhetsförsäljningar som jämförelsestörande. Konkursen av det bolag som bedrev verksamhet på Makadamvägen utgör en risk. Det är osäkert hur avfallet som finns på fastigheten ska hanteras.
Periodisering
Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt god redovisningssed.
Bidrag till statlig infrastruktur
Beslutade bidrag till statlig infrastruktur bokförs som en tillgång i balansräkningen. Upplösningen eller värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp. Tills projektet är färdigställt har Sjöbo kommun en skuld till motparten, motsvarande kommunens bidrag för projektet minskat med de utgifter och inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder.
Till resultat- och balansräkning samt kassaflödesanalys
Belopp inom parentes avser föregående år.
(mnkr) | Not | Kommunen | Sammanställd redovisning | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Budget 2021 |
Bokslut 2020 |
Bokslut 2021 |
Verksamhetens intäkter |
Not 3 | |||||
Verksamhetens intäkter enligt driftredovisningen | 926,9 | 984,0 | 925,6 | 363,3 | 382,9 | |
Avgår interna poster/eliminering inom koncernen | – 656,3 | – 702,1 | – 672,9 | 0,0 | 0,0 | |
Summa verksamhetens intäkter |
270,6 | 281,9 | 252,7 | 363,3 | 382,9 | |
Specifikation verksamhetens intäkter |
||||||
Konsumtionsavgifter VA och avfall | 63,0 | 64,4 | 63,6 | 61,0 | 62,4 | |
Konsumtionsavgifter elektricitet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 52,4 | 62,9 | |
Barnomsorgsavgifter | 11,1 | 12,4 | 11,4 | 11,1 | 12,4 | |
Äldreomsorgsavgifter | 21,6 | 19,4 | 20,9 | 21,6 | 19,4 | |
Försäljning av varor och tjänster | 12,1 | 18,4 | 10,2 | 14,2 | 21,1 | |
Lokalhyror och arrenden | 21,2 | 21,0 | 24,4 | 44,0 | 45,2 | |
Interkommunal ersättning för gymnasieverksamhet | 23,1 | 22,9 | 26,1 | 23,1 | 22,9 | |
Övrig försäljning av verksamhet | 14,0 | 27,8 | 20,2 | 30,9 | 39,5 | |
Bidrag från staten och EU | 99,0 | 94,5 | 73,6 | 99,0 | 94,5 | |
Reavinst vid försäljning av materiella anläggningstillgångar | 1,0 | 0,7 | 2,3 | 1,0 | 0,8 | |
Övriga intäkter | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 5,0 | 1,8 | |
Summa | 270,6 | 281,9 | 252,7 | 363,3 | 382,9 | |
Specifikation jämförelsestörande intäkter |
Not 3A | |||||
Reavinst försäljning materiella anläggningstillgångar | 0,1 | 0,7 | 0,0 | 1,0 | 0,8 | |
Summa | 0,1 | 0,7 | 0,0 | 1,0 | 0,8 | |
Verksamhetens kostnader |
Not 4 | |||||
Verksamhetens kostnader enligt driftredovisningen | 2 021,0 | 2 118,3 | 2 065,5 | 1 327,0 | 1 388,0 | |
Avgår interna poster/eliminering inom koncernen | – 656,3 | – 702,1 | – 672,9 | 0,0 | 0,0 | |
Avgår kapitalkostnad | – 35,7 | – 35,0 | – 31,3 | 0,0 | 0,0 | |
Aktuell bolagsskatt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 5,0 | 4,8 | |
Uppskjuten bolagsskatt (20,6/21,4 % av förändring av bokslutsdispositioner) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,6 | 2,0 | |
Summa verksamhetens kostnader |
1 329,0 | 1 381,2 | 1 361,3 | 1 333,6 | 1 394,8 | |
Specifikation verksamhetens kostnader |
||||||
Löner till anställda | 504,7 | 534,5 | 516,5 | 545,8 | 575,7 | |
Sociala avgifter enligt lag och avtal | 165,5 | 172,5 | 174,5 | 178,8 | 187,6 | |
Pensioner och liknande förpliktelser | 39,2 | 41,4 | 38,6 | 42,4 | 45,8 | |
Material och förbrukningsinventarier | 60,2 | 56,3 | 53,1 | 65,3 | 63,4 | |
Fristående förskolor/skolor/interkommunal ersättning | 118,9 | 123,2 | 127,4 | 118,9 | 123,2 | |
Fristående gymnasier/interkommunala gymnasiala ersättningar | 83,9 | 82,6 | 79,0 | 83,9 | 82,6 | |
Äldre- och handikappomsorg, entreprenad och köp av verksamhet | 22,7 | 19,0 | 25,9 | 22,7 | 19,0 | |
Köp av individ- och familjeomsorgstjänster samt integration | 15,5 | 16,8 | 15,8 | 15,5 | 16,8 | |
Teknisk entreprenad | 34,4 | 35,8 | 31,3 | 34,4 | 35,8 | |
