Noter

Not 1 Redovisningsprinciper

Årsredovisningen upprättades i enlighet med lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR).

Inga redovisningsprinciper förändrades.

Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper

I den kommunala koncernen ingår samtliga bolag och kommunalförbund där kommunen har 20 procents inflytande. Redovisningen upprättades enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Med det menas att endast eget kapital som intjänats efter förvärvet ingår, och så stor del av företagets resultat- och balansräkning som svarar mot kommunens ägarandel. Kommunkoncernens medlemmar och ägarandelar framgår av organisationsbilden i förvaltningsberättelsen.

Bolag Ägarandel (%)
AB Sjöbohem 100
Sjöbo Elnät AB 100
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund 23

Övriga samägda förbund och företag ingår inte i de sammanställda räkenskaperna eftersom deras andel av koncernens omsättning och omslutning är obetydlig. Inga förändringar i sammansättningen av kommunkoncernen skedde under räkenskapsåret. I början av 2024 införskaffades Sjöbo Elnät Service AB dit delar av Sjöbo Elnät AB:s verksamhet ska flyttas. Ytterligare upplysningar om koncerninterna förhållanden återfinns i not 33.

Av gjorda bokslutsdispositioner redovisas 20,6 procent som uppskjuten skatt och resterande 79,4 procent förs till eget kapital.

Värderings- och omräkningsprinciper

Anläggningstillgångar

Anskaffningsvärde

Anskaffningsvärdet motsvarar utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. I anskaffningsvärdet för en förvärvad tillgång ingår utöver inköpspriset även utgifter som är direkt hänförliga till förvärvet.

Avskrivningar

Avskrivning av materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning, baserad på anskaffningsvärdet exklusive eventuellt restvärde. På tillgångar i form av mark, konst och pågående arbeten görs emellertid inga avskrivningar.

Avskrivningstiderna bestäms individuellt för varje investering efter bedömd nyttjandeperiod. En tillgång ska delas upp i olika komponenter och skrivas av separat om den förväntade skillnaden i nyttjandeperioden mellan de olika komponenterna är väsentlig. Understiger värdet av tillgången 100 tkr görs aldrig någon uppdelning.

Kommunen kan bekosta förbättringsutgifter i annans fastighet, förutsatt att kommunen hyr den. Om sådant arbete avser ny-, till- eller ombyggnad av värdehöjande slag ska avskrivning ske av nedlagda utgifter. Avskrivningstiden bestäms av investeringens nyttjandeperiod och hyresförhållandet. Det medför att avskrivningstiden inte kan vara längre än kontraktstiden. Är fastigheten avsedd att nyttjas kortare tid än tre år, kostnadsförs förbättringsutgifterna direkt.

Utvecklingsarbete och immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför framtida ekonomiska fördelar tas upp som immateriell tillgång. Med väsentligt värde menas minst 0,5 prisbasbelopp. Rättigheter utan begränsad nyttjandeperiod som till exempel ledningsrätter tas upp som immateriell tillgång oavsett beloppsgräns. Immateriella anläggningstillgångar tas upp till anskaffningsvärde minus avskrivning och eventuell nedskrivning. Förvärvade it-licenser skrivs av linjärt under avtalstiden.

En samlad bedömning av nyttjandeperioden för respektive tillgångstyp görs. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal används den planerade verkliga nyttjandeperioden som avskrivningstid.

Gränsdragning mellan kostnad och investering

Det finns en investeringspolicy som bland annat berör gränsdragningen mellan kostnad och investering. För mindre investeringar tillämpas policyns gränsvärde. Inköp av inventarier räknas som en investering om tillgångarna har en nyttjandeperiod på minst tre år och en anskaffningsutgift som överstiger ett halvt prisbasbelopp exklusive moms.

Omsättningstillgångar

Kundfordringar och övriga kortfristiga fordringar är upptagna till det belopp varmed de beräknas inflyta.

För finansiella instrument värderade till verkligt värde används börskursen den 31 december.

Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp där de totala utgifterna fördelas per tomt efter yta. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken.

Leasing

Samtliga leasingavtal redovisas som operationella. Arbete pågår med att klassificera kommunens leasingavtal och långa hyresavtal, så att redovisningen framöver följer normgivningen enligt LKBR och RKR R5 Leasing.

Skulder och avsättningar

Anslutningsavgifter och offentliga investeringsbidrag bokförs som förutbetalda långfristiga skulder, samtidigt som investeringsutgiften bokförs som en tillgång.

I samma takt som tillgångens värde minskar i form av avskrivningar i resultaträkningen, minskar även den förutbetalda intäkten genom att skulden minskar när delar av bidraget intäktsförs i resultaträkningen.

Pensioner

Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt Riktlinjer för beräkning av pensionsskuld (RIPS 21). Under avsättningar redovisas kompletterande ålderspension, särskild avtalspension före 65 år och efterlevandepension. Som kortfristig skuld redovisas de pensioner som intjänats av de anställda under perioden, men som betalas ut kommande period. Beräkningen gjordes den 31 december 2023.

