Stab

Verksamhetsområde

Verksamhetsområde stab leds av kommunchefen och består av enheter för personal, ekonomi, utveckling och upphandling samt kansli och kommunikation. Kommunsekreterare och digitaliseringsstrateg är direkt underställda kommunchefen.

Viktiga händelser under perioden

Digitalisering

  • En stor satsning gjordes på digitalisering i skolan.
  • Äldreboendet Sörgården och korttidsboendet Bållebo fick ett nytt tv-nät.
  • Staben skapade plattformar för att öka möjligheterna att kunna automatisera processer.
  • En grundstruktur för it-förvaltning utvecklades.

Ekonomi och styrning

  • Arbetet med att gå över till ett nytt budgetverktyg påbörjades.
  • Projektet Hälsingekommuner i ekonomisk samverkan (HES) inleddes. Syftet är att upphandla ett gemensamt ekonomisystem och ökad ekonomisamverkan.
  • En ny finanspolicy och riktlinjer för god ekonomisk hushållning presenterades.
  • En styrgrupp för kommunens hållbarhetsarbete och Agenda 2030 inrättades.
  • En översyn pågår av Nordanstigsmodellen, kommunens styrmodell.
  • Nya mått och indikatorer för fullmäktiges mål togs fram.

Kommunikation och information

  • Kommunikationsinsatser med anledning av pandemin var omfattande hela 2021.
  • Rörlig kommunikation fortsatte att utvecklas, bland annat digitala öppna hus, filmad skolavslutning och adventskalender med nedslag i 24 verksamheter.
  • Kompetensutveckling av kriskommunikation under ledning av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) genomfördes.


  • Arbetet med e-tjänster fortsatte – ett 40-tal tjänster är på plats.
  • Intranätet fick en ny inriktning med mallar som inte kräver externa konsulter.
  • Tillgängligheten på nordanstig.se sågs över efter en granskning av Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).
  • Arbetet med en Hälsingegemensam upphandling av ett digitalt slutarkiv inledde.
  • Kommunens avtal med Fiberstaden AB om svarstjänst för telefoni sades upp.

Marlene Westerlund_hjortron_hasselaskogen


Mål och måluppfyllelse

Verksamhetsberättelse

Staben arbetade stora delar av året på distans på grund av pandemin. Arbetet fungerade trots det väl. En utvecklingsenhet etablerades och flera nyrekryteringar genomfördes.

Utvecklingsenheten

Digitaliseringsstrategen flyttade till enheten. Kommunens upphandlingsfunktion flyttades i juni från enheten till näringslivsenheten.

Agenda 2030

Ett internt nätverk för arbetet med Agenda 2030 inrättades. Syftet är att skapa en struktur för hållbarhetsarbetet och att sprida kunskap om hur kommunen kan arbeta med frågorna.

Nordanstigsmodellen och Stratsys

Kommunchefen initierade en översyn av kommunens styrmodell, Nordanstigsmodellen. Den är nära sammankopplad med verksamhetsstödet Stratsys. Både politiker och tjänstemän tycker att modellen är svår att förstå, samtidigt som det råder ojämn kunskap om och syn på hur Stratsys ska användas. Det har lett till lågt engagemang och har påverkat vilja och förmåga att arbeta modellenligt.

Att följa upp verksamhetsmål är en viktig del i kommunens styrmodell. Det har tidigare skett genom beskrivande texter i delårs- och helårsrapporter. Enheten fick 2021 i uppdrag att komplettera texterna med relevanta indikatorer och mått för uppföljning. Indikatorerna visar både en jämförelse med den egna kommunen genom åren och med närliggande kommuner.

Medborgarundersökning

Nordanstigs kommun deltog i 2021 års medborgarundersökning från Statistiska centralbyrån (SCB). Resultaten från enkäten analyseras våren 2022 inför redovisningen i kommunfullmäktige.

Sekreteraruppdrag

Övergången till digitala sammanträden under pandemin fungerade väl.

Lex Sarah

Åtta utredningar enligt lex Sarah påbörjades, varav sex avslutades och två pågår.


Kvalitetsarbete i hemtjänsten och lagen om valfrihetssystem (LOV)

Nordanstig har för närvarande en extern utförare som bedriver hemtjänst i kommunen, efter att en utförare avvecklade sin verksamhet. Ytterligare en utförare blev godkänd, men har inte startat verksamhet.

Den årliga kvalitetsuppföljningen och fördjupade granskningen av LOV-utförarna genomfördes under våren. Resultatet visade att de externa utförarna i det stora hela hade bra rutiner för att se till att kvaliteten var god och för att ge personalen bra stöd i arbetet.

Kansli och kommunikation

Arbetet med fler e-tjänster för ökad tillgänglighet och dygnet runt-service fortsatte. Ett 40-tal e-tjänster finns i drift på nordanstig.se. Informationshanteringsplaner är viktiga för många av enhetens uppgifter. Det verksamhetsöverskridande projektet för att uppdatera dem startade.

