Tillväxt och service

Verksamhetsområde

Näringslivsenheten

Enheten inkluderar sedan slutet av halvåret kommunens upphandlingsstrategiska resurs.

Avfalls- och återvinningsenheten

 

Samhällsbyggnadsenheten

Enheten ansvarar för kommunens fysiska planering och myndighetsutövning enligt miljö-, plan- och bygglagar. Ansvarig nämnd är byggnadsnämnden.

Kost- och städenheten

Kost finns på 18 enheter fördelade på 7 produktionskök, 5 mottagningskök och 6 serveringskök. Städ finns på 27 arbetsställen.

Kultur- och fritidsenheten

Enheten handhar stöd och bidrag till föreningslivet samt uthyrning av lokaler och badhuset men också stöd till utveckling av kultur.

Teknik- och hållbarhetsenheten

Enheten ansvarar för kommunens fastigheter, inklusive byggnader, grönytor och skog. Vägbelysningen med cirka 2 750 belysningspunkter och 107 belysningscentraler ingår också i ansvaret, liksom vägbidrag. Därutöver ingår strategisk miljöutveckling, vattenvård, bredband, bostadsanpassning, energi- och klimatrådgivning, gångoch cykelvägar samt pendlarparkeringar. Exploatering och försäljning av tomter ingår också.

Transport- och bilpoolsenheten

Enheten ansvarar för kommunens bokningsbara bilar, interntransporter och transport av brukare.

Viktiga händelser under perioden

Teknik- och hållbarhetsenheten

  • Energibesparande åtgärder genomfördes inom ramen för Energy Performance Contracting (EPC-projektet).1
  • Förskolan i Arthur Engbergskolan öppnade.
  • En ny förskola i Gnarp är under produktion, men försenades. Slutbesiktning ska ske i början av 2022.
  • En livsmedelsstrategi togs fram.
  • Bredbandsprojektet i Hassela och transportledningen mellan Jättendal och Bergsjö blev färdiga.
  • 35 ansökningar om bostadsanpassningsbidrag handlades.
  • En koldioxidbudget togs fram.
  • Slutrapporten Hållbara Nordanstig togs fram för klimat- och miljöberedningen.

1Betyder att ett företag får i uppdrag att genomföra energibesparande åtgärder till en överenskommen besparing. Om det blir en större besparing så får företaget en större ersättning och självklart även tvärtom. Investeringssumman är överenskommen vid kontraktstecknandet.


Avfalls- och återvinningsenheten

  • Enheten investerade i bland annat maskiner för att nå kommunens miljömål.
  • Mer resurser lades på kärlservice med ökad service för renhållningskunderna.
  • Krav på genomskinliga säckar vid återvinningscentralerna infördes för att minska avfallet till förbränning och för att uppfylla miljömålen.
  • Det gjordes ett stort arbete med att identifiera fler renhållningskunder, för att varje beboelig fastighet ska ha ett abonnemang där avfall tas om hand på ett miljömässigt rätt sätt.

Kost- och städenheten

  • En förstudie av äldreomsorgens måltidssituation gjordes på uppdrag av äldreomsorgen.
  • Krislagret med torrvaror och konserver enligt en färdigplanerad matsedel blev klart.
  • Ett nytt avtal för städmaterial, papper och plast, grönsaker och matförpackningar upphandlades.

Samhällsbyggnadsenheten

  • Antalet ärenden var högt, om än något färre än fjolårets.
  • En tillsynsplan antogs och tillsynen började ske mer löpande.
  • En turné med en bygglovsbuss genomfördes för att ge ökad och närmre service.
  • Antalet detaljplaneuppdrag ökade markant. Det pågår arbeten med utvecklingsområden för bostäder längs kusten i både Sörfjärden och Stocka. Planarbeten pågår även kring Hassela Ski samt Bergsjö centrum och skolområde.

Näringslivsenheten

  • Arbetet med näringslivsstrategin och besöksnäringsstrategin startade under senhösten.
  • Under våren genomfördes stödaktiviteter till följd av pandemin för näringslivet.
  • Den fysiska turistbyrån avvecklades i oktober.