Kompletterande ålderspension, det vill säga förmånsbestämd pension för anställda som tjänar över 7,5 basbelopp, försäkras genom inbetalning av försäkringspremier löpande under året. Kommunen följer RKR:s yttrande med anledning av diskonteringsräntan i RIPS 21.

De pensionsförpliktelser som intjänats före 1998 och ännu inte lösts via försäkringen redovisas som ansvarsförbindelse.

Visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension redovisas som avsättning, när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar. Avtal som inte lösts ut redovisas som ansvarsförbindelse.

För avtal med samordningsklausul utgår beräkningen från de förhållanden som är kända vid bokslutstillfället. Om inget annat är känt, görs beräkningen efter att ingen samordning sker.

Redovisningsprinciper i driftsredovisningen

Verksamhetsintäkter

Intäkter när det gäller icke offentliga investeringsbidrag redovisas från och med 2020 i enlighet med RKR R2 intäkter.

Kostnader

Löner belastades löpande med ett personalomkostnadspålägg på 44,53 procent som inkluderar sociala avgifter, avtalsförsäkringar och pensionskostnader. Löner som skuldförts i bokslutet och betalas ut kommande år har ett personalomkostnadspålägg på 45,75 procent.

Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad och en kalkylränta på 1,25 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.

Gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling fördelas inte på verksamheterna.

Skatteintäkter

Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKR:s decemberprognos i enlighet med RKR R2. I enlighet med ett yttrande från RKR redovisas statsbidrag enligt det aktuella bidragets villkor och restriktioner.

Not 2 Uppskattningar och bedömningar

Fordringar upptas till de belopp varmed de beräknas inflyta och tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet där inget annat anges.

För andra avsättningar, som avser utgifter som beräknats i dagens penningvärde och där det förväntas ske en prisutveckling, antas en årlig prisutveckling motsvarande inflationen. När prisutvecklingen till innevarande år är känd justeras avsatt belopp om skillnaden är väsentlig. Belopp som ska betalas senare än tre år från innevarande år nuvärdesberäknas. Som räntesats används ränta på ett lån med fast ränta för motsvarande tidsperiod.

Avsättningar

Framtida händelser som kan påverka förpliktelsens storlek ska återspeglas i avsättningens värde, när det finns tillräckliga, objektiva omständigheter som talar för att de kommer att inträffa. Åtagandena är nuvärdesberäknade med motsvarande belopp som inflationsuppräkningen.

Tvister

Konkursen för bolaget som bedrev verksamhet på Makadamvägen utgör en risk. Det är osäkert hur avfallet som finns på fastigheten ska hanteras.

Jämförelsestörande poster

Jämförelsestörande poster särredovisas när de förekommer i not till respektive post i resultaträkningen och/eller i kassaflödesrapporten. Som jämförelsestörande betraktas poster som är sällan förekommande och som överstiger 10 mnkr. Dessutom redovisas alltid kommunens realisationsvinster vid fastighets- och verksamhetsförsäljningar som jämförelsestörande.

Periodisering

Periodiseringar av inkomster och utgifter skedde enligt god redovisningssed.

Bidrag till statlig infrastruktur

Beslutade bidrag till statlig infrastruktur bokförs som en tillgång i balansräkningen. Upplösningen eller värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp. Tills projektet är färdigt har Sjöbo en skuld till motparten motsvarande kommunens bidrag för projektet minskat med utgifter och inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder.

(mnkr) Not Kommunen Sammanställd redovisning
Bokslut
2022
Bokslut
2023
Budget
2023
Bokslut
2022
Bokslut
2023
Verksamhetens intäkter 3
Verksamhetens intäkter enligt driftredovisningen 1 016,9 1 069,6 1 028,7 378,0 389,2
Avgår interna poster/eliminering inom koncernen – 734,6 – 787,7 – 776,9 0,0 0,0
Summa verksamhetens intäkter 282,3 281,9 251,8 378,0 389,2

Specifikation verksamhetens intäkter
Konsumtionsavgifter va och avfall 66,0 73,6 75,3 63,0 70,6
Konsumtionsavgifter elektricitet 0,0 0,0 0,0 56,7 60,6
Barnomsorgsavgifter 13,6 14,0 14,3 13,6 14,0
Äldreomsorgsavgifter 20,6 23,0 22,9 20,6 23,0
Försäljning av varor och tjänster 14,1 16,2 13,5 16,7 18,6
Lokalhyror och arrenden 22,7 23,1 23,5 49,5 52,6
Interkommunal ersättning för gymnasieverksamhet 22,4 23,0 22,7 22,4 23,0
Övrig försäljning av verksamhet 25,1 20,3 13,9 35,1 30,6
Bidrag från staten och EU 97,3 87,0 65,7 97,3 87,0
Reavinst vid försäljning av materiella anläggningstillgångar 0,1 1,2 0,0 0,1 1,2
Övriga intäkter 0,4 0,5 0,0 3,0 8,0
Summa 282,3 281,9 251,8 378,0 389,2

Specifikation jämförelsestörande intäkter
3A
Reavinst vid försäljning av materiella anläggningstillgångar 0,1 1,2 0,0 0,1 1,2
Summa 0,1 1,2 0,0 0,1 1,2