Elektricitet och liknande kostnader | 9,8 | 10,0 | 9,9 | 24,1 | 27,9 | |
Övrig entreprenad och köp av verksamhet | 80,3 | 86,5 | 81,3 | 100,1 | 104,0 | |
Lokaler och markarrenden | 126,2 | 125,4 | 128,0 | 8,6 | 5,7 | |
Försörjningsstöd | 14,4 | 14,9 | 14,2 | 14,4 | 14,9 | |
Bidrag och transfereringar | 12,4 | 13,4 | 14,3 | 12,4 | 13,4 | |
Transportkostnader | 26,0 | 28,2 | 27,4 | 27,4 | 29,5 | |
Förlust vid försäljning av anläggningstillgångar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3,2 | 2,5 | |
Övrigt | 14,9 | 20,6 | 24,1 | 35,7 | 45,0 | |
Summa | 1 329,0 | 1 381,2 | 1 361,3 | 1 333,6 | 1 394,8 | |
Total kostnad för revision |
1,2 | 1,2 | 1,6 | 1,6 | ||
varav kostnad för sakkunnigas granskning | 0,9 | 0,9 | 1,2 | 1,2 | ||
varav kostnad för räkenskapsrevision |
0,1 | 0,1 | 0,6 | 0,6 | ||
varav sakkunnigas kostnad för räkenskapsrevision | 0,1 | 0,1 | 0,4 | 0,4 | ||
Leasingavgifter avseende operationell leasing |
||||||
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande: | ||||||
Inom 1 år | 0,6 | 0,4 | – | 0,8 | 0,8 | |
Senare än 1 år men inom 5 år | 0,5 | 0,1 | – | 0,6 | 0,2 | |
Senare än 5 år | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa | 1,1 | 0,5 | – | 1,4 | 1,0 | |
Finansiella leasingavtal vars avtalstid överstiger 3 år |
||||||
Totala minimileaseavgifter | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Framtida finansiella kostnader | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande: |
||||||
Inom 1 år | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Senare än 1 år men inom 5 år | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Senare än 5 år | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Av-och nedskrivningar |
Not 5 | |||||
Avskrivningar anläggningstillgångar | 27,8 | 28,1 | 31,3 | 74,0 | 74,1 | |
Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,5 | 0,2 | |
Summa av-och nedskrivningar |
27,8 | 28,1 | 31,3 | 74,5 | 74,3 | |
Skatteintäkter |
Not 6 | |||||
Preliminär skatteinbetalning | 823,5 | 836,5 | 834,0 | 823,5 | 836,5 | |
Slutavräkning 2019 | – 4,7 | 0,0 | 0,0 | – 4,7 | 0,0 | |
Slutavräkning 2020 | – 13,7 | 3,2 | – 6,8 | – 13,7 | 3,2 | |
Slutavräkning 2021 | 0,0 | 22,2 | 0,0 | 0,0 | 22,2 | |
Summa skatteintäkter |
805,1 | 861,9 | 827,2 | 805,1 | 861,9 | |
Generellt statsbidrag och utjämningsbidrag |
Not 7 | |||||
Inkomstutjämning | 236,3 | 238,6 | 237,4 | 236,3 | 238,6 | |
Kostnadsutjämning | – 27,3 | – 26,1 | – 25,9 | – 27,3 | – 26,1 | |
Regleringsavgift/-bidrag | 19,7 | 57,6 | 57,7 | 19,7 | 57,6 | |
Utjämningsavgift LSS | – 6,0 | – 4,8 | – 4,9 | – 6,0 | – 4,8 | |
Kommunal fastighetsavgift (se cirkulär 10:82) | 43,6 | 50,6 | 51,5 | 43,6 | 50,6 | |
Övriga generella statsbidrag från staten | 39,1 | 10,7 | 2,2 | 39,1 | 10,7 | |
Summa statsbidrag och utjämningsbidrag |
305,4 | 326,6 | 318,0 | 305,4 | 326,6 | |
Finansiella intäkter |
Not 8 | |||||
Utdelning aktier andelar | 6,3 | 4,0 | 4,1 | 0,3 | 0,0 | |
Ränteintäkter inklusive interna räntor | 8,3 | 7,3 | 8,0 | 0,4 | 0,1 | |
Borgensavgift | 4,4 | 4,1 | 4,0 | 0,0 | 0,0 | |
Övriga finansiella intäkter | 2,3 | 0,0 | 1,2 | 2,3 | 0,0 | |
Realiserad vinst på finansiella instrument | 3,6 | 3,5 | 0,0 | 3,6 | 3,5 | |
Orealiserad värdestegring på finansiella instrument | 0,0 | 8,2 | 0,0 | 0.0 | 8,2 | |
Återföring nedskrivning orealiserade vinster, värdepapper | 1,9 | 0,0 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | |
Intern ränta | – 7,9 | – 6,9 | – 7,7 | 0,0 | 0,0 | |
Summa finansiella intäkter |
18,9 | 20,2 | 9,6 | 8,5 | 11,8 | |
Finansiella kostnader |
Not 9 | |||||
Räntor anläggningslån | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 9,7 | 9,8 | |
Övriga räntekostnader | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Ränta på pensionsavsättningar | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | |
Bankkostnader | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
Realiserad förlust, värdepapper | 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,7 | 0,0 | |
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Värdereglering finansiella omsättningstillgångar | 4,1 | 0,0 | 0,0 | 4,1 | 0,0 | |
Summa finansiella kostnader |
5,3 | 0,6 | 0,6 | 15,0 | 10,4 | |
Immateriella anläggningstillgångar |
Not 10 | |||||
Anskaffningsvärde årets början | 9,1 | 9,1 | – | 17,9 | 18,0 | |
Ackumulerade avskrivningar årets början | – 5,1 | – 6,5 | – | – 7,2 | – 10,2 | |
Årets investeringsutgifter | 0,1 | 2,3 | – | 0,1 | 2,3 | |
Årets avskrivningar | – 1,5 | – 1,4 | – | – 3,0 | – 2,8 | |
Summa immateriella anläggningstillgångar |
2,6 | 3,5 | – | 7,8 | 7,3 | |
Mark, byggnader, tekniska anläggningar |
Not 11 | |||||
Anskaffningsvärde årets början | 550,2 | 598,6 | – | 2 033,4 | 2 134,1 | |
Ackumulerade avskrivningar årets början | – 156,4 | – 172,0 | – | – 659,1 | – 716,4 | |
Årets investeringsutgifter | 48,4 | 37,4 | – | 105,0 | 84,4 | |
Omklassificering | 0,0 | – 0,2 | – | 0,0 | – 0,2 | |
Bokfört värde årets avyttringar | 0,0 | 0,0 | – | – 4,3 | – 3,0 | |
Årets avskrivningar | – 15,6 | – 16,4 | – | – 57,3 | – 64,6 | |
Nedskrivning | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | – 0,2 | |
Summa mark, byggnader, tekniska anläggningar |
426,6 | 447,4 | – | 1 417,7 | 1 434,1 | |
Specifikation över utgående värde |
||||||
Anskaffningsvärde (minskat med nedskrivning) | 598,6 | 636,1 | – | 2 134,1 | 2 215,1 | |
Ackumulerade avskrivningar | – 172,0 | – 188,4 | – | – 716,4 | – 781,0 | |
Summa utgående värde | 426,6 | 447,7 | – | 1 417,7 | 1 434,1 | |
Specifikation över avskrivningar |
||||||
Ackumulerade ingående avskrivningar | – 156,4 | – 172,0 | – | – 659,1 | – 716,4 | |
Förändring utifrån försäljningar | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Årets avskrivningar | – 15,6 | – 16,4 | – | – 57,3 | – 64,6 | |
Summa avskrivningar |
– 172,0 | – 188,4 | – | – 716,4 | – 781,0 | |
Specifikation över årets avyttringar |
||||||
Försäljningspris | 0,0 | –0,7 | – | – 0,0 | –0,7 | |
Realisationsresultat | 0,0 | 0,7 | – | – 3,9 | – 0,7 | |
Summa bokfört värde årets avyttringar | 0,0 | 0,0 | – | – 3,9 | – 0,0 | |
Specifikation utgående värde per anläggningstyp |
||||||
Allmän markreserv | 39,8 | 39,5 | – | 87,2 | 86,9 | |
Verksamhetsfastigheter | 6,5 | 25,0 | – | 679,4 | 702,6 | |
Fastigheter för affärsverksamhet | 203,3 | 215,8 | – | 456,4 | 460,8 | |
Publika fastigheter | 119,0 | 117,9 | – | 119,0 | 117,9 | |
Fastigheter för annan verksamhet | 0,1 | 0,1 | – | 0,1 | 0,1 | |
Pågående projekt | 57,9 | 49,1 | – | 75,7 | 65,8 | |
Summa utgående värde per anläggningstyp | 426,6 | 447,4 | – | 1 417,8 | 1 434,1 | |
Maskiner och inventarier |
Not 12 | |||||
Anskaffningsvärde årets början | 197,8 | 202,9 | – | 233,0 | 241,0 | |
Ackumulerade avskrivningar årets början | – 137,2 | – 147,5 | – | – 162,7 | – 175,0 | |
Årets investeringsutgifter | 7,2 | 12,1 | – | 11,5 | 13,7 | |
Överfört från fastigheter och anläggningar | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 9,3 | |
Anskaffningsvärde årets avyttringar | – 2,1 | – 0,8 | – | – 3,5 | – 1,8 | |
Årets avskrivningar | – 10,6 | – 10,3 | – | – 13,7 | – 12,9 | |
Ackumulerade avskrivningar årets försäljningar | 0,3 | 0,0 | – | 1,4 | 0,8 | |
Summa maskiner och inventarier |
55,4 | 56,4 | – | 66,0 | 75,1 | |
Specifikation över anskaffningsvärde |
||||||
Anskaffningsvärde årets början | 197,8 | 202,9 | – | 233,0 | 241,0 | |
Förändring utifrån försäljningar/utrangeringar | – 2,1 | – 0,8 | – | – 3,5 | – 1,8 | |
Årets investeringsutgifter | 7,2 | 12,1 | – | 11,5 | 23,0 | |
Summa utgående anskaffningsvärde | 202,9 | 214,2 | – | 241,0 | 262,2 | |