Kultur- och fritidsenheten

  • En bidragsmodell med delvis nya föreningsbidrag beslutades
  • Ett beslut togs om att en ny idrottshall ska byggas vid skolan i Bergsjö.
  • Enheten deltog i en regional samverkan för kulturella aktiviteter riktade till ungdomar. Projektet Filmstigen var inne på sitt andra år och ungdomar kunde åter feriearbeta som dansare.
  • Ett utvecklingsarbete av det rörliga friluftslivet pågår med information och skyltning av Kustleden.
  • Samverkansmöten med föreningslivet hölls i Gnarp angående aktivitetsytor i området runt Gnarpsviljan och skolan. Streetsportföreningen hade i samverkan med kommunen en skateramp inhyrd under sommaren. Möjligheterna till en ishall i centrala Gnarp utreds vidare.
  • Kulturstrategin beslutades.
  • Personalen på ErskMats utökades inför säsongen, som var mycket framgångsrik med cirka 3 300 besökare.

Kulturstrategi


Transport- och bilpoolsenheten

  • Ytterligare en elbil köptes in till bilpoolen och en till en annan verksamhet.
  • Antalet bilar i bilpoolen minskade och nu finns sex fordon, varav två är el, två hybrider och två drivs med fossilt bränsle.
  • Användningen av poolbilar minskade.
  • Sex nya elbilar till hemtjänsten beställdes. De levereras i mitten av 2022.
  • Antalet resor och därmed intäkterna minskade på grund av pandemin.

Verksamhetsberättelse

Teknik- och hållbarhetsenheten

Den nya förskolan i Gnarp byggdes men försenades, delvis beroende på pandemin.

Både försäljning och förvärv skedde i Gnarp för att kommunen ska kunna få fler bostäder. Fastigheten som skapat mycket oro på Rödevägen revs.

EPC-projektet är inne på andra året av genomförandefasen, fas 2. Gnarps skola fick ledbelysning och ett modernt ventilationsaggregat med värmeåtervinning. Solceller monterades och vinden tilläggsisolerades. Dessutom byttes styr- och reglerutrustning med mera. Jättendals räddningsstation fick ny ventilation och det borrades för bergvärme. En solcellsanläggning monterades på Ilsbo skola.

Miljö- och klimatarbetet fortlöpte. Ett stort arbete lades ned för att kommunen ska uppnå Agenda 2030-målen och en struktur byggdes upp för att det ska gå att följa upp arbetet. En ny fordons- och resepolicy antogs, arbetet med en ny energi- och klimatplan påbörjades och den regionala och lokala livsmedelsstrategin antogs. Vattenvårdsprojektet fortlöpte med mindre åtgärder på flera platser. Delprojektet med utrivning av dammarna i Gnarpsån dröjde, eftersom man behövde se till att färskvattentillgången för de närboende skulle bli bra.

Under våren blev bredbandsprojektet i Hassela klart. Bidrag söktes för accessområdet mellan Bergsjö och Jättendal samt området Håcksta-HårteBäling. De beviljades och kommunen beslutade att genomföra projekten.

Avfalls- och återvinningsenheten

Kommunen beslutade att införa insamling av hushållsavfallet i egen regi, eftersom det finns potential till både besparingar och höjd kvalitet. I slutet av året togs också beslut om en ny avfallstaxa som ska kompensera för de kostnadshöjningar som följer av utökade nationella krav och ansvarsflyttningar. Från årsskiftet 2021/2022 är det enligt lokala regler endast tillåtet att lämna avfall i genomskinliga säckar, vilket abonnenterna informerades om.



Kost- och städenheten

Verksamheten har fortgått enligt plan, trots pandemin. Restaurangerna har delvis varit stängda under året. Enheten hade tidvis svårt med bemanningen, delvis på grund av pandemin. Flera medarbetare var långtidsfrånvarande och vikarierna räckte inte till. Ingen frånvaro var arbetsrelaterad. Enheten lyckades inte rekrytera nya medarbetare med rätt kompetens och erfarenhet.

Samhällsbyggnadsenheten

Ärendemängden var den högsta på minst 20 år, men minskade något i slutet av året. Den lagstadgade handläggningstiden på 10 veckor kunde hållas, men med mindre marginal än tidigare.

Samhällsbyggnadsenheten förstärktes med ytterligare en planarkitekt som ska driva på arbetet med detaljplaner. Antalet planuppdrag ökade från 6 till 14 pågående uppdrag.