Verksamhetens kostnader
4
Verksamhetens kostnader enligt driftredovisningen 2 216,7 2 389,6 2 321,0 1 450,6 1 590,0
Avgår interna poster/eliminering inom koncernen – 734,6 – 787,7 – 776,9 0,0 0,0
Avgår kapitalkostnad – 29,3 – 31,6 – 35,9 0,0 0,0
Aktuell bolagsskatt 0,0 0,0 0,0 3,8 2,4
Uppskjuten bolagsskatt (20,6 % av förändring av bokslutsdispositioner) 0,0 0,0 0,0 0,9 3,1
Summa verksamhetens kostnader 1 452,8 1 570,3 1 508,2 1 455,3 1 595,5

Specifikation verksamhetens kostnader
Löner till anställda 570,6 581,0 560,4 605,2 625,3
Sociala avgifter enligt lag och avtal 184,8 203,3 184,6 199,2 219,2
Pensioner och liknande förpliktelser 41,0 93,8 83,0 44,3 97,8
Material och förbrukningsinventarier 61,2 63,6 56,4 65,2 66,6
Fristående förskolor/skolor/ interkommunal ersättning 121,3 133,2 133,3 121,3 133,2
Fristående gymnasier/interkommunala gymnasiala ersättningar 79,2 83,5 85,0 79,2 83,5
Äldre- och handikappomsorg, entreprenad och köp av verksamhet 17,4 18,2 21,1 17,4 18,2
Köp av individ- och familjeomsorgstjänster samt integration 18,0 22,5 20,5 18,0 22,5
Teknisk entreprenad 36,6 40,7 37,8 36,6 40,7
Elektricitet och liknande kostnader 10,5 9,9 10,9 32,4 38,4
Övrig entreprenad och köp av verksamhet 100,6 97,2 98,9 122,8 136,3
Lokaler och markarrenden 128,1 135,8 135,5 8,1 9,0
Försörjningsstöd 14,3 15,6 18,5 14,3 15,6
Bidrag och transfereringar 13,9 14,2 13,7 13,9 14,2
Transportkostnader 28,6 32,1 28,2 30,4 33,8
Förlust vid försäljning av anläggningstillgångar 0,7 0,0 0,0 0,7 2,6
Bolagsskatt 0,0 0,0 0,0 3,8 2,4
Övrigt 26,0 25,7 20,4 42,5 36,2
Summa 1 452,8 1 570,3 1 508,2 1 455,3 1 595,5

Total kostnad för revision
1,3 1,3 1,3 1,6 1,9
varav kostnad för sakkunnigas granskning 1,0 1,0 1,0 1,3 1,4
varav kostnad för räkenskapsrevision 0,2 0,2 0,2 0,5 0,7
varav sakkunnigas kostnad för räkenskapsrevision 0,2 0,2 0,2 0,5 0,6
Leasingavgifter avseende operationell leasing
Framtida minimileaseavgifter förfaller enligt följande:
Inom 1 år 1,2 0,5 1,3 0,6
Senare än om 1 år men inom 5 år 0,2 0,3 0,2 0,3
Senare än om 5 år 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa 1,4 0,8 1,5 0,9

Finansiella leasingavtal vars avtalstid överstiger 3 år
Totala minimileaseavgifter 0,0 0,0 0,0 0,0
Framtida finansiella kostnader 0,0 0,0 0,0 0,0
Nuvärdet av minimileaseavgifterna 0,0 0,0 0,0 0,0

Nuvärdet av minimileaseavgifterna förfaller enligt följande:
Inom 1 år 0,0 0,0 0,0 0,0
Senare än om 1 år men inom 5 år 0,0 0,0 0,0 0,0
Senare än om 5 år 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa 0,0 0,0 0,0 0,0

Av- och nedskrivningar
5
Avskrivningar anläggningstillgångar 29,3 31,6 35,9 84,4 78,5
Nedskrivning/återföring byggnader och anläggningar 0,0 0,0 0,0 0,2 4,0

Summa av- och nedskrivningar
29,3 31,6 35,9 84,6 82,5

Skatteintäkter
6
Preliminär skatteinbetalning 893,7 955,1 954,2 893,7 955,1
Slutavräkning 2021 6,2 0,0 0,0 6,2 0,0
Slutavräkning 2022 22,8 5,1 0,0 22,8 5,1
Slutavräkning 2023 0,0 15,4 – 3,0 0,0 15,4

Summa skatteintäkter
922,7 975,6 951,2 922,7 975,6

Generellt statsbidrag och utjämningsbidrag
7
Inkomstutjämning 244,2 257,1 261,8 244,2 257,1
Kostnadsutjämning – 24,0 – 24,6 – 27,1 – 24,0 – 24,6
Regleringsavgift och -bidrag 53,8 45,6 29,9 53,8 45,6
Utjämningsavgift LSS – 5,6 – 8,5 – 8,7 – 5,6 – 8,5
Kommunal fastighetsavgift (se cirkulär 10:82) 51,3 55,0 55,3 51,3 55,0
Övriga generella statsbidrag från staten 5,3 8,1 0,0 5,3 8,1