Specifikation över avskrivningar |
||||||
Ackumulerade ingående avskrivningar | – 137,2 | – 147,5 | – | – 162,7 | – 175,0 | |
Förändring utifrån försäljningar | 0,3 | 0,0 | – | 1,4 | 0,8 | |
Årets avskrivningar/nedskrivningar | – 10,6 | – 10,3 | – | – 13,7 | – 12,9 | |
Summa ackumulerade utgående avskrivningar | – 147,5 | – 157,6 | – | – 175,0 | – 187,1 | |
Specifikation över årets avyttringar |
||||||
Försäljningspris | – 1,9 | – 1,1 | – | – 2,3 | – 1,1 | |
Reavinst | 0,2 | 0,3 | – | 0,2 | 0,3 | |
Reaförlust | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa bokfört värde årets avyttringar | – 1,7 | – 0,8 | – | – 2,1 | – 0,8 | |
Specifikation utgående värde per tillgångstyp |
||||||
Maskiner | 2,0 | 3,3 | – | 3,3 | 5,0 | |
Inventarier | 17,2 | 16,1 | – | 19,3 | 28,9 | |
Bilar och transportmedel | 31,2 | 32,0 | – | 38,4 | 36,2 | |
Förbättringsutgifter på fastigheter ej ägda av kommunen | 4,0 | 4,0 | – | 4,0 | 4,0 | |
Konst | 1,0 | 1,0 | – | 1,0 | 1,0 | |
Summa utgående värde per tillgångstyp | 55,4 | 56,4 | – | 66,0 | 75,1 | |
Aktier och andelar |
Not 13 | |||||
Ingående värde | 54,6 | 58,1 | – | 11,8 | 15,3 | |
Investering finansiella anläggningstillgångar | Not 13A | 3,5 | 2,0 | – | 3,5 | 2,0 |
Summa aktier och andelar |
58,1 | 60,1 | – | 15,3 | 17,3 | |
Specifikation aktier och andelar | ||||||
Sjöbo Elnät AB, 200 000 st (100 %) | 20,0 | 20,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
AB Sjöbohem, 22 400 st (100 %) | 22,4 | 22,4 | – | 0,0 | 0,0 | |
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF) | 0,5 | 0,5 | – | 0,0 | 0,0 | |
IT Kommuner i Skåne AB 2 000 aktier | 0,0 | 2,0 | – | 0,0 | 2,0 | |
Kommunassurans | 0,8 | 0,8 | – | 0,8 | 0,8 | |
Kommuninvest* | 13,7 | 13,7 | – | 13,7 | 13,7 | |
SYSAV | 0,6 | 0,6 | – | 0,6 | 0,6 | |
Mindre innehav | 0,1 | 0,1 | – | 0,2 | 0,2 | |
Summa aktier och andelar | 58,1 | 60,1 | – | 15,3 | 17,3 | |
*Andelskapitalet i Kommuninvest ekonomisk förening avser inbetalt andelskapital. Kommuninvest ekonomisk förening har beslutat om insatsemissioner om sammanlagt 6 387 tkr för Sjöbo kommun och Sjöbo kommun har även valt att göra en särskild insats på 9 286 tkr. Sjöbo kommuns totala andelskapital i Kommuninvest ekonomisk förening uppgick 2021-12-31 till 16 574 tkr (16 574 tkr). Kommunens utlåning till Kommuninvest på 3 500 tkr har amorterats och kapitalet har betalats in som överinsats. | ||||||
Långfristig fordran |
Not 14 | |||||
Ingående värde | 3,5 | 0,0 | – | 3,6 | 0,1 | |
Minskning fordran | – 3,5 | 0,0 | – | – 3,5 | 0,0 | |
Ökning fordran | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa långfristig fordran |
0,0 | 0,0 | – | 0,1 | 0,1 | |
Specifikation förändring |
||||||
Investeringar långfristig fordran investeringsverksamhet | Not 14A | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 |
Minskning långfristig fordran investeringsverksamhet | Not 14B | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 |
Ökning långfristig fordran finansieringsverksamhet | Not 14C | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 |
Minskning långfristig fordran finansieringsverksamhet | Not 14D | – 3,5 | 0,0 | – | – 3,5 | 0,0 |
Summa förändring | – 3,5 | 0,0 | – | – 3,5 | 0,0 | |
Specifikation långfristig fordran |
||||||
Förlagslån Kommuninvest | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Fordran jämkningsmoms | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Övrigt | 0,0 | 0,0 | – | 0,1 | 0,1 | |
Summa långfristig fordran | 0,0 | 0,0 | – | 0,1 | 0,1 | |
Uppskjuten skattefordran |
Not 15 | |||||
Ingående värde | 0,0 | 0,0 | – | 7,8 | 6,5 | |
Minskning fordran | 0,0 | 0,0 | – | – 1,3 | – 0,7 | |
Ökning fordran | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa uppskjuten skattefordran |
0,0 | 0,0 | – | 6,5 | 5,8 | |