Frågan om e-arkiv har under många år varit öppen. Nu finns ett Hälsingegemensamt projekt för att upphandla ett digitalt slutarkiv.

Det nya intranätet Insidan fick nya mallar som till skillnad från tidigare helt kan administreras av enheten utan kostsam konsulthjälp.

Antalet följare av kommunens kommunikation på sociala medier ökar stadigt. Fokus läggs på video, ett format som premieras i sociala kanaler. Exempel på videor är öppet hus i skolan, skolavslutningar där pandemin gjort att vårdnadshavare inte kunnat närvara och en filmad inbjudan att ta del av kommunfullmäktige på webben.

Ett nytt avtal för kommunens telefoni upphandlades Hälsingegemensamt.

Nordanstigs kommun har sagt upp avtalet med Fiberstaden AB om svarstjänst från och med 1 januari 2023. En tänkbar framtida lösning är att växeln tas hem till kommunhuset i Bergsjö.

Ett Hälsingegemensamt arbete för att upphandla ett digitalt slutarkiv till de sex kommunerna i landskapet påbörjades. Målet är att arkivet ska vara i drift 2023 och garantera långvarig och säker lagring.


Digitalisering

Kommunen gjorde stora satsningar för att ytterligare digitalisera utbildningen. Ett exempel är att de flesta barn i grundskolan har en egen dator till förfogande under skoltiden. Kommunen ser därigenom till att kunna genomföra digitala, nationella prov och eleverna kan nyttja digitaliseringens möjlighete.

Det är viktigt att följa upp vilken inverkan digitaliseringen har på verksamheterna, för att kunna avgöra om kommunens resurser används på bästa sätt och att digitaliseringen leder till önskat resultat. Därför påbörjade kommunen ett arbete med så kallad nyttorealisering och effekthemtagning.

Nordanstig arbetar med styrning och ledning tillsammans med it-leverantören, för att ytterligare effektivisera och skapa bättre förutsättningar för digitaliseringsarbetet.

Ett annat arbete är att skapa plattformar för ökade möjligheter till att automatisera fler processer.

Ekonomienheten

Det första halvåret 2021 upptogs av två stora och mycket krävande processer. Dels budgetarbetet för 2022–2025, dels bokslut och årsredovisning för 2020. Det gick mycket bra och hela tidplanen hölls, trots det ansträngda läget med pandemin.

Projektet HES, Hälsingekommuner i ekonomisk samverkan, startades och gick in i en ny fas. Det drivs tillsammans med övriga Hälsingekommuner för att hitta gemensamma processer och funktioner. Planen är att senast 2025 ha ett gemensamt ekonomisystem på plats.

Arbetet med ett nytt budget- och prognosverktyg fortsatte. Planen är att samtliga verksamheter successivt ska övergå till att arbeta i det nya verktyget 2022.

Enheten tog fram en uppdaterad finanspolicy och riktlinjer för god ekonomisk hushållning. De antogs under hösten.

Det pågår en utredning om kommunens bolagsstruktur. Resultatet presenteras 2022.

Enheten började ta fram en ny ekonomisk styrmodell. Den presenteras 2022. Det är ett stort projekt som kräver mycket resurser. Syftet är att förtydliga kommunens sätt att arbeta med resursfördelning och vad som styr och påverkar verksamheternas tilldelning.

Personalenheten

Genom en verksamhetsövergång tog Nordanstig från och med 1 juni över Mitt Livs hela hemtjänstverksamhet med 36 medarbetare. Inrangeringsförhandlingar, information och förberedelsearbete ägde rum under våren.

Kommunen införde dokumentationssystemet Adato för rehabiliteringsarbetet, med bland annat utbildning för samtliga chefer.

Från och med 1 februari är Nordanstigs kommun ansluten till den gemensamma företagshälsovårdsnämnden Region Gävleborg.

Rekryteringsverktyget byttes ut under våren och introducerades successivt för de rekryterande cheferna.

Ett gemensamt projekt för Hälsinglands kommuner omfattar löneadministration och upphandling av ett nytt personal- och lönesystem samt ett schemasystem.

I Sundsvallsregionen fortsätter samverkan med bland annat Trainee Sundsvallsregionen, som är ett program för kompetensförsörjning av kvalificerad personal. Personalenheten hade en traineeplats inom HR under året.

Vid Arbetsmiljöverkets uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet i december 2021 bedömde man att bristerna som man tidigare påpekat var åtgärdade.


Inför kommande år

Översynen av Nordanstigsmodellen och Stratsys fortsätter. En upphandling av verksamhetsstöd ska påbörjas, eftersom avtalet med den nuvarande leverantören löper ut. Det är sammantaget ett omfattande arbete.

