Kommunalrådet har ordet

Inte heller 2021 blev som vi önskat, utan pandemin hade stor påverkan på kommunen. Det innebar att man fick lägga stort fokus på att ställa om och anpassa verksamheter för att minska smittspridning och för att klara myndigheternas rekommendationer och krav. Samtidigt skulle kommunen klara den dagliga driften, klara uppsatta mål och genomföra beslutade projekt. I det stora hela tycker jag vi klarade det bra och jag är stolt över att verksamheter kunde ställa om med kort framförhållning och samtidigt lyckas upprätthålla hög kvalitet och god service. Det finns många lärdomar vi kan ta med från de gångna åren. En ökad digitalisering har tvingats fram inom olika områden. Teknikens möjligheter har inneburit framsteg såväl internt i organisationen som externt till medborgare. Samtidigt finns det problem med ökad psykisk ohälsa och ofrivillig ensamhet som vi kommer att behöva hantera framöver.

Förenings- och näringsliv har också påverkats negativt och här har vi ännu inte sett slutet och hela omfattningen. Föreningslivet kunde inte genomföra sina aktiviteter och tappade medlemmar. Frågan är hur många som återvänder. Det kommer att krävas en omfattande samverkan mellan kommun och föreningar för att maximera återväxten. I näringslivet ser vi stora skillnader mellan olika branscher, där vissa har haft mycket stora utmaningar medan andra gått bättre än förväntat.

Rent ekonomiskt blev 2021 ett bra år för Sjöbo kommunkoncern med ett resultat på 81 mnkr, vilket var 66 mnkr bättre än budget.

Överskottet kommer vi att använda för att finansiera nödvändiga investeringar och därmed minska lånefinansieringen och riskutsattheten. Konkret innebär det att vi egenfinansierade samtliga investeringar på 48 mnkr 2021. Resultatet beror på flera olika saker.

Nämnderna hade totalt ett bättre resultat är budgeterat. Kommunstyrelsen hade till exempel ett överskott på 4 mnkr och tekniska nämnden ett på 12 mnkr. En del berodde på realisationsvinster till exempel genom tomtförsäljning som bidrog till resultatet med 10 mnkr.

Överskotten i nämnderna genererades av inställda aktiviteter på grund av covid-19, men berodde också på god kostnadskontroll och kostnadsmedvetna verksamheter. Skatteintäkterna blev högre än budget, men även generella statsbidrag och utjämning, vilket tillsammans gav ett överskott på 43 mnkr.

Ett positivt finansnetto bidrog också till det goda resultatet. Finansnettot är till stor del beroende av hur kommunens placeringar utvecklas under året. Det är ingen vinst i praktiken, eftersom vi inte sålde innehavet utan det finns kvar. Antalet invånare ökade med 85 personer, vilket motsvarar en befolkningsökning på drygt 0,4 procent. Anledningen till att det inte var fler, är att det saknades färdiga tomter för framför allt flerfamiljshus.

Under året fortsatte antalet inregistrerade bygglovsärenden att hålla sig på en hög nivå, precis som 2020. Det är många som vill bygga om och till sina bostäder, men också många som vill bygga nytt. Det finns en stor efterfrågan på bostäder och intresset från exploatörer är stort. Osäkerheten som på många sätt präglade året, verkar inte ha smittat av sig på bostadsmarknaden eller på intresset från företag att investera i kommunen. Nya etableringar både byggdes och invigdes; allt från en solcellspark, som åter för upp vår kommun på första plats i landet, till livsmedelsbutik, snabbmatsrestaurang och sportanläggningar.

Arbetslösheten minskade. I Sjöbo ligger vi fortfarande på låga nivåer och minskade från 6,9 procent till 6,2 procent, att jämföra med rikets 7,2 procent och Skånes 9,3 procent. Särskilt drabbade är gruppen unga och här behöver vi arbeta aktivt för att se till att de inte hamnar i långtidsarbetslöshet med långvarigt utanförskap som följd.

För att kunna fortsätta att erbjuda invånarna effektiv välfärd med hög kvalitet inleddes ett arbete med att framtidssäkra kommunen. Arbetet omfattar verksamhetsutveckling, kompetensförsörjning, digitalisering, lokalutformning och ekonomi. Det ska tydliggöra utvecklings- och förbättringsområden inom till exempel utbildning. Det är ett nödvändigt och angeläget arbete för kommunens kärnverksamheter.

En del i det är att vi gått in i nya samarbeten, som exempelvis ett gemensamt bolag med fem andra kommuner för att hantera vår it-drift. Vi utredde även annan samverkan exempelvis inom miljöområdet. Det har nu övergått i ett första, lite mindre samarbete där jag har förhoppning om en mer integrerad samverkan längre fram.

Hela kommunen har utvecklats genom infrastruktursatsningar, bostadsprojekt och försköning av offentliga miljöer. Det är ett led i vår långsiktiga strategi, där vi gör olika åtgärder och insatser för att hela kommunen ska leva och utvecklas på ett hållbart sätt.

Jag hoppas ni märker allt som händer och uppskattar det som sker.

Vi hörs och ses – till dess, ha det bäst!

Magnus Weberg Magnus Weberg signatur

Magnus Weberg
kommunstyrelsens ordförande