Bidrag till statlig infrastruktur |
Not 16 | |||||
Ingående balans | 8,1 | 14,6 | – | 8,1 | 14,6 | |
Årets beslut om bidrag till statlig infrastruktur | Not 16B | 7,0 | 0,0 | – | 7,0 | 0,0 |
Årets upplösning/värdeminskning av bidrag | Not 16A | – 0,5 | – 0,8 | – | – 0,5 | – 0,8 |
Summa bidrag till statlig infrastruktur |
14,6 | 13,8 | – | 14,6 | 13,8 | |
Specifikation anskaffningsvärde |
||||||
Anskaffningsvärde | 17,6 | 17,6 | – | 17,6 | 17,6 | |
Ackumulerad upplösning/värdeminskning | – 3,0 | – 3,8 | – | – 3,0 | – 3,8 | |
Summa anskaffningsvärde | 14,6 | 13,8 | – | 14,6 | 13,8 | |
Specifikation av bidrag |
||||||
Redovisat bidrag avser gång- och cykelväg Sövde-Blentarp där kommunen finansierar halva kostnaden (6,5 mnkr av 13 mnkr), gång- och cykelvägen Veberöd-Hemmestorp där kommunen finansierar 4,1 mnkr av 12,5 mnkr samt gång- och cykelvägen mellan Sjöbo och Marielundsvägen där kommunen finansierar 7 mnkr av 14 mnkr. Upplösningen/värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp under 25 år. Trafikverket står som ägare till vägarna. Tills vägen är färdigställd har Sjöbo kommun en skuld till Trafikverket motsvarande vårt bidrag för vägarna minskat med de utgifter/inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder. | ||||||
Fordringar |
Not 17 | |||||
Kundfordringar | 8,6 | 9,9 | – | 9,5 | 13,2 | |
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar | 3,9 | 3,8 | – | 3,9 | 3,8 | |
Kommunalskattefordringar | 0,0 | 11,6 | – | 0,0 | 11,6 | |
Diverse kortfristiga fordringar | 54,0 | 67,9 | – | 67,6 | 63,6 | |
Förutbetalda ksostnader/upplupna intäkter | 57,9 | 55,9 | – | 43,6 | 56,3 | |
Summa fordringar |
124,4 | 149,1 | – | 124,6 | 148,5 | |
Specifikation fordringar |
||||||
Fordringar | ||||||
Ingående värde | 101,1 | 124,4 | – | 107,0 | 124,6 | |
Ökning (+)/minskning (-) under året | Not 17A | 23,3 | 24,7 | – | 17,6 | 23,9 |
Summa fordringar | 124,4 | 149,1 | – | 124,6 | 148,5 | |
Förråd med mera |
Not 18 | |||||
Varulager | 0,1 | 0,1 | – | 0,3 | 0,3 | |
Bostäder – exploateringsverksamhet | 4,8 | 3,0 | – | 4,8 | 3,0 | |
Industri – exploateringsverksamhet | 6,1 | 4,2 | – | 6,1 | 4,2 | |
Summa förråd med mera |
11,0 | 7,3 | – | 11,2 | 7,5 | |
Förändring förråd med mera |
||||||
Ingående värde | 11,6 | 11,0 | – | 12,2 | 11,2 | |
Ökning (+)/minskning (-) under året | Not 18A | – 0,6 | – 3,7 | – | – 1,0 | – 3,7 |
Summa förråd med mera | 11,0 | 7,3 | – | 11,2 | 7,5 | |
Kortfristiga placeringar |
Not 19 | |||||
Kortfristiga placeringar | 117,1 | 126,3 | – | 117,1 | 126,3 | |
Summa kortfristiga placeringar |
117,1 | 126,3 | – | 117,1 | 126,3 | |
Marknadsvärde korta placeringar |
||||||
Räntebaserade placeringar | 50,2 | 50,3 | – | 50,2 | 50,3 | |
Fondinnehav | 66,9 | 76,0 | – | 66,9 | 76,0 | |
Marknadsvärde totalt |
117,1 | 126,3 | – | 117,1 | 126,3 | |
Förändring kortfristiga placeringar |
||||||
Ingående värde | 123,2 | 117,1 | – | 123,2 | 117,1 | |
Ökning(+)/minskning(-) under året | Not 19A | – 6,1 | 9,2 | – | – 6,1 | 9,2 |
Summa kortfristiga placeringar | 117,1 | 126,3 | – | 117,1 | 126,3 | |
Avser en räntebaserad placering på konto och 7 olika fonder. |
||||||
Kassa och bank* |
Not 20 | |||||
Ingående värde | 77,4 | 104,8 | – | 77,4 | 104,8 | |
Årets förändring | 27,4 | 34,1 | – | 27,4 | 34,1 | |
Summa kassa och bank |
104,8 | 138,9 | – | 104,8 | 138,9 | |
*Icke utnyttjad checkkredit uppgår till 75 mnkr (75 mnkr). | ||||||
Eget kapital |
Not 21 | |||||
Årets resultat | 37,9 | 80,8 | – | 59,2 | 103,7 | |
Resultatutjämningsreserv | Not 21A | 99,4 | 99,4 | – | 99,4 | 99,4 |
Övrigt eget kapital | 402,5 | 440,4 | – | 533,3 | 593,5 | |
Förändrad redovisningsprincip | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Utgående balans |
539,8 | 620,6 | – | 691,9 | 796,6 | |