Arbetet med att automatisera en rad moment i ärendehandläggningen fortsatte, men i lite lägre takt än tänkt. Automatiseringen ska underlätta för medborgarna och effektivisera enhetens interna arbete.

För att komma medborgarna närmre och erbjuda en ökad service genomfördes likt föregående år en turné med bygglovsbussen på åtta orter.

Tillsynsarbetet tog fart och många nya rutiner arbetades fram. En tillsynsplan som ska revideras varje år togs också fram och antogs av byggnadsnämnden.

Transport- och bilpoolsenheten

Pandemin gjorde att antalet transportuppdrag minskade och personalen fick delvis andra arbetsuppgifter. Efter sommaren ökade transporterna successivt, även om det skiljde sig markant från ett normalt år.

En elbil köptes in och ytterligare sex upphandlades för hemtjänsten.



Näringslivsenheten

Arbetet med en näringslivsstrategi och en besöksnäringsstrategi startade under senhösten.

Företagen i Nordanstig förefaller på det stora hela ha klarat sig ganska bra under pandemin. När det gäller besöksnäringen klarade sig företagen på landsbygden bättre, tack vare det man benämner hemester.

Antalet besökande till den fysiska turistbyrån har stadigt minskat sedan 2017. Beslutet att stänga den togs för att sedan verkställas efter sommarsäsongen.

Enheten påbörjade ett mer aktivt arbete med att öka intresset för kommunens digitala kanaler (Facebook), vilket gav resultat. Näringsliv Nordanstig ökade sina följare från 294 i maj till 440 vid årets slut. Motsvarande tal för Upplev Nordanstig är från 1 693 till 1 826. Interaktionen på Näringsliv Nordanstig ökade markant och arbetet fortsätter 2022.

Kultur- och fritidsenheten

I stort hölls inga större föreningsträffar 2021, däremot ett antal med färre deltagande föreningar. Föreningsdagen inställdes helt.

Information och stöd med anledning av pandemin blev en prioriterad fråga. Enheten tog fram underlag för beslut om krisstöd samt hanterade fördelningen och utbetalningarna.

En ny bidragsmodell antogs under hösten. Den innebär att några nya grupper av föreningar också kan söka vissa bidrag, och att en del bidrag förändrats eller ersatts av nya.

Kommunfullmäktige beslutade i juni att en ny fullstor idrottshall, sammanbyggd med dagens sim- och idrottshall, ska byggas i Bergsjö vid skolan. Den nuvarande ska samtidigt renoveras.

Även 2021 erbjöds möjligheten för ungdomar att ta ett feriearbete som dansare och ett andra projektår för Filmstigens filmverksamhet genomfördes med erforderliga pandemikorrigeringar.

ErskMats-gården hölls öppen som vanligt. Besöksrekordet slogs igen och 3 300 personer besökte gården. Höstens och vinterns marknader ställdes in.

En kulturstrategi antogs av kommunfullmäktige under hösten.

Inför kommande år

Ett övergripande arbete, som fortgår, är att kvalitetssäkra den miljömässiga och ekonomiska uppföljningen i flera av verksamhetens enheter. Det ska vara möjligt att när helst under året kunna utläsa hur enheten påverkar miljön och att budgetföljsamheten är god. Det är en utmaning, eftersom det finns många ekonomiska underenheter i verksamheten.

Sannolikt har befolkningsminskningen avtagit och invånarantalet ökar försiktigt. Förhoppningsvis är det ett trendbrott. Mindre, naturnära kommuner nära regionstäder spås vara framgångsrika, när människor väljer att lämna de riktigt stora städerna för att leva ett mer närvarande och enklare liv. Därför ska fler exploateringsområden identifieras och utvecklas för bostadsbyggande. Det finns en möjlighet att områden som ger ett positivt exploateringsnetto kan finansiera områden med ett negativt.

Koldioxidbudgeten presenterades för politikens samtliga nivåer. Att uppfylla den innebär stora förändringar, främst för medborgare och näringsliv, som påverkar mest. Kommunens främsta ”miljöbov” är de inrikes transporterna, där stora minskningar måste åstadkommas.

EPC-projektet fortsätter och på tur står Ilsbo skola, Bergesta, Lönnbergsskolan och Stallbackens förskola.

De kommande stora byggprojekten i form av skolor, särskilt boende och idrottshall gör att organisationen prövas på ett sätt som inte skett i modern tid. Kompetenshöjningar behövs inom flera områden.