Ett fördjupat brottsförebyggande arbete inleds 2022 med olika samhällsaktörer, och det brottsförebyggande- och folkhälsorådet återstartas.

Insatser görs 2022 för att garantera ett väl uppbyggt totalförsvar.

En handlingsplan för jämställdhet enligt CEMR-deklarationen ska tas fram.

Arbetet med att utveckla kommunens budgetprocess fortgår, liksom införandet av det nya budget- och prognosverktyget. Planen är att 2022 ska samtliga verksamheter arbeta i det nya verktyget.

Projektet HES fortsätter och i januari 2022 redovisas en delrapport. Ekonomienheten byter troligtvis ekonomisystem senast 2025. Det är ett stort projekt som kräver mycket resurser framöver.

En digitaliseringsstrategi ska fastställas för att tydliggöra kommunens mål och riktning för digitaliseringsarbetet. Där ska också prioriterade områden, arkitektur och principer fastslås.

År 2022 läggs större fokus på informationssäkerhet och personuppgiftshantering. Bland annat ska alla verksamhetssystem genomgå en säkerhetsklassning. Kommunen förstärker säkerheten på maskinvara som datorer, surfplattor och telefoner för att få ett ökat skydd mot externa hot som exempelvis ransomwareattacker.

En gemensam upphandling i Hälsingland kring inköp av maskinvara och en DIS-upphandling (dynamisk upphandling) av it-konsulter genomförs.

Tillsammans med företagshälsan genomförs ny arbetsmiljöutbildning för chefer och skyddsombud.

Ett årshjul för det systematiska arbetsmiljöarbetet har tagits fram för samtliga verksamhetsområden och arbetet med att införa det startar 2022.

Översynen av det lokala samverkansavtalet med de fackliga organisationerna fortsätter.

Utbildning om MBL och samverkansavtalet för förtroendevalda, chefer och fackliga företrädare planeras. Utbildningen blev framflyttad på grund av pandemin.

En personal- och kompetensförsörjningsplan på övergripande nivå i kommunen ska tas fram.

Tillämpningsdokument och rutiner för rehabiliteringsarbetet arbetas fram. Utbildning för chefer inom rehabiliteringsområdet samt införande och utbildning i dokumentationsverktyget Adato för rehabiliteringsarbetet ska också genomföras.

Projektet Gemensam löneadministration kommer att innefatta upphandling av ett nytt löne- och schemasystem för Hälsinglands kommuner och introduktion av det.

Ledarutvecklingsprogrammet fortsätter, liksom nätverkande, traineeprogrammet och framtida ledare.

Det europeiska webbtillgänglighetsdirektivet, som för Nordanstigs del trädde i kraft hösten 2020, ställer långtgående krav på e-tjänster och material som publiceras på webbplatsen. Kraven kan inte fullt ut mötas med nuvarande resurser.

Det är önskvärt att på sikt digitalisera arkivmaterial som nu bara finns i pappersform. För att genomföra det krävs ett mycket omfattande, manuellt arbete.


vinterlandskap


Ekonomisk redovisning

STAB

Verksamheter
(tkr)
Budget
2021
Bokslut
2021
Avvikelse
mot budget
Bokslut
2020
3. Överförmyndare 1 352 1 127 225 1 060
5. Kommunikation 6 375 5 561 814 5 672
7. Norrhälsinge räddningstjänst och miljökontor 10 119 9 846 273 10 235
8. Stabsverksamheten 36 912 35 887 1 025 34 935
29. Hälsinglands utbildningsförbund 46 001 49 556 – 3 555 47 950
2. Politisk verksamhet*       5 718
Intäkter 160 1 164 1 004 986
Kostnader 100 919 103 141 - 2 222 106 556
Därav kapitalkostnader 1 970 1 472 498 1 309
Summa nettokostnad 100 759 101 977 – 1 218 105 570

*) Politisk verksamhet redovisas från och med 2021 under särskilda verksamheter


Årets resultat var ett sammanlagt underskott på 1,2 miljoner kronor

Staben hade ett överskott som berodde på vakanser, långtidssjukskrivningar, lägre konsultkostnader och lägre utbildningskostnader. Resultatet påverkades också med 0,4 mnkr på grund av en felkonterad it-kostnad.

Hälsinglands utbildningsförbund (HUF, ett kommunalförbund) hade ett underskott på cirka 3,5 mnkr. Det var inte i direkt mening påverkansbart av kommunens verksamhet utan påfördes av HUF.

Miljöredovisning

Staben hjälper hela kommunen att arbeta med Agenda 2030, där klimat- och miljöperspektiv ingår. Enheten genomförde relativt få resor och deltog i första hand på distans i kurser och konferenser.

I sin egen verksamhet följer staben kommunens miljöpolicy. Särskilt fokus ligger på att minska pappersanvändningen och öka andelen digitala möten.


Åsa Söderberg_tröstentjärn_bergsjö