Summa statsbidrag och utjämningsbidrag
325,0 332,7 311,2 325,0 332,7

Finansiella intäkter
8
Utdelning på aktier och andelar 4,2 5,7 5,7 0,0 0,1
Ränteintäkter inklusive interna räntor 7,7 18,1 8,2 1,8 7,1
Borgensavgift 4,8 4,5 4,0 0,0 0,0
Övriga finansiella intäkter 2,6 8,8 1,8 2,6 8,8
Realiserad vinst på finansiella instrument 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Orealiserad värdestegring på finansiella instrument 0,0 7,3 0,0 0,0 7,3
Återföring nedskrivning orealiserade vinster, värdepapper 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Intern ränta – 6,4 – 11,4 – 8,1 0,0 0,0
Summa finansiella intäkter 12,9 33,0 11,6 4,4 23,3

Finansiella kostnader
9
Räntor anläggningslån 0,0 0,0 0,0 11,0 15,1
Övriga räntekostnader 0,5 2,2 0,2 0,1 0,1
Ränta på pensionsavsättningar 0,1 0,6 0,6 0,1 0,6
Bankkostnader 0,4 0,0 0,3 0,3 0,0
Realiserad förlust, finansiella instrument 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Värdereglering finansiella omsättningstillgångar 9,5 0,0 0,0 9,5 0,0
Summa finansiella kostnader 10,5 2,8 1,1 21,0 15,8

Immateriella anläggningstillgångar
10
Anskaffningsvärde årets början 11,4 13,7 20,3 22,6
Ackumulerade avskrivningar årets början – 7,9 – 8,8 – 13,0 – 15,4
Årets investeringsutgifter 2,3 1,4 2,3 1,4
Årets avskrivningar – 0,9 – 1,4 – 2,4 – 2,8
Summa immateriella anläggningstillgångar 4,9 4,9 7,2 5,8
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) 5,9 5,0

(mnkr) Not Kommunen Sammanställd redovisning
Bokslut
2022
Bokslut
2023
Bokslut
2022
Bokslut
2023

Mark, byggnader, tekniska anläggningar
11
Anskaffningsvärde årets början 635,8 680,6 2 215,1 2 302,0
Ackumulerade avskrivningar årets början – 188,4 – 204,9 – 781,0 – 845,0
Årets investeringsutgifter 48,1 40,6 95,0 108,8
Omklassificering – 3,3 0,0 – 4,2 – 3,8
Bokfört värde årets avyttringar 0,0 0,0 – 1,5 – 3,2
Årets avskrivningar – 16,5 – 18,0 – 64,0 – 62,1
Nedskrivning 0,0 0,0 – 2,4 – 2,1

Summa mark, byggnader, tekniska anläggningar
475,7 498,3 1 457,0 1 494,6
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) 31,3 31,5
Specifikation utgående värde
Anskaffningsvärde (minskat med nedskrivning) 680,6 721,2 2 302,0 2 401,7
Ackumulerade avskrivningar – 204,9 – 222,9 – 845,0 – 907,1
Summa utgående värde 475,7 498,3 1 457,0 1 494,6

Specifikation avskrivningar
Ackumulerade ingående avskrivningar – 188,4 – 204,9 – 781,0 – 845,0
Förändring utifrån försäljningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Årets avskrivningar – 16,5 – 18,0 – 64,0 – 62,1
Summa avskrivningar – 204,9 – 222,9 – 845,0 – 907,1
Specifikation årets avyttringar
Försäljningspris 0,0 0,0 0,0 0,2
Realisationsresultat 0,0 0,0 – 0,7 – 3,2
Summa bokfört värde årets avyttringar 0,0 0,0 – 0,7 – 3,0

Specifikation utgående värde per anläggningstyp
Allmän markreserv 36,2 36,2 90,8 93,5
Verksamhetsfastigheter 29,0 31,7 691,6 679,9
Fastigheter för affärsverksamhet 209,1 258,2 460,0 519,2
Publika fastigheter 115,5 119,5 115,5 119,5
Fastigheter för annan verksamhet 0,1 0,1 0,1 0,1
Pågående projekt 85,8 52,6 99,0 82,4
Summa utgående värde per anläggningstyp 475,7 498,3 1 457,0 1 494,6

Maskiner och inventarier
12
Anskaffningsvärde årets början 214,2 227,5 262,2 278,5
Ackumulerade avskrivningar årets början – 157,8 – 167,7 – 187,1 – 200,9
Årets investeringsutgifter 16,2 23,0 18,3 24,1
Omklassificering 0,0 0,0 0,9 0,4
Anskaffningsvärde årets avyttringar – 2,9 – 2,5 – 2,9 – 3,1
Årets avskrivningar – 11,9 – 12,2 – 15,8 – 15,5
Ackumulerade avskrivningar årets försäljningar 2,0 1,9 2,0 2,5
Summa maskiner och inventarier 59,8 70,0 77,6 86,0
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) 8,0 9,8

