Finansiering

Finansiering

 

Nettokostnad
tkr
Utfall
2020
Budget
2021
Utfall
2021
Avvikelse
2021
Realisationsvinster och -förluster 815 0 0
Pensionskostnader med mera som inte fördelats på verksamheterna – 5 189 – 5 800 – 4 749 1 051
Momskompensation, omsorgsboende 235 0 240 240
Momsjustering 63 0 0
Schablonersättning från Migrationsverket som ej fördelats till verksamheterna 2 738 0 1 841 1 841
Intäkt löneväxling 26 0 28 28
Upplösning statliga investeringsbidrag 695 1 465 761 – 704
Upplösning statliga investeringsbidrag vallen engångs 18 668 18 668
Utrangering vallen 0 0 – 6 944 – 6 944
Utrangering särskilt boende projektering – 209 – 209
Kundförluster och/eller återvunna fordringar 48 0 – 236 – 236
Nedsatt arbetsgivaravgift på grund av pandemin 636 0 0
Omställningsfonden – 205 0 – 217 – 217
Löneökningar 0 – 4 478 0 4 478
Avskrivningar – 14 000 – 15 165 – 14 491 674
Kapitalkostnadsintäkt, intern 18 479 16 913 18 934 2 021
Investeringsbidragskostnad, intern – 551 – 1 039 – 488
Skatteintäkter 281 563 286 103 297 485 11 382
Generella statsbidrag 16 521 0 4 415 4 415
Utfördelning generella statsbidrag (skolmiljarden, god vård om äldre) – 4 415 – 4 415
Utjämningssystemet 137 081 148 584 151 089 2 505
Utjämningssystemet LSS – 8 309 149 210 61
Fastighetsavgift 13 990 15 929 15 288 – 641
Finansiella kostnader och intäkter – 1 376 – 1 764 – 1 183 581
Summa 443 811 441 385 475 476 34 091

Kommentarer

Sammanfattning

Resultatet för året blev ett överskott på 34,1 mkr mot budget. De största budgetavvikelserna beror på en förbättrad skatteutjämningsprognos från SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) med 13,3 mkr, att skyddsvallen är färdigställd vilket förbättrat resultatet med 11,7 mkr och att kostnaden för löneöversynen blev 4,5 mkr lägre än budgeterat.

Pensionskostnader med mera som inte är fördelade på verksamheterna

Arbetsgivaravgifter, pensionskostnader, fastighetsförsäkringar och fastighetsskatt fördelades schablonmässigt under året. Det innebär bland annat samma procentuella påslag för arbetsgivaravgifter oavsett de anställdas ålder. Fördelningen gjordes via personalomkostnadspålägget som rekommenderats av SKR. Fördelningen av arbetsgivaravgifterna och pensionskostnaderna resulterade i en underfinansiering och därför har kommunen budgeterat för en del av pensionskostnaderna under finansiering. Efter avstämning av kostnader för arbetsgivaravgifter och pensionskostnader mot budget blev resultatet ett överskott på 1,1 mkr för pensionskostnaderna.

Momskompensation för omsorgsboende

Kommunen fick momskompensation på 0,2 mkr för lokalhyror inom omsorgsboende.

Schablonersättning från Migrationsverket som ej fördelats till verksamheterna

Kommunen får schablonersättningar från Migrationsverket. Av dessa har 1,8 mkr inte fördelats ut till verksamheterna.

Intäkt löneväxling

Vid löneväxling för anställda tar kommunen ut en avgift från verksamheterna för att täcka sina administrativa kostnader.

Upplösning av statliga investeringsbidrag

Investeringsbidrag ska intäktsbokföras i takt med avskrivningarna för den investering bidraget gäller. Upplösningen av investeringsbidrag 2021 uppgick till totalt 19,4 mkr. För skyddsvallen har Vansbro kommun fått 19,8 mkr i investeringsbidrag, av dessa har kommunen löst upp 18,7 mkr 2021, resterande del kommer att lösas upp över 20 år. För övriga investeringsbidrag blev upplösningen 0,7 mkr lägre än budgeterat på grund av att investeringarna inte blev färdiga i den takt som förväntades när kommunen gjorde budgeten.

Utrangering

I samband med att skyddsvallen blev klar har 6,9 mkr utrangerats. Även 0,2 mkr av använda medel för projektering av äldreboende har utrangerats.

En utrangering innebär att en anläggningstillgång inte längre finns kvar i verksamheten och dess bokförda värde bokas då bort och blir i stället en kostnad i resultaträkningen.

 

Kundförluster och/eller återvunna fordringar

Kommunens osäkra kundfordringar ökade med 0,2 mkr.

Nedsatt arbetsgivaravgift

Till följd av covid-19-pandemin beslutade regeringen att sänka arbetsgivaravgiften under delar av 2020, men under 2021 sänktes den inte.