Specifikation resultatutjämningsreserv |
Not 21A | |||||
Ingående värde | 77,4 | 99,4 | – | 77,4 | 99,4 | |
Avsättning avseende resultatet 2019 | 22,0 | 0,0 | – | 22,0 | 0,0 | |
Avsättning avseende resultatet 2020 | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa resultatutjämningsreserv | 99,4 | 99,4 | – | 99,4 | 99,4 | |
Angående resultatutjämningsreserv |
||||||
Fullmäktige har under tidigare år beslutat att avsätta 77,4 mnkr av 2010–2014 års resultat till resultatutjämningsreserven. 2020 har det gjorts avsättning till resultatutjämningsreserv med 22,0 miljoner. Eget kapital i koncernen har ökat 1 mnkr på grund av sänkt skatt vid beräkning av eget kapital andel av obeskattade reserver. | ||||||
Avsättning för pensioner |
Not 22 | |||||
Ingående värde | 8,2 | 7,1 | – | 12,1 | 10,9 | |
Pensionsutbetalningar | – 1,0 | – 0,6 | – | – 1,2 | – 0,8 | |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 0,1 | 0,1 | – | 0,2 | 0,2 | |
Övrigt | – 0,3 | 0,4 | – | – 0,3 | 0,4 | |
Ålderspension (förtroendevalda och fd) | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Nyintjänad pension | 0,1 | 0,2 | – | 0,1 | 0,4 | |
Summa avsättning för pensioner |
7,1 | 7,2 | – | 10,9 | 11,1 | |
Aktualiseringsgrad, % |
99,0 | 99,0 | – | 99,0 | 99,0 | |
Utgående kapital i överskottsfonden, mnkr | 0,0 | 6,6 | – | 0,3 | 6,6 | |
Specifikation – Avsatt till pensioner |
||||||
Särskild avtalspension | 0,4 | 0,0 | – | 0,4 | 0,0 | |
Förmånsbestämd ålderspension | 0,0 | 0,0 | – | 3,1 | 3,1 | |
Pension till efterlevande | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
PA-KL/OPF-KL pensioner | 5,3 | 5,8 | – | 5,3 | 5,8 | |
Visstidspensioner | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Särskild löneskatt | 1,4 | 1,4 | – | 2,1 | 2,2 | |
Summa – Avsatt till pensioner | 7,1 | 7,2 | – | 10,9 | 11,1 | |
Kommunen har under 2013 till stora delar tryggat pensionsförpliktelsen genom en försäkring. Denna försäkring har under 2015 kompletterats och avser i stort sett hela pensionsförpliktelsen. | ||||||
Antal visstidsförordnanden |
||||||
Förtroendevalda | 1,0 | 1,0 | – | 1,0 | 1,0 | |
Tjänstemän | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Specifikation över förändring |
||||||
Likvidpåverkande förändring | – 1,0 | – 0,6 | – | – 1,2 | – 0,8 | |
Ej likvidpåverkande förändring | – 0,1 | 0,7 | – | 0,0 | 1,0 | |
Andra avsättningar |
Not 23 | |||||
Redovisat värde årets början | 0,8 | 0,5 | – | 24,9 | 26,5 | |
Nya avsättningar | 0,0 | 2,1 | – | 0,0 | 2,1 | |
Ianspråktagna avsättningar | – 0,3 | – 0,2 | – | – 0,3 | – 0,2 | |
Förändring obeskattade reserver/uppskjuten skatt | 0,0 | 0,0 | – | 1,9 | 1,1 | |
Summa andra avsättningar |
0,5 | 2,4 | – | 26,5 | 29,5 | |
Specifikation över övriga avsättningar |
||||||
Avsatt för återställande av deponi | 0,5 | 0,3 | – | 0,5 | 0,3 | |
Avsättning IT omorganisation | 0,0 | 2,1 | – | 0,0 | 2,1 | |
Avsättning för återställande av förorenad mark och rivning av farlig byggnad | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Avsättning för skatter | 0,0 | 0,0 | – | 26,0 | 27,1 | |
Summa övriga avsättningar | 0,5 | 2,4 | – | 26,5 | 29,5 | |
Återställande av deponi för kommunen avser återställningskostnader på avfallsdeponin Omma. Återställandet påbörjades 2002 och beräknas vara avslutat 2023. Kommunen väntar på ett myndighetsbeslut där ärendet ska klargöras. Avsättning för IT omorganisation görs för de åtaganden kommunen har mot IT Kommuner i Skåne AB. | ||||||
Specifikation över förändring |
||||||
Likvidpåverkande förändring | – 0,3 | – 0,2 | – | – 0,3 | – 0,2 | |
Ej likvidpåverkande förändring | 0,0 | 2,1 | – | 1,9 | 3,2 | |
Långfristiga skulder |
Not 24 | |||||
Skulder till kreditinstitut | 0,0 | 0,0 | – | 812,8 | 792,8 | |
Skuld till Trafikverket | 9,9 | 7,9 | – | 9,9 | 7,9 | |