Specifikation anskaffningsvärde
Anskaffningsvärde årets början 214,2 227,5 262,2 278,6
Förändring utifrån försäljningar/utrangeringar – 2,9 – 2,5 – 2,9 – 3,1
Årets investeringsutgifter och omklassificering 16,2 23,0 19,3 24,5
Summa utgående anskaffningsvärde 227,5 248,0 278,6 300,0

Specifikation avskrivningar
Ackumulerade ingående avskrivningar – 157,8 – 167,7 – 187,1 – 200,9
Förändring utifrån försäljningar 2,0 1,9 2,0 2,5
Årets av- och nedskrivningar – 11,9 – 12,2 – 15,8 – 15,5
Summa ackumulerade utgående avskrivningar – 167,7 – 178,0 – 200,9 – 213,9

Specifikation årets avyttringar
Försäljningspris – 0,4 – 1,7 – 0,4 – 1,7
Reavinst 0,1 1,2 0,1 1,2
Reaförlust – 0,7 0,0 – 0,7 0,0
Summa bokfört värde årets avyttringar – 1,0 – 0,5 – 1,0 – 0,5

Specifikation utgående värde per tillgångstyp
Maskiner 4,4 4,4 5,8 5,0
Inventarier 18,9 23,5 29,2 33,6
Bilar och transportmedel 29,8 35,6 35,9 40,9
Förbättringsutgifter på fastigheter ej ägda av kommunen 5,7 5,5 5,7 5,5
Konst 1,0 1,0 1,0 1,0
Summa utgående värde per tillgångstyp 59,8 70,0 77,6 86,0

Aktier och andelar
13
Ingående värde 60,1 60,3 17,3 17,5
Investering finansiella anläggningstillgångar 13A 0,2 1,8 0,2 1,8

Summa aktier och andelar
60,3 62,1 17,5 19,3
Specifikation aktier och andelar
Sjöbo Elnät AB, 200 000 st (100 %) 20,0 20,0 0,0 0,0
AB Sjöbohem, 22 400 st (100 %) 22,4 22,4 0,0 0,0
Sydöstra Skånes räddningstjänstförbund (SÖRF) 0,5 0,5 0,0 0,0
IT-kommuner i Skåne AB, 2 000 aktier 2,0 2,0 2,0 2,0
Kommunassurans 0,8 0,8 0,8 0,8
Kommuninvest* 13,9 15,7 13,9 15,7
SYSAV 0,6 0,6 0,6 0,6
Mindre innehav 0,1 0,1 0,2 0,2
Summa aktier och andelar 60,3 62,1 17,5 19,3
*Andelskapitalet i Kommuninvest ekonomisk förening avser inbetalt andelskapital. Kommuninvest ekonomisk förening har beslutat om insatsemissioner om sammanlagt 6 387 tkr för Sjöbo kommun och Sjöbo kommun har även valt att göra en särskild insats på 9 286 tkr. Sjöbo kommuns totala andelskapital i Kommuninvest ekonomisk förening uppgick den 31 december 2023 till 22 098 tkr (20 256 tkr).

Långfristig fordran
14
Ingående värde 0,0 0,0 0,1 0,2
Minskning fordran 0,0 0,0 0,0 0,0
Ökning fordran 0,0 0,0 0,1 0,0

Summa långfristig fordran
0,0 0,0 0,2 0,2

Specifikation förändring
Investeringar långfristig fordran investeringsverksamhet 14A 0,0 0,0 0,0 0,0
Minskning långfristig fordran investeringsverksamhet 14B 0,0 0,0 0,0 0,0
Ökning långfristig fordran finansieringsverksamhet 14C 0,0 0,0 0,1 0,0
Minskning långfristig fordran finansieringsverksamhet 14D 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa förändring 0,0 0,0 0,1 0,0

Specifikation långfristig fordran
Förlagslån Kommuninvest 0,0 0,0 0,0 0,0
Fordran jämkningsmoms 0,0 0,0 0,0 0,0
Övrigt 0,0 0,0 0,2 0,2
Summa långfristig fordran 0,0 0,0 0,2 0,2

Uppskjuten skattefordran
15
Ingående värde 0,0 0,0 5,8 5,7
Minskning fordran 0,0 0,0 – 0,1 – 1,1
Ökning fordran 0,0 0,0 0,0 0,0

Summa uppskjuten skattefordran
0,0 0,0 5,7 4,6

Bidrag till statlig infrastruktur
16
Ingående balans 13,8 14,8 13,8 14,8
Årets beslut om bidrag till statlig infrastruktur 16B 1,7 0,0 1,7 0,0
Årets upplösning/värdeminskning av bidrag 16A – 0,7 – 0,8 – 0,7 – 0,8

Summa bidrag till statlig infrastruktur
14,8 14,0 14,8 14,0
Specifikation anskaffningsvärde
Anskaffningsvärde 19,3 19,3 19,3 19,3
Ackumulerad upplösning/värdeminskning – 4,5 – 5,3 – 4,5 – 5,3
Summa anskaffningsvärde 14,8 14,0 14,8 14,0