Arbetet med Agenda 2030-målen bör intensifieras i organisationen, men kommunen behöver också påverka invånarna i en mer hållbar riktning.

Arbetet med att möjliggöra vandringshindersfria vägar för fisk fortsätter enligt fiskevårdsplanen.

Ett övergripande mål är att orter och omgivningar ska se mer välvårdade ut. Kommunen ökar därför sin närvaro i de tätortsnära skogarna och centrala markområden för att slyröja och föregå med gott exempel.


Fler kommer att få tillgång till bredband efter att kommunen beviljats bidrag för accessområdet mellan Bergsjö och Jättendal samt området HåckstaHårte-Bäling, där bygget genomförs kommande år. Därefter planeras sannolikt inga större områden.

En utmaning kommer att vara att möta Naturvårdsverkets höjda krav på avfallsverksamhet. För att kunna planera inför alla förändringar togs en treårsplan fram.

För samhällsbyggnadsenheten kommer framtidens utmaningar att vara att möta den sannolikt höga nivån av bygglovsärenden när kommunen växer. Behovet av nya detaljplaner och av att förändra befintliga är stort. Fler medarbetare anställdes därför. Samtidigt ska underlaget för den nya översiktsplanen göras klart, så att samråds- och beslutsprocessen kan inledas.

Ekonomisk redovisning

TILLVÄXT OCH SERVICE

  Budget
2021
Bokslut
2021
Avvikelse
mot budget
Bokslut
2020
4. ToS Gemensamt 1 529 1 207 322 1 043
6. Näringsliv 2 602 3 645 – 1 043 2 308
12. Infrastruktur och miljöutveckling 9 899 6 552 3 347 6 387
13. Avfall och återvinning 35 – 150 185 – 45
14. Samhällsbyggnad 3 664 3 434 230 3 136
16. Kost och städ 27 044 25 340 1 704 24 442
43. Kultur och fritid 5 111 5 293 – 182 5 719
44. Mark och exploatering 593 689 – 96 – 1 675
51. Fastigheter 26 575 25 747 828 27 070
52. Transport och bilpool 1 451 2 393 – 942 1 446
Intäkter 50 618 55 033 4 415 56 479
Kostnader 129 121 129 183 – 62 126 310
Därav kapitalkostnader 17 571 18 395 – 824 16 093
SUMMA NETTOKOSTNADER 78 503 74 150 4 353 69 831

Resultatet blev ett överskott om 4,4 miljoner kronor. Det motsvarar 3,4 procent av den totala omslutningen. Att redovisa ett överskott är bra, men beroende på var i verksamheten det uppkommer, kan det vara så att nyttan för medborgarna blivit mindre än planerat. Man kan dock sammanfatta överskottet med att det berodde på milda vintrar, bra elavtal, att behovet av akuta fastighetsinsatser var mindre och att bidrag inte söktes i förväntad omfattning.

Pandemieffekten var ett underskott i verksamheten med uppskattningsvis 1,7 mnkr, vilket ingår i resultatet.



De största avvikelserna:

  • Näringslivsenhetens underskott (1,0 mnkr) berodde på att en näringslivschef anställdes utan budgetutrymme och att hemsändningsbidraget långt översteg budget.
  • Infrastruktur- och miljöutvecklingsenhetens överskott (3,3 mnkr) berodde på lägre kostnader för bredband, bostadsanpassningsbidrag, gator och vägar, driftkostnader för vägbelysning och lägre kostnader för energirådgivning, eftersom den har bidragsfinansierats.
  • Fastigheters överskott (0,9 mnkr) berodde på lägre kostnad för fastighetsadministration och på vakanta tjänster.

  • Kost- och städenhetens överskott (1,7 mnkr) berodde på att det var svårt att hitta personal med vakanser som följd, men också minskade inköp efter att en gemensam matsedel infördes. Ekologiska livsmedel är något dyrare, men det köptes inte in så stor andel som budgeterats. Att Linblommans förskola flyttade till skolan i Hassela bidrog också positivt.
  • Transport- och bilpoolsenhetens underskott (0,9 mnkr) var en följd av det minskade resandet och transporterna av brukare på grund av pandemin.

Miljöredovisning

Verksamheterna följde kommunen miljöpolicy.


Pensionärsresa till Ersk-Mats 2021