Omställningsfonden

Kommunens kostnad för omställningsfonden var 0,2 mkr 2021.

Löneökningar

Löneökningarna inklusive sociala avgifter blev 4,5 mkr lägre än budgeterat.

Avskrivningar, kapitalkostnadsintäkt och investeringsbidragskostnad

Med avskrivningar menas en planmässig minskning av anläggningstillgångarnas värde som beräknas på anläggningarnas anskaffningsvärde. Avskrivningen av byggnader och anläggningar var 11,3 mkr och avskrivningen av maskiner och inventarier 3,2 mkr. Avskrivningarna blev 0,7 mkr lägre än budgeterat på grund av att investeringar inte blev klara i den takt som förväntades när budgeten gjordes.

Verksamheterna belastas med kapitalkostnad som ska täcka avskrivningar inklusive ränta. Det blir samtidigt en kapitalkostnadsintäkt inom finansiering. På motsvarande sätt får verksamheterna en intäkt för investeringsbidrag inklusive ränta och det blir en kostnad inom finansiering.

Skatteintäkter

Skatteintäkterna bestäms av dels kommunens skattesats, dels invånarnas totala beskattningsbara inkomst. När kommunen beslutar om budget använder kommunen den aktuella skatteunderlagsprognosen från SKR för skatteintäkter och utjämningsbidrag. När konjunkturen förändras i landet förändras också dessa intäkter och därför avviker de från budget.

I årets skatteintäkter ingår dessa delar:

(tkr)
Preliminära skatteintäkter för bokslutsåret 288 583
Prognos över slutavräkning för bokslutsåret 7 781
Prognos slutavräkning för året före bokslutsåret 1 121
Summa 297 485

Generella statsbidrag

Kommunen fick 4,4 mkr i generella statsbidrag. Av dessa var 3,7 mkr bidrag för att säkerställa en god vård och omsorg om äldre och 0,7 mkr var bidrag från den så kallade skolmiljarden. De generella statsbidragen har fördelats ut till verksamheterna.

Utjämningssystemet

Syftet med utjämningssystemet är att ge alla kommuner likvärdiga ekonomiska förutsättningar. Systemet består av fem delar: inkomstutjämning, kostnadsutjämning, strukturbidrag, införandebidrag och regleringsbidrag eller regleringsavgift.

Inkomstutjämning

I huvudsak finansierar staten utjämningen. Alla kommuner garanteras en beskattningsbar inkomst per invånare som motsvarar 115 procent av genomsnittet i landet. Utjämningen sker genom att den beskattningsbara inkomsten i kommunen jämförs med den garanterade beskattningsbara inkomsten. Kommuner som har en lägre skattekraft än den garanterade får ett utjämningsbidrag, medan kommuner som har en högre skattekraft än garantin får vara med och bidra till utjämningen till de andra kommunerna.

Kostnadsutjämning

Kostnadsutjämningen syftar till att jämna ut strukturella skillnader i behov och kostnader som kommunen inte råder över, exempelvis skillnader i andel barn eller äldre. Systemet utjämnar däremot inte kostnader som beror på skillnader i service eller avgiftsnivåer, inte heller skillnader i effektivitet.

Strukturbidrag

Strukturbidraget syftar till att stärka kommuner och regioner som har en liten befolkning och/eller problem med arbetsmarknaden.

Regleringsbidrag och regleringsavgift

Regeringen anger i budgetpropositionen nivån på statsbidragen till kommunerna för nästa år. Om det uppstår en skillnad mellan den angivna nivån och den totala summa som behövs för att garantera alla kommuner 115 procent av medelskattekraften, plus kostnader för struktur- och införandebidrag och minus avgiftsintäkterna för de kommuner som ligger över den garanterade nivån, reglerar staten detta genom ett lika stort bidrag eller en avgift i kronor per invånare.

LSS-utjämning

Kostnader för stöd och service till vissa funktionsnedsatta personer enligt LSS utjämnas genom avgifter eller bidrag. Vansbro kommun har tidigare år betalat en avgift för detta men 2021 fick kommunen ett bidrag på 0,2 mkr.

(tkr)
Inkomstutjämning 104 345
Kostnadsutjämning 26 506
Regleringsbidrag 20 238
LSS-utjämning 210
Summa 151 299

Fastighetsavgift

Den kommunala fastighetsavgiften, som kommunen får från staten, uppgick till 15,3 mkr.

Finansiella kostnader och intäkter

Finansnettot var 0,6 mkr bättre än budgeterat, främst på grund av utdelning från Kommuninvest och lägre räntekostnad för pensionsavsättning och lån än budgeterat. De finansiella kostnaderna bestod till största delen av kostnadsräntor på lån (1,5 mkr) och ränta på pensionsavsättning (0,4 mkr). De finansiella intäkterna bestod till största delen av borgensavgifter (0,6 mkr) och utdelning från Kommuninvest (0,2 mkr).