Specifikation av bidrag
Redovisat bidrag avser gång- och cykelvägen Sövde–Blentarp där kommunen finansierar halva kostnaden (6,5 mnkr av 13 mnkr), gång- och cykelvägen Veberöd–Hemmestorp där kommunen finansierar 5,8 mnkr av 12,5 mnkr samt gång- och cykelvägen Sjöbo–Marielundsvägen där kommunen finansierar 7 mnkr av 14 mnkr. Upplösningen/värdeminskningen av tillgången sker med årliga belopp under 25 år. Trafikverket står som ägare till vägarna. Tills vägen är färdigställd har Sjöbo kommun en skuld till Trafikverket motsvarande kommunens bidrag för vägarna minskat med de utgifter/inkomster som kommunen har för färdigställandet. Skulden återfinns bland långfristiga skulder.

Fordringar
17
Kundfordringar 7,0 8,3 12,8 10,5
Statsbidragsfordringar och kostnadsersättningar 55,4 60,4 63,6 68,7
Kommunalskattefordringar 51,2 43,2 51,2 43,2
Diverse kortfristiga fordringar 9,8 12,4 13,1 16,6
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter 51,5 46,7 70,1 26,1

Summa fordringar
174,9 171,0 210,8 165,1

Specifikation fordringar
Fordringar
Ingående värde 149,1 174,9 148,5 210,8
Ökning (+) eller minskning (–) under året 17A 25,8 – 3,9 62,3 – 45,7
Summa fordringar 174,9 171,0 210,8 165,1

Förråd med mera
18
Varulager 0,1 0,1 0,8 1,7
Bostäder, exploateringsverksamhet 6,0 5,3 6,0 5,3
Industri, exploateringsverksamhet 4,2 4,3 4,2 4,3

Summa förråd med mera
10,3 9,7 11,0 11,3

Förändring förråd med mera
Ingående värde 7,3 10,3 7,5 11,0
Ökning (+) eller minskning (–) under året 18A 3,0 – 0,6 3,5 0,3
Summa förråd med mera 10,3 9,7 11,0 11,3

Kortfristiga placeringar
19
Kortfristiga placeringar 117,9 127,9 117,9 127,9

Summa kortfristiga placeringar
117,9 127,9 117,9 127,9

Marknadsvärde korta placeringar
Räntebaserade placeringar 50,6 52,0 50,6 52,0
Fondinnehav 67,3 75,9 67,3 75,9

Marknadsvärde totalt
117,9 127,9 117,9 127,9

Förändring kortfristiga placeringar
Ingående värde 126,3 117,9 126,3 117,9
Ökning (+) eller minskning (–) under året 19A – 8,4 10,0 – 8,4 10,0
Summa kortfristiga placeringar 117,9 127,9 117,9 127,9

Avser en räntebaserad placering på konto och 7 olika fonder.

Kassa och bank*
20
Ingående värde 138,9 145,4 138,9 145,4
Årets förändring 6,5 –21,5 6,5 – 21,5

Summa kassa och bank
145,4 123,9 145,4 123,9
*Icke utnyttjad checkkredit uppgår till 75 mnkr (75 mnkr).

Eget kapital
21
Årets resultat 50,3 18,5 69,2 27,0
Resultatutjämningsreserv (RUR) 21A 99,4 99,4 99,4 99,4
Övrigt eget kapital 521,2 571,4 697,2 766,4
Förändrad redovisningsprincip 0,0 0,0 0,0 0,0
Utgående balans 670,9 689,3 865,8 892,8

Specifikation resultatutjämningsreserv
21A
Ingående värde 99,4 99,4 99,4 99,4
Avsättning avseende resultatet 2022 0,0 0,0 0,0 0,0
Avsättning avseende resultatet 2023 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa resultatutjämningsreserv 99,4 99,4 99,4 99,4

Angående resultatutjämningsreserv och eget kapital i koncernen.
Fullmäktige har under tidigare år beslutat att avsätta 77,4 mnkr av 2010–2014 års resultat till resultatutjämningsreserven. År 2020 gjordes en avsättning till resultatutjämningsreserven med 22,0 mnkr.

Avsättning för pensioner
22
Ingående värde 7,2 7,2 11,1 11,2
Pensionsutbetalningar – 0,5 – 0,4 – 0,7 – 0,5
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 0,1 0,7 0,2 1,0
Övrigt 0,2 – 0,1 0,2 – 0,1
Ålderspension (förtroendevalda och fd) 0,0 0,2 0,0 0,2
Nyintjänad pension 0,2 0,1 0,4 0,1

Summa avsättning för pensioner
7,2 7,7 11,2 11,9

Aktualiseringsgrad (%)
99,0 99,0 99,0 99,0
Utgående kapital i överskottsfonden 0,0 0,0 0,0 0,0

Specifikation avsatt till pensioner
Särskild avtalspension 0,0 0,0 0,0 0,0
Förmånsbestämd ålderspension 0,0 0,0 3,2 2,8
Pension till efterlevande 0,0 0,0 0,0 0,0
PA-KL/OPF-KL-pensioner 5,8 6,2 5,8 6,2
Visstidspensioner 0,0 0,0 0,0 0,6
Särskild löneskatt 1,4 1,5 2,2 2,3
Summa avsatt till pensioner 7,2 7,7 11,2 11,9

Kommunen har under 2013 till stora delar tryggat pensionsförpliktelsen genom en försäkring. Denna försäkring har under 2015 kompletterats och avser i stort sett hela pensionsförpliktelsen.