Långfristiga förutbetalda intäkter | 78,7 | 80,0 | – | 78,7 | 80,0 | |
Summa långfristiga skulder |
88,6 | 87,9 | – | 901,4 | 880,7 | |
Specifikation över skuld till kreditinstitut |
||||||
Ingående värde | 0,0 | 0,0 | – | 836,0 | 812,8 | |
Nya upptagna lån | Not 24C | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 |
Minskning av långfristiga lån | Not 24D | 0,0 | 0,0 | – | – 23,2 | – 20,0 |
Summa skuld till kreditinstitut | 0,0 | 0,0 | – | 812,8 | 792,8 | |
Specifikation över skuld till Trafikverket |
||||||
Ingående värde | 3,1 | 9,9 | – | 3,1 | 9,9 | |
Nya upptagna lån | Not 24C | 7,0 | 0,0 | – | 7,0 | 0,0 |
Minskning av skulden | Not 24D | – 0,2 | – 2,0 | – | – 0,2 | – 2,0 |
Summa skuld till Trafikverket | 9,9 | 7,9 | – | 9,9 | 7,9 | |
Specifikation över långfristiga förutbetalda intäkter |
||||||
Ingående värde | 78,2 | 78,7 | – | 78,2 | 78,7 | |
Ökning av långfristiga förutbetalda intäkter | Not 24B | 3,4 | 4,2 | – | 3,4 | 4,2 |
Upplösning av långfristiga förutbetalda intäkter | Not 24A | – 2,9 | – 2,9 | – | – 2,9 | – 2,9 |
Summa långfristiga förutbetalda intäkter | 78,7 | 80,0 | – | 78,7 | 80,0 | |
Specifikation över minskning av långfristiga lån |
||||||
Inlösta långfristiga lån | 0,0 | 0,0 | – | – 23,2 | – 20,0 | |
Årets amorteringar | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Inlösen lån med löptid högst 1 år flyttade till kortfristig skuld | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa minskning långfristiga lån | 0,0 | 0,0 | – | – 23,2 | – 20,0 | |
Specifikation över ökning av långfristiga förutbetalda intäkter |
||||||
Nya anslutningsavgifter VA | 3,1 | 4,1 | – | 3,1 | 4,1 | |
Nya investeringsbidrag | 0,3 | 0,1 | – | 0,3 | 0,1 | |
Summa ökning av långfristiga förutbetalda intäkter | 3,4 | 4,2 | – | 3,4 | 4,2 | |
Specifikation av förutbetalda intäkter som regleras över flera år |
||||||
VA-anslutningsavgifter | 64,0 | 66,0 | – | 64,0 | 66,0 | |
Genomsnittlig återstående tid är 36,4 (37,4) år (vägt genomsnitt) | ||||||
Investeringsbidrag |
14,7 | 14,1 | – | 14,7 | 14,1 | |
Genomsnittlig återstående tid är 30,5 (34,7) år (vägt genomsnitt) | ||||||
Kortfristiga skulder |
Not 25 | |||||
Korta skulder kreditinstitut | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,2 | |
Leverantörsskulder | 37,9 | 63,8 | – | 47,8 | 76,5 | |
Semester och övertidsskuld | 39,1 | 41,4 | – | 39,1 | 43,5 | |
Förutbetalda intäkter/upplupna kostnader | 121,2 | 97,8 | – | 139,5 | 112,8 | |
Diverse kortfristiga skulder | 80,4 | 81,8 | – | 28,6 | 23,8 | |
Summa |
278,6 | 284,8 | – | 255,0 | 256,9 | |
Specifikation kortfristiga skulder |
||||||
Ingående värde | 245,7 | 278,6 | – | 219,5 | 255,0 | |
Ökning/minskning under året | Not 25A | 32,9 | 6,2 | – | 35,5 | 1,9 |
Summa kortfristiga skulder | 278,6 | 284,8 | – | 255,0 | 256,9 | |
Ansvarsförbindelse till pensioner |
Not 26 | |||||
Ingående värde (inklusive löneskatt) | 1,9 | 1,7 | – | 1,9 | 1,7 | |
Pensionsutbetalningar | – 0,2 | – 0,3 | – | – 0,2 | – 0,3 | |
Nyintjänad pension | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Visstidspension (politiker) | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Ränte- och basbeloppsuppräkningar | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Överfört till ordinarie beräkning | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Övrigt | 0,0 | 0,1 | – | 0,0 | 0,1 | |
Summa ansvarsförbindelser till pensioner |
1,7 | 1,5 | – | 1,7 | 1,5 | |
Aktualiseringsgrad, % |
99,0 | 99,0 | – | 99,0 | 99,0 | |
Övriga panter och ansvarsförbindelser |
Not 27 | |||||
Ingående värde | 859,0 | 859,0 | – | 1,3 | 1,3 | |
Periodens förändringar | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa övriga panter och ansvarsförbindelser |
859,0 | 859,0 | – | 1,3 | 1,3 | |
Specifikation utgående värde per motpart | ||||||