Antal visstidsförordnanden
Förtroendevalda 1,0 1,0 1,0 1,0
Tjänstemän 0,0 0,0 0,0 0,0
Specifikation förändring
Likvidpåverkande förändring – 0,5 – 0,4 – 0,7 – 0,5
Ej likvidpåverkande förändring 0,5 0,9 0,8 1,2

Andra avsättningar
23
Redovisat värde årets början 2,4 3,8 29,5 31,8
Nya avsättningar 3,9 0,0 3,9 0,0
Ianspråktagna avsättningar – 2,5 – 0,7 – 2,5 – 0,7
Förändring obeskattade reserver/uppskjuten skatt 0,0 0,0 0,9 1,9

Summa andra avsättningar
3,8 3,1 31,8 33,0

Specifikation övriga avsättningar
Avsatt för återställande av deponi 3,5 3,1 3,5 3,1
Avsättning it, omorganisation 0,3 0,0 0,3 0,0
Avsättning för återställande av förorenad mark och rivning av farlig byggnad 0,0 0,0 0,0 0,0
Avsättning för skatter 0,0 0,0 28,0 29,9
Summa övriga avsättningar 3,8 3,1 31,8 33,0

Återställande av deponi för kommunen avser ett kontrollprogram på avfallsdeponin Omma. Återställandet påbörjades 2002 och beräknas vara avslutat 2031. Kommunen väntar på ett myndighetsbeslut där ärendet ska klargöras. Avsättning för it, omorganisation gjordes för de åtaganden kommunen hade mot IT-kommuner i Skåne AB.

Specifikation förändring
Likvidpåverkande förändring – 2,5 – 0,7 – 2,5 – 0,7
Ej likvidpåverkande förändring 3,9 0,0 4,8 1,9

Långfristiga skulder
24
Skulder till kreditinstitut 0,0 0,0 782,3 741,3
Skuld till Trafikverket 4,9 3,9 4,9 3,9
Långfristiga förutbetalda intäkter 79,6 89,2 79,6 89,2

Summa långfristiga skulder
84,5 93,1 866,8 834,4

Specifikation skuld till kreditinstitut
Ingående värde 0,0 0,0 792,8 782,3
Nya upptagna lån 24C 0,0 0,0 0,0 0,0
Minskning av långfristiga lån 24D 0,0 0,0 – 10,5 – 41,0
Summa skuld till kreditinstitut 0,0 0,0 782,3 741,3

Specifikation skuld till Trafikverket
Ingående värde 7,9 4,9 7,9 4,9
Nya upptagna lån 24C 1,7 0,0 1,7 0,0
Minskning av skulden 24D – 4,7 – 1,0 – 4,7 – 1,0
Summa skuld till Trafikverket 4,9 3,9 4,9 3,9

Specifikation långfristiga förutbetalda intäkter
Ingående värde 80,0 79,6 80,0 79,6
Ökning av långfristiga förutbetalda intäkter 24B 2,4 12,8 2,4 12,8
Upplösning av långfristiga förutbetalda intäkter 24A – 2,8 – 3,2 – 2,8 – 3,2
Summa långfristiga förutbetalda intäkter 79,6 89,2 79,6 89,2

Specifikation minskning av långfristiga lån
Inlösta långfristiga lån 0,0 0,0 – 10,0 – 41,0
Årets amorteringar 0,0 0,0 – 0,5 0,0
Inlösen lån med löptid högst 1 år flyttade till kortfristig skuld 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa minskning långfristiga lån 0,0 0,0 – 10,5 – 41,0

Specifikation ökning av långfristiga förutbetalda intäkter
Nya anslutningsavgifter va 2,1 12,2 2,1 12,2
Nya investeringsbidrag 0,3 0,6 0,3 0,6
Summa ökning av långfristiga förutbetalda intäkter 2,4 12,8 2,4 12,8

Specifikation förutbetalda intäkter som regleras över flera år
Va-anslutningsavgifter 66,0 75,9 66,0 75,9
Genomsnittlig återstående tid är 38,2 (37,0) år (vägt genomsnitt)
Investeringsbidrag 13,6 13,3 13,6 13,3
Genomsnittlig återstående tid är 22,4 (26,0) år (vägt genomsnitt)

Kortfristiga skulder
25
Korta skulder kreditinstitut 0,0 0,0 0,2 0,2
Leverantörsskulder 73,4 51,2 94,7 72,9
Semester och övertidsskuld 43,7 43,5 45,8 46,2
Förutbetalda intäkter/upplupna kostnader 100,4 119,0 120,3 96,2
Diverse kortfristiga skulder 80,1 74,9 28,5 65,0

Summa
297,6 288,6 289,5 280,5

Specifikation kortfristiga skulder
Ingående värde 284,8 297,6 256,9 289,5
Ökning eller minskning under året 25A 12,8 – 9,0 32,6 – 9,0
Summa kortfristiga skulder 297,6 288,6 289,5 280,5

Ansvarsförbindelse till pensioner
26
Ingående värde (inklusive löneskatt) 1,5 1,1 1,5 1,1
Pensionsutbetalningar – 0,2 – 0,2 – 0,2 – 0,2
Nyintjänad pension 0,0 0,0 0,0 0,0
Visstidspension (politiker) 0,0 0,0 0,0 0,0
Ränte- och basbeloppsuppräkningar 0,0 0,1 0,0 0,1
Överfört till ordinarie beräkning 0,0 0,0 0,0 0,0
Övrigt – 0,2 0,1 – 0,2 0,1

Summa ansvarsförbindelser till pensioner
1,1 1,1 1,1 1,1

Aktualiseringsgrad (%)
99,0 99,0 99,0 99,0

Övriga panter och ansvarsförbindelser
27
Ingående värde 859,0 859,0 1,3 1,3
Periodens förändringar 0,0 0,0 0,0 0,0
Summa övriga panter och ansvarsförbindelser 859,0 859,0 1,3 1,3

Specifikation utgående värde per motpart
Borgensåtagande avseende AB Sjöbohem för externa lån (750 utnyttjat) 800,0 800,0 0,0 0,0
Borgensåtagande avseende Sjöbo Elnät AB för externa lån (41 utnyttjat) 54,0 54,0 0,0 0,0
Borgensåtagande avseende SÖRF för externa lån (1,3 utnyttjat) 3,7 3,7 0,0 0,0
Kommunalt förlustansvar för egnahem 0,0 0,0 0,0 0,0
SYSAV, pensionsutfästelser 1,3 1,3 1,3 1,3
Summa 859,0 859,0 1,3 1,3
Sjöbo kommun har ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlemskommun lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemskommunernas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Sjöbo kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per den 31 december 2023 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 551 907,4 (540 357,1) mnkr och totala tillgångar till 562 022,7 (573 006,8) mnkr. Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 784,8 (802,3) mnkr och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 797,1 (784,9) mnkr.

Justering för realisationsvinster/-förluster
28
Realisationsvinst fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 – 0,7 – 3,2
Realisationsförlust fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 0,0 0,0
Realisationsvinst maskiner och inventarier 0,1 1,2 0,1 1,2
Realisationsförlust maskiner och inventarier – 0,7 0,0 – 0,7 0,0
Summa justering för realisationsvinster/-förluster – 0,6 1,2 – 1,3 – 2,0

Justering för övriga ej likvidpåverkande poster
29
Justering av ej likvidpåverkande förändring av pensionsavsättningar 0,5 0,9 0,8 1,2
Justering av ej likvidpåverkande förändring av övriga avsättningar, ändring av redovisningsprincip 3,9 0,0 4,8 1,9
Justering av eget kapital 0,0 0,0 0,0 0,0
Omklassificering mark/exploatering samt leasing 3,3 0,0 4,2 3,8
Förändring uppskjuten skattefordran 0,0 0,0 0,1 1,1

Summa justering för övriga ej likvidpåverkande poster
7,7 0,9 9,9 8,0

Investering i materiella anläggningstillgångar
30
Investeringsutgift i fastigheter och anläggningar – 48,1 – 40,6 – 95,0 – 108,8
Investeringsutgift i maskiner och inventarier – 16,2 – 23,0 – 18,4 – 24,1

Summa investering i materiella anläggningstillgångar
– 64,3 – 63,6 – 113,4 – 132,9

Försäljning av materiella anläggningstillgångar
31
Försäljningsvärde fastigheter och anläggningar 0,0 0,0 0,0 – 0,2
Försäljningsvärde maskiner och inventarier 0,4 1,7 0,4 1,7

Summa investering i materiella anläggningstillgångar
0,4 1,7 0,4 1,5

Minskning av avsättningar på grund av utbetalning
32
Minskning av avsättningar pensioner på grund av utbetalning – 0,5 – 0,4 – 0,7 – 0,5
Minskning av andra avsättningar på grund av utbetalning – 2,5 – 0,7 – 2,5 – 0,7

Summa minskning av avsättningar på grund av utbetalning
– 3,0 – 1,1 – 3,2 – 1,2

Koncerninterna förhållanden
33
Enhet/ägd andel Utdelning Försäljning
Given Mottagen Intäkt Kostnad
Kommunen 5,5 4,5 163,3
AB Sjöbohem (100 %) 1,8 156,1 4,1
Sjöbo Elnät AB (100 %) 3,7 3,5 0,4
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,2 %) 3,7 0,0

Lån Räntor och borgensavgifter
Given Mottagare Intäkt Kostnad
Kommunen 0,0 0,0 4,5 2,0

AB Sjöbohem (100 %)
0,0 0,0 1,6 4,2
Sjöbo Elnät AB (100 %) 0,0 0,0 0,4 0,3
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (23,2 %) 0,0 0,0 0,0 0,0