Borgensåtagande avseende AB Sjöbohem för externa lån (770 utnyttjat) | 800,0 | 800,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Borgensåtagande avseende Sjöbo Elnät AB för externa lån (41 utnyttjat) | 54,0 | 54,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Borgensåtagande avseende SÖRF för externa lån (1,8 utnyttjat) | 3,7 | 3,7 | – | 0,0 | 0,0 | |
Kommunalt förlustansvar för egnahem | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
SYSAV, pensionsutfästelser | 1,3 | 1,3 | – | 1,3 | 1,3 | |
Summa | 859,0 | 859,0 | – | 1,3 | 1,3 | |
Sjöbo kommun har ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Sjöbo kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per 2021-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 510 966,1 (501 229,8) mnkr och totala tillgångar till 518 679,7 (525 483,4) mnkr. Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 815,9 (864,6) mnkr och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 826,7 (914,1) mnkr. | ||||||
Justering för realisationsvinster/-förluster |
Not 28 | |||||
Realisationsvinst fastigheter och anläggningar | 0,0 | 0,7 | – | 0,0 | 0,7 | |
Realisationsförlust fastigheter och anläggningar | 0,0 | 0,0 | – | – 3,9 | 0,0 | |
Realisationsvinst maskiner och inventarier | 0,2 | 0,3 | – | 0,2 | 0,3 | |
Realisationsförlust maskiner och inventarier | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 0,0 | |
Summa justering för realisationsvinster/-förluster |
0,2 | 1,0 | – | – 3,7 | 1,0 | |
Justering för övriga ej likvidpåverkande poster |
Not 29 | |||||
Justering av ej likvidpåverkande förändring av pensionsavsättningar | – 0,1 | 0,7 | – | 0,0 | 1,0 | |
Justering av ej likvidpåverkande förändring av övriga avsättningar, ändring av redovisningsprincip | 0,0 | 2,1 | – | 1,9 | 3,2 | |
Justering av eget kapital | 0,0 | 0,0 | – | 0,0 | 1,0 | |
Omklassificering mark/exploatering samt leasing | 0,0 | 0,2 | – | 0,0 | 0,2 | |
Förändring uppskjuten skattefordran | 0,0 | 0,0 | – | 1,3 | 0,7 | |
Summa justering för övriga ej likvidpåverkande poster |
– 0,1 | 3,0 | – | 3,2 | 6,1 | |
Investering i materiella anläggningstillgångar |
Not 30 | |||||
Investeringsutgift i fastigheter och anläggningar | – 48,4 | – 37,4 | – | – 105,0 | – 84,4 | |
Investeringsutgift i maskiner och inventarier | – 7,2 | – 12,1 | – | – 11,5 | – 13,7 | |
Summa investering i materiella anläggningstillgångar |
– 55,6 | – 49,5 | – | – 116,5 | – 98,1 | |
Försäljning av materiella anläggningstillgångar |
Not 31 | |||||
Försäljningsvärde fastigheter och anläggningar | 0,0 | 0,7 | – | 0,0 | 0,7 | |
Försäljningsvärde maskiner och inventarier | 1,9 | 1,1 | – | 2,2 | 1,1 | |
Summa investering i materiella anläggningstillgångar |
1,9 | 1,8 | – | 2,2 | 1,8 | |
Minskning av avsättningar på grund av utbetalning |
Not 32 | |||||
Minskning av avsättningar pensioner på grund av utbetalning | – 1,0 | – 0,6 | – | – 1,2 | – 0,8 | |
Minskning av andra avsättningar på grund av utbetalning | – 0,3 | – 0,2 | – | – 0,3 | – 0,2 | |
Summa minskning av avsättningar på grund av utbetalning |
– 1,3 | – 0,8 | – | – 1,5 | – 1,0 | |
Koncerninterna förhållanden |
Not 33 | |||||
Enhet/ägd andel | ||||||
Given | Mottagen | Intäkt | Kostnad | |||
Kommunen |
4,0 | 5,3 | 151,9 | |||
AB Sjöbohem (100 %) |
1,0 | – | 145,1 | 4,9 | ||
Sjöbo Elnät AB (100 %) | 3,0 | – | 3,2 | 0,4 | ||
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,3 %) | – | – | 3,6 | 0,0 | ||
Givare | Mottagare | Intäkt | Kostnad | |||
Kommunen |
0,0 | 0,0 | 4,4 | 0,0 | ||
AB Sjöbohem (100 %) |
0,0 | 0,0 | 0,0 | 4,1 | ||
Sjöbo Elnät AB (100 %) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,3 | ||
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,3 %) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |